Lai katrs skolotājs savā vietā ir kā neuzvarams cietoksnis
Soikanu dzimtai Ludzas apriņķī ir
senas saknes, kas iesniedzas 17. gadsimtā. Tās locekļi un arī
trimdā aizgājušie pēcnācēji ir atstājuši dziļas un neizdzēšamas
pēdas Latvijas vēsturē un kultūrvēsturē. Ludzā līdz ar Atmodu
parādījās Jezupa Soikana iela. Dažus gadus
pēc tam viņa dēls Juris Soikans kļuva par Ludzas Goda pilsoni un
Mākslas skola tika nosaukta viņa vārdā.
Pirmais stāsts
par Jezupu Soikanu
Jezups un Olga Soikani 1919. gadā |
1889. gada 25. novembrī Ciblas
pagasta Briciku (arī Bricku) ciemā kā devītais bērns zemnieka
Jezupa Soikana vienpadsmit bērnu ģimenē pasaulē nāca Jezups
Soikans – nākotnē ievērojams izglītības, kultūras un pašvaldības
darbinieks. Viņa vecāki apzinājās, ka nespēs visiem saviem
bērniem nodrošināt iztiku un ienākumus, tādēļ pēc iespējas centās
laist bērnus tajā laikā pieejamajās skolās. Tā arī Jezups pēc
mācībām vietējā tautskolā – Eversmuižas pagasta skolā un Ludzas
divgadīgajā pilsētas skolā – 1910. gadā absolvēja Pleskavas
reālskolu. Tālāko izglītības un darba izvēli nosacīja
apstākļi.
Jezups Soikans 1913. gadā pabeidza Viļņas karaskolu. Pēc gada
sākās Pirmais pasaules karš. Jezups Soikans bija Grodņā izvietotā
103. kājnieku pulka rotas komandieris, cīnījās
Krievijas-Austrijas frontē, kur kādā no 1915. gada vasaras
Galicijas kaujām viņu ievainoja rokā un kājā. Nonācis vācu gūstā,
viņš Brandenburgas tuvumā pavadīja vairāk nekā četrus gadus kopā
ar angļu un franču virsniekiem. Šo laiku jaunais latgalietis
izmantoja valodu apguvei. Vācu, angļu un franču valoda pavēra
ceļu uz pasaules kultūras bagātībām.
Atbrīvots no vācu gūsta un demobilizēts virsleitnanta dienesta
pakāpē, bet veselības dēļ atzīts par turpmākajam karadienestam
nederīgu, Jezups Soikans 1919. gadā atgriezās tēva sētā Ciblā un
tūlīt saņēma uzaicinājumu strādāt pagasta tiesā. Tuvējā
Felicianovas muižā bija ierīkota bērnu patversme, kur par
skolotājām strādāja atraitne Anna Tabuleviča, savā laikā
mācījusies Sanktpēterburgas Mākslas akadēmijā, un viņas meita
Olga, Jekaterinas institūta absolvente. Viņas šurp bija atbēgušas
no Pēterpils, kur Olgas tēvs kalnu inženieris Nikolajs Tabulevičs
revolūcijas laikā bija miris ar sirdstrieku. Abas Tabulevičas
bija atradušas patvērumu pie sava radinieka Plena, kuram Ludzas
tuvumā piederēja vairākas muižas un dzirnavas, arī Felicianovas
muiža. 1919. gadā Jezups Soikans un Olga Tabuleviča salaulājās
Ludzas katoļu baznīcā.
Vēl turpinājās Atbrīvošanas cīņas. Latgales novads tika atbrīvots
tikai 1920. gada sākumā, Ludza un tās apkārtne – 1920. gada 20.
janvārī. Neatkarīgās valsts dzīves organizēšana bija jāsāk no
pašiem pamatiem. Jezupa Soikana spējas, enerģija, zināšanas,
patriotisms un stingrā nacionālā stāja te bija lieti noderīgas.
To pamanīja un prata novērtēt arī tikko ieceltā Ludzas apriņķa
valde, kas uzaicināja Jezupu Soikanu skolu valdes priekšsēdētāja
amatā. Tas bija pagodinošs, bet arī ārkārtīgi smags pienākums.
Ludzas apriņķis bija Latvijā lielākā administratīvā vienība.
Vienīgais transporta līdzeklis bija zirgu pajūgs, bet mežos vēl
siroja bandas.
Jaunajā amatā J. Soikans stājās 1920. gada 25. februārī. Ar viņa
iniciatīvu un viņa vadībā īsā laikā tika izveidots Ludzas apriņķa
pamatskolu tīkls. Bija daudz rūpju par kaut cik piemērotu telpu
sagādi skolām, par to apsildīšanu, par inventāru un pats
galvenais – par skolotāju sameklēšanu un sagatavošanu. Latgalē
skolotāju bija maz, bet tādu, kas spētu mācīt latviešu valodā,
tikpat kā nemaz. 1920. gada sākumā Rēzeknē tika organizēti
skolotāju sagatavošanas kursi, un daži to dalībnieki atstājuši
ļoti sirsnīgas atmiņas par kursu organizatoru un vadītāju Jezupu
Soikanu.
Galvenais priekšmets kursos bija Latgales latviešu dzimtā valoda,
ko mācīja Francis Smelters, garīdznieka un folklorista Pītera
Smeltera jaunākais brālis. Šodien būtu ārkārtīgi interesanti
uzzināt, ko viņš mācīja un kā viņš mācīja, jo Latgales latviešu
valodas normas nebija īsti izstrādātas. Ontona Rupaiņa trimdā
sarakstītajā un izdotajā romānā “Tauta grib dzeivōt” (1963)
kolorīti tēlots, kā pirmie izglītotie latgalieši centās izprast
savas valodas likumības, ieklausījās tajā un centās izstrādāt
pirmās gramatikas. Tā darīja F. Trasuns, N. Rancāns, O. Skrinda,
F. Kemps, V. Seile un arī F. Smelters. Viena no pirmajām
iespiestajām normatīvajām gramatikām bija O. Skrindas “Latvīšu
volūdas gramatika” (1908).
Kursu mācību programma ietvēra lekcijas pedagoģijā, Latvijas
vēsturē un Latvijas ģeogrāfijā. Kursantiem, kas apņēmās pēc kursu
noklausīšanās strādāt Ludzas apriņķī, skolu valde piešķīra
nelielu pabalstu. Ar J. Soikana iniciatīvu 1920. gada rudenī
sanāca pirmā Ludzas apriņķa skolotāju konference. Cik nopietni un
tālredzīgi J. Soikans raudzījies uz skolu vajadzību, liecina
vārdi, ko viņš ierakstījis
Ludzas apriņķa skolu valdes
piemiņas grāmatā: “Gar austrumu rūbežu svešōs vaļsts tyvums mums
uzlīk divkōrt lelōku atbiļdeibu kai cytōs vītōs. Mums nav
leidzekļu ceļt dōrgus un styprus cītūkšņus sovas vaļsts
aizsardzeibai – tōpēc lai kotrys školōtōjs sovā vītā ir kai
nauzvarams cītūksnis.”
Līdzās svētīgajam darbam savas dzimtenes izglītības druvā Jezups
Soikans 1922. gadā tika iecelts par Ludzas apriņķa priekšnieka
palīgu robežapsardzības lietās, un no 1924. līdz 1928. gadam viņš
pildīja arī Ludzas apriņķa priekšnieka amatu. J. Soikans rosīgi
piedalījās arī sabiedriskajā un kultūras dzīvē. Pēc viņa ierosmes
tika nodibināta Latgales kultūrveicināšanas biedrība ar nodaļām
daudzos pagastos un tajās tika veidotas arī bibliotēkas. Ar J.
Soikana gādību uzbūvēts Ludzas tautas nams, nodibināts Ludzas
etnogrāfiskais muzejs, kā arī ģimnāzija, kurā no sākuma strādāja
vietējo pamatskolu skolotāji. Viņš pats bija vingrošanas
skolotājs.
Jezups Soikans nopietni un dziļi interesējās par savas dzimtenes
un tautas vēsturi un etnogrāfiju. Žurnālā “Zīdūnis” 1922. gadā
publicēta viņa rakstu sērija “Latgolas senōtne”. Pēc tam viņš
izdeva grāmatu “Senejō Latgola” (1924). Šajās publikācijās
sniegtas ziņas par seno latgaļu apdzīvoto teritoriju robežām,
hronoloģiski izsekots, kā šīs zemes iekaroja svešinieki, sākot ar
vāciešiem un beidzot ar to, kā tās tika pievienotas Krievijas
impērijas Vitebskas guberņai. Te atstāstītas arī teikas un
leģendas par latgaļu pilskalniem. Kā raksti, tā grāmata bagātīgi
ilustrēti gan ar fotogrāfijām, gan autora sievas
zīmējumiem.
Pirmos grāmatas nodaļu “Kū mums stōsta seņču kopi?” autors
paplašināja un izvērsa par atsevišķu grāmatu (1925). Te
ietilpināti materiāli par izrakumiem Ludzas kapos, kas atrodas
Komarova kalnā un ir 9. un 10. gadsimta apbedījumi. Kapus 1890.
un 1891. gadā pamatīgi bija izpētījis un aprakstījis Vitebskas
guberņas pētnieks pamatskolu inspektors Romanovs, kurš te
strādāja Imperatora arheoloģijas komisijas uzdevumā. Viņa
pētniecības darba rezultāti publicēti profesora A.Spicina
monogrāfijā “Ļucinskij mogiļņik” (1893), uz kuru tad arī
pamatojies J. Soikans.
J. Soikana aicināti, 1925. gada vasarā uz Ludzu atbrauca latviešu
arheologi profesors F. Balodis un viņa asistents V.Ginters, veica
arheoloģiskos izrakumus Ciblas kalnā un t.s. Odukalnā, par kuru
Ludzas ģimnāzijas direktors J.Turkopuļs bija pārliecināts, ka šā
vecā kapu kalna senais un pareizais nosaukums ir Vaidu kalns, kas
nozīmē kara kalns un kara kapi. Par to rakstīja arī
J.Soikans.
Diemžēl karā gūtie ievainojumi bija iedragājuši darbīgā cilvēka
veselību, un 1930. gada 25. jūlijā viņš mira. Viņa ģimenē izauga
meita Irēna un dēli – pasaulē slavens gleznotājs Juris Soikans
(1920-1995) un Eiropā pazīstams grafiķis Nikolajs Soikans
(1926–1980).
Ilona Salceviča