Vai Latvijas uzņēmumi ir gatavi Eiropas tirgum?
Pēc Eiropas Tirdzniecības kameru
apvienības (Eurochambres) iniciatīvas un ar tās atbalstu trīs
gadus – no 2000.gada līdz 2003.gadam – tika veikts
pētījums,
lai noskaidrotu, cik daudz Eiropas Savienības (ES) kandidātvalstu
uzņēmumu ir gatavi strādāt atbilstoši ES prasībām uzņēmējdarbības
laukā.
Informētības līmenis par ES likumdošanu kandidātvalstīs (%) |
Gatavība ES prasību ieviešanai uzņēmumos (%) |
Vai uzņēmumi ir veikuši ES prasību ieviešanas izmaksu novērtējumu (%)? |
ES likumdošanas prasību ieviešanas izmaksas uzņēmumos (EUR) |
Kā uzņēmumi novērtē uzņēmuma attīstības perpektīvas pēc pievienošanās ES pa valstīm (%) |
Kādēļ bija
nepieciešama aptauja
Pētījums ietilpa plašā projektā,
kura ietvaros ES valstu tirdzniecības kameru speciālisti nodod
savas zināšanas un pieredzi kandidātvalstu tirdzniecības kamerām
un uzņēmumiem. Tā mērķis ir veicināt kandidātvalstu tirdzniecības
kameru un uzņēmumu gatavošanos dalībai Eiropas Savienībā.
Projekts tika aizsākts jau 2000.gada vasarā un ilgs līdz šā gada
jūnijam. Lai to veiksmīgāk īstenotu, tika nolemts apzināt
kandidātvalstu uzņēmumu gatavību strādāt ES vienotajā
tirgū.
Mūsu valstī aptauju veica Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības
kamera (LTRK), bet jautājumus uzņēmējiem un aptaujas metodiku
izstrādāja Eiropas Tirdzniecības kameru apvienība, kas pētījuma
noslēgumā apkopoja iegūtos rezultātus. Aptaujas anketas tika ne
vien izsūtītas uzņēmējiem pa elektronisko pastu, bet arī
ievietotas LTRK mājaslapā internetā.
Latvija uz pārējo
kandidātvalstu fona
Kā liecina aptaujas rezultāti,
Latvijā visus šos trīs gadus ir bijis viens no zemākajiem
informētības līmeņiem jautājumā par ES likumdošanu. Izrādās, ka
Latvijas uzņēmēji ir sliktāk informēti par viņu darbību
regulējošo ES likumu kopumu nekā citu kandidātvalstu uzņēmēji,
turklāt viņi mazāk nekā citās valstīs lieto informācijas avotus.
Aptauja rāda, ka 6 procenti mūsu valsts uzņēmēju par to nezina
neko, 49 procenti ir informēti daļēji, bet 37 procentiem nav
pietiekamas informācijas, un tikai 6 procenti uzņēmēju apgalvo,
ka ir pilnīgi informēti par viņu darbību regulējošo ES likumu
kopumu. Uz pārējo kandidātvalstu fona Latvijai šai ziņā ir
vissliktākie rādītāji.
Tas pats attiecas arī uz uzņēmumu gatavību ieviest ES prasības.
Tā kā mūsu uzņēmējiem par tām ir tik maz informācijas, vairāk
nekā puse – 56 procenti uzņēmumu vēl nav sākuši izvērtēt savas
iespējas un gatavoties šo prasību ieviešanai. Tie uzņēmēji, kas
aktīvi strādā šajā virzienā, veido mazāk nekā vienu piektdaļu
visu aptaujāto.
Lielākā daļa to aptaujāto Latvijas uzņēmēju, kas jau veikuši ES
prasību ieviešanas izmaksu novērtējumu, atzinuši, ka tās varētu
sasniegt pusmiljonu eiro. Pētījums rāda, ka mazāko valstu
uzņēmumos paredzamās izmaksas ir mazākas.
Vērtējot uzņēmumu gatavību strādāt saskaņā ar ES prasībām
atsevišķās jomās, secināms, ka vistālāk nākotnē raugās pārtikas
pārstrādes uzņēmumi, kas ir gatavi garantēt gan pārtikas produktu
kvalitāti, gan drošību. Citas jomas, kurās uzņēmumi ir gatavi
respektēt ES izvirzītās prasības, ir konkurences noteikumu
ievērošana, patērētāju aizsardzība un ražotāju atbildība, vides
aizsardzība, produktu sertifikācija, tehnisko noteikumu un
standartu, kā arī darba drošības noteikumu ievērošana. Pilnīgu
gatavību šai ziņā gan nav sasniegusi neviena no ES
kandidātvalstīm.
Latvijā vairāk nekā puse uzņēmēju (52 procenti) optimistiski
vērtē sava uzņēmuma attīstības perspektīvas pēc pievienošanās
Eiropas Savienībai, savukārt vairāk nekā viena ceturtdaļa jeb 26
procenti aptaujāto uzsver, ka tos neietekmēs pievienošanās ES
vienotajam tirgum. Šie rādītāji ir vieni no zemākajiem
kandidātvalstu vidū; no Latvijas atpaliek vienīgi Polija ar tikai
42 procentiem optimistiski noskaņotu uzņēmēju.
Lai gan lielākā daļa mūsu valsts uzņēmumu (69 procenti) atbalsta
pievienošanos Eiropas Savienībai, tas tomēr ir viszemākais
rādītājs, salīdzinot ar pārējām kandidātvalstīm, turklāt
2003.gadā šādu uzņēmumu skaits bija par 6 procentiem mazāks nekā
gadu iepriekš. Salīdzinoši daudz Latvijas uzņēmēju – 60 procentu
aptaujas dalībnieku – ir apmierināti ar valdības veikumu sarunās
par Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai.
Uzņēmējiem tika jautāts arī par viņu stratēģiju pēc pievienošanās
ES tirgum. Vairāk nekā ceturtā daļa Latvijas uzņēmumu (26
procenti) neplāno nekādas izmaiņas, gandrīz puse (49 procenti)
gatavojas veikt restrukturizāciju pašu spēkiem, 11 procentu
respondentu iecerējuši meklēt stratēģisko partneri, bet atlikušie
14 procenti nav izlēmuši, ko darīt. Aptuveni līdzīga situācija ir
arī pārējās kandidātvalstīs.
Jautājumā par vienotā Eiropas tirgus radītajām sekām lielākā daļa
aptaujāto Latvijas uzņēmēju uzskata, ka pievienošanās šim tirgum
nostiprinās to pozīcijas sarunās ar partneriem trešajās valstīs
(faktiski te domāta Krievija). Tāpat pozitīvi tiek vērtēta
ilgtermiņa konkurētspējas nostiprināšanās, lielāks ārvalstu
investīciju pieplūdums, pieeja ar labākiem nosacījumiem iekārtām
un informācijas tehnoloģijām, vieglāka pieeja Eiropas kapitāla
tirgum un ES tirgum vispār, kā arī labāka biznesa vides
pārskatāmība. Kā negatīvs aspekts tiek minēts kvalificēta
darbaspēka trūkums, sīvāka konkurence vietējā tirgū un pieaugošs
bezdarbs.
Aptaujas dalībnieki pauda savu viedokli arī jautājumā par
nepieciešamību būt pārstāvētiem Briselē. Divas trešdaļas no
viņiem uzskata, ka viņus efektīvi pārstāvēs nozaru asociācijas
vai Tirdzniecības un rūpniecības kamera, savukārt 20 procentu ir
pārliecināti, ka viņiem šāda pārstāvība nav nepieciešama.
Tālākās rīcības
stratēģija
Komentējot aptaujas rezultātus,
Austrijas, Somijas un Zviedrijas tirdzniecības un rūpniecības
kameru speciālisti atzinuši, ka arī šajās valstīs pirms to
iestāšanās Eiropas Savienībā uzņēmēju informētība un interese par
ES bijusi līdzīga.
Lai atbalstītu uzņēmējus un palīdzētu viņiem veiksmīgāk
pielāgoties situācijai pēc Latvijas oficiālās pievienošanās
Eiropas Savienībai, LTRK iecerējusi auditēt 15 dažādu nozaru
uzņēmumus, lai noskaidrotu to gatavību darbam ES vienotajā tirgū.
Auditu veiks eksperti – gan no ES pieaicinātie, gan ES
sertificētie vietējie eksperti. Pēc auditēšanas katram uzņēmumam
tiks sagatavoti konkrēti ieteikumi attiecībā uz to, kas vēl būtu
jādara, lai labāk sagatavotos darbam ES. Tiks izstrādātas arī
kopējas rekomendācijas pa nozarēm. Kad projekts būs beidzies,
šādu auditu un konsultācijas varēs saņemt ikviens Latvijas
uzņēmums, kas par to būs izrādījis interesi.
LTRK plāno turpināt arī praktisko konferenču ciklu “MVU – Eiropas Savienības valstu tautsaimniecības pamatvienība”. Pirmā šā cikla konference notika jau pagājušā gada novembrī. Tāpat par svarīgu uzdevumu tiek uzskatīta dialoga uzsākšana starp valsts institūcijām un uzņēmējiem, lai novērstu informācijas trūkumu par uzņēmējdarbību regulējošo ES likumdošanu, kā arī uzņēmēju savlaicīga nodrošināšana ar viņiem saprotamu informāciju par visām ES prasībām.
Gita Kronberga, “LV”