Projekts: Lauksaimniecības un lauku attīstības likums
Saeimas dok. Nr.1875; likumprojekts Nr.598
Zemkopības ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2004.gada 13.janvāra sēdē akceptēts (prot. Nr.2; 2.§) un 15.janvārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) lauksaimniecība – tautsaimniecības nozare, kura
nodrošina lauksaimniecības produktu ražošanu un ar to saistīto
pakalpojumu sniegšanu;
2) lauku attīstība – nelauksaimniecisko produktu
ražošana lauku teritorijā, kā arī ar ūdens un zemes resursu
izmantošanu saistīto pakalpojumu sniegšana un lauku ainavas
saglabāšana;
3) lauksaimniecības produkti – zemkopības, lopkopības un
zivsaimniecības produkti, kā arī to pirmās pakāpes pārstrādes
produkti. Lauksaimniecības produktu sarakstu atbilstoši Eiropas
Kopienas līguma 1.pielikumam apstiprina Ministru kabinets;
4) bioloģiskā lauksaimniecība – lauksaimnieciskās
ražošanas veids, kas saistīts ar minerālmēslu, pesticīdu un
augšanas stimulatoru lietošanas un citiem ierobežojumiem
atbilstoši Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām, kura
atbilstību novērtē un bioloģiskās lauksaimniecības sertifikātu
izdod sertifikācijas institūcija;
5) lauku teritorija – visa Latvijas teritorija, izņemot
republikas nozīmes pilsētas un rajonu centrus;
6) lauksaimniecībā izmantojamās zemes transformācija
– lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas veida
maiņa;
7) kvotas – konkrētā lauksaimniecības produkta ražošanas
kvantitatīvs ierobežojums;
8) tirgus intervence – lauksaimniecības produktu tirgus
cenu atbalsta mehānisms, lai nodrošinātu noteiktu cenas līmeni
iekšējā tirgū.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir radīt
tiesisku pamatu lauksaimniecības attīstībai un noteikt ilglaicīgu
lauksaimniecības un lauku attīstības politiku saskaņā ar Eiropas
Savienības kopējo lauksaimniecības politiku un kopējo
zivsaimniecības politiku.
3.pants. Likuma darbības joma
Šis likums nosaka
lauksaimniecības un lauku attīstības politikas īstenošanu,
uzraudzību un novērtēšanu, lai sekmētu lauksaimniecības un lauku
attīstības politikas ilglaicīgu attīstību.
II nodaļa
Lauksaimniecības un lauku attīstības politikas īstenošana
4.pants. Lauksaimniecības un
lauku attīstības politikas īstenošanas pamatprincipi un
veidi
(1) Lauksaimniecības un lauku attīstības politikas
īstenošanas pamatprincipi ir šādi:
1) reģionu un nozaru īpatnību ievērošana;
2) valsts un ārvalstu, kā arī fizisko un juridisko personu
investīciju un līdzekļu ieguldīšana lauksaimniecības ražošanas
racionālā attīstībā, ražošanas faktoru optimālā izmantošanā un
lauku vides saglabāšanā, nodrošinot lauksaimniecības produktu
ražotājiem ienākumu un tirgus cenu atbalstu un veicinot lauku
atbalsta un strukturālo pasākumu attīstību.
(2) Lauksaimniecības un lauku attīstības politiku īsteno šādos
veidos:
1) valsts un Eiropas Savienības atbalsts;
2) kredītu un nodokļu politika;
3) tirgus intervence;
4) kvotas;
5) importa un eksporta režīms;
6) citas metodes, ievērojot noslēgtās starptautiskās
saistības.
5.pants. Valsts un Eiropas Savienības atbalsts
(1)
Valsts atbalsts un Eiropas Savienības atbalsts tiek piešķirts,
lai sekmētu lauksaimniecības un lauku attīstību, kā arī
paaugstinātu dzīves līmeni lauku teritorijā. Valsts atbalsts
nedrīkst ierobežot konkurenci, dodot priekšroku atsevišķu
lauksaimniecības produktu ražošanā un lauksaimniecības
pakalpojumu sniegšanā.
(2) Kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības
atbalsts lauksaimniecībai, nosaka Ministru kabinets.
(3) Lauksaimniecības produktu ražotājiem atbilstoši Ministru
kabineta apstiprinātajās valsts programmās noteiktajam var
piešķirt ilgtermiņa kredītus ar atvieglotiem noteikumiem un
kredītprocentu subsīdijas.
(4) Ministru kabinets mēneša laikā pēc kārtējā gada valsts
budžeta likuma spēkā stāšanās katrai atbalstāmajai
lauksaimniecības programmai nosaka ikgadējo valsts atbalsta
apmēru un saņemšanas kārtību.
(5) Kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts valsts un
Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai, nosaka Ministru
kabinets.
6.pants. Tirgus intervence
(1) Tirgus intervenci
īsteno, lai stabilizētu tirgus cenas, izmantojot intervences
iepirkuma vai privātās uzglabāšanas mehānismu.
(2) Kārtību, kādā tiek
administrēti un uzraudzīti tirgus intervences pasākumi
augkopības, lopkopības, zvejas un akvakultūras produktu tirgū,
nosaka Ministru kabinets.
7.pants. Kvotas
(1) Kvotas īsteno, lai mazinātu
neatbilstību lauksaimniecības produktu piedāvājumā un
pieprasījumā un uzlabotu tirgus līdzsvaru.
(2) Kārtību, kādā tiek veikti darījumi ar piena ražošanas kvotām,
kā arī šo kvotu administrēšanas, kontroles, soda naudas
aprēķināšanas un iekasēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
(3) Kartupeļu cietes ražošanas kvotu piešķiršanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
8.pants. Ražotāju grupas
(1) Ražotāju grupas veido,
lai nodrošinātu kvantitāti un kvalitāti, ražošanas plānošanu un
pielāgošanu pieprasījumam, veicinātu piedāvājuma koncentrēšanu un
biedru saražotās produkcijas realizāciju, samazinātu ražošanas
izmaksas, stabilizētu ražotāju cenas un veicinātu videi draudzīgu
ražošanas atkritumu pārstrādi, kā arī ainavas saglabāšanu un
vides bioloģisko daudzveidību.
(2) Ražotāju grupu atzīšanas kritērijus un atzīšanas kārtību,
darbības nosacījumus un darbības kontroli nosaka Ministru
kabinets.
9.pants. Ārējās tirdzniecības režīms
(1) Ārējās
tirdzniecības režīms tiek piemērots, lai ieviestu vienotus
noteikumus lauksaimniecības produktu un to pārstrādes produktu
ievešanai (importam) un izvešanai (eksportam), nosakot minēto
procedūru uzraudzības un administrēšanas kārtību.
(2) Kārtību, kādā tiek administrēts ārējās tirdzniecības režīms,
nosaka Ministru kabinets.
10.pants. Zemes izmantošana un saglabāšana
(1)
Kārtību, kādā lauksaimniecībā izmantojamo zemi transformē
lauksaimniecībā neizmantojamā zemē, un zemes transformācijas
atļauju izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(2) Kārtību, kādā tiek iegūta un
apkopota informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes
auglības līmeni un tā pārmaiņām, nosaka Ministru kabinets.
11.pants. Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzība un
kontrole
(1) Bioloģiskās lauksaimniecības produktu
apriti uzrauga un kontrolē Pārtikas un veterinārais
dienests.
(2) Bioloģiskās lauksaimniecības atbilstību novērtē Ministru
kabineta pilnvarotas sertifikācijas institūcijas.
12.pants. Sadarbība ar lauksaimniecības un zivsaimniecības
organizācijām
(1) Izstrādājot un īstenojot
lauksaimniecības un lauku attīstības politiku, Zemkopības
ministrija par jautājumiem, kas minēti šā likuma 4., 5., 6., 7.,
8., 9., 10., 11. un 13.pantā, konsultējas ar Lauksaimniecības
organizāciju sadarbības padomi, kura pārstāv vairākumu Latvijā
reģistrēto lauksaimniecības nevalstisko organizāciju, un
Zivsaimniecības konsultatīvo padomi.
(2) Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome ir
konsultatīva institūcija. Tā apstiprina nolikumu, kurā nosaka
Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes mērķus un
galvenos uzdevumus.
(3) Zivsaimniecības konsultatīvā padome ir konsultatīva un
koordinējoša institūcija, kuras mērķis ir veidot līdzsvarotu
zivsaimniecības nozares attīstības politiku un saskaņot valsts un
nevalstisko organizāciju viedokļus zivsaimniecības politikas
īstenošanā. Zivsaimniecības konsultatīvās padomes sastāvā ir
valsts un zivsaimniecības organizāciju pārstāvji. Padomes
nolikumu apstiprina zemkopības ministrs.
III nodaļa
Informācija lauksaimniecības un lauku attīstības politikas
uzraudzībai un novērtēšanai
13.pants. Lauksaimniecības
informācijas uzskaite
(1) Kārtību, kādā vāc un apkopo
informāciju par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības
apjomiem noteiktā pārskata periodā, nosaka Ministru
kabinets.
(2) Zemkopības ministrija katru gadu nodrošina informācijas
apkopošanu par lauksaimniecības produktu ražotāju ieņēmumiem,
izmaksām, saimnieciskās darbības rezultātiem un saimniecību
strukturālajiem un ražošanas rādītājiem, kā arī nodrošina minētās
informācijas iekļaušanu lauku saimniecību uzskaites datu tīklā.
Saimniecības klasificē pēc to ekonomiskā lieluma un
specializācijas.
(3) Lauku saimniecību uzskaites datu tīkla izveidošanas,
uzturēšanas un darbības kārtību nosaka Ministru kabinets.
Pārejas noteikumi
1. Atzīt par spēku zaudējušu
Lauksaimniecības likumu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1996, 23.nr.; 2001, 7.nr.; 2002, 2.,
24.nr.).
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu izdošanai, bet ne ilgāk
kā līdz 2004.gada 1.maijam, piemērojami šādi Ministru kabineta
noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) 2002.gada 30.septembra noteikumi Nr.330 “Lauku saimniecību
uzskaites datu tīkla izveidošanas, uzturēšanas un darbības
kārtība”;
2) 2002.gada 30.septembra noteikumi Nr.331 “Par graudu iepirkšanu
no sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Riga Bestsprit”
piegādātājiem 2002.gadā”;
3) 2003.gada 10.jūnija noteikumi Nr.246 “Noteikumi par intervenci
labības tirgū”;
4) 2001.gada 27.decembra noteikumi Nr.540 “Kārtība, kādā
izveidojama vienota administrēšanas sistēma atbalstam laukiem,
lauksaimniecībai, zivsaimniecībai un mežsaimniecībai”;
5) 2002.gada 26.novembra noteikumi Nr.514 “Bioloģiskās
lauksaimniecības produktu aprites un sertifikācijas
kārtība”;
6) 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.232 “Bioloģiskās
lauksaimniecības produktu apritē iesaistīto personu reģistrācijas
kārtība un bioloģiskās lauksaimniecības produktu aprites valsts
uzraudzības un kontroles kārtība”;
7) Ministru kabineta 2002.gada 3.janvāra noteikumi Nr.7
“Noteikumi par lauksaimniecības produktu sarakstu”.
3. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu izdošanai, bet ne ilgāk
kā līdz 2004.gada 1.jūnijam, piemērojami Ministru kabineta
2001.gada 1.septembra noteikumi Nr.385 “Lauksaimniecībā
izmantojamās zemes transformācijas nosacījumi un zemes
transformācijas atļauju izsniegšanas kārtība”, ciktāl tie nav
pretrunā ar šo likumu.
4. Ministru kabinets līdz 2004.gada 1.martam izdod šā likuma
5.panta otrajā un piektajā daļā paredzētos noteikumus.
5. Likuma 1.panta 3., 4., 7. un 8.punkts zaudē spēku ar 2004.gada
1.maiju.
6. Likuma 5.panta ceturtā daļa stājas spēkā 2004.gada
1.novembrī.
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.februārī.
Zemkopības ministrs M.Roze