Novadu veidošanas šūpolēs Madonas un Gulbenes pusē
Asā kritika pierimusi
Šķiet, asā kritika, kas vēl nesen
tika veltīta deviņus gadus ieilgušajai administratīvi
teritoriālajai reformai un Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijas mērķtiecīgajai virzībai uz novadu veidošanu,
nupat būs pierimusi. Atgādinājumi par to gan arvien ieskanas,
tomēr pretestība un kategoriskais “nē !” vairs nav tik
griezīgs.
Ministrijas darba plānā no gada sākuma ik nedēļu ir vismaz viens
vai pat divi izbraukumi uz pašvaldībām, kur notiek novadu
veidošanas sarunas. Tajās RAPLM pārstāv vai nu ministrs Ivars
Gaters, valsts sekretāre Ilze Kukute, vai valsts sekretāra
vietnieks Arvīds Pīlēģis. Savukārt pašvaldības pie kopējā sarunu
galda sēdina domes vai padomes priekšsēdētājus un citviet arī
deputātus. Tā kā par pamatu novadu veidošanas sarunām valdība
nolēma izvēlēties 102 novadu modeli, ministrijai jāizbrauc visi
102 projektā iecerētie novadu centri. Laika nav daudz, jo, pat
pavirši rēķinot, pirmajā sarunu kārtā, kas nebūt nebeidzas ar
pārliecinošu rezultātu, paies vairāki mēneši. Tam sekos arī otrās
sarunas, kas solās ritēt jau veiklāk. Bet novadiem būtu jātop
līdz nākamā gada martam, lai esošo pašvaldību deputāti savas
pilnvaras jaunievēlētajai novada domei nodotu pēc 2005.gada
13.marta pašvaldību vēlēšanu rezultātu paziņošanas.
Bez tirgus,
tukšiem solījumiem,
tomēr ar uzticību
Kaut pašvaldības vienprātīgi vēlējās, lai ministrija uz sarunām nebrauktu bešā, bet gan ar nopietnu “sarunu portfeli”, kas liecinātu par valsts ieinteresētību un atbalstu novadu izveidošanai, ministra Ivara Gatera uzrunā Madonas novada veidotājiem izskanēja vārdi: “Šīs nav solīšanas sarunas. Deviņus gadus līdz šim ir runāts, bet pēdējā gada laikā padarīts vairāk nekā līdz tam.” I.Gaters norādīja, ka, pamatojoties uz 2003.gada jūnijā pašvaldību pieņemtajiem lēmumiem, valdība ir gatava izstrādāt valsts atbalsta programmu novadu infrastruktūras sakārtošanai un attīstības veicināšanai ik gadu līdz 2009.gadam 0,5% apjomā no iekšzemes kopprodukta (IKP). 2005.gada budžeta projektā tas iecerēts kā 33 miljonu latu finansējums. “Katrā tikšanās reizē no pašvaldību pārstāvjiem izskan bažas, ka pārāk daudz vēl esot neskaidrību. Nav zināms, kāds būšot pašvaldību likums, kāds vēlēšanu likums. Tomēr, ja viss visiem būtu skaidrs un iepriekš valdībā izlemts, šādu sarunu starp ministriju un pašvaldībām nebūtu,” skaidroja I.Gaters.
Iezīmējas iespējamā
Madonas novada
aprises
Madonā runāja katrs, kas bija
sēdies pie puslokā kārtotā sarunu galda. Runāja droši un
pārliecinoši, runāja iedzīvotāju un pagasta deputātu vārdā. Taču
runāja arī pieticīgāk un klusāk, apzinoties, ka sava mazuma un
pieticības pēc (kaut patiesībā tā ir nabadzība un arvien
sarūkošais iedzīvotāju skaits) nekas uz vietas un pa vecam
nepaliks. Atšķirības Madonas pagastu vadītāju vārdos nepalika
nepamanītas nevienam no zālē klātesošajiem ministrijas, preses
pārstāvjiem un Madonas puses iedzīvotājiem.
Madonas domes priekšsēdētāja Andreja Ceļapītera pārdomātie
secinājumi un priekšlikumi varētu būt tie, kas iezīmē vairuma
pašvaldību domas. Tos atzinīgi novērtēja arī I.Gaters. “Novadus
veidojot, tiks atvērts visiem neizdevīgais likums “Par pašvaldību
finanšu izlīdzināšanas kārtību”. Izskatot iespējas veidot Madonas
novadu pēc esošās kārtības, diemžēl secinājām, ka, visu
pašvaldību budžetus apvienojot, zaudējam ap 200 tūkstošus latu.
Šī reforma kopumā skars pusotru miljonu Latvijas iedzīvotāju.
Pašvaldības ieinteresētas, lai finanšu piesaiste notiktu pēc
principa – viena vienība uz vienu iedzīvotāju, nevis vienu
novadu. Tāpat rosinām visas brīvās zemes un bezsaimnieka īpašumus
nodot pašvaldības pārziņā. Pēc savas pieredzes varam atzīt, ka
valsts līdz šim nav veiksmīgi saimniekojusi šādos objektos,”
teica A.Ceļapīters. Kā nozīmīgu priekšlikumu ministrs novērtēja
arī madoniešu ieteikto vienotas uzskaites un grāmatvedības
programmas ieviešanu pašvaldībās līdz ar novadu izveidošanu. Tas
atrisinātu arī esošās nesaskaņas ar Valsts kases prasībām un
citām valsts finanšu institūcijām.
Uzklausot pārējos Madonas rajona pagastus, lielākoties iezīmējās
aina, ka tie labprāt saglabātu patstāvību, taču, ja tas nav
iespējams, pievienotos Madonas novadam, kāds tas iecerēts 102
novadu projektā. Tā no Āronas pagasta pārstāvjiem, kas savu
viedokli pagasta vadībai jau izteikuši, 60% nosvērušies pret
apvienošanos. Līdzīgas domas, pēc padomju priekšsēdētāju sacītā,
valda arī pārējo pagastu iedzīvotāju aptaujās.
Apkopojot pašvaldību viedokļus, iespējamais Madonas novads
veidojas lielāks, nekā bija iecerēts. Vēlmi pievienoties pie
projektā plānotajām pašvaldībām izteica vēl trīs pagasti –
Sarkaņu, Dzelzavas un Vestienas.
Kur būs Gulbenes un Madonas vieta Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas izstrādātajā 102 novadu projektā |
Gulbenieši vēlas
novadu rajona robežās
Gluži pretējs viedoklis ministru
sagaidīja kaimiņu – Gulbenes – rajonā. Pie sarunu galda sēdošie
Gulbenes rajona pagastu vadītāji vienprātīgi noraidīja 102 novadu
projektā iecerēto Gulbenes novada teritoriju.
Un atkal, kā visur, izskan neziņas bieds, lepnums par patstāvību
un paļāvība uz esošajiem spēkiem, ne solījumiem. Ir jautājums,
kāpēc nepietiek ar pašvaldību sadarbības apvienībām, kāds
liktenis sagaida kopīpašumus un rajonā esošās profesionālas
izglītības iestādes. Tiek izteikts pieņēmums par vardarbīgu lauku
teritoriju apvienošanu un Ļeņina raksta nosaukums “Ko darīt?”. Ir
rainiska apziņa, ka “pastāvēs, kas pārveidosies”. Ir variants par
nelieliem novadiem, kas veidojas no diviem pagastiem, vai
atbalsts Gulbenes novadam, bet – ar nosacījumiem. Un vēl ir
secinājums, ko, apkopojot runāto, izteica Gulbenes domes
priekšsēdētājs Nikolajs Stepanovs: ka labprātāk veidotu Gulbenes
novadu esošā rajona robežās, tā saredzot stratēģiju un
pilnvērtīgākas attīstības iespējas.
Lauku ļaudis
netic uz vārda
Pašvaldību vadītāji stāsta, ka īpaši gados veci lauku ļaudis, kuru dzīvi attālās valsts nomalēs lielākoties nodarbina eksistences problēmas, pagasta vadītājam jautā: kas manā dzīvē no tā būs labāk? Un, godīgi atzīstot, šajā jautājumā cilvēks galvenokārt vēlas dzirdēt par sociālo garantiju – pensiju, pabalstu – ievērojamu paaugstinājumu. Lai cik bēdīgi, tie nav tikai tukši vārdi. Arī tobrīd zālē klātesošā viena Madonas rajona pagasta deputāte tieši ar šādiem vārdiem uzdeva jautājumu ministram Ivaram Gateram un uzklausīja kompetentu, ministra cienīgu atbildi. Ministrs paskaidroja, ka, apvienojoties mazajām pašvaldībām, palielināsies to attīstības iespējas, būs drošāka pārliecība par piedalīšanos Eiropas fondu līdzekļu piesaistes iespējamību, ka nesaskata attīstību ilgtermiņā viena pagasta ietvaros. Sieviete pieklājīgi teikto uzklausīja, tomēr atzina, ka viņai nav kļuvis skaidrāks, kāpēc pagastiem jāzaudē esošais statuss. Pārliecības, ka kopā dzīvot būs labāk, viņai tomēr nav.
Ne retoriski,
bet pieredzes vadīti
jautājumi – bez atbildes
Jautājumi, uz kuriem kāroto
atbildi sniegt nevar ne ministrs, ne kāds cits, lauku ļaudis
nodarbina gan piesardzības, gan pieredzes pēc. Vai finanšu
lielākā daļa nepaliks novada centrā? Vai nomales gaida tas pats
liktenis – tā arī turpinās grimt nabadzībā? Jo tāda pieredze,
vairākus ciemus apvienojot, esot. Vai valdības solījumi nekļūs
graša vērti, ja šī valdība aizies? Vai iešana uz laukiem nav
tikai vārdos, kur paliek darbi?
Un, kaut arī, kā secināja Mētrienas pagasta priekšsēdētāja,
daudzus pašvaldību vadītāju spriedumus patlaban vēl arvien diktē
emocijas, ieguvējs nebūs neviens, bet cietīs lauki, ja valsts
neuzņemsies politisko atbildību par novadu veidošanu.
Lepnums
par patstāvību un
saviem spēkiem padarīto
Pagasti, kas labprāt vēlētos saglabāt patstāvību, iestājas par jau iecienīto sadarbības modeli. Drošāku pārliecību par saviem spēkiem var paust tie, kam turība lielāka un bez valsts atbalsta, ar saviem spēkiem izdevies paveikt ievērojamu tiesu pagasta infrastruktūras sakārtošanā. Tā Dzelzavas pagasts, kas saskaņā ar 102 novadu projektu iecerēts Cesvaines novadā, tomēr, izvēloties starp Cesvaines un Madonas novadu, labprātāk pievienotos Madonai. Bet vēl labprātāk paliktu tikai savas teritorijas ietvaros. Līdzīgā situācijā ir arī Kalsnavas pagasts, kas iecerēts Pļaviņu novadā. Abas pašvaldības pamatoti var lepoties ar to, ka izdevies savu pagastu teritorijās pašu spēkiem īstenot infrastruktūras labiekārtošanu, kaut ik gadu sniegti pieteikumi valsts investīcijām un saņemts atteikums.
Bagātība
kā izvēles faktors
Piedāvājot izvēles iespējas,
iezīmējas pašvaldību vēlme izvēlēties iespējamo bagātāko novadu.
Tas netiek slēpts un patiesībā arī nav apstrīdams ne no loģikas,
ne ekonomiskā viedokļa. “Uzskatu, ka Latvijas ekonomika joprojām
ir slima. Diemžēl visu nosaka tikai nauda,” atzina Vestienas
pagasta priekšsēdētājs Dainis Baškevics. Savukārt Cesvaines domes
vadītājs Vilnis Špats nenosoda pagastus, kas starp brālību ar
Madonu vai Cesvaini izvēlas turīgāko – Madonu.
Jautājumi, uz kuriem atbildes, lai kā arī vēlētos, droši nesniegs
neviens, arvien pastāvēs. Kurš gan var droši garantēt nākotni.
Tomēr stāvēt uz vietas un iecirtīgi atgādināt pagātnes kļūdas un
nedomāt, kā panākt nākotnes labāko daļu, būtu vēl lielāka kļūda.
“Jūs varat izdzīvot, bet pietiek izdzīvot! Ir jāsāk domāt par
attīstību,” teica I.Gaters. Un nav šaubu, ka pašvaldību vadītāji
to saprot. Tāpēc pārliecība, ka novadi Latvijā būs, kļūst ar
katru dienu pamatotāka.
Zaida Kalniņa, “LV”