Atdzimst Piebalgas mākslas muzejs
Mākslas vēsturē īpaši vērtīga ir Eduarda Lindberga glezna “Interjers” |
Liepājas teātra aktrise Iza Bīne šajā tēva Jēkaba Bīnes gleznā “Gaišās cirtas” pazina savu māti |
Valsts Mākslas muzeja Mazajā zālē
līdz 29. februārim būs atvērta izstāde „Piebalgas mākslas muzeja
kolekcija. Saglabājušies darbi”. Unikāla ekspozīcija, kurai ir
pārsteidzoša, noslēpumiem bagāta vēsture un solās būt arī
ievērības vērta nākotne.
Par to visvairāk jāpateicas diviem vīriem – Vidzemes augstskolas
asociētajam profesoram, mākslas doktoram Jānim Kalnačam un Cēsu
rajona Piebalgas novada Zosēnu (jeb, kā turienieši saka, –
Zosena) pagasta padomes priekšsēdētājam Robertam Ruķim.
Filologs un mākslas zinātnieks Jānis Kalnačs ir prasmīgs un
neatlaidīgs pētnieks, kam pa spēkam jaunatklājumi un piemirstu
vērtību celšana gaismā. Savu doktora disertāciju “Tēlotājas
mākslas dzīve nacistiskās Vācijas okupētajā Latvijā” viņš izvērš
grāmatā, kas iznāks ar tādu pašu nosaukumu. Pēc padomju
okupācijas gada, kad kultūrai un mākslai bija uzlikti stingri un
bezjēdzīgi iemaukti, nāca vācu okupācija ar viltīgāku, bet
liberālāku attieksmi. Aizturētā mākslas straume izlauzās ar lielu
spēku. Rīgā notika lielas un labas izstādes, darbojās neparasti
daudz galeriju un salonu. Arī provincē rosījās mākslas centri.
Karš to visu stingri papostīja.
Jaunpiebalgas pagastā dzimušais gleznotājs, mākslas kritiķis un
kolekcionārs Jēkabs Strazdiņš 30. gados veidoja mākslas darbu
krātuvi, lai nodibinātu muzeju. 1940. gadā bija sagādāti 25
darbi, kurus varēja apskatīt Pētera pamatskolā. 1943. gadā to jau
bijis vairāk par simtu. Jānis Kalnačs par to uzzināja no raksta
žurnālā “Laikmets”. Kolekcijas tālākais liktenis nebija zināms.
Sākās meklējumi, kuros noskaidrojās, ka daži darbi atrodas
pamestajās, izdemolētajās Kalna Ormaņu mājās. J.Kalnačs un
R.Ruķis tur ieradās un patiešām atrada gleznas, bet gandrīz
nelabojami sliktā stāvoklī. Izmantojot Valsts kultūrkapitāla
fonda finansējumu, Zosēnu pagastam piederošos darbus apbrīnas
vērtā kvalitātē restaurējušas Dzintra Temerova, Zinta Sokolova un
Ārija Urbaste. Tagad šīs gleznas var aplūkot Rīgā. Autoru vidū ir
izcili glezniecības meistari: Jānis Valters, Jānis Cielavs, Jānis
Jaunsudrabiņš, Jūlijs Jēgers. Jēkaba Bīnes glezna “Gaišās cirtas”
izstādes atklāšanā radīja dziļu pārdzīvojumu mākslinieka meitai
Izai, jo viņa tajā pazina savu māti.
Par pašu interesantāko un mākslas vēsturei nozīmīgāko Jānis
Kalnačs uzskata Eduarda Lindberga (1882–1928) gleznu “Interjers”.
Tā tapusi vācu gūstā Pirmā pasaules kara laikā. Visus darbus, kas
viņam bija klāt, mākslinieks pirms nāves sadedzināja, tāpēc
izstādītā glezna uzskatāma par lielu retumu. Tajā redzamas agrīnā
modernisma, fovisma iezīmes.
Izstādes atklāšanas svētkos piedalījās Zosēnu pagasta skolēni un
arī pats Ķencis (Dzidras Kuzmanes izskatā). Pazīstot Robertu Ruķi
kā labu saimnieku un aizrautīgu kultūras dzīves rosinātāju, ko
jau apliecinājusi pirmās latviešu operas “Baņuta” izrādes
sarīkošana tās libreta autora Artura Krūmiņa dzimtenē un lieliskā
līgošana, varam būt pārliecināti, ka Piebalgas mākslas muzejs
atdzims. Viņš aicinājis un aicina māksliniekus, organizācijas un
jebkuru interesentu ziedot topošā muzeja cienīgus darbus. Un ir
jau saņemti solījumi, ka izstādes slēgšanas dienā, 29. februārī,
pirmie ziedojumi būs klāt.
Jānis Rozenieks