Eiropas nauda transportam un videi
Latvijai vairs nav nopietnu problēmu, lai sekmīgi apgūtu Eiropas Savienības (ES) pirmsstrukturālā fonda ISPA ietvaros pieejamās finanses. To vakar secinājusi ISPA uzraudzības komiteja, kas savā sestajā sēdē bija pulcējusies Rīgā.
Eiropas Komisija transporta un vides sektorā apstiprinājusi 25 projektus par 484,4 miljoniem eiro (308,9 miljoni eiro – ISPA finansējums, pārējā summa – Latvijas līdzfinansējums). Lai arī ISPA programmu līdz ar Latvijas pievienošanos ES nomainīs Kohēzijas fonds un struktūrfondi, apstiprināto ISPA projektu realizācija ilgs līdz pat 2009. gadam.
Problēmas atrisinātas
Eiropas Komisijas Reģionālās
politikas ģenerāldirektorāta ISPA un pirmsiestāšanās pasākumu
direktorāta pārstāvis Frīdemans Algajers vakar žurnālistiem
atzina, ka līdz šim bijušas dažādas problēmas ar ISPA fonda
ieviešanu Latvijā, taču nu tās ir atrisinātas un var turpināties
sekmīga projektu īstenošana. Sarežģījumi bijuši ne vien Latvijas,
bet arī Eiropas Komisijas pusē.
Komisijas pārstāvis norādīja, ka transports un vide ir ļoti
sarežģīti sektori, jo projekti šajās jomās galvenokārt saistīti
ar unikālām inženiertehniskajām būvēm, kur katrs projekts ir
individuāls, apstākļi atšķirīgi, un tie nav izvērtējami pēc
vienotas mērauklas kā konveijeri fabrikās.
Sarežģījumi rodas arī vides sektorā, kur nākas sastrādāties ar
mazākām pašvaldībām, kurās tādi projekti kā ūdensvada vai
attīrīšanas iekārtu celtniecība jāīsteno ne biežāk kā reizi 25
vai 50 gados, tādēļ nav uzkrāta šāda darba pieredze.
Komisijas pusē bijušas zināmas grūtības pilnībā izprast dzelzceļa
situāciju Latvijā, jo, kā zināms, Latvijas kā bijušās padomju
republikas dzelzceļš nav savietojams ar Eiropas dzelzceļu. Tomēr
izpratne panākta un arī šajā jomā sākti modernizācijas projekti
par ISPA līdzekļiem.
Dažkārt pārpratumus rada savstarpējā komunikācija, jo ne
ierēdņiem Latvijā, ne vairākumam ierēdņu Eiropas Komisijā angļu
valoda nav dzimtā.
Grūtības ar ES fondu apgūšanu sastopamas arī visās citās
kandidātvalstīs un pašreizējās dalībvalstīs. Latvija šajā ziņā
nav izņēmums, atzina F. Algajers.
Cik jau apgūts
Par ISPA projektiem atbildīgās
amatpersonas transporta un vides sektorā – Satiksmes ministrijas
valsts sekretārs Vigo Legzdiņš un Vides ministrijas valsts
sekretāra vietniece Vija Gēme – norādīja, ka lielāko daļu ISPA
līdzekļu sākts apgūt tikai pēdējā pusgada laikā. Līdz šim
realizēts mazāk par desmit projektiem. Bet tapšanas stadijā ir
vairāk nekā desmit projekti transporta un 20 projekti vides
sektorā par kopējo summu aptuveni 200 miljoni eiro.
V.Legzdiņš kā iedzīvotājiem redzamākos jau īstenotos projektus
minēja autoceļa “Via Baltica” modernizēto posmu no Gaujas līdz
Lilastei un lidostas pievadceļu un ceļa pārvada rekonstrukciju.
Vēl aizvien noris darbs “Via Baltica” posmā Rīga–Ādaži, bet
drīzumā tiks sākta arī Saulkrastu apvedceļa būvniecība.
Vides sektorā bez jau noslēgtajiem līgumiem šogad plānots slēgt
līgumus par vēl 20 projektu izpildi.
Kopumā pašlaik apstiprināti 25 projekti (transporta un vides
sektorā, kā arī pāris tehniskās palīdzības projektu) par 484,4
miljoniem eiro.
ISPA gandrīz beigusies
F.Algajers žurnālistiem atzina, ka
ISPA fonda sagatavošanas darbi ir tikpat kā beigušies, atlikusi
vien projektu ieviešana. Pēdējā ISPA uzraudzības komitejas sēde
paredzēta šā gada aprīlī, kad jāslēdz ISPA programmas
sagatavošana, pastāstīja F. Algajers.
Kā “Latvijas Vēstnesis” jau rakstījis, ISPA Uzraudzības komiteja
vērtē progresu fonda finansēto transporta un vides
infrastruktūras projektu īstenošanā. Uzraudzības komitejas
sanāksme notiek divas reizes gadā. Komiteja veic ISPA finansēto
projektu uzraudzību un kontrolē, kā šo plānu īstenošana atbilst
starp Eiropas Komisiju un Latvijas valdību noslēgtajiem projektu
finanšu memorandiem.
Jāsāk darbs
pie Kohēzijas fonda
F. Algajers rezumēja, ka
līdzšinējo ES līdzekļu apgūšanas pieredze noderēs arī
struktūrfondu apguvē un ISPA turpinājuma – Kohēzijas fonda –
izmantošanā pēc Latvijas pievienošanās ES.
Arī Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks, nacionālā
ISPA koordinatora pārstāvis Gints Freimanis atzina, ka šobrīd
svarīgākais uzdevums ir sākt pārslēgties uz darbu ar Kohēzijas
fondu un struktūrfondiem. Kohēzijas fonda ieviešanas sistēma jau
gandrīz ieviesta, jo ISPA programma bija Kohēzijas fonda tiešā
priekštece, pastāstīja G. Freimanis.
Par Kohēzijas fondu, kura ietvaros Latvija tuvākajos trijos gados
varēs apgūt 476 miljonus eiro, Latvijas un Eiropas Komisijas
pārstāvji turpinās diskusijas šodien un rīt.
Artis Nīgals, “LV”