Valsts sekretāru 2004. gada 5. februāra sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par Latvijas valsts karogu””.
Likumā “Par Latvijas valsts
karogu” noteikts, ka valsts karogs paceļams pie Latvijas
Aizsardzības spēku štāba ēkas – pastāvīgi; speciālos mastos
Latvijas Aizsardzības spēku vienībās, daļās un apakšvienībās,
rīta jundai sākoties, un nolaižams, vakara jundai
beidzoties.
1999.gada 4.novembrī Saeimā pieņemtais Nacionālo bruņoto spēku
likums nosaka Nacionālo bruņoto spēku (NBS) sastāvu un 1992.gada
likums “Par Aizsardzības spēkiem” atzīts par spēku zaudējušu.
Šādā situācijā nepieciešami attiecīgi grozījumus likumā, lai tā
normas tiktu saskaņotas ar spēkā esošajā Nacionālo bruņoto spēku
likumā noteikto NBS sastāvu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku militārpersonu nosūtīšanu
uz Gruziju Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas robežas
novērošanas misijas sastāvā”.
Saskaņā ar likumu “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās
starptautiskajās operācijās” Latvijas NBS ir tiesīgi piedalīties
starptautiskajā operācijā, pamatojoties uz Eiropas Drošības un
sadarbības organizācijas (EDSO) rezolūciju un šīs organizācijas
apstiprinātā mandāta ietvaros, kā arī ja ir pieņemts attiecīgais
Ministru kabineta lēmums.
Kopš 2001.gada aprīļa Gruzijā EDSO novērošanas misijas sastāvā kā
novērotājs atrodas Latvijas NBS pārstāvis. Minētās misijas mērķis
ir novērot robežu starp Gruziju un Krievijas Federācijas
Čečenijas Republiku. EDSO Pastāvīgās padomes 2001.gada 2.novembra
lēmums Nr.442 noteica misijas termiņu līdz 2001.gada
31.decembrim, pēc tam saskaņā ar EDSO Pastāvīgās padomes
2001.gada 21.decembra lēmumu Nr.456 misijas termiņš tika
pagarināts līdz 2002.gada 31.decembrim. 2002.gada 19.decembrī
EDSO Pastāvīgā padome nolēma misijas termiņu pagarināt līdz
2003.gada 30.jūnijam, kā arī misijas darbību paplašināt,
iekļaujot robežas novērošanu starp Gruziju un Krievijas
Federācijas Dagestānas Republiku. 2003.gada 17.jūnijā EDSO
Pastāvīgā padome pieņēma lēmumu Nr.546, ar kuru pagarināja EDSO
novērošanas misijas darbību Gruzijā līdz 2004.gada
30.jūnijam.
Tāpēc, lai izveidotu juridisko bāzi Latvijas NBS pārstāvja
dalībai minētajā misijā, kas plānota šā gada sākumā, ir
nepieciešams jauns Ministru kabineta rīkojums.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijā, saskaņojumi jāsniedz līdz 12.februārim;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Par
Līgumu par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, valstu
pārstāvju un starptautiskā štāba statusu”.
2002.gada 21.novembrī NATO valstu un valdību vadītāju sanāksmē
Prāgā Latvija tika uzaicināta sākt iestāšanās sarunas, lai
vēlāk
kļūtu par pilntiesīgu NATO
dalībvalsti. Pamatojoties uz šo uzaicinājumu, 2003.gadā tika
izstrādāts Reformu ieviešanas plāns, kurš nosaka Latvijas
pienākumu pievienoties Līgumam par Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas, valstu pārstāvju un starptautiskā štāba
(personāla) statusu.
Likumprojekts paredz 1951.gada 20.septembrī parakstītā Līguma par
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, valstu pārstāvju un
starptautiskā štāba statusu ratifikāciju.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Satiksmes
ministrijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Par
Līgumu par trešo valstu pārstāvniecību un pārstāvju
Ziemeļatlantijas līguma organizācijā statusu”.
2002.gadā
Latvijas ārpolitikā iezīmējās jauns posms, jo 2002.gada
21.novembrī NATO valstu un valdību vadītāju sanāksmē Prāgā
Latvija tika uzaicināta sākt iestāšanās sarunas, lai vēlāk kļūtu
par pilntiesīgu NATO dalībvalsti. Pamatojoties uz šo
uzaicinājumu, 2003.gadā tika izstrādāts Reformu ieviešanas plāns
dalībai NATO, kurš paredz Latvijas pienākumu pievienoties Līgumam
par trešo valstu pārstāvniecību (misiju) un pārstāvju
Ziemeļatlantijas līguma organizācijā statusu.
Likumprojekts paredz 1994.gada 14.septembrī parakstītā Līguma par
trešo valstu pārstāvniecību un pārstāvju Ziemeļatlantijas līguma
organizācijā statusu ratifikāciju. “Trešā valsts” nozīmē valsti,
kas nav 1949.gada 4.aprīlī Vašingtonā noslēgtā Ziemeļatlantijas
līguma slēdzēja puse, kas ir pieņēmusi aicinājumu pievienoties
programmai “Partnerattiecības – mieram”, parakstījusi
“Partnerattiecības – mieram” pamatdokumentu un ir
Ziemeļatlantijas sadarbības padomes dalībvalsts vai jebkura cita
valsts, kuru Ziemeļatlantijas padome ir aicinājusi izveidot savu
pārstāvniecību organizācijā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības ministrijā,
Valsts kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo akcīzes preces, kuras
fiziskā persona ieved savam patēriņam Latvijas Republikā no citām
Eiropas Savienības dalībvalstīm”.
Saskaņā ar likumā
“Par akcīzes nodokli” noteikto pilnvarojumu Finanšu ministrija ir
izstrādājusi noteikumu “Kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo
akcīzes preces, kuras fiziskā persona ieved savam patēriņam
Latvijas Republikā no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm”
projektu.
Projektā paredzēts, ka no nodokļa ir atbrīvotas akcīzes preces,
ko fiziskās personas pašas ieved savam patēriņam Latvijas
Republikā no citām dalībvalstīm, ievērojot noteiktus nosacījumus
(maksimālo ievedamo preču daudzumu un periodu). Nosacījumi, pie
kuriem akcīzes preces atbrīvo no nodokļa, iestrādāti projektā,
pamatojoties uz Eiropas Savienības direktīvā noteiktajiem
kritērijiem. Turklāt nodokļa atbrīvojums attiecas tikai uz
gadījumiem, kad fiziskās personas iegādāsies akcīzes preces,
kuras laistas brīvā apgrozījumā citās dalībvalstīs un par kurām
nomaksāti visi nodokļi attiecīgajā dalībvalstī.
Izstrādātais noteikumu projekts nerada fiskālo efektu jeb ietekmi
uz valsts budžetu, jo, kā iepriekš teikts, noteikumos ir
iestrādāti noteikti ierobežojumi, līdz ar to nav gaidāms, ka
fiziskās personas lielos daudzumos ievedīs akcīzes preces.
Turklāt norma, ka no akcīzes nodokļa atbrīvo akcīzes preces,
kuras fiziskā persona ieved savam patēriņam Latvijas Republikā no
citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, ir noteikta likumā,
izstrādātais noteikumu projekts regulēs tikai likumā noteiktās
normas detalizētāku piemērošanas kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Iekšlietu, Ekonomikas,
Satiksmes ministrijā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Akcīzes preču pavaddokumentu aprites un kontroles
kārtība”.
Saeima pieņēma likumu “Par akcīzes nodokli”,
kurš stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā, likums tiek ieviests
saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām. Ar
2004.gada 1.maiju, kad Latvija iestāsies Eiropas Savienībā, ir
nepieciešams vienlaikus novērst visas atlikušās neatbilstības
Eiropas Savienības prasībām akcīzes nodokļa jomā.
Saskaņā ar Ministru kabineta
likumā “Par akcīzes nodokli” noteikto pilnvarojumu Finanšu
ministrija ir izstrādājusi noteikumu “Akcīzes preču
pavaddokumentu aprites un kontroles kārtība” projektu.
Noteikumu projektā noteikta dokumenta, kas noteikts Eiropas
Savienības regulā, aprites un kontroles kārtība, kā arī citi
nosacījumi par likumā “Par akcīzes nodokli” minēto akcīzes preču
pārvietošanu. Tādējādi, pārvietojot akcīzes preces Eiropas
Savienības teritorijā, izmantojot atlikto akcīzes nodokļa
maksāšanu, akcīzes preču apritē iesaistītajām personām jānoformē
akcīzes preču pavaddokuments. Eiropas Savienības direktīvā
noteikts, ka, nodrošinot akcīzes preču pārvietošanas uzraudzību,
Eiropas Savienības dalībvalsts var paredzēt pavaddokumenta
noformēšanu piecos eksemplāros, kā arī pavaddokumenta trešā
eksemplāra zīmogošanu nodokļu administrācijas iestādē, kurā tiek
noslēgta akcīzes preču pārvietošanas procedūra. Ņemot vērā
minēto, kā arī to, ka no 2004.gada 1.maija Valsts ieņēmumu
dienestam ir jānodrošina Eiropas Savienības Akcīzes preču
pārvietošanas un kontroles sistēmas (EMCS) darbība (Eiropas
Parlamenta un Eiropas Padomes lēmums par akcīzes preču
pārvietošanas un uzraudzības kompjuterizāciju), projektā
paredzēts, ka akcīzes preču noliktavas turētājs – akcīzes preču
nosūtītājs – pavaddokumenta piekto eksemplāru iesniedz Valsts
ieņēmumu dienestā ne vēlāk kā nākamajā dienā pēc akcīzes preču
pārvietošanas uzsākšanas. Savukārt pavaddokumenta trešo
eksemplāru apstiprina Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā
iestādē vai muitas iestādē, izmantojot speciālu zīmogu. Noteikumu
projektā noteikta pavaddokumenta kopiju un citu akcīzes preču
pārvietošanu apstiprinošo papildu dokumentu iesniegšanas kārtība
Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī paredzēti atvieglojumi minēto
pavaddokumentu iesniegšanas kārtībā tiem akcīzes preču noliktavu
turētājiem – akcīzes preču nosūtītājiem, kas, izmantojot
elektroniskos datu apstrādes un pārraides līdzekļus, attiecīgo
pavaddokumenta kopiju iesniedz elektroniskā veidā.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas, Kultūras,
Satiksmes ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas likums”.
Pašlaik sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas jomu regulē 1997.gada 13.marta Sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas likums, kas neatbilst Eiropas Savienības (ES)
direktīvu prasībām, kā arī ANO Eiropas Ekonomiskās komisijas
Sauszemes transporta apakškomisijas Rekomendācijā Nr.5 un Zaļās
kartes sistēmas biroju padomes konstitūcijā minētajām
prasībām.
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas likumprojekts paredz ieviest ES
direktīvu prasības, piemēram, attiecīgi palielināt apdrošinātāju
atbildības limitus, noteikt, ka apdrošinātāji brīvas konkurences
apstākļos noteiks apdrošināšanas prēmiju apmērus, kā arī to
samazināšanas un palielināšanas kārtību, noteikt apdrošinātājiem
termiņus atbildes sniegšanai sakarā ar iesniegumu par zaudējumu
atlīdzību. Likumprojekts paredz reorganizēt šobrīd Finanšu
ministrijas pārraudzībā esošo valsts institūciju – Satiksmes
biroju – par visu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātajai apdrošināšanai licencēto
apdrošinātāju veidotu Transportlīdzekļu apdrošinātāju
biroju.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas,
Iekšlietu, Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Valsts kontrolē, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
13.februārim.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabi netā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā Latvijas Republikā ieceļo un uzturas Eiropas
Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi”.
Saskaņā ar
pašlaik spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ārzemniekiem ir
noteikta vienota ieceļošanas un uzturēšanās kārtība Latvijas
Republikā un netiek īpaši izdalīti ieceļošanas un uzturēšanās
nosacījumi Eiropas Savienības pilsoņiem un to ģimenes
locekļiem.
Līguma par pievienošanos Eiropas Savienībai Akta par
pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos, kas ir
Eiropas Savienības pa
matā, 2.pantā noteikts, ka
pamatlīgumi un akti, ko iestādes pieņēmušas pirms pievienošanās
dienas, ir saistoši jaunajām dalībvalstīm un piemērojami tajās
atbilstīgi minētajos līgumos un šajā aktā paredzētajiem
nosacījumiem. Šobrīd Eiropas Savienības iestādēs pieņemti vairāki
tiesību akti (kopumā 9 direktīvas), kas nosaka īpašus ieceļošanas
un uzturēšanās nosacījumus Eiropas Savienības pilsoņiem un to
ģimenes locekļiem. Ievērojot, ka iepriekš minētie tiesību akti
nav tieši piemērojami un nepieciešams nodrošināt to principu
piemērošanu no iestāšanās dienas, Eiropas Savienības pilsoņu
ieceļošanas un uzturēšanās principu adekvātu piemērošanu
iespējams nodrošināt, tikai izstrādājot jaunu normatīvo
aktu.
2002.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemtā Imigrācijas likuma 69.pantā
Ministru kabinetam deleģētas tiesības noteikt kārtību, kādā
saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem Latvijas Republikā
ieceļo un uzturas Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi un to
ģimenes locekļi.
Noteikumu projekts nosaka Eiropas Savienības pilsoņu un to
ģimenes locekļu ieceļošanas un uzturēšanās Latvijas Republikā
nosacījumus, uzturēšanās atļauju pieprasīšanas, izsniegšanas un
anulēšanas kārtību, uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai
nepieciešamos dokumentus un piespiedu izraidīšanas nosacījumus.
Salīdzinot ar spēkā esošo kārtību, noteikumu projekts paredz
vienkāršāku dokumentu uzturēšanās atļaujai pieprasīšanas
procedūru, nav nepieciešams noformēt izsaukumu, samazināts
iesniedzamo dokumentu skaits.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu
un ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Valsts
kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par valsts bezpeļņas organizācijas “Profesionālās izglītības
attīstības programmu aģentūra” reorganizāciju un valsts aģentūras
“Profesionālās izglītības attīstības aģentūra”
izveidi”.
Rīkojuma projekts paredz saskaņā ar Publisko aģentūru likumu ar
2004.gada 1.martu sākt Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā
esošās valsts bezpeļņas organizācijas “Profesionālās izglītības
attīstības programmu aģentūra” reorganizāciju un līdz 2004.gada
1.maijam izveidot valsts aģentūru “Profesionālās izglītības
attīstības aģentūra”.
Aģentūra ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša
valsts iestāde, kuras darbības mērķis ir sekmēt izglītības,
tālākizglītības un zinātnes attīstību un politikas īstenošanu. Tā
veic starpnieku institūcijas funkcijas Eiropas Sociālā fonda
finansēto projektu ieviešanā, Eiropas Savienības programmu,
pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu
programmu un projektu administrēšanu.
Aģentūra ir organizācijas funkciju, saistību, tiesību, mantas un
finanšu līdzekļu pārņēmēja.
Aģentūrai un Izglītības un zinātnes ministrijai uzdots līdz
2004.gada 31.martam izstrādāt aģentūras vidējā termiņa darbības
un attīstības stratēģiju un saskaņot to ar Valsts kancelejas
Politikas koordinācijas departamentu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Kultūras ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kontrolē, Valsts kancelejā.
Kultūras ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Valsts aģentūras “Kultūras informācijas sistēmas”
nolikums”.
Saskaņā ar Publisko aģentūru likumu ar
2003.gada 24.decembri tika sākta Kultūras ministrijas pakļautībā
esošās bezpeļņas organizācijas valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Bibliotēku informācijas tīklu konsorcijs”
reorganizācija, kurā Kultūras ministrija ir kapitāla daļu
turētājs, un līdz 2004.gada 1.februārim pārveidota par valsts
aģentūru “Kultūras informācijas sistēmas”. Sabiedrības
pārveidošana neskar valsts un/vai pašvaldību budžetu.
Iepriekšminētā uzdevuma izpildei un pamatojoties uz Publisko
aģentūru likumu, Kultūras ministrija ir izstrādājusi noteikumu
projektu “Valsts aģentūras “Kultūras informācijas sistēmas”
nolikums”, kurā noteikts, ka valsts aģentūra “ Kultūras
informācijas sistēmas” ir Kultūras ministrijas pārraudzībā esoša
valsts iestāde, kuras darbības mērķis ir nodrošināt bibliotēkās,
arhīvos un muzejos uzkrāto informācijas avotu un kultūras vērtību
pieejamību sabiedrībai, izveidojot integrētu automatizētu
informācijas tīklu.
Aģentūrai ir šādas funkcijas:
attīstīt bibliotēku, arhīvu, muzeju un citu kultūras iestāžu
informācijas sistēmas; nodrošināt plašai sabiedrībai pieejamību
informācijai par bibliotēku, arhīvu, muzeju kultūras
vērtībām.
Lai īstenotu noteiktās funkcijas, aģentūra veic šādus uzdevumus:
realizē valsts un starptautiskus projektus un programmas; veic
valsts vienotās bibliotēku informācijas sistēmas izveidi valstī;
attīsta Latvijas kultūras informācijas sistēmas atbilstoši
standartiem; nodrošina pieejamību nacionālajam elektroniskajam
kopkatalogam un nacionālās bibliogrāfijas datu bāzei; sadarbojas
ar atbildīgajām institūcijām datu apstrādes jautājumu risināšanā;
nodrošina bibliotēku informācijas portāla izveidi un darbību;
konsultē ar kultūras informācijas sistēmām saistītos jautājumos;
sniedz citus publiskos pakalpojumus valsts un pašvaldību
iestādēm, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām.
Noteikumu projektā noteiktas aģentūras tiesības, noteikta
aģentūras struktūra un pārvalde, aģentūras konsultatīvās padomes
darbība un aģentūras finansēšanas kārtība.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā,
Valsts kancelejā.
Labklājības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par valsts uzņēmuma “Valsts veselības centrs “Jaundubulti””
reorganizāciju”.
Rīkojuma projekts paredz saskaņā ar
likumu “Par uzņēmējdarbību” ar 2004.gada 1.aprīli reorganizēt
Labklājības ministrijas pārziņā esošo valsts uzņēmumu “Valsts
veselības centrs “Jaundubulti”” un pievienot to bezpeļņas
organizācijai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Koledža
RRC”. Noteikts, ka valsts uzņēmuma “Valsts veselības centrs
“Jaundubulti”” tiesību un saistību pārņēmēja ir bezpeļņas
organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Koledža
RRC”. Labklājības ministrei uzdots izveidot valsts uzņēmuma
reorganizācijas komisiju.
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
Pārejas noteikumiem līdz 2003.gada 31.decembrim invalīdi,
personas, kuras sasniegušas vecumu, kas dod tiesības saņemt
valsts vecuma pensiju, un politiski represētās personas, kuras
nestrādā (nav uzskatāmas par darba ņēmēju vai pašnodarbināto
saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu”) un saņem
tikai valsts pensiju vai tikai valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu, par valsts budžeta līdzekļiem Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā varēja saņemt sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus sociālās rehabilitācijas institūcijās, nepārsniedzot
pakalpojuma ilgumu, kas ir 21 diena.
Minētā pakalpojuma sniedzējs ir valsts uzņēmums “Valsts veselības
centrs “Jaundubulti””, un tas turpina sniegt šo pakalpojumu, taču
sniegtā pakalpojuma apjoms ir samazinājies, un no 2004.gada
1.janvāra šo pakalpojumu sniedz tikai Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un
Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku rezultātā cietušām
personām. Rezultātā sociālās rehabilitācijas institūcija valsts
uzņēmums “Valsts veselības centrs “Jaundubulti”” 2004.gadā saņem
ierobežotu valsts budžeta finansējumu, kas pilnībā nespēj
nodrošināt minētās institūcijas uzturēšanas izdevumus.
Viena no Labklājības ministrijas prioritātēm ir kvalitatīvu, uz
nodarbinātību orientētu sociālo pakalpojumu attīstība, kuras
īstenošanā plānots piesaistīt ES struktūrfondu finansējumu.
Bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību
“Koledža RRC” sniedz profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu,
kas nodrošina invalīdiem iespējas atgriezties darba tirgū,
tādējādi mazinot viņu sociālās atstumtības risku.
Abas institūcijas atrodas Jūrmalā, un, izvērtējot radušos
situāciju, Labklājības ministrija uzskata, ka, pievienojot valsts
uzņēmumu “Valsts veselības centrs “Jaundubulti”” bezpeļņas
organizācijai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Koledža
RRC”, tiks uzlabots un attīstīts profesionālās rehabilitācijas
pakalpojumu komplekss, nepārtraucot sociālās rehabilitācijas
pakalpojuma sniegšanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Kultūras
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kontrolē, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras
nolikums”.
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Publisko aģentūru likumu
un Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu, kurā
noteikts, ka pakalpojumus profesionālās orientācijas jomā sniedz
Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra. Noteikumu
projekts izstrādāts, ņemot
vērā to, ka Ministru kabineta
Komiteja 2004.gada 19.janvārī neatbalstīja Labklājības
ministrijas iesniegto likumprojektu “Grozījumi “Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumā”” un uzdeva svītrot no
likumprojekta normas, kas paredzēja reorganizēt VBO
“Profesionālās karjeras izvēles centrs” un tās funkcijas nodot
Nodarbinātības valsts aģentūrai.
Noteikumu projekts paredz, ka Profesionālās karjeras izvēles
valsts aģentūra ir Labklājības ministrijas pārraudzībā esoša
valsts iestāde, kuras darbības mērķis ir nodrošināt Bezdarbnieku
un darba meklētāju atbalsta likumā noteiktā bezdarba
samazināšanas preventīvā pasākuma īstenošanu – pakalpojumu
sniegšanu profesionālās orientācijas jomā.
Noteikumu projekts nosaka aģentūras funkcijas, uzdevumus,
tiesības, aģentūras pārvaldi, mantu un finanšu līdzekļus,
aģentūras amatpersonu administratīvo aktu un faktiskās rīcības
apstrīdēšanas kārtību, kā arī paredz izveidot aģentūras
konsultatīvo padomi.
Darbības mērķa īstenošanai aģentūra veiks šādas galvenās
funkcijas: sniegs valsts un pašvaldību institūcijām,
nevalstiskajām organizācijām, kā arī fiziskajām un juridiskajām
personām pakalpojumus, konsultācijas un palīdzību profesionālās
orientācijas jomā; bez maksas sniegs pakalpojumus un
konsultācijas piemērotas profesijas un izglītības izvēlē;
izstrādās jaunas zinātniski pamatotas praktiskās metodes un
sniegs metodisku palīdzību izglītības iestādēm zinātniski
pamatotu profesionālās orientācijas metožu un formu
ieviešanā.
Aģentūras sastāvā paredzētas teritoriālās struktūrvienības, kuru
tīkls aptvers visus valsts reģionus un tiks optimizēts atbilstoši
pakalpojumu saņēmēju skaitam un sniedzamo pakalpojumu
klāstam.
Tiek plānots, ka aģentūra iekasēs maksu par tās sniegtajiem
publiskajiem pakalpojumiem juridiskām un fiziskām personām
saistībā ar aģentūras izdevumiem, kas radīsies, lasot lekcijas
karjeras attīstības un personības izaugsmes jautājumos,
sagatavojot informatīvus un metodiskus materiālus un organizējot
to izdošanu, īstenojot profesionālās pilnveides izglītības
programmas izglītības darbiniekiem profesionālās orientācijas un
karjeras plānošanas jautājumos, kā arī sniedzot pakalpojumus
darba devējiem personāla darba efektivitātes prognozēšanā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Izglītības un zinātnes, Kultūras ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kontrolē, Valsts
kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Par
Konvenciju par kibernoziegumiem un tās Papildu protokolu par
rasisma un ksenofobijas noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek
izdarīti datorsistēmās”.
Konvencija par kibernoziegumiem
(Konvencija) un tās Papildu protokols par rasisma un ksenofobijas
noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās
(Protokols), ir ietverti Eiropas Savienības – acquis
communautaire tiesību kopumā, kas Latvijas Republikai ir
jāievieš līdz iestāšanās brīdim Eiropas Savienībā.
Konvencija un protokols nodrošinās tiesiskos ietvarus dalībvalstu
sadarbībai konvencijā un tās protokolā paredzētajos jautājumos.
Konvencija paplašinās starptautiskās sadarbības jomu
krimināllietās attiecībā uz cīņu pret kibernoziegumiem, bet
protokols starptautiskajā līmenī nodrošinās piemērotus juridiskos
pasākumus, kas attiecas uz rasisma un ksenofobijas rakstura
propagandu un tās apkarošanu.
Likumprojekts, ieviešot konvenciju, paredz noteikt kompetentās
iestādes attiecīgajiem sadarbības veidiem, kā arī konkrētus
sadarbības aspektus. Konvencija paplašinās starptautiskās
sadarbības jomu krimināllietās attiecībā uz cīņu pret
kibernoziegumiem, t.i., noziegumiem pret informācijas sistēmu
drošību, kur ietilpst dažādu ierīču, t.i., kaitīgu līdzekļu un
programmu, izgatavošana un izplatīšana, kuru mērķis ir bojāt vai
iznīcināt datorsistēmas, patvaļīga piekļūšana datorsistēmām,
krāpšana datorsistēmā, piemēram, telekomunikāciju pakalpojumu
izkrāpšana, bērnu pornogrāfijas apkarošana, kas izpaužas
pornogrāfiska rakstura materiālu izplatīšanā, izgatavošanā utt.,
un informācijas tehnoloģijas lietošanas un attīstības
aizsardzību. Konvencija ir nepieciešama, lai atturētu no
darbībām, kas vērstas pret datorsistēmu, tīklu un datu
konfidencialitāti, integritāti un pieejamību, kā arī šādu
sistēmu, tīklu un datu ļaunprātīgu izmantošanu, veicinātu šādu
noziegumu atklāšanu, izmeklēšanu un apsūdzības celšanu kā
nacionālajā, tā arī starptautiskajā līmenī, paredzot
kriminālatbildību par šādām darbībām.
Protokols starptautiskajā līmenī nodrošinās piemērotus juridiskos
pasākumus, kas attiecas uz rasisma un ksenofobijas rakstura
propagandu, kura tiek izdarīta ar automātisko datu apstrādes
sistēmu. Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu starptautisko
stabilitāti, harmonizētu tiesību aktus, kas attiecas uz rasisma
un ksenofobijas propagandas apkarošanu. Protokola mērķis ir
ietekmēt jau iedibinātos principus attiecībā uz cilvēktiesību
ievērošanu, piemēram, uz vārda brīvību, diskriminācijas
izskaušanu utt., nacionālajos tiesību aktos.
Pieteikts rīkojuma projekts, kas paredz apstiprināt Konvencijas
par kibernoziegumiem un tās Papildu protokola par rasisma un
ksenofobijas noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti
datorsistēmās, parakstīšanu. Latvijas Republikas ārkārtējo un
pilnvaroto vēstnieks Eiropas Padomē pilnvarots parakstīt
konvenciju un tās protokolu. Noteikts, ka konvencija un tās
protokols pēc to parakstīšanas jāiesniedz apstiprināšanai
Saeimā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Krimināllikumā”.
Kibernoziegumi ir kļuvuši
par realitāti arī Latvijā. Šobrīd vēl plašā mērogā nesaskaramies
ar tādiem izplatītiem kibernoziegumiem kā noziegumi pret
informāciju sistēmu drošību, kur ietilpst dažādu kaitīgu
programmu izgatavošana un izplatīšana, kuru mērķis ir bojāt vai
iznīcināt elektroniskās informācijas sistēmas, patvaļīga
piekļūšana šādām sistēmām, bet plašā mērogā saskaramies ar tādu
noziegumu veidu kā krāpšana elektroniskā datu apstrādes sistēmā,
piemēram, telekomunikāciju pakalpojumu izkrāpšana, kas katru gadu
nodara tūkstošiem latu zaudējumu “Lattelekom”. Konvencija par
kibernoziegumiem (Konvencija) un tās Papildu protokols par
rasisma un ksenofobijas noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek
izdarīti datorsistēmās (Protokols), ir ietverti Eiropas
Savienības – acquis communautaire tiesību kopumā, kas
Latvijas Republikai ir jāievieš līdz iestāšanās brīdim Eiropas
Savienībā. Konvencija paplašinās starptautiskās sadarbības jomu
krimināllietās attiecībā uz cīņu pret kibernoziegumiem, bet
protokols starptautiskajā līmenī nodrošinās piemērotos juridiskos
pasākumus, kas attiecas uz rasisma un ksenofobijas rakstura
propagandu un tās apkarošanu.
Likumprojekts paredz izteikt
Krimināllikuma 77.pantu jaunā redakcijā, tas ir, pašreizējo
redakciju papildinot ar jaunu nosacījumu – kriminālatbildību par
publisku aicinājumu uz genocīdu. Atbilstoši Protokola
nosacījumiem šāds publisks aicinājums izpaužas materiāla
izplatīšanā vai tā citādā padarīšanā par sabiedrībai izmantojamu
ar automātisko datu apstrādes sistēmu palīdzību, kas ietver sevī
arī datorsistēmu.
Likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par protokola
4.pantā un 5.pantā minētajiem pārkāpumiem, izsakot 78.panta
pirmās un otrās daļas dispozīcijas jaunā redakcijā. Atbilstoši
protokola nosacījumiem jāparedz kriminālatbildība par draudiem un
publisku apvainojumu, izmantojot automātisko datu apstrādes
sistēmu palīdzību, kas ietver sevī arī datorsistēmu.
Likumprojekts paredz ieviest lielāku sodu saskaņā ar Konvencijas
3.un 24.pantā minētajiem nosacījumiem, izsakot 144.panta pirmās
daļas sankciju jaunā redakcijā, to papildinot ar sodu – brīvības
atņemšanu līdz vienam gadam. Atbilstoši konvencijas nosacījumiem
jāparedz, lai Konvencijā minētie noziedzīgie nodarījumi tiktu
sodīti ar efektīvām, proporcionālām un preventīvām sankcijām, kā
arī atbilstoši starptautiskajiem izdošanas nosacījumiem,
sankcijai ir jābūt lielākai par brīvības atņemšanu uz vienu gadu.
Turklāt Latvijas Kriminālprocesa kodeksa 489.pants paredz, ka
personas var izdot kriminālvajāšanai vai tiesāšanai par
nodarījumu, par kura izdošanu paredzēts brīvības atņemšanas sods,
kura maksimālā robeža nav mazāka par vienu gadu vai bargāks sods.
Turklāt 144.pantā minētais noziedzīgais nodarījums ir ar augstu
bīstamības pakāpi, tādējādi pašlaik paredzētais sods nav adekvāts
izdarītajam, tāpēc to ir nepieciešams grozīt.
Likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par tīšu goda
aizskaršanu vai neslavas celšanu masu saziņas līdzeklī vai
izmantojot publiskos datu pārraides tīklus vai telekomunikācijas,
izsakot 158.panta jaunā redakcijā. Tieši šādu nepieciešamību
veikt grozījumu attiecīgajā pantā protokols neparedz, taču darba
grupa izvērtēja, ka būtu lietderīgi paredzēt kriminālatbildību
par šādu noziedzīgu nodarījumu, jo līdz šim šāds regulējums
nebija noteikts, bet šādi noziedzīgi nodarījumi kļūst arvien
izplatītāki.
Likumprojekts paredz izteikt 166.panta otrās daļas dispozīcijas
jaunā redakcijā, kā arī izslēgt trešo un ceturto daļu. Tas ir
nepieciešams, lai atsevišķajā 166.1 pantā pastiprinātu
cīņu pret bērnu pornogrāfijas apriti, norobežojot pornogrāfiju un
erotiku no bērnu pornogrāfijas.
Likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par Konvencijas
9.pantā minētajiem pārkāpumiem, papildinot Krimināllikumu ar
166.1 pantu. Atbilstoši Konvencijas nosacījumiem
jāparedz kriminālatbildība par bērnu pornogrāfijas izgatavošanu,
iegādāšanos, glabāšanu, izplatīšanu,
realizāciju utt.
Likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par konvencijas
8.pantā minētajiem pārkāpumiem – ar datoru saistīta viltošana.
Ievērojot to, ka Krimināllikuma 177.pants, kas nosaka
kriminālatbildību par krāpšanu, nav piemērojams gadījumos, kad
krāpšana izdarīta, izmantojot automātiskās datu apstrādes
sistēmas procesu, ir nepieciešams papildināt Krimināllikumu ar
177.1pantu “Krāpšana automātiskās datu apstrādes
sistēmā”, paredzot atbildību par patvaļīgu automātiskās datu
apstrādes sistēmas procesu ietekmēšanu, lai iegūtu tiesības uz
svešu mantu, pakalpojumu vai citu mantisku labumu sev vai citai
personai, tādējādi nodrošinot vienveidīgu likuma
piemērošanu.
Likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par konvencijas
2.pantā minētajiem pārkāpumiem, izsakot 241.pantu jaunā
redakcijā. Atbilstoši konvencijas nosacījumiem jāparedz
kriminālatbildība par patvaļīgu piekļūšanu automātiskās datu
apstrādes sistēmai vai tās daļai, ja tās saistītas ar datu
apstrādes sistēmas aizsardzības līdzekļu pārvarēšanu. Šobrīd
241.pantā ir paredzēta atbildība par patvaļīgu piekļūšanu
datorsistēmai, taču atbilstoši konvencijai termins “automātiska
datu apstrādes sistēma” ietver datorsistēmu, tīklu, tehnisko un
informācijas resursu kompleksu, kam ir lietotāja pieeja.
Likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par konvencijas
4.pantā un 5.pantā minētajiem pārkāpumiem, proti, iejaukšanās
datos un iejaukšanās sistēmā, kas ietver tādas darbības kā datu
bojāšana, dzēšana, pasliktināšana, izmainīšana u.c. Tā kā spēkā
esošā 243.panta redakcija ir daudz šaurāka, nekā paredz
konvencija, atbilstoši konvencijas nosacījumiem projektā tiek
paredzēta kriminālatbildība par automātiskās datu apstrādes
sistēmas un tajā ievietotās informācijas resursu traucēšanu,
tādējādi aptverot visas konvencijā paredzētās nelikumīgās
darbības.
Vienlaikus likumprojekts paredz ieviest kriminālatbildību par
konvencijas 6.pantā minētajiem pārkāpumiem, izsakot 244.pantu
jaunā redakcijā. Termins “datora vīruss” ir zaudējis savu būtību
un novecojis, jo atbilstoši konvencijas nosacījumiem ierīces, ar
kurām var ietekmēt automātiskās datu apstrādes sistēmas resursus,
var būt gan dažādas datorprogrammas, tai skaitā datora vīrusi,
gan arī līdzekļi. Līdz ar to projektā tiek paredzēta
kriminālatbildība par ierīces, tas ir, līdzekļa vai
datorprogrammas, kas izgatavota ar mērķi ietekmēt automātiskās
datu apstrādes sistēmas resursus, neatļautu izgatavošanu,
realizēšanu, izplatīšanu, glabāšanu vai citādi padarot to par
izmantojamu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par normatīvo aktu sistematizāciju”, kuri noteiks
kārtību, kādā Tieslietu ministrija sistematizē normatīvos aktus
un veido tiesību aktu datorizēto informācijas
sistēmu.
Tieslietu ministrija normatīvo aktu
sistematizāciju veic datorizēti, nodrošinot teksta atbilstību
oriģinālam un ievērojot juridiskās tehnikas prasības. Normatīvo
aktu sistematizāciju veic: sakārtojot normatīvos aktus
hronoloģiski, atbilstoši normatīvo aktu veidam, tiesību nozarei
un tēmai; nošķirot spēku zaudējušus normatīvos aktus vai
atsevišķas tiesību normas no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem
vai tiesību normām; aizstājot agrāk izdota normatīvā akta
atsevišķus vārdus, skaitļus, vārdkopas, teikumus vai teikuma
daļas ar vēlāk izdotā normatīvā aktā norādītajiem atsevišķiem
vārdiem, skaitļiem, vārdkopām, teikumiem vai teikuma daļām;
papildinot agrāk izdota normatīvā akta tekstu ar vēlāk izdotā
normatīvā aktā norādītajiem atsevišķiem vārdiem, skaitļiem,
vārdkopām, teikumiem vai teikuma daļām; pilnīgi vai daļēji
aizstājot agrāk izdota normatīvā akta tekstu ar jaunu
tekstu.
Paredzēts noteikt, ka datorizēto informācijas sistēmu veido,
ievadot tajā normatīvā akta oriģināla tekstu, kas ir saņemts
elektroniskā veidā un uz papīra no norādītajām institūcijām:
likumus un citus Saeimas pieņemtos aktus no Saeimas kancelejas;
Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas, ieteikumus,
rīkojumus, Ministru kabineta sēžu protokolu lēmumus un Ministru
prezidenta rīkojumus no Valsts kancelejas; Latvijai saistošus
starptautiskos līgumus, to tulkojumus un Ārlietu ministrijas
paziņojumus par konkrēto starptautisko līgumu spēkā stāšanos no
Ārlietu ministrijas; Valsts prezidenta pieņemtos aktus no Valsts
prezidenta kancelejas; Satversmes tiesas spriedumus no Satversmes
tiesas kancelejas; pašvaldību saistošos noteikumus no attiecīgās
pašvaldības domes vai padomes; elektroniskā veidā saņemtos
atsevišķu ministru, ministriju, citu valsts un pašvaldību
institūciju normatīvos aktus un to grozījumus, kas publicēti
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, no atbildīgās
institūcijas.
Par katru datorizētajā informācijas
sistēmā ievadīto normatīvo aktu norādāma šāda informācija:
institūcija, kas izdevusi normatīvo aktu; normatīvā akta
pieņemšanas datums; normatīvā akta izsludināšanas un
publicēšanas datums laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī
publikācija hronoloģiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs”; normatīvā akta un tā
grozījumu spēkā stāšanās, spēka zaudēšanas vai atcelšanas datums
un pamats; normatīvā akta savstarpējo sasaisti ar citiem
normatīvajiem aktiem.
Noteikts, ka Tieslietu ministrija datorizētajā informācijas
sistēmā sniedz informāciju par katra normatīvā akta spēkā esību,
norādot: “spēkā esošs” – ja normatīvais akts ir stājies
spēkā; ”vēl nav spēkā” – ja normatīvais akts ir pieņemts,
bet nav vēl stājies spēkā, kā arī norāda: “zaudējis spēku” – ja:
kompetentā iestāde atzinusi normatīvo aktu par spēku zaudējušu;
normatīvais akts bija pieņemts uz noteiktu laiku vai ar noteiktu
nosacījumu un laiks ir pagājis vai nosacījums iestājies; spēku
zaudējusi normatīvā akta izdošanu pilnvarojušā tiesību norma;
stājies spēkā jauns to pašu jautājumu regulējošs normatīvais akts
ar līdzīgu vai augstāku juridisko spēku; Satversmes tiesa
atzinusi konkrēto normatīvo aktu vai tā daļu par neatbilstošu
augstāka juridiskā spēka tiesību normai; “atcelts” – ja
kompetentā iestāde atcēlusi normatīvo aktu vai atzinusi to par
spēkā neesošu no pieņemšanas brīža.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Kultūras, Satiksmes
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Nevalstisko organizāciju centrā, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments
Turpinājums – seko