Pētera Martinsona porcelāns pasaulē un Rīgā
Porcelāns ir kā dzīva
būtne, ar to jādraudzējas |
Rīgas Porcelāna muzejā šodien
atklāja keramiķa Pētera Martinsona darbu izstādi “Torņi un
stacijas”. Mākslinieks strādājis ar visiem keramikas materiāliem.
Sācis, protams, ar mālu, bet nu jau krietnu laiku viņa mīlestība
pieder arī porcelānam. Kāpēc? Pēteris Martinsons stāsta:
“Porcelāns ir ļoti kaprīzs un cēls materiāls. Kopš Marko Polo
laikiem eiropiešiem interesējis, kā to izveidot un izmantot.
Porcelāns ir kā dzīva būtne, ar to jādraudzējas. Man patīk šī
spēle: kā var saprasties un ar kādiem paņēmieniem strādāt.”
Šos mākslinieka darbus pazīst daudzviet pasaulē, tie glabājas
dažādos muzejos un kolekcijās. Starptautisku atzinību Pēteris
Martinsons sāka gūt jau pirms gadiem trīsdesmit. Itālijā, Faencā,
notika ļoti prestižas keramikas izstādes. Piecu gadu laikā
mākslinieks tur ieguva piecas zelta medaļas. Pēc tam bija
apbalvojumi Francijā – Valorisā, Polijā – Sopotā, Japānā – Mino
un citur.
“Toreizējās Padomju Savienības labāko mākslinieku darbus ārzemēs
uzņēma ar interesi un atsaucību, jo mums gan bija mazāk formālu
meklējumu, toties darbi bija domu un satura piesātināti. Visiem
bija viens un tas pats materiāls un tikai pāris glazūru – lai
uztaisītu ko atšķirīgu, bija vajadzīga meistarība.”
Pēc pirmajiem panākumiem Pēteris Martinsons nospriedis, ka viņš
nekad vairs nebrauks uz ārzemēm kā tūrists, bet tikai lai
darbotos ar keramiku. Šajā izstādē redzami darbi, kas tapuši
Čehijā, Polijā un Havaju salās. Izstādes nosaukumu – “Torņi un
stacijas” – autors skaidro tā: “Cilvēks ir kā viesis šajā zemē uz
kādu laiku, kas viņam atvēlēts. Viņam, it sevišķi mūsu
klimatiskajā joslā, ir nepieciešami mitekļi. Tie varētu būt
torņi. Bet, tā kā arī jāpārvietojas, tad vajadzīgas pieturvietas.
Nosauksim tās par stacijām. Torņus es veidoju jau gadiem, bet
pērn Polijā, Vobržihā, simpozijs notika netālu no dzelzceļa
stacijas. Un tagad izstādē ir dažnedažādas stacijas. Galvenā ir
tīras fantāzijas radīta. Te ir arī darbs “Jautrais nams” – kaut
kas vidējs starp torņiem un staciju.
Mākslinieks, jebkurš radošs cilvēks staigā bez ādas. Iespaidi nāk
gūzmām, jo katra vieta, katra laba izlasīta grāmata vai redzēta
izrāde atstāj iespaidu. Kā un kad tie materializējas, to nevar
izskaidrot. Un droši vien arī nevajag.”
Pasaules mākslas vidē tālu un labi pazīstamais latviešu keramiķis
savus iespaidus realizē profesionāli pārliecinoši un pārsteidzoši
meistarīgi. Izstāde Porcelāna muzejā būs atvērta līdz
14.martam.
Jānis Rozenieks