Latvija viena ezera ielokā
Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā atdzimst senču tradīcija – “Bluķa vakars”, ko pirms ziemas saulgriežiem izripina un izvelk folkloras kopa “Skandinieki” Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
2004.gada 2.februārī Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs gadskārtējā zinātniskajā konferencē atcerēsies savas dibināšanas 80.gadskārtu – 1924.gada 2.februārī Pieminekļu valde nolēma Rīgā dibināt Brīvdabas muzeju, tādējādi īstenojot ideju, kura starptautiskas informācijas dēļ Latvijā virmoja jau 30 gadus – kopš 19.gadsimta 90.gadu pirmās puses. Tas bija jaunās, tikai piecus gadus un divarpus mēnešus pastāvējušās valsts būtiski svarīgs lēmums par tautas tradicionālās kultūras vērtību izzināšanu, popularizēšanu un saglabāšanu nākamajām paaudzēm.
Tradicionālās kultūras vērtību glabātāja sūtība
1924.gadā un tam tuvējos uz vienu un otru pusi bijušajos gados valsts sniedza milzīgu palīdzību Pirmā pasaules kara laikā sapostīto un citādi cietušo lauku sētu atjaunošanai un sakārtošanai, normālu dzīves apstākļu veidošanai ļaudīm, kas atgriezušies mājās no bēgļu gaitām. Un tajā pašā laikā – jau 1924.gada vasarā – uz Liepājas apriņķi devās valsts finansēta Pieminekļu valdes pirmā ekspedīcija, kas līdzās citiem uzdevumiem meklēja topošajam muzejam derīgas lauku celtnes un to iekārtas priekšmetus. Turpmākajos sešos gados plašas valsts finansētas ekspedīcijas strādāja Cēsu, Ilūkstes, Kuldīgas, Ludzas, Madonas, Rēzeknes, Talsu, Tukuma apriņķī. Tās ieguva visai bagātus materiālus, kuri arī mūsdienās ir kultūrvēsturisku pētījumu avotu zelta fonds.
Pamati tika likti agrāk
Brīvdabas muzeja tapšana bija
pašsaprotams rezultāts vairākus gadu desmitus ilgušajai latviešu
inteliģences interesei par kultūras procesiem Eiropā. To spilgti
apliecina latviešu periodikā kopš 19.gadsimta otrās puses
atrodamās ziņas. 19.gadsimta pēdējā ceturksnī daudzās zemēs un
etnosos padziļinājās interese par tautu tradicionālo kultūru.
Kultūras iestādes, organizācijas, pat atsevišķas personas
iekārtoja attiecīga satura ekspozīcijas, par kurām informācija
parādījās arī Latvijas presē. Tajos gados Ziemeļeiropā jau bija
sākusies brīvdabas ekspozīciju veidošana, kas 90.gados pārauga
oficiālu brīvdabas muzeju dibināšanā – 1891.gadā zviedru Skansens
Stokholmā, 1894. – Lillehammerē un Oslo Norvēģijā, 1897. – Lingbī
(Lyngby) Dānijā. 20.gadsimta pirmajos divos gadu desmitos
nodibinātos Ziemeļeiropas brīvdabas muzejus šoreiz nevaram
nosaukt to daudzuma dēļ. Izņēmuma kārtā minēsim tikai divus mums
tuvākos – 1906.gadā dibināto Turku muzeju Somijā un
1909.–1913.gadā izveidoto Kēningsbergā Austrumprūsijā. To visu
zināja arī Latvijā, un jaunā valsts negribēja palikt ārpus
Eiropas kultūras norisēm. Tādēļ Pieminekļu valde nodibināja
muzeju un saņēma tam nepieciešamo valsts atbalstu. Muzeja
dibināšanas rosinātāji apmeklēja Skandināvijas muzejus un to
darbības principus izmantoja Latvijas Brīvdabas muzeja
ekspozīcijas un pārējā darba plānošanā.
Pirmais Brīvdabas ekspozīcijas mēģinājums Latvijā saskatāms
plašajā Latviešu lauksaimniecības, rūpniecības un amatniecības
1895.gada izstādē Jelgavā, kurā ar Miķeļa Skruzīša gādību un
padomiem uzcēla un iekārtoja senlaicīgu Augšzemes (Sēlijas)
dūmistabu (dzīvojamo māju bez dūmeņa). Plašākas iespējas pavērās
1894. un 1895.gadā, kad sāka gatavoties Rīgā 1896.gadā
notiekošajam 10.starptautiskajam arheoloģiskajam kongresam un tā
ekspozīcijai, kuras ietvaros paredzēja iekārtot pirmo plašo
latviešu tradicionālās kultūras jeb etnogrāfisko izstādi. Tai
vajadzēja būt laikmetam atbilstošā zinātniskā līmenī. Tādēļ Rīgas
Latviešu biedrība, kura uzņēmās atbildību par izstādi, 1895.gadā
komandēja uz Prāgu izstādes komitejas sekretāru Miķeli Skruzīti.
Viņa uzdevums bija iepazīties ar tolaik starptautiskā mērogā
augsti vērtēto čehu etnogrāfisko izstādi, kurā bija iekārtota arī
Brīvdabas nodaļa. Prāgā redzēto
Brīvdabas muzejs valdzina ar savu mieru jebkurā gadalaikā – arī ziemā Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I |
M.Skruzītis lika lietā, veidojot 1896.gada latviešu etnogrāfiskās izstādes Brīvdabas nodaļu. Tajā uzcēla un atbilstoši attiecīgajam laikmetam iekārtoja atšķirīgu vēstures posmu trīs dzīvojamās mājas un pirti. Ēkas un to iekārtojums bija labs rosinājums nopietna brīvdabas muzeja izveidei Latvijā. Diemžēl tālāka rīcība izpalika. 1910.–1912.gadā brīvdabas muzeja dibināšanu Rīgā rosināja Rīgas arhitektu biedrība. Tomēr latviešu un vāciešu domstarpību dēļ ideju neīstenoja. Reālas aprises brīvdabas muzejs ieguva tikai pēc jau minētā Pieminekļu valdes lēmuma.
Ierosmes avots
pašiem un citiem
Mūsu Brīvdabas muzejs 20.gadsimta
50. un 60.gados kļuva par ierosmes devēju nelielu līdzīgu novadu
muzeju izveidošanai Latvijā un valsts vai apgabalu mēroga muzeju
izveidei citās bijušajās PSRS republikās. Novadpētniecības muzeju
brīvdabas nodaļas Latvijā sāka tapt 20.gadsimta 50.gadu pirmajā
pusē ar toreizējā valsts pieminekļu aizsardzības darba vadītāja
arhitekta Leona Plauciņa materiālu metodisku un organizējošu
palīdzību: 1952.gadā Jēkabpilī (tagad Sēļu sēta), 1954.gadā
Ventspilī (tagad Piejūras brīvdabas muzejs), 1955.gadā Cēsīs
(diemžēl darbs apsīka), 1956.gadā – Ludzā. Brīvdabas muzejam
pielīdzināmi arī vairāki dažādos gados tapušie memoriālie un
pagastu muzeji, piemēram, Eduarda Veidenbauma “Kalāči” (1958),
Rūdolfa Blaumaņa “Braki” (1959), Viļa Plūdoņa “Lejnieki” (1963),
Kubeles skola Dundagā (1972), Zemgales sētas un lauksaimniecības
mašīnu muzejs Gailīšos (1975), Ates dzirnavu muzejs (1985).
Izcili vērtīgas ir 20.gadsimta 70. un 80.gados apzinātās, tagad
Brīvdabas muzeja pārziņā esošā zemnieku-audēju astoņu sētu grupa
Vecpiebalgas “Vēveri” un zemkopja-zvejnieka sēta Papes Ķoņu ciema
“Vītolnieki”.
Dziļi nožēlojams, ka toreizējo Valkas rajona vadītāju neizdarības
dēļ Brīvdabas muzeja vai Valkas novadpētniecības muzeja pārziņā
pagājušā gadsimta 80./90.gadu mijā nenonāca izcilas vērtības –
lauku sēta Vijciema “Ielīcas”. Tās nopirka ar mājām agrāk
nesaistīta persona. Sēta tagad ir tuvu bojāejai.
Bijušajā Padomju Savienībā ietilpināto tautu kultūras darbinieki
pirmās ziņas par mūsu Brīvdabas muzeju ieguva no Maskavā
iznākošās preses un zinātniskā žurnāla “Sovetskaja etnografija”.
Izņēmums bija igauņi un lietuvieši, kuri par to zināja jau sen.
Gados pēc Otrā pasaules kara Eiropā izvērsās brīvdabas muzeju
dibināšana. Padomju republikās visvieglāk pieejamais, bieži arī
vienīgais ierosmes avots bija Latvijas Brīvdabas muzejs.
Kā pirmie savu brīvdabas muzeju dibināšanas iniciatori un ideju
meklētāji 1952.gadā Rīgā ieradās igauņu etnogrāfi Alise Moora un
Antss Vīress, vēlāk arī Olimpijs Korzjukovs. Viņiem sekoja
lietuviešu tradicionālās kultūras pētnieki Izidors Butkēvičs,
Klemenss Čerbulens un Vincs Žilens. No krievu zinātniekiem tādā
nolūkā pirmais ieradās Karēlijas Kižu muzeja veidotājs un
Latvijas apstākļu nezinātājs Aleksandrs Opolovņikovs, kurš
1968.gadā izdotajā grāmatā “Koka arhitektūras muzeji” Latvijas
Brīvdabas muzejam veltīja daudz nepamatotu nezinātāja pārmetumu.
Nosauktajiem kolēģiem sekoja citi no Baltkrievijas, Gruzijas,
Krievijas dažādiem apgabaliem, Ukrainas. Rīgā notikusī
starptautiska mēroga domu apmaiņa sekmēja novada vai valsts
mēroga brīvdabas muzeju nodibināšanu Igaunijas Menistē, Tallinā –
1957., Sāmsalā 1959.gadā, Lietuvas Rokiškos 1959., Telšos 1963.,
Rumšiškos 1966.gadā, Karēlijas Kižos 1960.gadā, Ukrainas
Perejaslavļā – Hmeļņickā 1965.gadā, Gruzijas Tbilisi 1966.gadā un
citur.
Latvijas Brīvdabas muzejam ir arī daudz citu Latvijas un
starptautiskas nozīmes devumu.
Saulvedis Cimermanis,
LZA akadēmiķis