Ārstēšanās Eiropas Savienībā: mīti un realitāte
Pēc šā gada 1.maija Latvijas pilsoņiem, kļūstot arī par Eiropas Savienības (ES) pilsoņiem, būs pieejams ES darba tirgus (tiesa gan, lielākā daļa dalībvalstu noteikušas pārejas periodus), sociālās drošības sistēma, kā arī veselības aprūpe. Vai un kādas iespējas Latvijas pilsoņiem būs ārstēties ES, par to stāsta Veselības ministrijas valsts sekretāra vietnieks, Sabiedrības veselības departamenta direktors Rinalds Muciņš, Stratēģiskās plānošanas departamenta direktore Renāte Pupele un Veselības aprūpes organizācijas nodaļas vadītāja vietnieks Ronalds Rožkalns.
Kā pastāstīja R.Rožkalns, līdz ar
iestāšanos ES Latvijai būs saistošs Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, kas ES pilsoņiem nodrošina pieeju veselības aprūpei visā
Savienības teritorijā. Sociālās drošības jomā svarīgākais
dokuments ir regula 1408/71, kas regulē ārstniecības pakalpojumu
sniegšanu ES pilsoņiem, tiem pārvietojoties Savienības
teritorijā. Regula attiecas uz darba ņēmējiem, pašnodarbinātajiem
un viņu ģimenes locekļiem, kā arī studentiem un pensionāriem.
Saskaņā ar regulu Latvijas pilsoņiem, uzturoties ārpus Latvijas
(strādājot, ceļojot, viesojoties), būs iespēja nepieciešamības
gadījumā konkrētajā dalībvalstī saņemt ārstniecības pakalpojumus
atbilstoši tās likumdošanai. Izdevumus apmaksā tā valsts, kurā
attiecīgā persona strādā un veic sociālās iemaksas. Nepieciešamās
medicīniskās palīdzības apjomu izvērtēs ārsts. Kā skaidroja
R.Muciņš, ja, kāds Latvijas pilsonis atrodas īslaicīgā tūrisma
braucienā un viņam nepieciešama, piemēram, plānveida
kardioloģiskā operācija, kuru var sniegt arī pēc pusgada, tā
nebūtu traktējama kā nepieciešamā medicīniskā palīdzība, un tā
tiks sniegta mītnes zemē. Taču, ja cilvēks uzturas ārpus
dzimtenes vairākus gadus (piemēram, studējot), bet operācija
jāveic gada laikā, tā jau būs šī nepieciešamā palīdzība. Lai gan,
kā atzina R.Muciņš, termins “nepieciešamā palīdzība” vēl ir visai
izplūdis, un tikai tiesu prakse palēnām to konkretizēs.
Medicīnisko palīdzību saņemt ārpus savas mītnes zemes varēs arī
tie cilvēki, kuriem nepieciešams ārstnieciskais pakalpojums, kas
mītnes zemē vispār netiek sniegts vai pacientam nav pieejams
saprātīgā laika periodā. Šādos gadījumos Latvijas pacientiem būs
jāvēršas Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūrā, kas
lems par pakalpojuma sniegšanu kādā no ES dalībvalstīm. Taču, kā
uzsvēra R.Muciņš, Latvijas valsts apmaksās tikai pašu
pakalpojumu, ceļa izdevumi, kā arī pacienta līdzmaksājums (tāds,
kāds tas ir konkrētajā valstī, kurā tiek saņemta palīdzība) būs
jāsedz pacientam.
Uz jautājumu, vai endoprotezēšanu, uz kuru kvotu dēļ ir rindas
vairāku gadu garumā, valsts kādam spēs apmaksāt ārpus
Latvijas,
R.Muciņš atbildēja ar nepārprotamu
“nē”. Ir zināmas bažas, ka šīs tiesības paliks vien uz papīra
valsts finansiālo iespēju dēļ, jo šobrīd valsts nespēj pilnībā
apmaksāt visu veselības pakalpojumu grozu tepat uz vietas. Jāņem
vērā arī tas, ka citviet Eiropā ārstniecības pakalpojumu izmaksas
ir krietni vien augstākas nekā Latvijā (lai gan Lietuvā un
Igaunijā dažos gadījumos tie ir lētāki nekā pie mums). Diemžēl
Veselības ministrijā vēl pagaidām nav pieejams saraksts ar tiem
pakalpojumiem, kas Latvijas valstī vispār netiek sniegti. Taču no
zināmākajiem varētu minēt plaušu, aknu, arī sirds
transplantāciju. R.Muciņš solīja, ka līdz 1.maijam tiks precizēti
tie pakalpojumi, kurus Latvijas valsts tehnisku vai finansiālu
iemeslu dēļ nespēj nodrošināt saviem pacientiem šeit, Latvijā.
Jebkurā gadījumā valstij būs smaga izvēle: vai nodrošināt vienam
cilvēkam palīdzību kādā ES valstī vai palīdzēt desmit pacientiem
šeit pat. Šobrīd grūti prognozēt, cik pacientu varētu vēlēties
ārstēties ārpus Latvijas, kā arī spētu apmaksāt ceļa izdevumus un
pacienta līdzmaksājumu. Pēc ļoti aptuvenām prognozēm, par 2 līdz
3 miljoniem latu varētu sniegt nepieciešamo medicīnisko palīdzību
ārpus Latvijas 1000 pacientiem (atsevišķu transplantāciju, kā arī
citu specifisku ārstniecisko manipulāciju gadījumā ar šo summu
gan pietiktu tikai diviem vai trim pacientiem).
R.Muciņš pieļāva arī pretēja procesa iespējamību. Proti,
Veselības ministrija varētu slēgt līgumus ar veselības aprūpes
institūcijām citās ES valstīs par atsevišķu pakalpojumu sniegšanu
Latvijā (samērā lēto izmaksu dēļ). Tas gan nenotiks tuvākajā
laikā, jo pagaidām Latvijā tikai Traumatoloģijas un ortopēdijas
slimnīca atbilst starptautiskajiem standartiem. Taču Latvijas
zobārstniecības iestādes jau šobrīd sniedz pakalpojumus arī
ārvalstniekiem.
Kā uzsvēra R.Pupele, prioritāte, protams, ir nodrošināt iespējami
kvalitatīvāku un pieejamāku veselības aprūpi tepat Latvijā un
tikai tad domāt par atsevišķu pakalpojumu apmaksu ārpus valsts.
Veselības ministrija arī paudusi, ka veselības aprūpei nākamgad
būtu nepieciešams papildu finansējums vismaz 0,5% apmērā no
iekšzemes kopprodukta (aptuveni 30 miljoni latu). Šī nauda tiktu
izlietota galvenokārt rindu samazināšanai uz esošajiem
pakalpojumiem, nevis pakalpojumu groza paplašināšanai.
Rūta Kesnere, “LV”