Ministru kabineta 2004.gada 3.februāra sēdē
Nobeigums.
Sākums – “LV” Nr.18, 04.02.2004.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā bērnu ievieto sociālās
korekcijas izglītības iestādē”.
Bērnu ievieto iestādē,
pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas norīkojumu,
kuru sagatavo piecu darbdienu laikā pēc nepieciešamo dokumentu
iesniegšanas Izglītības un zinātnes ministrijā.
Noteikts, ka persona, kas pašvaldības (atbilstoši bērna
dzīvesvietai) vārdā nodrošina tiesas (tiesneša) lēmuma par bērna
ievietošanu sociālās korekcijas izglītības iestādē izpildi, 10
darbdienu laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās dienas sagatavo un
iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā norīkojuma saņemšanai
šādus dokumentus: tiesas (tiesneša) lēmumu par bērna
ievietošanu sociālās korekcijas izglītības
iestādē; izglītības iestādē noformētu bērna personas lietu,
izziņu par bērna veselības stāvokli un
vakcināciju; dzimšanas apliecību vai apliecinātu tās kopiju,
vai personu apliecinoša dokumenta kopiju; izglītības
dokumentu (liecību vai apliecību par vispārējo pamatizglītību)
vai izziņu par izglītības iestādē apgūto programmas
daļu; izglītības iestādes, darbavietas vai pašvaldības
izsniegtu raksturojumu vai nodarījuma pārbaudes materiāliem vai
krimināllietai pievienotā raksturojuma apliecinātu
kopiju; pašvaldības (atbilstoši bērna dzīvesvietai) sociālā
dienesta izziņu par bērna sadzīves apstākļiem vai nodarījuma
pārbaudes materiāliem vai krimināllietai pievienotās izziņas par
bērna sadzīves apstākļiem apliecinātu kopiju; četras
fotokartītes (3 x 4 cm).
Persona, kas pašvaldības (atbilstoši bērna dzīvesvietai) vārdā
nodrošina šajos noteikumos minētā lēmuma izpildi, nogādā bērnu
iestādē un nodod iestādes direktoram vai viņa pilnvarotajai
personai šajos noteikumos minētos dokumentus. Bērns, kuram
atbilstoši Personu apliecinošu dokumentu likumam ir pienākums
saņemt personu apliecinošu dokumentu, ierodoties iestādē,
iestādes direktoram uzrāda personu apliecinošu dokumentu.
Iestādes ārsts bērnu pēc ievietošanas iestādē nosūta uz
konsultācijām pie veselības aprūpes speciālistiem un atbilstoši
medicīniskajām indikācijām norīko veikt šādus laboratoriskos
izmeklējumus: asins analīze; urīna analīze; sifilisa
ekspresdiagnostika (SED); cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV)
noteikšana saskaņā ar veselības aprūpes jomu regulējošajos
normatīvajos aktos noteikto kārtību; B hepatīta noteikšana; C
hepatīta noteikšana; krūšu kurvja rentgenoloģiskā
izmeklēšana, ja tā nav veikta pēdējo 12 mēnešu laikā.
Iestādes ārsts informāciju par bērnam veiktajām vakcinācijām un
viņa veselības stāvokli nosūta bērna ģimenes ārstam vai viņa
vecākiem.
Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.janvāri.
Pieņemts rīkojums “Par Ministru kabineta Atzinības raksta
piešķiršanu”
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem
“Ministru kabineta Atzinības raksta nolikums” pieņemts Ministru
kabineta Apbalvošanas padomes priekšlikums un piešķirts Ministru
kabineta Atzinības raksts Valsts jaunatnes iniciatīvu centra
direktora padomniecei kultūrizglītības un metodiskā darba
jautājumos Dzintrai Silvijai Zelcerei par ilggadēju pedagoģisko
darbu un radošu darbību kultūrizglītības jomā.
Noteikts, ka Ministru kabineta Atzinības rakstu Dzintrai Silvijai
Zelcerei pasniedz izglītības un zinātnes ministrs Kārlis
Šadurskis.
Akceptēts likumprojekts “Alkoholisko dzērienu aprites
likums”.
Šobrīd alkohola apriti Latvijas Republikā
reglamentē Alkohola aprites likums un uz šī likuma pamata izdotie
Ministru kabineta 2002.gada 19.februāra noteikumi Nr.63 “Alus
aprites un uzraudzības kārtība”, savukārt alkohola aplikšanu ar
akcīzes nodokli reglamentē likums “Par akcīzes nodokli
alkoholiskajiem dzērieniem” un likums “Par akcīzes nodokli alum.
Likumprojekts ir izstrādāts saistībā ar Eiropas Savienības
prasībām un lai saskaņotu to ar likumu “Par akcīzes nodokli”, kas
stāsies spēkā līdz ar iestāšanos Eiropas Savienībā.
Likumā lietotie termini atbilst likumā “Par akcīzes nodokli”
noteiktajām ar akcīzes nodokli apliekamo objektu definīcijām, kā
arī Reklāmas likumā un Radio un televīzijas likumā minētajiem
terminiem. Alkoholisko dzērienu aprite – visas darbības ar
alkoholiskajiem dzērieniem (sagatavošana pārstrādei, pārstrāde,
ražošana, iepildīšana iepakojumā, marķēšana, uzglabāšana,
iekraušana, izkraušana, pārvietošana, pārvadāšana, ievešana,
izvešana, izplatīšana, iegāde, realizācija, iznīcināšana un citas
darbības) un alkoholisko dzērienu reklāma.
Likums regulē alkoholisko dzērienu aprites kārtību, tajā skaitā
nosakot nosacījumus alkoholisko dzērienu iepakojuma izmantošanai,
tas piemērojams arī alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai
vilcienos, lidmašīnās un kuģos, ja minētie transportlīdzekļi ir
reģistrēti Latvijā.
Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecībai un alkoholisko dzērienu
mazumtirdzniecībai ir nepieciešama speciāla atļauja (licence). Ja
alkoholisko dzērienu mazumtirgotāji veic tikai alus
mazumtirdzniecību, tiem ir nepieciešama licence alus
mazumtirdzniecībai. Licenci alkoholisko dzērienu
vairumtirdzniecībai, licenci alkoholisko dzērienu
mazumtirdzniecībai un licenci alus mazumtirdzniecībai izsniedz
Valsts ieņēmumu dienesta izveidota licencēšanas komisija.
Paredzēts noteikt, ka licenci izsniedz uz nenoteiktu laiku.
Likumā paredzēts noteikt, ka aizliegta spirta realizācija
mazumtirdzniecībā. Spirta aprites kārtību aptiekās, zāļu
lieltirgotavās, zāļu ražošanas uzņēmumos (farmaceitiskās darbības
uzņēmumos), veterinārajās aptiekās, veterinārajās zāļu
lieltirgotavās, veterināro zāļu ražošanas uzņēmumos
(veterinārfarmaceitiskās darbības uzņēmumos), ārstniecības
iestādēs un veterinārmedicīnā nosaka Ministru kabinets. Spirta
uzskaites un spirta daudzuma kontroles kārtību nosaka Ministru
kabinets.
Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta: izglītības
iestāžu un ārstniecības iestāžu, policijas, karaspēka daļu un
citu militarizēto formējumu telpās un teritorijā; kioskos,
novietnēs un ēkās, kuras nav nodotas ekspluatācijā, kā arī no
transportlīdzekļiem; telpās, kurās nav tirdzniecības zāles vai tā
ir mazāka par 20 kvadrātmetriem; daudzdzīvokļu mājā, ja
iekļūšanai šajā tirdzniecības vietā tiek izmantotas koplietošanas
kāpnes vai telpas; teritorijā, kurai noteiktā kārtībā piešķirts
tirgus statuss, izņemot gadījumus, kad tiek nodrošināta
alkoholisko dzērienu patērēšana uz vietas izlejamā veidā; no
pulksten 22 līdz 8, izņemot tādas mazumtirdzniecības vietas,
kurās alkoholisko dzērienu realizācija tiek veikta izlejamā veidā
un tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas, kā arī beznodokļu
tirdzniecības veikalos; degvielas uzpildes stacijās, kurās
alkoholisko dzērienu realizācija tiek veikta izlejamā veidā un
tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas; izmantojot
tirdzniecības automātus.
Alkoholiskos dzērienus aizliegts pārdot personām, kuras ir
jaunākas par 18 gadiem. Lai pārliecinātos par pircēja vecumu,
mazumtirgotāja pienākums ir pieprasīt pircējam uzrādīt personu
apliecinošu dokumentu. Pēc mazumtirgotāja vai uzraudzības
iestādes pieprasījuma pircēja pienākums ir apliecināt savu
personību un vecumu, uzrādot personu apliecinošu dokumentu.
Pieņemti noteikumi “Lēmuma pieņemšanas kārtība par ienākuma
nodokļa maksātāja saimnieciskās darbības attīstības projekta
atbilstību īpaši atbalstāmās teritorijas attīstības
programmai”.
Noteikumi nosaka lēmumu pieņemšanas
kārtību, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja un uzņēmumu
ienākuma nodokļa maksātāja saimnieciskās darbības attīstības
projekts tiek atzīts par atbilstošu šās īpaši atbalstāmās
teritorijas attīstības programmai. Noteikumi nosaka nepieciešamās
informācijas apjomu un galvenos vērtēšanas kritērijus, lai
ienākuma nodokļa maksātāja saimnieciskās darbības attīstības
projekts varētu tikt izvērtēts Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, sniedzot priekšlikumu Nacionālās
reģionālās attīstības padomei, kura pieņem lēmumu par attīstības
projekta atbilstību konkrētās īpaši atbalstāmās teritorijas
attīstības programmai.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Valsts statistikas
likumā”.
Grozījumi likumā paredz izteikt 10.panta pirmo
daļu jaunā redakcijā, kas nosaka, ka respondentiem ir pienākums
noteiktajā termiņā un pilnā apjomā iesniegt kvalitatīvu un
patiesu likumos un Ministru kabineta noteikumos paredzēto
statistisko informāciju.
Centrālajai statistikas pārvaldei nav tiesību izdot ārējus
normatīvus aktus, kā arī Administratīvā procesa likums nosaka, ka
personai var izdot tikai uz likuma, Ministru kabineta noteikumu
vai starptautisko normu pamata. Katru gadu ar Ministru kabineta
noteikumiem tiek apstiprināta Statistikas valsts gada programma,
kurā ir norādīti statistisko veidlapu kodi, pēc kuriem vadoties
Centrālā statistikas pārvalde katru gadu apstiprina statistikas
veidlapas. Statistikas lapu saturs nav konstants. Tas mainās
atkarībā no Eiropas Savienības regulu prasībām statistikas jomā.
Ievērojot iepriekšminēto, nav nepieciešams statistikas veidlapas
apstiprināt ar Ministru kabineta noteikumiem, jo faktiski tas jau
ir izdarīts ar ikgadējās programmas apstiprināšanu.
Likuma 19.panta 4.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, jo ir
nepieciešams saskaņot likuma normu ar likuma “Par vides
aizsardzību” normām, kā arī normā jāiestrādā šobrīd lietotā
terminoloģija.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par ieguldījumu sabiedrībām””.
Likums “Par
ieguldījumu sabiedrībām” regulē ieguldījumu sabiedrību darbību un
ieguldījumu fondu izveidošanu un pārvaldīšanu, nosakot, ka
ieguldījumu sabiedrības vienīgais darbības veids ir ieguldījumu
fondu pārvalde un šo fondu ieguldījumu apliecību emisija un ar to
tieši saistītās darbības. Papildus minētajai darbībai ieguldījumu
sabiedrības drīkst pārvaldīt privāto pensiju fondu un valsts
fondēto pensiju shēmas līdzekļus saskaņā ar likumu “Par
privātajiem fondiem” un Valsts fondēto pensiju likumu. Likums
paredz, ka ieguldījumu fondu var nodibināt kā atvērto vai slēgto
ieguldījumu fondu. Eiropas Savienības normatīvie akti nosaka
vienotas prasības tikai atvērto ieguldījumu fondu izveidošanai un
darbībai. Slēgto ieguldījumu fondu darbības noteikumi ir katras
valsts nacionālās likumdošanas kompetencē, ievērojot vienīgo
nosacījumu: ja ieguldījumu sabiedrībām tiek atļauts pārvaldīt
slēgtos ieguldījumu fondus, tad ir jānodrošina šādu fondu
atbilstoša uzraudzība.
Likumprojekts paredz paplašināt tos pakalpojumu veidus, kurus ir
tiesīgas sniegt ieguldījumu sabiedrības, nosakot, ka papildus
ieguldījumu fondu pārvaldei ieguldījumu pārvaldes sabiedrības
drīkstēs individuāli pārvaldīt klientu finanšu instrumentu
portfeļus, kā arī sniegt konsultācijas jautājumos par
ieguldījumiem finanšu instrumentos. Tā kā minētie papildu
pakalpojumi ir vieni no ieguldījumu pakalpojumiem, ieguldījumu
pārvaldes sabiedrībām, kuras sniedz šos pakalpojumus, būs
jānodrošina atbilstošs pašu kapitāls, jārēķina kapitāla
pietiekamība, kā arī jāievēro citas darbību regulējošās prasības
analoģiski, kā tas ir noteikts brokeru sabiedrībām.
Likumprojekts paredz ieviest vienotās licences principu
ieguldījumu sabiedrību darbībā, t.i., licence, kura tiks
izsniegta kādā no dalībvalstīm, būs derīga arī citās
dalībvalstīs.
Lai ieguldījumu fondi būtu pieejamāki un saprotamāki
ieguldītājiem, kuriem nav speciālu profesionālu zināšanu šajā
jomā, likumprojekts paredz, ka atvērtajiem ieguldījumu fondiem
būs jāsagatavo arī saīsinātais fonda prospekts.
Likumprojektā ir ietverti noteikumi par kārtību, kādā var iegūt
būtisku līdzdalību ieguldījumu pārvaldes sabiedrībā.
Likumprojekts paredz noteikt kārtību, kādā Finanšu un kapitāla
tirgus komisija apmainās ar informāciju ar citu dalībvalstu
uzraudzības institūcijām par jautājumiem, kas saistīti ar
ieguldījumu pārvaldes sabiedrību licencēšanu un uzraudzību.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Valsts fondēto pensiju
likumā”.
Valsts fondēto pensiju likumā noteikts, ka
valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus drīkst pārvaldīt
ieguldījumu sabiedrība, kurai Finanšu un kapitāla tirgus komisija
ir izsniegusi speciālo atļauju (licenci) fondēto pensiju shēmas
līdzekļu pārvaldīšanai. Ieguldījumu sabiedrību pamatdarbība ir
regulēta likumā “Par ieguldījumu sabiedrībām”. Likumā “Par
ieguldījumu sabiedrībām” ir sagatavoti grozījumi, saskaņā ar
kuriem tiek mainīta likumā lietotā terminoloģija (termins
“ieguldījumu sabiedrība” tiek aizstāts ar terminu “ieguldījumu
pārvaldes sabiedrība”), kā arī tiek mainīts minētajām sabiedrībām
izsniedzamās licences nosaukums.
Likumprojekts “Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā” paredz
saskaņot terminoloģiju ar Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā
lietoto.
Likumprojekts paredz izslēgt prasību valsts fondēto līdzekļu
pārvaldītājam (ieguldījumu pārvaldes sabiedrībai) noguldīt
drošības naudu 50 000 latu apmērā un papildus turēt pašu aktīvus
1% apmērā no pārvaldīšanā esošajiem līdzekļiem, kuri pārsniedz
5 000 000 latu. Minētā prasība tiek aizstāta ar
noteikumu, ka ieguldījumu pārvaldes sabiedrība, kura vēlas
pārvaldīt valsts fondēto pensiju līdzekļus, ievēro un izpilda
papildu prasības kapitāla pietiekamībai un citas to darbību
regulējošās prasības, kā arī nodrošina atbilstošu pašu kapitālu,
kuru aprēķina, ņemot vērā sabiedrības pārvaldīšanā esošo līdzekļu
apmēru, tajā skaitā valsts fondēto pensiju shēmas
līdzekļus.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par privātajiem
pensiju fondiem””.
Likums “Par privātajiem pensiju fondiem” nosaka kārtību, kādā
tiek pārvaldīti privāto pensiju fondu izveidoto pensiju plānu
līdzekļi, un paredz, ka pensiju plānu līdzekļus ir tiesīgas
pārvaldīt atbilstošajam darbības veidam licencēta banka, brokeru
sabiedrība, ieguldījumu sabiedrība vai apdrošināšanas sabiedrība.
Pensiju plānu līdzekļu pārvaldītājam ir jānogulda drošības nauda
50 000 latu apmērā un papildus jātur pašu aktīvi 1% apmērā no tā
pārvaldīšanā esošajiem aktīviem, kas pārsniedz
5 000 000 latu. Minētie aktīvi ir paredzēti iespējamo
zaudējumu segšanai, kas varētu rasties privātā pensiju fonda vai
pensiju plāna dalībniekiem, līdzekļu pārvaldītāja darbinieku
noziedzīgu darbības vai nolaidības rezultātā.
Grozījumi likumā sagatavoti, lai saskaņotu tajā lietoto
terminoloģiju ar to, kādu paredzēts ieviest ar grozījumiem likumā
“Par ieguldījumu sabiedrībām”. No likuma “Par privātajiem pensiju
fondiem” tiek izslēgta prasība pensiju plānu līdzekļu
pārvaldītājam noguldīt drošības naudu 50 000 latu apmērā un
papildus turēt pašu aktīvus 1% apmērā no pārvaldīšanā esošajiem
līdzekļiem. Minētās prasības izslēgšana no likuma neietekmēs
privāto pensiju fondu darbību, bet sakārtos pensiju fonda
līdzekļu pārvaldītāju darbību regulējošo vidi, jo visiem pensiju
plānu līdzekļu pārvaldītājiem atbilstoši to pamatdarbību
regulējošajiem normatīvajiem aktiem ir jārēķina kapitāla
pietiekamība un to pašu kapitālam ir jābūt tādā apmērā, lai
nodrošinātu šo sabiedrību nepārtrauktu darbību un aizsargātu
ieguldītājus. Likumprojektā ir ietverti pārejas noteikumi, kuri
paredz, ka līdzekļu pārvaldītājs ar noguldīto drošības naudu
varēs brīvi rīkoties tikai pēc tam, kad pārvaldītājs ar pensiju
fondu būs par to vienojušies.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par ieguldījumu
sabiedrībām””.
Likums “Par ieguldījumu sabiedrībām”
regulē ieguldījumu sabiedrību darbību un ieguldījumu fondu
izveidošanu un pārvaldīšanu, tas nosaka, ka ieguldījumu
sabiedrības vienīgais darbības veids ir ieguldījumu fondu
pārvalde un šo fondu ieguldījumu apliecību emisija un ar to tieši
saistītās darbības. Papildus minētajai darbībai ieguldījumu
sabiedrības drīkst pārvaldīt privāto pensiju fondu un valsts
fondēto pensiju shēmas līdzekļus saskaņā ar likumu “Par
privātajiem fondiem” un Valsts fondēto pensiju likumu. Likums
paredz, ka ieguldījumu fondu var nodibināt kā atvērto vai slēgto
ieguldījumu fondu. Eiropas Savienības normatīvie akti nosaka
vienotas prasības tikai atvērto ieguldījumu fondu izveidošanai un
darbībai. Slēgto ieguldījumu fondu darbības noteikumi ir katras
valsts nacionālās likumdošanas kompetencē, ievērojot vienīgo
nosacījumu: ja ieguldījumu sabiedrībām tiek atļauts pārvaldīt
slēgtos ieguldījumu fondus, tad ir jānodrošina šādu fondu
atbilstoša uzraudzība.
Likumprojekts paredz paplašināt tos pakalpojumu veidus, kurus ir
tiesīgas sniegt ieguldījumu sabiedrības, nosakot, ka papildus
ieguldījumu fondu pārvaldei ieguldījumu pārvaldes sabiedrības
drīkstēs individuāli pārvaldīt klientu finanšu instrumentu
portfeļus, kā arī sniegt konsultācijas jautājumos par
ieguldījumiem finanšu instrumentos. Tā kā minētie papildu
pakalpojumi ir vieni no ieguldījumu pakalpojumiem, ieguldījumu
pārvaldes sabiedrībām, kuras sniedz šos pakalpojumus, būs
jānodrošina atbilstošs pašu kapitāls, jārēķina kapitāla
pietiekamība, kā arī jāievēro citas darbību regulējošās prasības
analoģiski, kā tas ir noteikts brokeru sabiedrībām.
Likumprojekts paredz ieviest vienotās licences principu
ieguldījumu sabiedrību darbībā, t.i., licence, kura tiks
izsniegta kādā no dalībvalstīm, būs derīga arī citās
dalībvalstīs.
Lai ieguldījumu fondi būtu pieejamāki un saprotamāki
ieguldītājiem, kuriem nav speciālu profesionālu zināšanu šajā
jomā, likumprojekts paredz, ka atvērtajiem ieguldījumu fondiem
būs jāsagatavo arī saīsinātais fonda prospekts.
Likumprojektā ir ietverti noteikumi par kārtību, kādā var iegūt
būtisku līdzdalību ieguldījumu pārvaldes sabiedrībā.
Likumprojekts paredz noteikt kārtību, kādā Finanšu un kapitāla
tirgus komisija apmainās ar informāciju ar citu Dalībvalstu
uzraudzības institūcijām par jautājumiem, kas ir saistīti ar
ieguldījumu pārvaldes sabiedrību licencēšanu un uzraudzību.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments