Projekts kā instruments uzņēmējdarbības konkurētspējas attīstībai
Apzīmējumi “projekts”, “projekta vadīšana” un “projekta vadītājs” ir ienākuši mūsu ikdienas dzīvē. Diemžēl sabiedrībā ne vienmēr pareizi izprot šo vārdu jēgu. Visbiežāk vārdu “projekts” saista ar investīciju piesaisti. Tādu pieeju vispārējā veidā varētu formulēt ar teicienu “uzraksti projektu – dabūsi naudu”. Pastāv arī otra pieeja, kad projektu jauc ar biznesa plānu, liekot starp šiem jēdzieniem vienlīdzības zīmi.
Žaneta Ilmete Foto: no personiskā arhīva |
Arī projektu vadītāja pienākumus
un atbildību daudzos gadījumos traktē ļoti vienkāršoti. Ja
šobrīd, piemēram, kāds uzņemtos veikt pētījumu, lai noskaidrotu
to personu skaitu, kuras uzskata sevi par projektu vadītājiem,
tad atklātos, ka tas ir ļoti liels un varbūt pat pārsniedz
projekta vadītāju statusā esošo darbinieku skaitu atsevišķās
Rietumeiropas valstīs ar daudz vecākām projektu vadīšanas
tradīcijām nekā pie mums. Tas būtu apsveicami, ja atbilstu
īstenībai pēc būtības. Diemžēl tā tas nav. Šāda situācija ir
izskaidrojama ar vienkāršotu pieeju projektu vadīšanas izpratnei,
un tai ir zināma priekšvēsture.
Deviņdesmitajos gados Latvijā radās iespējas apgūt dažādu fondu
piedāvātos līdzekļus. Lai saņemtu šos līdzekļus, bija jāizstrādā
projekti, jo fondi vēlējas gūt apstiprinājumu tam, ka piešķirtie
līdzekļi tiks iztērēti tieši tiem mērķiem, kuru sasniegšanai
līdzekļus atvēlēja. Tā kā Latvijā trūka speciālistu, kuri spētu
projektus sagatavot, sākotnēji šo darbu veica ārzemju
konsultanti. Vēlāk vietējiem darbiniekiem sāka mācīt elementāras
iemaņas projektu izstrādē un pieteikumu sagatavošanā, bet
projektu vadīšanu joprojām uzņēmās ārzemju konsultanti. Tālākajā
attīstības gaitā jau vietējie darbinieki sāka paši izstrādāt
elementārus projektus, lai iegūtu līdzekļus tādiem vai citiem
pasākumiem, un kaut kā tos arī novadīja. Tā radās daudzie
projektu vadītāji un priekšstats par projektiem kā naudas
dabūšanas līdzekli.
Otrs virziens projektu vadītāju veidošanā ir šā apzīmējuma
nepareizs lietojums ikdienas uzņēmējdarbības praksē. Par projekta
vadītājiem tiek nosaukti visi darbinieki, kuri veic kādas
vadīšanas funkcijas, piemēram, produktu pārdevēji. Par to var
pārliecināties, izlasot, piemēram, darba piedāvājuma sludinājumus
“Dienā”. Tajos nav ne vārda minēts par projekta vadītājam
izvirzītajām prasībām projektu vadīšanā. Netiek prasītas
zināšanas šajā jomā. Šie sludinājumi būtiski atšķiras no darba
piedāvājumiem projektu vadītājiem Vācijā, Austrijā, Lielbritānijā
un citās Rietumeiropas valstīs. Tādā veidā mums saviesušies
daudzi projektu vadītāji, kuriem par projektu vadīšanu dažkārt
nav pat mazākā priekšstata. Tai pašā laikā projektu vadīšanas
nozīme un loma tirgus ekonomikas apstākļos arvien pieaug, un,
ieejot Eiropas Savienībā, mēs vairs nevarēsim projektu vadīšanu
traktēt, kā pašiem patīk, bet gan būsim spiesti lietot šo
apzīmējumu tā vispārpieņemtajā izpratnē.
Projektu vadīšana ir atsevišķa, patstāvīga vadībzinību nozare ar
savu pētījuma priekšmetu, metodēm, tehnikām un instrumentāriju,
kura izveidojusies un pilnībā noformējusies pagājušā gadsimta
septiņdesmitajos, astoņdesmitajos gados. To izraisīja nevis
‘“naudas dabūšanas iespējas”, bet gan konkurences pastiprināšanās
Eiropas un Amerikas tirgos, jaunu produktu un pakalpojumu straujā
attīstība, produktu un pakalpojumu dzīves cikla saīsināšanās,
jaunas tehnoloģijas un jauni materiāli.
Uzņēmējiem kļuva par šauru nacionālajos tirgos, sākās strauja
ekspansija uz ārieni, lai iespiestos citu valstu tirgos. To
varēja panākt tikai ar vienu nosacījumu – piedāvājot tādas preces
un pakalpojumus, kurus tajā brīdī vēlas saņemt klients. Līdz ar
to sākās meklējumi, kādā veidā iespējami ātrāk izzināt klientu
vajadzības, kādā veidā šajā procesā aktīvi iesaistīt zemākā
līmeņa vadības personālu un atraisīt viņa radošo potenciālu, lai
tie nebūtu tikai akli lēmumu izpildītāji, bet gan radoši
strādājoši darbinieki, spējīgi samazināt ražošanas izmaksas.
Tikai atrisinot šos jautājumus, varēja tālāk izdzīvot tirgū. Kā
atbilde uz šiem jautājumiem radās modernā vadīšanas teorija ar
nosaukumu “lean management” (saplacinātā vadīšana), kuras pamatā
bija vairāki principi. Neapskatot šajā rakstā visus “lean
management” principus, kuri neapšaubāmi veido mūsdienu modernās
vadīšanas teorijas pamatu Rietumeiropā, aplūkosim tikai dažus,
proti, “saplacinātas vadības hierarhijas”, “autonomo grupu
darbības” un “orientācija uz klientu.” Uz šiem principiem tiek
balstīta arī projektu vadīšanas koncepcija.
Saplacinātās vadības hierarhijas principa pamatā ir pieņēmums, ka
klasiskā, tradicionālā organizācijas struktūra ir novecojusi un
neatbilst mūsdienu ekonomiskajai situācijai, tāpēc tā jānomaina
ar jauno un progresīvo “saplacināto organizatorisko struktūru”.
Jaunā organizatoriskā struktūra nodrošina, pirmkārt, izmaksu
pazemināšanos uz administrēšanas izmaksu rēķina, otrkārt, ļauj
pārskatāmi kontrolēt naudas plūsmas, nodrošina ātru un efektīvu
mērķu un rezultātu sasniegšanu un, treškārt, rada jaunas iespējas
visu līmeņu vadošam personālam strādāt radoši un motivēti.
Jaunās organizatoriskās struktūras pamatā ir atteikšanās no
vidēja līmeņa vadītājiem, saglabājot augstāko un zemāko vadības
līmeni. Zemākajā vadības līmenī veido atsevišķas autonomas
darbinieku grupas (fraktālus) ar vienu vadītāju, kuram deleģētas
konkrētas tiesības un atbildība par veicamo uzdevumu un kurš
savas grupas ietvaros veic visu vadīšanas procesu.
Šādi veidotām darbinieku autonomām grupām uztic vadīt gan
noteiktas zināmas rutīna darba jomas, kontrolējot to izpildi pēc
rezultātu vai mērķa principa, gan arī jaunu, inovatīvu procesu
vadīšanu, kuru rezultātā iegūst jaunus produktus vai
pakalpojumus. Pirmajā gadījumā praksē autonomo grupu apzīmēšanai
lieto jēdzienu “rezultātu vienības” un ar tām īsteno rezultātu
orientēto vadīšanas koncepciju, otrajā gadījumā autonomās grupas
veido kā projektu komandas, kuras īsteno projektu orientēto
vadīšanas koncepciju.
Rezultātu vienības ir vērstas uz rutīna darba procesa vadīšanu.
Par rutīniem sauc darba procesus, kuros darbs ir zināmā mērā
vienveidīgs, atsevišķas procedūras ir atstrādātas un atkārtojas
no dienas dienā. Vadīšanas procesā ir jānodrošina, lai darbs
minētajās struktūrās būtu ritmisks, lai nebūtu pārtraukumu, visi
paredzētie procesi notiktu, nepārsniedzot šim nolūkam piešķirtos
līdzekļus. Rezultātu vienības aktīvi piemēro Norvēģijas, Dānijas
un citu valstu pašvaldību vadīšanas praksē. Tā, piemēram,
Norvēģijā par rezultātu vienībām pārveido pašvaldību pakalpojumu
sniedzēju organizācijas, piemēram, skolas, bērnudārzus, veco
ļaužu pansionātus utt.
Darba procesu, kura rezultātā radīsies jauns vai uzlabots
konkurētspējīgs produkts vai pakalpojums, par kura kvalitāti,
izmaksām un rašanās laiku jau iepriekš ir pilnīga skaidrība, kura
riski ir iepriekš aprēķināti un novērtēti, kuram zina sākuma un
beigu datumu, pieņemts apzīmēt ar jēdzienu “projekts”, un to
uztic vadīt projekta komandai.
Projekta komanda ir autonoma darbinieku grupa, kura patstāvīgi
veic vadības funkcijas un atbild par darba rezultātu pilnā
apjomā. Komandā ir tikai viens vadītājs – projekta vadītājs,
kuram projekta uzdevumu devējs piešķir noteiktas tiesības un
uzliek zināmu atbildību. Tas ir spēles lauks, kurā projektu
vadītājs var rīkoties un pieņemt lēmumus. Projekta vadītājam
regulāri atskaitās projekta līdzstrādnieki par paveikto darbu, un
tas savukārt noteiktos, iepriekš norunātos laika posmos ziņo
uzraudzības komitejai par paveikto. Uzraudzības komiteja pieņem
lēmumus par būtiskām izmaiņām projektā līdz pat projekta
pārtraukšanai. Bez uzraudzības komitejas protokolēta lēmuma
projektu vadītājs nevar pāriet uz nākamo darba posmu. Tādā veidā
projekta norisi uzrauga divas instances – projekta vadītājs un
projekta uzraudzības komiteja. Augstākas lemšanas tiesības ir
otrai instancei, jo tā ir gan pasūtītājs, gan naudas devējs.
Tikai tā var lemt par nākamā darba posma uzsākšanu un iepriekšējā
akceptēšanu. Lai uzraudzības komiteja varētu pieņemt pamatotu
lēmumu, tai nepieciešama objektīva un izsmeļoša informācija par
izlietotām naudas summām, paveiktiem darbiem, pārtērētiem
līdzekļiem un prognozēm, cik naudas nepieciešams vēl līdz
projekta beigām. Uzraudzības komitejā jābūt projektu vadīšanā
kompetentai personai (neatkarīgais eksperts), kura varētu no
malas izvērtēt projekta vadītāja sniegto ziņojumu, pretējā
gadījumā negodīgs projektu vadītājs varētu virzīt uzraudzības
komiteju uz sev labvēlīgu, bet projektam nelabvēlīgu lēmumu
pieņemšanu.
Projekta vadīšanas gaitā projekta
vadītājs veic noteiktas vadīšanas funkcijas, lietojot projektu
vadīšanai piemērotas specifiskas vadīšanas metodes. Tā, piemēram,
projekta plānošanai un uzraudzībai lieto struktūranalīzes,
projekta dzīves cikla, riska analīzes un tīkla plānošanas
metodes. Laika plānošanai un uzraudzībai lieto, piemēram,
vienkāršās un tīklotās Ganta diagrammas.
Tīkla plānus lieto projekta gaitas plānošanai, kurā uzskatāmi
attēlota katra projektā veicamā aktivitāte ar norādi uz tās
izpildes secību, agrajiem un vēlajiem termiņiem, par izpildi
atbildīgajām personām. Tīkla plāns ir svarīgs instruments
projekta vadītāja rokās. Tas ļauj, piemēram, precīzi noteikt,
kuras aktivitātes ir kritiskas un kuras nē, kurām aktivitātēm
jāpievērš īpaša uzmanība, lai projekts iekļautos laikā, kā
jārīkojas ar resursiem, kas ir atbildīgs par katru aktivitāti.
Tīkla plāns ļauj pārskatāmi sekot līdzi projekta izpildei, uz tā
pamata veido izmaksu un resursu plānu un sagaidāmo projekta
budžetu. Lietojot tīkla plānošanas metodi, var redzēt, kur un
kādos apjomos tiek novirzīti materiālie un finansiālie resursi,
kad un kāpēc nauda pārtērēta. Ja valsts realizētajos projektos
būtu projektu vadītājiem izvirzītas konsekventas prasības lietot
projekta plānošanā un uzraudzībā tīkla plānošanas metodi, tad
vēlāk nebūtu jābrīnās, kur palikusi nauda, un jāmeklē vainīgie.
Tos varēja jau projekta gaitā noskaidrot un visas neskaidrības
laikus novērst.
Katra projekta uzsākšanas sākotnējā stadijā jābūt veiktiem
aprēķiniem, cik ilgā laikā un pie kādiem riska nosacījumiem
ieguldītie līdzekļi atmaksāsies, piemēram, kāda ir konkrēta
projekta iekšējā peļņas norma, kādas projektā veidojas
diskontētas naudas plūsmas. Uzsākot projektu, ir jābūt
skaidrībai, vai, ieguldot tajā konkrēto naudas summu, ieguldītājs
gūs vajadzīgo atdevi un cik ilgā laikā.
Projektu vadītājam projekts jānovada tā, lai piepildītos naudas
devēja ieceres attiecībā uz ieguvumiem no projekta. Tāpēc
projekta izpildes gaitā projekta vadītājam jāveic nepārtraukti
pārrēķini, lai noskaidrotu un informētu naudas devēju, vai
izmaiņas projekta izmaksās, piemēram, izmaksu palielināšanos
salīdzinot ar plānotām, vēl arvien garantē vēlamo rezultātu.
Iespējams, ka izmaiņas projekta darbos un ar tiem saistītās
izmaksās projektu padara nerentablu un to ir izdevīgāk slēgt nekā
turpināt. Neaizmirsīsim, ka projekts nav iesākts tāpēc, lai
tērētu nelietderīgi naudas un materiālos resursus, bet gan, lai
iegūtu rentablu, konkurētspējīgu produktu.
Projekta realizēšanas gaitā projekta vadītājs sastopas ar
daudziem riskiem, kuri negatīvi ietekmē projekta izpildi.
Projekta vadītājam jāprot šos riskus vadīt. Vislielākie riski
saistīti ar sociālo vidi, kuru veido dažādas interesentu grupas.
Tāpēc projekta vadītājam jāpārzina metodes, ar kurām noskaidro
projekta interesentus, veic to analīzi un izstrādā priekšlikumus,
kā mazināt to ietekmi uz projektu.
Projekta vadītājam jāprot organizēt projekta startu un visas ar
to saistītās sanāksmes. Projekta vadītājam jāizstrādā
komunicēšanas shēmas, lai varētu sekmīgi darbu projektā
koordinēt. Projekta vadītājam jāprot izstrādāt projekta
rokasgrāmatu, pirms sākt projekta īstenošanu.
Šajā rakstā tiek minētas tikai dažas no obligātajam darbībām,
kuras veicamas projekta vadītājam. Projekta vadītāja darbības
lauks ir daudz plašāks. Tā šobrīd ir atzīta, labi apmaksāta un
reizē ļoti deficīta profesija. Ir naivi un pat muļķīgi domāt, ka
zināšanas projektu vadīšanā var iegūt, apmeklējot trīsdienu
seminārus. Lai iegūtu priekšstatu par projektu vadīšanu un tajā
pielietojamām metodēm tādā līmenī, lai tos varētu praktiski
lietot, ir nepieciešams vismaz 160 stundu kurss – ar noteikumu,
ka kursa apmeklētājiem jau iepriekš bijušas kādas iemaņas šajā
jomā.
Lai uzņēmējiem un citiem naudas ieguldītājiem būtu garantija, ka
personai, kurai uztic projektu, ir tiešām labas zināšanas
projektu vadīšanā, dažādās valstīs tika izveidotas projektu
vadītāju sertifikācijas sistēmas. Tā 1985.gadā Ziemeļamerikas
Projektu vadīšanas institūts (PMI) izstrādāja dokumentu (“Guide
to the Project Management Body of Knowledge”), kurš kļuva par
pamatu projektu vadītāju zināšanu pārbaudei šajā reģionā.
1991.gadā savu dokumentu (“Body of Knowledge”) projektu vadītāju
sertifikācijai izstrādāja Apvienotajā Karalistē, nākamajos gados
savas sertifikācijas sistēmas ieviesa Francijā, Vācijā un Šveicē.
Balstoties uz iepriekšējo pieredzi, kas minētajās valstīs gūta
sertifikācijas jomā, Starptautiskā projektu vadīšanas asociācija
izstrādāja savu projektu vadītāju sertifikācijas sistēmu, kura
aprakstīta dokumentā Starptautiskās projektu vadīšanas
asociācijas kompetences vadlīnijas (ICB)”. Šis dokuments kļuvis
par pamatu projektu vadītāju zināšanu un prasmju pārbaudei visās
Rietumeiropas valstīs, kā arī vairākās Austrumeiropas, Āzijas un
Āfrikas kontinenta valstīs (Ķīnā, Indijā, Ēģiptē). Arī Latvijas
Nacionāla projektu vadīšanas asociācija ieguvusi tiesības veikt
projektu vadītāju sertifikāciju saskaņā ar šo sistēmu. Tāpēc
nākamajā rakstā aplūkosim Latvijas Nacionālās projektu vadīšanas
asociācijas darbību, tās galvenās aktivitātes un projektu
vadītāju sertifikācijas sistēmu.
Žaneta Ilmete,
Dr.oec., Latvijas Universitātes profesore