Darbs Eiropas likumdevējiem zelta kalnus nesola
Visi 626 Eiropas Parlamenta (EP) deputāti savās tiesībās un darba pienākumos ir līdzīgi, bet viņu darba samaksa ļoti atšķirīga. Piemēram, Itālijas deputāts ik mēnesi saņem 12 tūkstošus eiro, kamēr viņa kolēģis no Spānijas tikai nepilnus trīs tūkstošus, bet Latvijas tāpat kā vairāku citu jauno dalībvalstu Eiroparlamenta deputātu mēnešalga nesasniegs pat tūkstoti eiro.
Cik saņem EP deputāts
Tuvojoties Eiropas Parlamenta
vēlēšanām šā gada jūnijā Latvijā arvien biežāk aktualizējas
jautājums par EP deputātu algām. Plašsaziņas līdzekļos bieži
dzirdēts viedoklis, ka daudzi Saeimas deputāti labprāt kļūtu par
EP deputātiem un tur saņemtu Eiropas līmeņa atalgojumu, kas
daudzkārt pārsniegtu Saeimas deputāta darba algu. Tomēr realitāte
ir citāda – EP deputātu algas ir vienādas ar savas valsts
parlamenta deputātu darba samaksu. Tas nozīmē, ka Latvijas
deputāti Eiropas Parlamentā pelnīs tikpat, cik viņu kolēģi
Saeimā.
Kā zināms, Saeimas deputātu mēnešalga bez piemaksām pašlaik ir
640 latu (aptuveni 980 eiro), līdzīgu atalgojumu saņem arī citu
kandidātvalstu parlamentārieši. Piemēram, Slovākijā un Ungārijā
tas ir pat nedaudz mazāks, bet Čehijā – lielāks.
Pēc pievienošanās ES jauno dalībvalstu deputāti, nokļuvuši EP,
būs līdztiesīgi ar “veco” dalībvalstu deputātiem un darīs to pašu
darbu, bet atalgojums par padarīto starp dažu jauno un veco
dalībvalstu deputātiem atšķirsies pat vairāk nekā desmitkārt. Arī
pašreizējo EP deputātu darba samaksas atšķirības ir diezgan
ievērojams (no 3000 eiro Spānijas deputātiem līdz pat 12 000 eiro
Itālijas parlamentāriešiem).
Papildus algai
– prāvas kompensācijas
Bez pamatalgas EP deputātu rīcībā ir arī plaša kompensāciju un piemaksu sistēma, kas attieksies arī uz jauno dalībvalstu parlamentāriešiem. Pēc Saeimas ES informācijas centra ziņām, par katru EP sesijā, komiteju vai politisko grupu sanāksmē pavadīto dienu deputāti saņem 257 eiro. Šī summa paredzēta uzturēšanās, maltīšu un dažādu citu ikdienas izdevumu segšanai. Savukārt 3600 eiro ik mēnesi tiek piešķirti biroja īres apmaksai, palīga algošanai, kā arī pasta izdevumu un telefonsarunu apmaksai. Pēc īpaša izcenojuma tiek apmaksāti arī lidojumi no parlamentāriešu mītnes zemēm uz Strasbūru vai Briseli, kur rit EP darbs. Prakse liecina, ka EP deputāti, mēģinot palielināt savus ikmēneša ienākumus, nereti cenšas iegādāties lētākas aviobiļetes un uzturēties vidēja līmeņa viesnīcās, tādējādi ietaupot uz piešķirto piemaksu rēķina. Tomēr šie ietaupījumi nespēj līdzsvarot deputātu dažādo atalgojuma līmeni.
Ko paredz jaunais projekts
Vairākums EP deputātu jau gadu
desmitiem cīnās par to, lai viņu atalgojums tiktu vienādots,
tomēr visi mēģinājumi mainīt sistēmu bijuši nesekmīgi. Arī
šopirmdien, 26. janvārī, ES dalībvalstu ārlietu ministri nepanāca
vienošanos par EP deputātu algu sistēmas maiņu. Tas nozīmē, ka
arī turpmāk algas tiks pielīdzinātas nacionālo parlamentu
deputātu atalgojumam.
EP sagatavotais atalgojuma projekts paredzēja, ka ikviens EP
deputāts katru mēnesi kā pamatatalgojumu saņemtu 8600 eiro.
Vienlaikus sakārtotu piemaksu un ceļa kompensāciju sistēmu. Tā
turpmāk tiktu balstīta uz faktiskajiem izdevumiem, kas liegtu
deputātiem gūt papildu ienākumus no šiem maksājumiem.
Iebildumi pret
algu palielinājumu
Tomēr Vācijas valdība neatkāpās no
iepriekš paustās nostājas – nepieļaut EP deputātu algas
palielināšanu – un bloķēja vienādās atalgojuma sistēmas projektu.
26.janvārī Vācijai pievienojās arī Zviedrija, Austrija un
Francija. Šo valstu kopējās iemaksas veido lielāko ES budžeta
daļu. Pašreizējā ES ekonomikas stagnācijas situācijā EP deputātu
algas palielināšana nav iespējama, uzskatīja visas četras
valstis, kuru iemaksas veido ES budžeta lielāko daļu.
Vācijas, līdzīgi kā Lielbritānijas, EP deputātu algas pēc jaunās
maksāšanas kārtības ieviešanas palielinātos aptuveni par 30%.
Vācijai pēc paplašināšanās būs lielākais deputātu skaits EP, un
aprēķini liecina, ka šāda reforma valsts budžetam ik gadu
izmaksātu līdz 100 miljoniem eiro. Vācijas valdība iebilst pret
šādu izdevumu palielināšanos laikā, kad budžeta situācija valstī
ir visai saspīlēta.
Arī Zviedrijas un Francijas valdības pārstāvji norādījuši, ka
viņiem būtu visai sarežģīti paskaidrot, kāpēc to Eiropas
Parlamenta deputāti pēkšņi pelnītu gandrīz uz pusi vairāk nekā
vietējie parlamentārieši. Šāds kāpums būtu pārāk liels, un to
būtu grūti izskaidrot sabiedrībai – tā savu lēmumu
neatbalstīt reformu pamatojuši Zviedrijas pārstāvji. Savukārt
Austrijas pārstāvji atzinuši, ka šādu reformu projekts bijis
“solis pareizajā virzienā”, bet paredzētais atalgojuma lielums
bijis par augstu.
Reformas nāksies atlikt
Milzīgu sašutumu par ES Ministru padomes (dalībvalstu ārlietu ministru) lēmumu paudis EP prezidents Pats Kokss un vairākums EP deputātu, jo padome projektu noraidījusi bez mēģinājumiem panākt vienošanos par noteiktā algas apmēra samazinājumu vai kādām citām izmaiņām. EP deputātu vilšanos jo lielāku padara fakts, ka līdz ar reformas projekta noraidīšanu izsmeltas iespējas vienādot EP deputātu algas. Lai arī vairākums parlamentāriešu vēlas reformas īstenošanu, projekta atkārtotu virzīšanu EP neiespējamu padara īsais laika posms, kas atlicis līdz jauna parlamenta vēlēšanām. Paredzēts, ka šā sasaukuma EP likumdošanas process tiks apturēts jau aprīļa beigās. Tas nozīmē, ka pašreizējā sistēma, visticamāk, saglabāsies vismaz vēl piecus gadus.
Lappusi sagatavojis
Artis Nīgals, “LV”
artis.nigals@vestnesis.lv