Vai visu izšķīra personības un stratēģijas jautājums?
Valdības Latvijā turas vidēji nedaudz ilgāk par gadu, un arī tad ne bez sarežģījumiem. Vai tas nozīmē, ka valdību nestabilitāte mūsu valstī jau kādā veidā ir ieprogrammēta? Ja ir, tad kāpēc? Uz šiem un citiem ar mūsdienu politisko vidi Latvijā saistītiem jautājumiem atbild Juris Rozenvalds, Latvijas Universitātes Politikas zinātnes nodaļas asociētais profesors.
Juris Rozenvalds Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
– Saistībā ar valdības krīzi, kura
eksplodēja ar premjera biedra Aināra Šlesera atlaišanu,
aktualizējas jautājums par tamlīdzīgu nesaskaņu patiesajiem
iemesliem.
– Es gribētu raudzīties uz to no mazliet
vispārīgāka viedokļa. Krīzes – tā parasti saka par notikumiem,
kuri saviļņo sabiedrību, un tas atspoguļo dažas vispārējas
tendences. Šai krīzei it kā nav skaidru iemeslu, it kā premjers
nevar satikt ar Šleseru...
Te atspoguļojas mūsu politiskās kultūras īpatnības gan ikdienas
apziņas, gan politiskās elites līmenī. Šī valdība visu laiku
strādāja bez skaidra plāna, bez koalīcijas līguma ar skaidri
izteiktiem darbības virzieniem. Pašlaik galvenā prioritāte ir
cīņa pret korupciju, bet būtībā tas ir tikai viens no līdzekļiem,
nevis galvenā prioritāte. Mēs nevaram tikai cīnīties ar
korupciju, jāvirzās arī uz priekšu. Pastāv skaidra stratēģiska
mērķa trūkums, un līdz ar to noteicošo lomu sāk spēlēt subjektīvi
faktori.
Reizē rodas jautājums par politiskās elites profesionalitāti.
Grūti iedomāties, ka attīstītas Rietumu demokrātijas valdību
varētu vadīt politiķis, kam ir acīmredzamas problēmas sadarboties
ar kaut vai nedaudz atšķirīgi domājošiem. Spēja sarunāties,
iedibināt kontaktu un panākt kompromisu – tas pieder pie
profesionāla politiķa pamatkvalifikācijas. Jūsu minēto notikumu
rezultātā Latvijā līdz vakardienai bija mazākumvaldība.
– Kā tas viss salīdzināms ar citu demokrātiju
pieredzi?
– Līdera loma jebkurā demokrātiskā režīmā ir
liela. Minēsim kaut vai Blēra, Buša, Širaka personības ietekmi.
Latvijas politikā pēdējā laikā var runāt par personības lomas
pieaugumu, kam ir savi izskaidrojumi, personības loma ir
pieaugusi. Saimes vēlēšanās dažādu iemeslu dēļ sabiedrības
uzticība līdzšinējai politiskajai elitei sasniedza kritiski zemu
atzīmi. Repše nāca pie varas pirms vairāk nekā 15 mēnešiem
nopietnas krīzes apstākļos, nāca ar solījumiem sabiedrībai, kas
lielā mērā izrādījās nepiepildīti. Frāze “kā var nesolīt” daudz
ko izsaka. Tomēr nevar noliegt, ka ievērojama sabiedrības daļa
uztver Repši kā harismātisko līderi. Kaut ko līdzīgu savulaik
varēja teikt arī par Tautas partijas līderi Andri Šķēli. Tomēr,
kā rāda pieredze, līdera maiņa Tautas partijā notika samērā gludi
(kaut arī, protams, var diskutēt, kāda ir Šķēles pašreizējā
ietekme uz TP politiku), ko nevar teikt par “Jauno laiku”, kas
Repšes nomaiņu Ministru prezidenta amatā uzskata par pilnīgi
neiespējamu.
Jāsaka, ka JL augsto reitingu pat grūti racionāli izskaidrot.
Šķiet, Repšem uzticas arī tā sabiedrības daļa, kurai objektīvi
varētu būt būtiskas pretenzijas pret viņu, ņemot vērā Latvijas
Bankas viņa vadībā īstenoto monetāro politiku. Lielā mērā to gan
var skaidrot ar vienu mūsu politiskās kultūras īpatnību: cilvēki
ne tikai nelasa partiju programmas, bet arī diskusijas
lielākoties norisinās personību līmenī.
– Latvijā vidēji valdības turas nedaudz ilgāk par gadu. Vai
tas mūsu valsts politiskajā dzīvē jau kaut kādā veidā ir
ieprogrammēts?
– Tas jau kopš pirmskara laikiem ir
ieprogrammēts pirmām kārtām ar pašu vēlēšanu sistēmu. Mūsu valsts
zināmā mērā ir unikāla, jo daudz ko esam risinājuši tieši caur
atgriešanos pie pagātnes. Esam pārņēmuši 1922. gada Satversmi,
vēlēšanu sistēmu, klāt pieliekot vien procentu barjeru. Taču šī
vēlēšanu kārtība veicina sabiedrības atsvešināšanos,
distancēšanos no politiskās elites. Piemēram, kur lai savu
deputātu meklē tāds vēlētājs no Latgales, kurš nobalsojis par
kādu sarakstu?
– Vēlētājs gan pašlaik faktiski
nekā nevar ietekmēt valdību noturību. Taču vēl bez vēlēšanu
sistēmas ir citi Ministru kabinetu nestabilitātes
iemesli.
– Jā, nereti vērojama balstīšanās nevis uz
prioritātēm, bet gan dažādām kombinācijām, kas parādās arī šajā
krīzē. Otrkārt, ir dažādu grupu ekonomisko interešu sadursmes.
Turklāt politiskā un ekonomiskā elite Latvijā ir ciešāk saistīta
nekā daudzās citās valstīs.
Nedrīkst aizmirst, ka neatkarība Latvijā pastāv mazliet ilgāk
nekā desmit gadus. Atvadas no “reālā sociālisma” prasīja īsā
laikā un vienlaikus atrisināt trīs fundamentālas problēmas, kuras
Rietumeiropā tika risinātas pēctecīgi un gadsimtu gaitā. Runa ir
par nacionālas valsts izveidi, demokrātiskas iekārtas radīšanu un
kapitālistiskas ražošanas izveidošanu.
– Tajā pašā laikā teju neizbēgami vārdi, kurus, apmeklējot
Latviju, izsaka rietumvalstu līderi, ir par uzteicamo valsts
attīstību...
– Neapšaubāmi esam spēruši milzu soļus.
Pirms gadiem piecpadsmit šī saruna nebūtu iespējama. Taču arī
jāatzīst – Latvijas politiskā spektra attīstība iet nenormālu
ceļu, ja raugās no Rietumu, pat Igaunijas, teorijas un pieredzes.
Igaunijā etniski orientētu partiju loma mazinās. Šķelšanās
politiskās elites līmenī ir mazāka. Tur partijas mēģina saprast,
ko tad tas neigaunis vēlas, kādu kompromisu var rast. Atšķirībā
no Igaunijas, kur pēdējās vēlēšanās visas mononacionālās partijas
cieta sakāvi, Latvijā politiskā spektra šķelšanās pēc etniskām
pazīmēm ir pastiprinājusies. Tas nav normāli.
– Kā prognozējat Latvijas iekšpolitiskā klimata attīstību pēc
valsts iestāšanās ES?
– ES ilgstošā laika posmā,
protams, būs mūsu politisko dzīvi stabilizējošs un normalizējošs
faktors. Taču uzreiz pēc 1. maija nekas nemainīsies.
– Jūs minējāt vēlēšanu sistēmas trūkumus. Konstitucionālas
pārmaiņas kā nepieciešamas nupat minētas arī saistībā gan ar
Valsts prezidenta, gan premjera pilnvaru palielināšanu,
vienkāršotāku Saeimas atlaišanu. Kā vērtējat šādas
ierosmes?
– Latvija ir izteikta parlamentārā republika,
un nevar strauji palielināt prezidenta pilnvaras. Tautas vēlēts
prezidents – tas būtiski mainītu visu politisko sistēmu.
Par premjerministra centieniem koncentrēt savās rokās lielāku
varas apjomu. Šie centieni man šķiet bīstami un nepieņemami.
Visai raksturīgs šajā sakarā bija strīds starp Repši un Tautas
partijas (TP) līderiem par to, kuram pie kura jānāk uz pārrunām
par mazākuma valdības likteni – premjeram uz Saeimu vai TP uz
valdības namu. Tas bija ļoti simbolisks un principiāls
strīds.
Reprezentatīvā demokrātija saistās ar daudziem trūkumiem, taču
tās priekšrocība ir paust sabiedrībā sastopamu uzskatu
daudzveidību pārstāvniecības institūcijas ietvaros. Mūsu
konstitūcijā galvenā vieta ierādīta parlamentam, un es saskatu
šajā uzstādījumā vairāk plusu nekā mīnusu.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv