Ministru kabineta rīkojums Nr.62
Rīgā 2004.gada 29.janvārī (prot. Nr.4, 32.§)
Par koncepciju “Informācijas tehnoloģiju izmantošana sabiedrisko iepirkumu sistēmas pilnveidošanā”
1. Atbalstīt koncepcijas “Informācijas tehnoloģiju izmantošana sabiedrisko iepirkumu sistēmas pilnveidošanā” (turpmāk — koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma 4.variantu.
2. Noteikt Finanšu ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Finanšu ministrijai izstrādāt koncepcijas īstenošanai nepieciešamo tiesību aktu projektus un līdz 2004.gada 31.augustam iesniegt tos noteiktā kārtībā Ministru kabinetā.
4. Finanšu ministrijai:
4.1. līdz 2004.gada 1.februārim izveidot internetā sabiedrisko iepirkumu portālu;
4.2. līdz 2005.gada 1.oktobrim īstenot centralizēto iepirkumu izmēģinājumprojektu (e-katalogu infrastruktūras izveidošana un ieviešana Finanšu ministrijas ietvaros);
4.3. līdz 2005.gada 1.novembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā ziņojumu par izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem.
5. Koncepcijas īstenošanai 2005.–2006.gadam nepieciešamā finansējuma pieprasījumu iesniegt noteiktā kārtībā kā priekšlikumu par vidēja termiņa budžeta prioritāšu īstenošanai atbalstāmām programmām vai projektiem 2005.–2007.gadam.
Ministru prezidents E.Repše
Finanšu ministrs V.Dombrovskis
(Ministru kabineta
2004.gada 29.janvāra rīkojums Nr.62)
Koncepcijas “Informācijas tehnoloģiju izmantošana sabiedrisko iepirkumu sistēmas pilnveidošanā”
kopsavilkums
Koncepcijas mērķis ir noteikt pasākumus sabiedrisko iepirkumu sistēmas pilnveidošanai, izmantojot informācijas tehnoloģijas, lai samazinātu birokrātiju un korupcijas risku, paaugstinātu budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāti un paaugstinātu atklātības līmeni.
Atbilstoši koncepcijā definētajiem mērķiem pasākumi problēmu risināšanai sadalīti divās grupās:
1) pasākumi iepirkumu procesa elektronizācijai (ietver arī pasākumus, kuri paaugstina iepirkumu sistēmas atklātības līmeni, un pasākumus, kuri samazina iepirkumu procesa birokrātiju un korupcijas risku);
2) pasākumi budžeta līdzekļu efektīvas izmantošanas veicināšanai.
Lai paaugstinātu atklātības līmeni un nodrošinātu operatīvas informācijas pieejamību, internetā tiks izveidots sabiedrisko iepirkumu portāls.
Lai samazinātu birokrātiju un korupciju iepirkumu procesā, papīra formātā veicamie klasiskās iepirkumu procedūras atsevišķi posmi tiks aizvietoti ar attiecīgiem posmiem elektroniskā formātā, ieviešot e-katalogus un e-izsoles.
Lai paaugstinātu budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāti, tiks ieviesta un ievērojami paplašināta centralizācijas paņēmienu izmantošana, kā arī ieviestas elektroniskās iepirkuma procedūras, kuras paredzētas Eiropas Savienības direktīvas 9270/02 projektā (tiks pieņemts 2004.gada sākumā).
Atkarībā no pasākumu grupējuma veidojas četri iespējamie problēmas risinājuma varianti:
1.variants — standartizēto preču iepirkumu centralizācija un elektronizācija (e-katalogu ieviešana);
2.variants — standartizēto preču iepirkumu centralizācija un elektronizācija valsts mērogā;
3.variants — iepirkumu sistēmas elektronizācija, ieviešot elektroniskās izsoles;
4.variants — iepirkumu sistēmas pilnveidošana, ieviešot e-katalogus un elektroniskās izsoles.
1.variantā paredzēti šādi rīcības posmi:
1) jauni pakalpojumi, ko sniedz Iepirkumu uzraudzības birojs, izmantojot jaunizveidoto sabiedrisko iepirkumu portālu (paziņojumu iesniegšana elektroniskā veidā, nolikumu publikācija, iespēja uzdot jautājumus tiešsaistē, metodisko materiālu publicēšana);
2) centralizēto iepirkumu izmēģinājumprojekta īstenošana (e-katalogu infrastruktūras izveidošana un ieviešana Finanšu ministrijas ietvaros), kā arī lietotāju elektroniskās identifikācijas infrastruktūras — e-katalogu infrastruktūras sastāvdaļas — veidošana;
3) ziņojuma sagatavošana par izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem un iesniegšana Ministru kabinetā.
2.variantā papildus 1.variantā ietvertajiem paredzēts vēl viens rīcības posms:
4) atkarībā no izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem — lēmuma pieņemšana par e-katalogu izmantošanas apjomiem citās valsts iestādēs, tādas jaunas iestādes izveidošana, kura nodarbosies ar e-katalogu infrastruktūras uzturēšanu.
3.variantā paredzēta nevis e-katalogu, bet e-izsoļu infrastruktūras veidošana. Šajā variantā ietvertie pasākumi ir sadalīti četros posmos:
1) sabiedrisko iepirkumu portāla izveide internetā;
2) elektronisko izsoļu izmēģinājumprojekta īstenošana (10-15 izsoles ar lejupejošu soli, kuru kopējā iepirkumu summa būtu līdz 2500000 latu);
3) Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas sadarbībā ar uzņēmēju asociācijām sagatavotā ziņojuma par e-izsoļu ar lejupejošu soli ieviešanas iespējamo ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un Finanšu ministrijas sagatavotā ziņojuma par izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem iesniegšana Ministru kabinetā;
4) elektronisko izsoļu ar lejupejošo soli plaša izmantošana valsts un pašvaldību iepirkumos.
4.variantā paredzēta visu koncepcijā piedāvāto pasākumu īstenošana šādā kārtībā:
1) sabiedrisko iepirkumu portāla izveide internetā;
2) centralizēto iepirkumu izmēģinājumprojekta īstenošana (e-katalogu infrastruktūras izveidošana un ieviešana Finanšu ministrijas ietvaros);
3) Finanšu ministrijas sagatavotā ziņojuma par e-katalogu ieviešanas izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem un e-katalogu sistēmas lietošanas variantiem iesniegšana Ministru kabinetā;
4) atkarībā no izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem — Ministru kabineta lēmuma pieņemšana par e-katalogu izmantošanas apjomiem citās valsts iestādēs un iestādes izveidošana e-katalogu infrastruktūras pastāvīgai uzturēšanai;
5) elektronisko izsoļu izmēģinājumprojekta īstenošana (10–15 izsoles ar lejupejošu soli, kuru kopējā iepirkumu summa būtu līdz 2500000 latu);
6) Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas sadarbībā ar uzņēmēju asociācijām sagatavotā ziņojuma par e-izsoļu ar lejupejošu soli ieviešanas iespējamo ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un Finanšu ministrijas sagatavotā ziņojuma par izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem iesniegšana Ministru kabinetā;
7) atkarībā no e-izsoļu ieviešanas izmēģinājumprojekta īstenošanas rezultātiem — Ministru kabineta lēmuma pieņemšana par elektronisko izsoļu ar lejupejošu soli izmantošanu valsts un pašvaldību iepirkumos.
Koncepcijā paredzētie pasākumi 2003. un 2004.gadā īstenojami piešķirtā finansējuma ietvaros, bet 2005.gadā projektu plānots finansēt no Eiropas Savienības līdzekļiem — pašlaik saskaņošanas stadijā esošā Transitional facility projekta ietvaros. Izdevumi turpmākajos gados ir atkarīgi no projektu un izmēģinājumprojektu rezultātiem un Ministru kabineta lēmumiem par koncepcijas īstenošanas turpināšanu. Orientējošie izdevumi turpmākajos gados norādīti koncepcijas informatīvajā daļā.
Koncepcijas projekta apstiprināšana noteiks ilgtermiņa stratēģiju informācijas tehnoloģiju piedāvāto iespēju izmantošanai valsts un pašvaldību iepirkumos, bet pasākumu īstenošana ļaus paaugstināt budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāti un atklātības līmeni, kā arī samazināt birokrātiju un korupcijas risku.
Finansējuma apjoms un rezultatīvie rādītāji
(salīdzinājumā pa variantiem)
Kopējie rādītāji |
Izdevumi (tūkst. latu) |
|||
1.variants |
2.variants |
3.variants |
4.variants |
|
Investīcijas — kopā: |
300 |
442 |
415 |
617 |
• to skaitā no Eiropas Savienības |
60 |
202 |
0 |
202 |
• to skaitā no valsts budžeta |
240 |
240 |
415 |
415 |
Ikgadējais koncepcijas īstenošanas ekonomiskais efekts (pēc projektu pilnīgas ieviešanas) |
4 |
10 |
526 |
626 |
– ikgadējais valsts budžeta finansējums infrastruktūras uzturēšanai (pēc projektu pilnīgas ieviešanas) |
25 |
195 |
195 |
300 |
+ ikgadējais potenciālais valsts budžeta izdevumu samazinājums projekta īstenošanai (pēc projektu pilnīgas ieviešanas) |
29 |
205 |
721 |
926 |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis