Ministru kabineta 2004.gada 3.februāra sēdē
Pieņemts rīkojums “Par atklāta
konkursa izsludināšanu uz Revīzijas palātas locekļa amatu”.
Ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt Eiropas Kopienas dibināšanas
līguma 247.pantā noteikto Revīzijas palātas locekļu izvirzīšanu,
Ministru kabinets nolēma izsludināt atklātu konkursu uz Revīzijas
palātas locekļa amatu.
Lai veiktu Revīzijas palātas locekļa amata pretendentu atlasi,
nolemts izveidot Revīzijas palātas locekļa amata pretendentu
atlases komisiju. Komisijas personālsastāvu nosaka Ministru
prezidents.
Finanšu ministrijai uzdots izstrādāt konkursa nolikuma projektu,
un komisijai uzdots apstiprināt konkursa nolikumu Revīzijas
palātas locekļa amatu pretendentu izvērtēšanai.
Akceptēts likumprojekts “Par Grozījumu Vašingtonas konvencijā par
starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un
augu sugām”.
Latvija kopš 1997.gada ir 1973.gada Vašingtonas konvencijas par
starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un
augu sugām dalībvalsts. 1983.gadā Konvencijas ārkārtas
dalībvalstu konferencē, kas notika Gaboronē (Botsvāna), tika
pieņemts grozījums Konvencijas XXI pantā, kas tiek saukts par
Gaborones grozījumu. Ar šo grozījumu tiek definēta reģionālo
ekonomiskās integrācijas organizāciju (turpmāk–ES) dalība
Konvencijā. Paredzēta iespēja balsošanas procedūrā ES balsot ar
savu dalībvalstu balsu skaitu, kas ir Konvencijas
dalībvalstis.
Likumprojekts nepieciešams, lai Latvija pievienotos Gaborones
grozījumam Konvencijas XXI pantā. Grozījums tika pieņemts
1983.gadā, bet vēl nav stājies spēkā, jo nav saņemts pietiekams
skaits pievienošanās instrumentu. Pievienošanos Gaborone
grozījumam netieši paredz ES Pievienošanās akta 2. pants.
Pievienošanās Gaborones grozījumam ir arī valsts prestiža
jautājums, jo labojumam nav pievienojušās trešās pasaules valstis
un valstis, kas ir opozīcijā ES un neatbalsta Eiropas
vienotību.
Grozījums neietekmē Latvijas kā konvencijas dalībvalsts
pienākumus, bet skar tikai jautājumus par reģionālo ekonomiskās
integrācijas organizāciju pievienošanos un balsošanas procedūru
dalībvalstu konferencē.
Konvencijas spēkā esošais XXI pants ir izteikts šādā redakcijā:
“Šī konvencija būs neierobežoti ilgi pieejama, lai tai
pievienotos. Pievienošanās instrumenti glabāsies pie
depozitārija.”
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Civilprocesa likumā”.
Pašreizējā Civilprocesa (CPL) likuma redakcijā noteikts, ka par
prasības pieteikumiem, kurus iesniedz tiesā, maksājama valsts
nodeva.
Pēdējo desmit gadu laikā Latvijas tiesās ir būtiski mainījušies
tiesāšanās pamati un lietu kategorijas. Dažas no šobrīd spēkā
esošajām valsts nodevām neveicina sabiedrības vēlmi pilnveidot
savas civiltiesiskās attiecības un strīdus atrisināt ārpustiesas
procesā. Valsts nodevas palielināšanas mērķis ir veidot
nopietnāku sabiedrības attieksmi pret tiesāšanos, kā arī tuvināt
samaksu par šo procesu ieguldītajam darbam un atbildībai. Valsts
nodevas apmēram nākotnē būtu jānosedz tie administratīvie
izdevumi, kas saistīti ar attiecīgā strīda izšķiršanu tiesā.
Pašlaik valsts nodevas kopumā nosedz tikai vienu piekto daļu no
visiem tiesu administratīvajiem izdevumiem.
Likumprojekts paredz paaugstināt iekasējamās valsts nodevas
apmēru. Tāpat arī projekta 2.punkts paredz papildināt CPL likuma
35.panta pirmo daļu ar jaunu 10.punktu, lai novērstu nepilnības,
kas saistītas ar prasībām par darījuma izbeigšanu vai atzīšanu
par spēkā neesošu. Tā kā līdz šim likumā šāds valsts nodevas
aprēķināšanas noteikums tieši nebija ietverts, praksē sastopami
gadījumi, kad par šāda veida prasībām tiek maksāta valsts nodeva
10 latu apmērā saskaņā ar CPL 35.panta pirmās daļas 4.punktu kā
par prasībām, kam nav mantiska rakstura. Novēršot likuma
nepilnību, kas paver iespēju par mantiska rakstura prasībām
maksāt nesamērīgi mazu valsts nodevu, CPL ir iekļaujama norma,
kurā ietverta tieša norāde par prasības summas apmēru, no kuras
aprēķināma valsts nodeva gadījumos, kad iesniegta prasība par
darījuma izbeigšanu vai atzīšanu par spēkā neesošu.
No 2004.gada 1.februāra spēkā stājas Administratīvā procesa
likums, kurā valsts nodeva ir paredzēta 10 LVL. Arī šajā likumā
valsts nodevai ir preventīvs raksturs. Salīdzinoši – civilstrīdi
ir divu privātpersonu strīdi, kurus personas nevēlas (nespēj)
atrisināt savstarpējo sarunu ceļā, bet vēlas, lai to risināšanā
iesaistās valsts. Līdz ar to personai būtu arī jānosedz valsts
izdevumi, kas radušies, risinot divu privātpersonu strīdu. Ņemot
vērā atšķirīgo administratīvā procesa un civilprocesa raksturu,
civilprocesā noteiktās valsts nodevas būtu jāsamēro ar
administratīvajā procesā iekļautajām valsts nodevām, pieņemot, ka
minimālā valsts nodeva ir 10 LVL. Palielinot minimālo valsts
nodevu, attiecīgi proporcionāli tiek palielinātas arī pārējās
valsts nodevas.
Valsts nodevas palielināšana praktiski neskars mazturīgās
personas, jo likumā tiek saglabātas tiesības mazturīgām personām
lūgt tiesu atbrīvot tās pilnīgi vai daļēji no valsts nodevas
samaksas. Turklāt valsts nodevas palielināšana par
civiltiesiskiem strīdiem ļaus iegūt budžetā līdzekļus, lai
nodrošinātu mazturīgo personu aizstāvību.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada
2.februāra noteikumos Nr.34 “Naturalizācijas iesniegumu
pieņemšanas un izskatīšanas kārtība”” un “Grozījumi Ministru
kabineta 1999.gada 2.februāra noteikumos Nr.32 “Kārtība, kādā
tiek iesniegts un izskatīts iesniegums par bērna atzīšanu par
Latvijas pilsoni””.
Noteikumi paredz atcelt prasību par pieraksta esamību personai,
kura iesniedz naturalizācijas iesniegumu. 2003.gada 1.jūlijā
stājās spēkā Dzīvesvietas deklarēšanas likums. Šis likums paredz
brīvprātīgu personas dzīvesvietas deklarēšanu tajā vietā, kur
persona faktiski dzīvo, nolūkā panākt, lai ikviena persona būtu
sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību.
Saskaņā ar Civillikuma 7.pantu dzīvesvieta (domicils) ir tā
vieta, kur persona labprātīgi apmetusies ar tieši vai klusējot
izteiktu nodomu tur pastāvīgi dzīvot vai darboties. Ja persona
uzskata Latviju par savas dzīvesvietas valsti un tai ir noteikts
tiesiskais statuss, valsts institūcijai nav tiesiska pamata to
apšaubīt, ja institūcijas rīcībā nav pierādījumu tam, ka personas
pastāvīgā dzīvesvieta ir citā valstī. Nav pamata pieprasīt no
personas dzīvesvietas deklarēšanas izziņu, jo ziņas par personas
dzīvesvietu ir iekļautas Iedzīvotāju reģistrā un ir pieejamas
Naturalizācijas pārvaldei. No 2003.gada septembra Naturalizācijas
pārvaldei ir piešķirtas Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes informatīvās sistēmas
“Iedzīvotāju reģistra apskates sistēma” sadaļu “Adrešu datu
vēsture” un “Pastāvīgo uzturēšanās atļauju vēsture” lietošanas
tiesības. Administratīvā procesa likuma (stājas spēkā 2004.gada
1.februārī) 59.panta otrā daļa nosaka, ja iestādei nepieciešamā
informācija ir nevis administratīvā procesa dalībnieku, bet gan
citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa
no administratīvā procesa dalībniekiem.
Latvijas nepilsoņa personas apliecinošu dokumentu saņem personas,
kuras ieradušās uz pastāvīgu dzīvi Latvijā pirms 1992.gada
1.jūlija. Ja persona nav ieguvusi citas valsts pilsonību vai nav
saņēmusi citas valsts pastāvīgās uzturēšanās atļauju, iestādei
nav pamata apšaubīt, ka Latvija ir personas pastāvīgās
dzīvesvietas valsts. Iesniedzot naturalizācijas iesniegumu,
nepilsonis parakstīs apliecinājumu, ka viņš nav ieguvis citas
valsts pilsonību vai pastāvīgās uzturēšanās atļauju. Saskaņā ar
noteikumiem naturalizācijas iesnieguma iesniedzējs tiek
brīdināts, ka Latvijas pilsonība tiks atņemta, ja persona,
apliecinot savu piederību pie Latvijas pilsonības, sniegusi par
sevi nepatiesas ziņas un tādējādi nepamatoti ieguvusi Latvijas
pilsonību. Personām, kuras ieradušās uz pastāvīgu dzīvi Latvijā
pirms 1992.gada 1.jūlija, tiek piešķirts Latvijas nepilsoņa vai
bezvalstnieka statuss. Bezvalstnieka statusu apliecina Latvijā
izsniegts bezvalstnieka personu apliecinošs dokuments, bet
nepilsoņa statusu apliecina Latvijas nepilsoņa personu
apliecinošs dokuments (saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada
6.februāra noteikumiem “Latvijas nepilsoņa statusa atņemšanas
kārtība” personai tiek atņemts Latvijas nepilsoņa statuss, ja tas
tika iegūts nelikumīgi), bet personām, kuras ieradušās Latvijā
pēc 1992.gada 1.jūlija, tiek izsniegta pastāvīgās uzturēšanās
atļauja. Lai pārbaudītu personas sniegtās informācijas patiesumu
un tās atbilstību Pilsonības likuma prasībām, Naturalizācijas
pārvalde saskaņā ar noteikumu 22.punktu pieprasa informāciju no
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Pilsonības un
migrācijas lietu pārvalde sniegtajā atzinumā norāda šādas ziņas:
personas vārdu un uzvārdu; personas ierašanās laiku uz pastāvīgu
dzīvi Latvijā; valstisko piederību; informāciju par Pilsonības
likuma 11.panta pirmās daļas 5.punktā noteiktajiem
naturalizācijas ierobežojumiem.
Ja nav likumīga pamata naturalizācijai, Naturalizācijas pārvaldes
priekšnieks pieņem lēmumu par naturalizācijas atteikumu.
Bez tam noteikumu projekts paredz personai tiesības iesniegt
naturalizācijas iesniegumu jebkurā Naturalizācijas pārvaldes
reģionālajā nodaļā, kas ļaus pašam iesniedzējam izvēlēties
nodaļu, kurā viņam ir ērtāk iesniegt iesniegumu. Noteikumu
projekts sakarā ar Personu apliecinošo dokumentu likuma spēkā
stāšanos 2002.gada 1.jūlijā paplašina iesniedzēja iespēju uzrādīt
ne tikai pasi, bet arī citu personu apliecinošu dokumentu.
Saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likuma 11.pantu
sensitīvo (t.sk. arī ziņu par tautību) personas datu apstrāde ir
aizliegta, ja datu subjekts nav devis rakstveida piekrišanu.
Noteikumu projekts paredz, ka, iesniedzot naturalizācijas
iesniegumu, ziņas par tautību persona norāda, ja pati
vēlas.
Ministru kabineta noteikumu Nr.34 “Naturalizācijas iesniegumu
pieņemšanas un izskatīšanas kārtība” esošais 1.pielikums
(veidlapa N–1) ir papildināts ar teikumu par naturalizējamās
personas vēlmi, lai vienlaikus naturalizētos arī viņas
nepilngadīgais bērns. Noteikti izsakot savu vēlmi nepilngadīgā
bērna naturalizācijai vienlaikus ar sevi, tiks panākts, ka
persona apzināsies naturalizācijas procedūras nianses.
Pieņemti “Noteikumi par valsts ugunsdrošības uzraudzības
inspektoru kompetenci un kārtību, kādā veicama valsts
ugunsdrošības uzraudzība”.
Noteikts, ka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta
specializētā valsts civildienesta ierēdņi ir valsts ugunsdrošības
uzraudzības inspektori, lai kontrolētu normatīvajos aktos
noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu objektā, valsts
ugunsdrošības uzraudzības inspektori veic ugunsdrošības
pārbaudes.
Noteikts, ka likumā noteiktajā kārtībā apturēt produkcijas
izlaidi objektā ir tiesīgs tikai galvenais valsts ugunsdrošības
uzraudzības inspektors un viņa vietnieki.
Valsts ugunsdrošības uzraudzību objektos īsteno neatkarīgi no to
piederības un īpašuma veida, izņemot: diplomātisko un konsulāro
pārstāvniecību objektus; mežus; kuģus un gaisakuģus; sauszemes
transportlīdzekļus; Nacionālo bruņoto spēku objektus.
Ugunsdrošības pārbaudes var būt plānotas un
neplānotas. Plānotās ugunsdrošības pārbaudes veic ne biežāk
kā divas reizes gadā saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta vai tā teritoriālās struktūrvienības vadītāja
apstiprinātu darba plānu. Ugunsdrošības pārbaudes plāno, ņemot
vērā ēku, būvju un tehnoloģisko procesu ugunsbīstamību, ēku
lietošanas veidu, kā arī ugunsgrēku statistiku. Neplānotās
ugunsdrošības pārbaudes veic: lai pārbaudītu informāciju par
iespējamiem normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību
pārkāpumiem, ja saņemtas sūdzības, iesniegumi un iestāžu
pieprasījumi; lai novērstu ugunsdrošības pārkāpumus, ņemot vērā
ugunsgrēku un ugunsdrošības pārkāpumu statistiku; saskaņā ar
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vai tā teritoriālās
struktūrvienības vadītāja rīkojumu.
Viena objekta ugunsdrošības pārbaude nevar būt ilgāka par mēnesi.
Ja objektīvu iemeslu dēļ mēneša termiņu nav iespējams ievērot,
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vai tā teritoriālās
struktūrvienības vadītājs pārbaudes termiņu var pagarināt uz
laiku, kas nepārsniedz divus mēnešus.
Pirms ugunsdrošības pārbaudes valsts ugunsdrošības uzraudzības
inspektors uzraugāmā objekta vadītājam, viņa pilnvarotajam
pārstāvim vai fiziskajai personai nosauc savu amatu, uzvārdu,
uzrāda dienesta apliecību, kā arī pēc minēto personu pieprasījuma
sniedz informāciju par normatīvajiem aktiem, ar kuriem saskaņā
pārbaudi veiks un kuros noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu
pārbaudīs.
Ugunsdrošības pārbaudes laikā atklāto normatīvajos aktos noteikto
ugunsdrošības prasību pārkāpumu novēršanas pasākumus un to
izpildes termiņus norāda pārbaudes aktā – priekšrakstā, ko valsts
ugunsdrošības uzraudzības inspektors izsniedz pārbaudāmā objekta
vadītājam, viņa pilnvarotajai personai vai fiziskajai personai,
ja tā ir objekta īpašnieks (valdītājs). Priekšrakstā norādītos
ugunsdrošības pasākumus pamato ar atsaucēm uz attiecīgajiem
normatīvajiem aktiem. Priekšrakstā var iekļaut ieteikumus
ugunsdrošības stāvokļa uzlabošanai objektā.
Ja ēkas, būves un iekārtas projektētas, būvētas un nodotas
ekspluatācijā saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām
ugunsdrošības prasībām, kas bijušas spēkā to ekspluatācijā
nodošanas brīdī, jaunu normatīvo aktu ugunsdrošības prasības tām
nepiemēro, izņemot gadījumus, ja šo ēku, būvju un iekārtu
ekspluatācija rada nepieļaujamu risku cilvēkiem un materiālajām
vērtībām.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests veic un vada
ugunsgrēku dzēšanu un glābšanas darbus”.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izsaukumam noteikts
ārkārtējo situāciju tālruņa numurs 112 vai tālruņa numurs
01.
Ugunsgrēku dzēšanā un glābšanas darbos Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienests iesaista šādus dienestus un iestādes: iestāžu,
organizāciju, komercsabiedrību un pašvaldību ugunsdrošības,
ugunsdzēsības un glābšanas dienestus; Valsts policiju;
Valsts robežsardzi; Nacionālos bruņotos
spēkus; speciālos dienestus (piemēram, neatliekamā
medicīniskā palīdzība, gāzes avāriju dienests, elektrotīklu
avāriju dienests).
Pēc izsaukuma saņemšanas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienests nosūta uz notikuma vietu Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta vienību, kura atrodas vistuvāk notikuma
vietai, kā arī, ja nepieciešams, iesaista ugunsgrēka dzēšanā vai
glābšanas darbos šajos noteikumos minētos dienestus un
iestādes.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests nodrošina savas
vienības ierašanos notikuma vietā: republikas pilsētās – piecu
minūšu laikā pēc izsaukuma saņemšanas; pārējās pilsētās un
lauku teritorijās, kurās iedzīvotāju blīvums ir 10 un vairāk
cilvēku uz kvadrātkilometru, – 15 minūšu laikā pēc izsaukuma
saņemšanas; lauku teritorijās, kurās iedzīvotāju blīvums ir
mazāks nekā 10 cilvēku uz kvadrātkilometru, – 25 minūšu laikā pēc
izsaukuma saņemšanas.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vienība var ierasties
notikuma vietā vēlāk, nekā noteikts šajos noteikumos, šādos
gadījumos: ierašanos aizkavējuši apstākļi, ko radījusi
nepārvarama vara; notikusi dabas katastrofa vai rūpnieciskā
avārija; vienlaikus saņemti izsaukumi uz divām vai vairākām
notikuma vietām; ceļā uz notikuma vietu ir radušies
satiksmes sarežģījumi (piemēram, intensīva transporta kustība,
slēgtas dzelzceļa pārbrauktuves, ceļu satiksmes negadījumi,
slikts ceļa segums, nav piebraucamo ceļu, transportlīdzekļu
tehniski bojājumi); ir saņemts izsaukums uz glābšanas
darbiem, bet nepastāv draudi cilvēka dzīvībai un veselībai.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta transportlīdzekļi uz
notikuma vietu pārvietojas pa visīsāko ceļu un ar optimālo
ātrumu.
Ugunsgrēka dzēšanas vai glābšanas darbu vadītājs, vadot
ugunsgrēka dzēšanu vai glābšanas darbus, dod mutiskus norādījumus
un kontrolē to izpildi.
Ugunsgrēku dzēšanā un glābšanas darbos notikuma vietā dodama
priekšroka: cilvēku glābšanai, evakuācijai un
aizsardzībai; ugunsgrēka vai avārijas izplatīšanās
ierobežošanai; pasākumiem, kas ugunsgrēka dzēšanā rada
iespējami minimālus materiālos zaudējumus.
Ja notikuma vietā ir cietušie, līdz brīdim, kad ierodas
neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāde, pirmo palīdzību
sniedz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieki.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments
Informācijas turpinājums – sekos