Veidojot inovācijām labvēlīgu vidi
Kļūt par konkurētspējīgāko un dinamiskāko uz zināšanām virzīto ekonomiku pasaulē, kas būtu spējīga uzturēt ekonomisko izaugsmi, radot aizvien vairāk darbavietu un nodrošinot aizvien stiprāku sociālo vienotību, – tāds ir Eiropas Savienības (ES) galvenais mērķis nodarbinātības un ekonomisko reformu veicināšanā, kas tika izvirzīts 2000.gadā ES valstu augstāko vadītāju sanāksmē Lisabonā. Uz šo mērķi balstās ES nostāja inovāciju politikas jautājumā, un tā sasniegšanai izstrādāti trīs galvenie darbības virzieni: izveidot inovatīvai darbībai labvēlīgu vidi, nodrošināt tehnoloģiskās attīstības un pētniecības rezultātu efektīvu izmantošanu un palielināt finansējumu pētniecībai un attīstībai.
Jāmaina pašreizējais
ekonomiskais modelis
Ņemot vērā Latvijas pavisam drīzo
iestāšanos Eiropas Savienībā, mūsu valsts ilgtermiņa ekonomiskās
attīstības stratēģijā paredzēts pašreizējo ekonomisko modeli,
kura priekšrocība ir lētais darbaspēks, nomainīt pret modeli,
kurā dominētu jaunas zinātņietilpīgas tehnoloģijas. Pretējā
gadījumā Latvija nespēs sasniegt izvirzīto mērķi valsts
attīstības nodrošināšanā, dzīves līmeņa paaugstināšanā un
iekšzemes kopprodukta (IKP) palielināšanā.
Salīdzinot pašreizējo situāciju Latvijā un Eiropas Savienībā
inovatīvas vides veidošanā un augsto tehnoloģiju izmantošanā,
secināms, ka Latvija ievērojami atpaliek no ES valstu vidējiem
rādītājiem. Piemēram, zinātņietilpīgo ražošanas nozaru īpatsvars
eksporta struktūrā Latvijā ir piecas reizes mazāks nekā ES
valstīs (attiecīgi 6 un 30 procenti). Arī nodarbināto skaits
augsto tehnoloģiju uzņēmumos mūsu valstī ir gandrīz trīs reizes
mazāks nekā Eiropas Savienībā – Latvijā šādos uzņēmumos strādā
4,4 procenti, ES valstīs – 11 procentu visu nodarbināto. Atšķiras
arī valdības finansējums pētniecībai un attīstībai – Latvijā tas
ir 0,24 procenti, Eiropas Savienībā – 0,66 procenti. Vēl lielāka
atšķirība vērojama privātā sektora finansēto pētījumu apjoma ziņā
– mūsu valstī privātais sektors finansē tikai 0,15 procentus
pētījumu, Eiropas Savienībā – 1,19 procentus. Latvija atpaliek no
ES valstīm arī inženierzinātņu un dabaszinātņu studiju beidzēju
skaita ziņā (attiecīgi 5,8 un 10,4). Visbeidzot, mūsu valstī ir
arī mazāk iedzīvotāju ar trešā līmeņa izglītību – 18,2 procenti
pretstatā 21,2 procentiem ES valstīs.
Jāsekmē privātā
sektora
investīcijas
Lai šo situāciju vērstu par labu,
izstrādāta “Nacionālā inovāciju programma 2003.–2006.gadam”, kas
apstiprināta pagājušā gada aprīlī. Tajā definēti nacionālās
politikas mērķi, rīcības virzieni un uzdevumi nacionālās
inovāciju kapacitātes palielināšanā.
Aizvadītajā piektdienā, 23.janvārī, Tautsaimniecības padomes sēdē
iepazīstinot uzņēmējus ar šiem uzdevumiem un jau paveikto,
Ekonomikas ministrijas (EM) valsts sekretāra vietniece Ilga
Preimate uzsvēra, ka ir svarīgi sākt tieši ar inovatīvajai
darbībai labvēlīgas vides veidošanu, pirmām kārtām pilnveidojot
intelektuālā īpašuma aizsardzības jomu. Šai nolūkā jau izstrādāti
priekšlikumi attiecībā uz valsts atbalstu intelektuālā īpašuma
aizsardzībai.
Tāpat nepieciešams pilnveidot likumdošanu, kas veicinātu privātā
sektora investīcijas pētniecībai, attīstībai un inovācijām. Šis
nav mazāk svarīgs uzdevums, jo, kā atzina I.Preimate, privāto
investīciju piesaiste pašlaik ir viena no lielākajām problēmām.
Lai mudinātu uzņēmējus ieguldīt līdzekļus inovatīvai darbībai
labvēlīgas vides veidošanā, EM izstrādājusi priekšlikumus par
nodokļu stimuliem un fiskālo atbalstu uzņēmumu inovatīvās
darbības sekmēšanai.
Jāizglīto sabiedrība
Ar sabiedrības izglītošanu,
palīdzot tai izprast inovāciju lomu tautsaimniecības attīstībā,
EM atbalstīts, vairāk nodarbojas Latvijas Tehnoloģiskais centrs
(LTC). Veicinot izpratni par šiem jautājumiem, organizēta
konference “Baltic Dynamics – inovācijas un uz zināšanām balstīta
uzņēmējdarbība”, kā arī sniegts atbalsts jaunajām inovatīvajām
firmām un pētniecības iestādēm dalībai ikgadējā starptautiskajā
izstādē “Baltic Industry”. Tāpat rīkoti semināri reģionos,
diskusijas pie apaļā galda, informatīvu biļetenu izdošana un
prezentācijas pašvaldību pasākumos. Šajā darbā iesaistoties
Hipotēku un zemes bankai, sarīkots projektu konkurss studentiem
“Inovācijas Latvijas tautsaimniecības nozaru attīstībā”, kurā
iesaistījušies vismaz 300 studentu un sniegts atbalsts trim
projektiem.
Lai veidotu inovatīvai darbībai labvēlīgu vidi, ir jāattīsta
cilvēkresursi, īpašu uzmanību pievēršot zinātniskā un akadēmiskā
personāla attīstībai, inženierzinātņu studentu skaita
palielināšanai un to sagatavošanai atbilstoši tirgus prasībām un
strādājošo kvalifikācijas celšanai. Veicinot inovatīvu risinājumu
ieviešanu komercdarbībā, tiek īstenotas valsts atbalsta
programmas “Atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībai” un
“Atbalsts mazo un vidējo komercsabiedrību riska kapitālam”, kuru
mērķis ir veicināt jaunu produktu izstrādi un ieviešanu ražošanā
un iedrošināt uzņemties risku inovatīvas komercdarbības
uzsākšanā.
Svarīga loma Nacionālās inovāciju programmas rīcības plānā šim
gadam ierādīta zinātnieku un uzņēmēju starptautiskās sadarbības
veicināšanai. Latvijas zinātniekiem un uzņēmējiem būtu plašāk
jāiesaistās starptautiskās programmās, kas vērstas uz zinātnes un
inovāciju atbalstīšanu, tādējādi palielinot to konkurētspēju un
integrāciju globālajās piegādes ķēdēs. EM un Latvijas Attīstības
aģentūra (LAA) jau atbalstījušas vismaz 50 komercsabiedrību
līdzdalību starptautiskajās izstādēs, gadatirgos un tirdzniecības
misijās. Tāpat sagatavoti un lielo starptautisko uzņēmumu
piegādes ķēdēs iesaistīti 20 līdz 30 uzņēmumu.
Veidojot konkurētspējīgas tautsaimniecības struktūru, ir svarīgi
veicināt pasaules klases inovāciju infrastruktūras izveidi, kā
arī sekmēt efektīvas sasaistes veidošanos starp rūpniecības,
izglītības un pētniecības sektoru. Atraisot pašvaldību un
universitāšu iniciatīvu inovatīvajā darbībā, LAA izstrādājusi un
iesniegusi finansēšanai vairākus pilotprojektus. Savukārt
Izglītības un zinātnes ministrija, EM un LTC nodrošinājuši
Latvijas inovāciju rosināšanas centra darbību un pilnveidojuši
piedāvāto pakalpojumu klāstu.
Gita Kronberga, “LV”