Latviešu teātra pusgadsimts – piecsimt lappusēs
Lugas īstā un galīgā izpausme ir izrāde, taču tā ir
gaistoša māksla. Pēc gadiem paliek tikai pati luga, ko var lasīt,
analizēt un apcerēt. Pilnīgu priekšstatu par to, kādas lugas
tikušas spēlētas pagājušā gadsimta pirmajos gadu desmitos līdz
pat Otrajam pasaules karam, dod Viktora Hausmaņa un Benedikta
Kalnača monogrāfija “Latviešu drāma. 20.gadsimta pirmā puse”, ko
laidis klajā apgāds “Zinātne”. Tā kā latvieši kopš Ādolfa Alunāna
laikiem bijuši lieli teātra cienītāji, līdz ar skatuves mākslu
plaukusi arī dramaturģija. Grāmatā sniegts pārskats par latviešu
drāmas procesa attīstību pirmajos gadu desmitos, Latvijas
brīvvalsts laikā un okupācijas apstākļos. Galvenais secinājums –
latviešu drāma vienmēr gājusi rokrokā ar tautas dzīvi, risinājusi
tās problēmas, atspoguļojusi tās domas. Plašāk raksturota Rūdolfa
Blaumaņa, Raiņa, Aspazijas, Annas Brigaderes, Mārtiņa Zīverta un
vairāku citu izcilāko dramatiķu daiļrade. Bez ievērības nav
atstāti arī mazāk pazīstamie lugu rakstītāji. Literatūrpētnieki
paši bijuši pārsteigti par savu atklājumu: no gadsimta sākuma
līdz 1945.gadam dramaturģijā darbojušies 340 autori (tiesa, ne
visus var saukt par rakstniekiem) un publicēta 1721 luga.
Abi habilitētie filoloģijas doktori jau labi pazīstami lasītājiem
ar saviem pētījumiem un grāmatām par Raini, Augustu Saulieti,
Mārtiņu Zīvertu, Andreju Upīti un vairākiem citiem latviešu
drāmas meistariem. Viņu kopdarbs priecē ne vien prātu, bet arī
acis. Par to gādājis māklsinieks Aldis Aleks un ļoti lielā mērā
arī fotomateriālu gādātājs un atlasītājs Raimonds Briedis.
Jaunās grāmatas kristības ar Karinas Tatārinovas, Ditas Lūriņas,
Mārtiņa Egliena un Āra Rozentāla dzīvu līdzdalību notika Rīgas
Latviešu biedrības namā. Pirmizrādi piedzīvoja liriskā komēdija
“Amora apburtā lapene”, kuru Eriks Ādamsons sacerējis16 gadu
vecumā. Tika izspēlētas arī ainas no Linduļa populārākās lugas
“Dižūdru Māle”, kuras pirmizrādē 1912.gadā galvenās lomas spēlēja
Otīlija Muceniece un Eduards Smiļģis, un no Valda Grēviņa
dziesmuspēles “Pļevnas zaldāts”, kurā realitāte mijas ar
fantāziju un humors – ar klusu smeldzi.
Teātri mūsu tauta mīl jau no Ādolfa Alunāna laikiem, un teātra
izrādes allaž bijusi daļa no tautas dzīves, kā to apliecina arī
šī grāmata, kas bildēs un tekstos rāda latviešu drāmas attīstības
gaitu.
Lappusi sagatavojusi
Aina Rozeniece, “LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv