Transportlīdzekļu apdrošināšanu pieskaņo ES prasībām
Vakar Finanšu ministrija izskatīšanai valdībā iesniegusi jaunu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumprojektu, kas paredz transportlīdzekļu apdrošināšanas jomā ieviest Eiropas Savienības (ES) direktīvu prasības. Paredzamas būtiskas izmaiņas gan apdrošināšanas kārtībā, gan izcenojumos.
Jaunais likums paredz ieviest arī atlīdzību cietušajām personām par nemateriālajiem zaudējumiem – par sāpēm un morālo kaitējumu. Līdz šim šāda atlīdzība nebija paredzēta Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Cietušie varēs
saņemt
lielāku atlīdzību
Jaunajā likumā, ieviešot ES
direktīvas prasības, apdrošinātāja atbildības limits jeb
maksimālā izmaksājamā apdrošināšanas atlīdzība par personai
nodarītajiem zaudējumiem palielinās līdz 250 tūkstošiem latu, bet
līdz 70 tūkstošiem palielināsies maksimālā atlīdzība par mantai
nodarītajiem zaudējumiem neatkarīgi no ceļu satiksmes negadījumā
cietušo personu skaita (maksimālā summa mantiskajiem zaudējumiem
kopumā, nevis katras cietušās personas materiālo zaudējumu
segšanai). Jaunajā likumprojektā, līdzīgi kā pašreiz spēkā
esošajā likumā, paredzēts, ka zaudējumus, kas pārsniedz noteikto
apdrošinātāja atbildības limitu, trešā persona tiesīga pieprasīt
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar līdzšinējo likumu apdrošinātāja atbildības limits ir
deviņi tūkstoši latu par nodarītajiem zaudējumiem sakarā ar
mantas bojājumiem un desmit tūkstoši latu sakarā ar kaitējumu
veselībai.
Sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” pagājušā gada nogalē Latvijas
Apdrošinātāju asociācijas Obligātās transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas pastāvīgās komisijas
vadītāja Jeļena Alfejeva atzina, ka arī turpmāk ES prasīs vēl
augstāku apdrošinātāja atbildības limitu – 500 tūkstošus eiro par
īpašumu un miljonu eiro par veselību. Tik augsti atbildības
limiti Latvijā varētu būt pēc četriem pieciem gadiem, prognozē J.
Alfejeva.
Iestājoties apdrošināšanas gadījumam, zaudējumus segs
apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā
transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ja apdrošināšanas
atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.
Būs atlīdzība
par morālo kaitējumu
Jaunais likums paredz ieviest arī
atlīdzību cietušajām personām par nemateriālajiem zaudējumiem –
par sāpēm un morālo kaitējumu. Līdz šim šāda atlīdzība nebija
paredzēta.
Līdztekus paredzēta lielāka aizsardzība gājējiem, kuri saņems
apdrošināšanas atlīdzību arī tad, ja zaudējumu nodarījušā
transportlīdzekļa vadītāja vaina nebūs pierādāma. Plānota arī
zaudējumu atlīdzināšana par ceļu satiksmes negadījuma dēļ videi
nodarīto kaitējumu.
Polisēm
cenas pieaugs lēnām
Tā kā jaunajā OCTA likumā
paredzēta vairākkārt lielāka apdrošinātāja maksimālā atbildība,
mainīsies arī prēmijas (maksājums, ko veic transportlīdzekļa
īpašnieks, iegādājoties apdrošināšanas polisi). Tiesa, “Latvijas
Vēstneša” aptaujātie speciālisti atzīst, ka prēmiju pieaugums
nevarētu būt straujš, tomēr jāņem vērā vairāki apstākļi,
analizējot, kāda nākotnē varētu būt polišu cena.
Jaunais likumprojekts arī paredz, ka apdrošinātāji brīvas
konkurences apstākļos varēs noteikt apdrošināšanas prēmijas. ES
tiek uzskatīts, ka jābūt brīvajam tirgum, valsts nedrīkst noteikt
prēmiju apjomu.
Tomēr tirgus atbrīvošana nozīmē, ka gaidāms straujš prēmiju
pieaugums. Satiksmes biroja valdes priekšsēdētājs Gvido Janevičs
sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” prognozējis, ka prēmiju pieaugums
gaidāms tad, kad Latvijas iedzīvotāji kļūs turīgāki, iegādāsies
dārgākas automašīnas, strādās labi atalgotu darbu, kā rezultātā,
ja cietīs negadījumā, palielināsies viņiem nodarīto zaudējumu
apmērs. Ja iedzīvotāji nākamajā gadā brauks ar tādām automašīnām
kā pašlaik, nav sagaidāms, ka apdrošinātājiem varētu strauji
pieaugt izmaksājamo atlīdzību apjoms.
Tikai tāpēc, ka palielināsies apdrošinātāja atbildības limits,
prēmijām nebūtu jāpieaug, jo prēmijas lielumu nosaka reāli
izmaksātās atlīdzības.
Pašlaik ar Ministru kabineta lēmumu noteikts, cik lielas drīkst
būt apdrošināšanas prēmijas, bet pēc jaunā likuma stāšanās spēkā
prēmiju lielumu regulēs tirgus. J.Alfejeva atzīmē: lai gan
pašlaik prēmijas regulē valsts, apdrošinātāji savstarpējas
konkurences apstākļos piedāvā atlaides un prēmijas ir zemākas,
nekā valsts noteiktās.
Dažādas prognozes liecina, ka prēmiju pieaugumam nevajadzētu
pārsniegt pašlaik piešķirtās atlaides lielumu. Arī G.Janevičs
piekrīt šādām prognozēm, piebilstot, ka lēnām būtu jāpazūd
atlaidei, kas pašlaik tiek piešķirta. Bet nav iespējams noteikt,
cik ilgā laikā tas notiks.
Ar vienu līgumu pa visu Eiropu
Jaunajā likumā ieviešot ES
direktīvas prasības, tiks noteikts, ka apdrošināšanas līgumam,
nomaksājot vienu prēmiju, ir jābūt spēkā visās ES dalībvalstīs.
Tātad, iegādājoties apdrošināšanas polisi Latvijā, ar to varēs
ceļot pa visām ES dalībvalstīm bez papildu apdrošināšanas polišu
iegādes.
ES direktīvu prasības paredz, ka cietušajai personai ir tiesības
kārtot visu savu atlīdzību lietu nevis tajā valstī, kur noticis
ceļu satiksmes negadījums, bet gan atgriežoties savā mītnes zemē
ar apdrošinātāja pārstāvi. Jaunais OCTA likumprojekts paredz, ka
apdrošinātājs katrā ES dalībvalstī pilnvaro pārstāvjus, kas
attiecīgās dalībvalsts valodā kārto ES dalībvalstīs pastāvīgi
dzīvojošo personu prasības pret apdrošinātājiem sakarā ar
Latvijas teritorijā notikušajiem apdrošināšanas gadījumiem un
pieņem lēmumus par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai
atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību, kā arī nodrošina
apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.
Reorganizēs Satiksmes biroju
Tiesību akta projekts paredz reorganizēt šobrīd Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo Satiksmes biroju. Tas tiks pārveidots par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātajai apdrošināšanai licencēto apdrošinātāju veidotu Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, kas būs nevalstiska institūcija.
Jaunā kārtība –
no 1.maija
Šodien jaunais likumprojekts izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē un nodots saskaņošanai ieinteresētajās institūcijās. Likumprojekts vēl būs jāskata valdībā un jāapstiprina Saeimā. Plānots, ka tas stāsies spēkā šā gada 1.maijā.
Artis Nīgals, “LV”