Viņi visi – no Sauliešiem, kur saulespuķes zied
Ilona Brekte ar saviem darbiem |
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Brektes ir Latvijā un aiz tās robežām pazīstami mākslinieki jau trijās paaudzēs. Pašlaik Jāņa Brektes, viņa meitas Ilonas un viņas bērnu Patricijas un Kristiana gleznu, grafiku un skulptūru izstāde “Variācijas paaudzēs” skatāma Rīgā, klasiskās mākslas galerijā “Antonija”. Ekspozīcija veidota tā, ka var saskatīt gan visiem četriem māksliniekiem kopīgo, gan atšķirīgo, variācijas.
Saulieši ir māja Vidzemē, Gulbenes
rajona Lizuma pagastā, kur 1920.gadā Rīgā dzimušais Jānis Brekte
kopā ar māti pavadījis bērnības un pirmo skolu gadus. Arī Rīgā
studējot un strādājot, allaž atgriezies, lai aizvien dziļāk
iegrimtu dabas izjūtā un lai gleznotu, gleznotu, gleznotu visu,
kas saskatīts. Tagad Sauliešos vasarās dzīvo pārējie mākslinieki
Brektes.
Jānis Brekte ir viens no tiem, kas padomju laikos izveidoja
latviešu akvareļglezniecības skolu un darīja to pazīstamu arī
tālāk pasaulē. Reti kura mūsu mākslinieka gleznas tik lielā
skaitā aizceļojušas uz tik daudzām zemēm. Un Latvijas mežus un
laukus, Gauju un Daugavu, mājas un puķes ap tām tur ierauga ar šī
mākslinieka acīm. Mākslas zinātniece Ināra Ņefedova grāmatā
“Dialogi ar Jāni Brekti” uzdod jautājumu: “Kāds un kas tu biji,
Jāni Brekte?” Un atbild šādi: “Personība noteikti. Mākslinieks
līdz kaulu
Patricija Brekte. Sapnis. Sietspiede |
smadzenēm. Simtu simtiem darbu
uzgleznojis, vienu motīvu dažkārt atkārtojis desmitkārt. Bet
noskaņa, nianses faktūras vienmēr citas. Jo tu vietu neskatīji
vienaldzīgām acīm. Tu mīlēji ziemu un vasaru, dienu un novakari,
saulainu un lietainu laiku. Toreiz man likās, ka tu esi
bohēmists, kas dažkārt klīst apkārt, neapzinoties savu darbu
vērtību un atdodot tos par dažiem rubļiem. Jā, glāzīte nereti
bija tava nelaime. Bet tagad saprotu, ka ne prieka nesēja. Drīzāk
aizmiršanās, lai ilūzijā radītu brīvības sajūtu.”
Jāņa Brektes mākslas izstāžu stāžs bija 60 gadi, meitai Ilonai
pašlaik ir 30, mazmeitai Patricijai – 7, mazdēlam Kristianam – 3.
Kopā sanāk apaļš simts.
Izstāde Jāni Brekti raksturo vispusīgi. Senākā eksponētā glezna
tapusi 1943.gadā, kad autors bija Mākslas akadēmijas grafikas
nodaļas students. Protams, te ir Vecrīgas skati, viens īpaši
košs, atšķirībā no vairāk pazīstamajām pelēkajām vecpilsētas
ainavām. Izstādītas arī Vaives ainavas, kas tapušas mākslinieka
pēdējā, 1986.gada ziemā.
Ilona Brekte beigusi Mākslas akadēmijas lietišķi dekoratīvās
mākslas nodaļu, bet glezno gandrīz vai tikai akvareļus, savdabīgi
turpinot tēva ceļu. Viņa ir viena no spožākajām ziedu gleznotājām
Latvijā, un arī viņa ir pazīstama tālu pasaulē. Tēvam Sauliešos
ļoti paticis sēt un audzēt saulgriezes un magones. Pēc tam tās
sasējušās pašas un zied joprojām. Ilona savās gleznās rāda ne
tikai to skaistumu, bet cenšas saglabāt arī ziedu radītās
enerģijas izjūtu.
Ilona tiek godināta par Brektes dinastijas ciltsmāti. Viņas bērni
Patricija un Kristians ir dvīņi. Jauni, bet jau ievērību
iemantojuši mākslinieki. Patricija pašlaik mācās Mākslas
akadēmijas grafikas nodaļas 4. kursā. Kādā aptaujā viņa sevi
raksturojusi tā: “Enerģiska, dzīvespriecīga, ar organizatores un
līderes spējām.”
Pirms diviem gadiem zviedru mākslinieku grupa sāka realizēt
projektu “Network Baltic”. No katras Baltijas jūras reģiona
valsts tika izraudzīti 10 mākslinieki. Apskatījuši iesniegtos
darbus internetā, mākslinieki balsojot izvēlējās labāko no katras
valsts. Par savas valsts dalībniekiem nedrīkstēja balsot.
Izrādījās, ka visvairāk balsu ieguvusi Ilona Brekte. Tagad pa
Baltijas zemēm ceļojošajā izstādē ir skatāmi viņas darbi. Viena
grafika no tiem, kurā tēlota “Spoku pilsēta” Dreiliņos, redzama
arī šajā dzimtas izstādē. Krāsu prieka pārpilns ir triptihs, kurā
ekspresīvi tēlotas magones. Šīs puķes ir tuvas trim
Brektēm.
Akvarelim savukārt vairāk vai mazāk pievērsušies visi četri. Arī
Kristians, šobrīd Mākslas akadēmijas scenogrāfijas nodaļas
2.kursa students.
Viņš, kā jaunam pienākas, iet
jaunus ceļus, reizēm kaitinot ar darbu ironisko raksturu un
pārsteidzot ar materiālu izvēli. Kristiana galvenais darba lauks
ir tēlniecība.
Šo ekspozīciju var uzskatīt arī par ģenerālmēģinājumu pirms
lielās mākslinieku dzimtas izstādes, ko iecerēts sarīkot
Pēterbaznīcā.
Jānis Rozenieks