Demogrāfiskā situācija un demogrāfiskā politika
Pēteris Zvidriņš, LZA akadēmiķis, Dr.hab.ekon.(demogr.)
Pēteris Zvidriņš Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Aizvadīts kārtējais, nu jau
trīspadsmitais gads, kurā norisa valsts iedzīvotāju kopskaita
samazināšanās dabiskā ceļā, mirušo skaitam pārsniedzot
jaundzimušo skaitu. Par vienu gadu ilgāks ir laikposms, kurā
notika arī iedzīvotāju skaita samazināšanās migrācijas dēļ,
izceļotāju daudzumam pārsniedzot ieceļojošo skaitu. Tātad kopš
Latvijas
de iure atzīšanas iedzīvotāju skaits sarucis gan dabiskās,
gan arī mehāniskās kustības rezultātā.
Gaidāma nepieredzēta
dzimstības mazināšanās
Pēc statistikas datiem,
aizvadītajā gadā valstī piedzima 21,1 tūkstotis bērnu, bet nomira
32,6 tūkstoši cilvēku, veidojot dabisko zudumu 11,5 tūkstošu
apmērā. Salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem tas ir neliels
uzlabojums, jo no 1993.līdz 2002.gadam dabiskais samazinājums
svārstījās no 12 līdz 17,5 tūkstošiem. Lai arī samazinājās
iedzīvotāju kopskaits, dzimušo bērnu skaits pērn bija apmēram par
1000 lielāks nekā 2002.gadā. Šeit gan jāņem vērā, ka, rēķinot uz
reproduktīvā vecuma sievietēm, dzimstības pieaugums ir nebūtisks
un visai tālu atpaliek no paaudžu nomaiņai nepieciešamā līmeņa.
Turklāt tieši tagad 18 – 25 gadu vecumā ir maksimāls potenciālo
māšu skaits. Tas saglabāsies vēl vairākus gadus, taču pēc
2010.gada sāks strauji kristies, izraisot līdz šim nepieredzētu
lejupslīdi dzimušo skaitā.
Pēdējos gados var saskatīt minimālu progresu iedzīvotāju
dzīvotspējā. Kopš 2001.gada sieviešu mirstība ir tādā līmenī,
kāds nekad nav atzīmēts Latvijas vēsturē. Vidējais mūža ilgums
sasniedzis 77 gadus, pietuvojoties Rietumeiropas valstīs
dominējošam līmenim (80–83 gadi). Vīriešiem stāvoklis nav tik
labvēlīgs, un vēl nav sasniegts līmenis, kas atzīmēts atsevišķos
padomju perioda gados. Vidējais paredzamais mūža garums
jaundzimušajiem zēniem, pastāvot pašreizējai mirstības
intensitātei (65–66 gadi), manāmi atpaliek no visām ekonomiski
attīstītākajām valstīm un arī daudzām jaunattīstības
valstīm.
Latvijā noris ļoti straujš iedzīvotāju novecošanās process, kura
raksturīgākās iezīmes ir sistemātisks bērnu īpatsvara sarukums un
vienlaikus gados vecāko iedzīvotāju daļas pieaugums. Vidējais
dzīvojošo vecums jau sasniedzis 40 gadus, un šā rādītāja
pieauguma temps ir visai augsts. Tāpēc ļoti liels ir arī mirušo
relatīvais skaits uz 1000 iedzīvotājiem, kas Latvijā ir 14 un
būtiski pārsniedz Eiropas vidējo līmeni šajā jomā. Vēl augstāks
mūsu kontinentā tas ir tikai Krievijā un Ukrainā, līdzīgs –
Bulgārijā un Baltkrievijā.
Izvērtējot situāciju paaudžu nomaiņā, jāņem vērā, ka nelielā
uzlabošanās pērn salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tomēr radījusi
jūtamu valsts demogrāfiskā potenciāla zudumu. Tas līdzinās dzīvā
spēka pilnīgai izzušanai tādās pilsētās kā Dobele, Krāslava vai
Bauska. Arī pašreiz katru nedēļu mēs zaudējam vairāk nekā 200
cilvēku. Tātad pēc būtības arī aizvadītais gads pasliktinājis
kopējo demogrāfisko ainu.
Migrācija un
etniskais faktors
Nav šaubu, ka tuvākajā un vidēji
tālā perspektīvā iedzīvotāju dabiskais samazinājums saglabāsies.
Turklāt tas notiks, neraugoties uz gaidāmo dzimstības līmeņa
nelielo kāpumu un mirstības samazināšanos. Sarūkot sieviešu
skaitam vecumā, kurā dzimstība ir visaugstākā, mirušo pārsvars
pār dzimušo skaitu būs visai būtisks. Grūtāk ir prognozēt
migrācijas procesus. Tagadējais emigrantu skaita relatīvi
nelielais pārsvars pār imigrantu skaitu, visticamāk, saglabāsies
arī pēc tam, kad Latvija kļūs par Eiropas Savienības (ES)
dalībvalsti. Iespējams gan arī scenārijs, ka migrācijas bilance
kļūs līdzsvarota vai pat ar nelielu ieceļotāju prevalēšanu
migrantu vidū. Tas varētu īstenoties tad, ja nākamajos gados tiks
panākta vēl straujāka ekonomikas attīstība, nodrošinot iekšzemes
produkta kāpumu uz cilvēku ik gadus par 7–9 % pašreizējo 6–7 %
vietā. Nedaudz migrantu plūsmas būs atkarīgas arī no pašreizējo
ES dalībvalstu politikas starptautiskās migrācijas jomā. Šī
politika kļūst aizvien liberālāka, un ir zināms pamats domāt, ka
pie mums var ieceļot migranti arī no citiem kontinentiem.
Jāatzīmē, ka pēdējos gados demogrāfiskā situācija latviešiem
kopumā bijusi labvēlīgāka nekā cittautiešiem. Latviešiem nedaudz
augstāka nekā valstī kopumā ir dzimstība un dzīvotspēja (mūža
ilgums), latvieši demogrāfiski mazāk novecojuši. Lielā mērā to
nosaka apstāklis, ka vēl prāva latviešu daļa dzīvo laukos, kur
dzimstība ir augstāka, bet cittautieši – galvenokārt lielākajās
pilsētās, kur dzimstība ļoti zema.
Pamatojoties uz pašu iedzīvotāju etniskās pašapziņas
raksturojumiem, pēdējās tautas skaitīšanas laikā mēs noteicām
katra etnosa skaitliskos apmērus. Katras tautības iedzīvotāju
skaitlisko apmēru noteikšana ir visai sarežģīta, it īpaši nosakot
bērnu skaitu etniski jauktajās ģimenēs. Izvērtējot dažādus ziņu
avotus, nonācām pie secinājuma, ka latviešu skaits neatkarības
gados nav vis samazinājies, kā tas gandrīz visur tiek publicēts,
pamatojoties uz Iedzīvotāju reģistra datiem un ierakstiem
personas dokumentos, bet pat nedaudz palielinājies. Saskaņā ar
mūsu aprēķiniem latviešu kopskaits valstī ir ap 1 400 000,
veidojot 60% no visiem iedzīvotājiem. Tiesa, šajā skaitā iekļauti
arī asimilētie un integrētie cittautieši, kuri brīvprātīgi
deklarē piederību pie latviešu etnosa. Apmēram 60 000 no tiem
dzimtā valoda nav latviešu valoda, bet cita, galvenokārt, krievu.
Savukārt vairāk nekā 72 000 cittautiešu (t.sk. apmēram
31 000 krievu, 14 000 lietuviešu un 12 000 poļu) kā
dzimto norādījuši latviešu valodu.
Salīdzinot tagadējo pamattautības iedzīvotāju īpatsvaru Latvijā
ar to, kāds tas bija padomju perioda beigās (52%), redzams, ka
neatkarības gados tas jūtami palielinājies, galvenokārt uz
cittautiešu izceļošanas rēķina. Tomēr salīdzinājumā ar citu
Eiropas valstu analogiem indikatoriem šis īpatsvars ir visai
zems. Salīdzinājumā ar pirmskara gadiem latviešu tagad ir mazāk
gan absolūti (1940.gadā ap 1 500 000), gan arī relatīvi (ap
80%).
Trūkst apņēmības
rīkoties
Neraugoties uz visai smago demogrāfisko situāciju, līdzšinējās valdības pat nemēģinājušas nopietni risināt attiecīgās problēmas. Tikai reizēm valdību deklarācijās parādījās ieraksti par tādiem nodomiem. 1995.gadā 19. jūlijā LR Ministru kabinets izdeva pat īpašu rīkojumu “Par demogrāfiskās situācijas uzlabošanu”. Tomēr demogrāfiskās atveseļošanas programma nav izstrādāta. Pirms pāris gadiem pakāpeniski savu darbību izbeidza valdības Demogrāfiskā komisija, kuru izveidoja, gatavojoties ANO konferencei par iedzīvotājiem un attīstību (Kaira, 1994.gada septembris). Labklājības ministrija kopš 1996.gada deklarē, ka tiek izstrādāta īpaša programma vai koncepcija, tomēr tikai atsevišķos aspektos līdzšinējās izstrādnes var uzskatīt par demogrāfiskās atveseļošanas nacionāla mēroga programmu. Turklāt pēdējā versija ir rīcības plāna projekts koncepcijas “Valsts ģimenes politika” īstenošanai 2004.–2013.gadā. Protams, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāta izveidošana 2002. gada beigās bija svarīgs jaunās valdības ieguldījums šo jautājumu kompleksā risināšanā. Minētajā rīcības plānā paredzēti vairāki pasākumi ģimenes dzīves kvalitātes veicināšanai, atbalsts vecāku lomas īstenošanai un atbalsts ģimenēm krīzes situācijās. Pašreizējā situācija valdībā gan neliecina, ka jau drīzumā tiks īstenoti kardināli pasākumi šajā jomā.
Demogrāfiskās tendences kā globāla problēma
Pēdējos gados demogrāfiskās
problēmas aizvien aktuālākas kļūst visā Eiropas kontinentā.
Dzimstības samazināšanās izraisīja depopulācijas situāciju un
iedzīvotāju novecošanos aizvien lielākā skaitā valstu. Mirušo
pastāvīgi ir vairāk nekā dzimušo Vācijā, Itālijā, Grieķijā,
Krievijā un dažās citās valstīs. Prognozes nepārprotami rāda:
iedzīvotāju skaits Eiropā samazināsies. Tāpēc daudzās valstīs
vairs nav tik stingri imigrācijas ierobežojumi. Gandrīz visur var
saskatīt daudz problēmu laulātības un ģimenes attiecībās (vēlas
laulības, zema laulību noturība u.tml.). Raksturīgi, ka vairākās
Skandināvijas, Beniluksa valstīs, arī ASV un citur tieši pēdējā
laikā īsteno aktīvāku ģimeņu politiku.
Lai vispusīgi izvērtētu pašreizējo demogrāfisko situāciju Eiropā,
šā gada janvāra vidū Ženēvā notika plašs Eiropas iedzīvotāju
forums, kurā bez zinātniekiem piedalījās valdību institūciju
eksperti, parlamentārieši, nevalstisko organizāciju speciālisti.
To organizēja ANO Eiropas Ekonomiskā komisija un ANO Iedzīvotāju
fonds kopā ar Šveices valdību. Šajā forumā piedalījās arī pieci
Latvijas pārstāvji (tostarp šo rindiņu autors). Trijās dienās
tajā aplūkoja šādas galvenās tēmas:
1) Eiropas iedzīvotāju un sociālekonomiskā attīstība
mūsdienās;
2) dzimstība un bērnu aprūpe valstīs ar zemu dzimstības
līmeni;
3) saslimstība, mirstība un reproduktīvā veselība;
4) starptautiskā migrācija un iedzīvotāju integrācija.
Pēc būtības šis forums bija veltīts tam, lai izvērtētu stāvokli
kontinentā desmit gadus pēc ANO Kairas konferences un noteiktu
uzdevumus nākamajiem desmit (Kairas konferences rīcības plāns ir
saistošs 20 gadiem). Līdzīgas konferences tiek rīkotas arī citos
kontinentos, tādējādi izskatot galvenās pasaules apdzīvotības
problēmas. Vispārējais stratēģiskais vadmotīvs ir tāds, ka
starptautiskajām organizācijām un valstu valdībām vajadzētu
rūpīgāk sekot līdzi demogrāfiskajām tendencēm un atbilstoši
katras valsts dzimstības un mirstības indikatoriem un stāvoklim
reproduktīvajā veselībā, kā arī migrācijas procesos, aktivizēt
sociālo, demogrāfisko un veselības politiku atbilstoši katras
valsts un visas cilvēces (kontinenta) sabiedriskajām interesēm.
No teiktā izriet, ka tieši mums šeit, Latvijā, ir daudz darāmā un
no visai pasīvās valstiskās pieejas būtu jāpāriet uz aktīvu,
īstenojot pasākumu kompleksu, kas sekmētu kardinālu demogrāfiskās
situācijas uzlabojumu.