Uz Izglītības likuma fona
Saeimas 5.februāra sēde, kas ilga vairāk nekā četras stundas ar iespaidīgu mazākumtautību skolēnu piketu fonā, pilnībā tika veltīta Izglītības likuma grozījumu izskatīšanai. Mijoties ilgām, skaļām un lielākoties politiskām debatēm, ar 71 balsi grozījumi Izglītības likumā tika pieņemti. Pret to balsoja 25 Saeimas deputāti.
Aicinot Saeimas deputātus izvērtēt
opozīcijas iesniegto izskatāmo priekšlikumu būtību un balsojumā
domāt par valsts interesēm, ne politisko partiju savstarpējo
attiecību kārtošanu, K.Šadurskis atgādināja, ka izglītība ir
publiska darbība, kuras izpildē jāievēro arī saistošo likumu, tai
skaitā Valsts valodas likuma, prasības.
Kopumā likuma trešajā lasījumā tika izskatīti 55 priekšlikumi.
Vairākums deputātu atbalstīja atbildīgās Saeimas komisijas –
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas – viedokli. Tomēr,
izskatot likuma 53.panta redakciju par pedagoga darba samaksas
jautājumiem, gan Tautas partijas, gan Latvijas Pirmās partijas
deputāti paziņoja par nodomu neatbalstīt atbildīgās komisijas
piedāvātos grozījumus. Priekšlikumu būtība bija nodalīt pedagogu
darba samaksas samērošanu ar valstī noteikto minimālo algu, bet
ieviest pedagogu darba samaksas noteikšanas kārtību, izvērtējot
pedagoga amata kvalifikācijas kategoriju un darba slodzi.
Savukārt amata kvalifikācijas kategorija tiek noteikta, ievērojot
noteiktu novērtēšanas kārtību. Tautas partija iestājās par likuma
panta saglabāšanu esošajā redakcijā. Tādējādi, lai nodrošinātu
1999.gadā pieņemtās likuma redakcijas un likuma pārejas noteikumu
prasības, no šā gada 1.septembra pedagogu minimālā darba samaksa
ir nodrošināma divu valstī noteikto minimālo algu apmērā. Kā “LV”
atzina Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas
priekšsēdētāja Baiba Brigmane, apstiprinātā šā gada budžeta
ietvaros tādu prasību nav iespējams izpildīt, jo tam nav
paredzēti līdzekļi. “Valdībai ir jānodrošina, lai Saeimā
pieņemtie likumi būtu izpildāmi. Par to deputātus pirms balsojuma
brīdināja izglītības ministrs, norādot, ka pretēji lēmumi ir
pretrunā ar Satversmi. Arī šajā gadījumā bija jāņem vērā Valsts
budžeta likums 2004.gadam. Ar finansēm – aptuveni 15 miljoniem
latu – saistītais lēmums ir saskaņojams ar grozījumu iespējām
Valsts budžeta likumā. Būtībā tas ir loģiski, tomēr šobrīd
politiķus ir vadījuši citi mērķi – valdības gāšana. Šīs
nepārdomāti pieņemtās normas nebūs bez sekām, pieļauju, ka,
realizējot politiskos mērķus, notiks to atcelšana,” teica
B.Brigmane.
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis pēc grozījumu
pieņemšanas Izglītības likumā atzina, ka deputātu lēmums nedos
iespējas palielināt atalgojumu labākajiem pedagogiem, bet gan
novirzīt līdzekļus minimālo darba samaksu saņemošajiem
pedagogiem, no 1.septembra paaugstinot to no 145 uz 160 latiem.
“Atceroties politiskās cīņas, kas sākās, Izglītības likumu
atverot, es nedomāju, ka tuvāko gadu laikā būs kāda valdība, kas
uzdrošināsies šo likumu pārskatīt. Tādējādi likumā paliek
pedagogu darba algas piesaiste valstī noteiktajai minimālajai
algai. Es arī neticu, ka tuvākajos gados valstī būs iespējams
minimālo algu paaugstināt. Gandarī tas, ka tika pieņemts likuma
pārejas noteikumu 9.pants, kas saistīts ar valodas reformu
mazākumtautību izglītības iestādēs. Tas nozīmē, ka ir pabeigta
likumdošanas bāze mazākumtautību izglītības reformas sākšanai,
sākot ar šā gada 1. septembri. Ir jāsāk normāls izskaidrošanas
darbs skolēniem, skolotājiem, vecākiem,” atzina
K.Šadurskis.
Tomēr tulīt pēc Saeimas sēdes notika Jaunā laika frakcijas sēde,
pēc kuras tika paziņots par valdības atkāpšanos.
Zaida Kalniņa, “LV”