Dzimtas saknes dziļi Latgales zemē
Otrs stāsts par Juri Soikanu (1920–1995)
Juris Soikans. Smēķētāji. V.Loča arhīvā reprodukcijas otrā pusē ir ar autora roku rakstīts šīs gleznas sākotnējais nosaukums – “Van Gogs ciemojas pie Soikana” |
Ludzas sabiedriskā darbinieka
Jezupa Soikana ģimenē 1920.gada 12. aprīlī pasaulē nāca Juris
Soikans, bet vēlāk Nikolajs un Irēna Soikani.
Ģimenē valdīja dziļas inteliģences un mākslas interešu piepildīta
atmosfēra. Erudīts un plaša vēriena cilvēks bija tēvs Jezups
Soikans, dziļi inteliģentas bija māte un mātes māte. Anna
Tabuleviča arī pēc apmešanās uz dzīvi Ludzas apriņķī turpināja
zīmēt un gleznot un piedalījās mākslas izstādēs. Poļu izcelsmes
mākslinieks Aleksejs Gudelis-Gudļevskis bija precējies ar Jezupa
Soikana jaunāko māsu Emiliju un bija biežs viesis Soikanu mājās.
Olga Soikane, kas arī bija laba zīmētāja, darinājusi ilustrācijas
Jezupa Soikana grāmatām. Viņus visus Juris Soikans piemin savā
rakstā “Ludza un tās mākslinieki” grāmatā “Mākslas kritika un
esejas” (1983): “Es pat neatceros, ka viss, kas saistās ar
mākslu, ar krāsu un formu pasauli, tas man kādreiz, kaut kādā
vecumā būtu atklājies kā kaut kas jauns, kaut kas agrāk
neredzēts, nepazīts. Es vienkārši izaugu no šīs vides, un tā bija
daļa no manas normālās ikdienas, tāpēc darbošanās ar krāsām man
likās kā pavisam normāla un pašsaprotama lieta.”
Vecmāmiņa bija saglabājusi un atvedusi uz Ludzu Pēterpils mākslas
akadēmijas laika studijas uz lielām papīra malām. Kad Juris jau
mācījās mākslas akadēmijā, viņš reiz tās aizveda uz Rīgu un
parādīja savam zīmēšanas kursa vadītājam Kārlim Miesniekam.
Meistars tās aplūkoja un, sasaucis pārējos studentus, sacīja:
“Redziet, tā mēs toreiz strādājām. Lieliski zīmējumi.”
Vecāki savu pirmdzimto Juri jau sešu gadu vecumā veda uz Mikirova
mākslas studiju, bet pa vasarām, kad ģimene dzīvoja savā lauku
sētā Gersikā, Jezups Soikans aicināja te atpūsties un pastrādāt
brīvā dabā mākslas akadēmijas studentus. Juris atzīst, ka viņa
interese par sakrālo mākslu iemantota jau bērnībā un ka viņu
iespaidojuši divi mākslinieki – Gudelis-Gudļevskis kā katoļu
sakrālās mākslas pārstāvis un Mikirovs kā pareizticīgo ikonu
gleznotājs.
Diemžēl labvēlīgie apstākļi izbeidzās līdz ar topošā mākslinieka
tēva nāvi 1930. gadā, kad Jurim bija desmit gadu. Tomēr agrajā
bērnībā pamodinātā interese par mākslu nebeidzās nekad. Māte sāka
strādāt par skolotāju. Jurim bija jāiet mācīties uz komercskolu,
lai pēc iespējas ātrāk varētu palīdzēt ģimenei.
Komercskolā zīmēšana netika mācīta, bet tajās pašās telpās
atradās arī Rēzeknes Tautas konservatorija, un Juris Soikans
iestājās tajā, sākdams apmeklēt flautas un kompozīcijas klasi.
Viņš sacerēja ap divsimt mūzikas darbu, kurus uzņēma skolas
sarīkojumu programmās. Tomēr 1937.gadā Jurim nācās pāriet uz
Ludzas komercskolu, kas bija tuvāk mājām. Viņš gan vēl braukāja
uz Rēzeknes Tautas konservatoriju, bet drīz sāka ņemt
privātstundas turpat Ludzā pie dziedāšanas skolotāja Pētera Ores,
kurš viņam pat uzticēja apvienotā ģimnāzijas un komercskolas kora
vadīšanu. Tieši šajā laikā, kad topošajam māksliniekam bija
astoņpadsmit gadu, vietējā presē parādījās labvēlīgas atsauksmes
par viņa muzikālajām kompozīcijām. Arī muzikālās dotības Jurim
Soikanam iedzimtas – viņa vecmāmiņas brālēns bija krievu
komponists Aleksejs Ļadovs, un viņas mājās Sanktpēterburgā savā
laikā bieži viesi bija Nikolajs Rimskis-Korsakovs, Iļja Glazunovs
un citi krievu komponisti.
“Mans dzīves stāsts lielā mērā atšķirīgs no pārējo tā laika
jauniešu likteņiem. Es biju savā ziņā laimes bērns, jo biju
ienācis ģimenē un vispār vidē, kas jau no pašiem sākumiem mani
programmēja mākslinieka karjerai. Iestāšanās Mākslas akadēmijā
bija tikai normāls, pašsaprotams un loģisks turpinājums mana
mākslas ceļa esmojumam. Manas bērnības gadu Ludza un māksla man
bija nedalāmi jēdzieni. Ar to negribu Ludzu ierindot to pilsētu
skaitā, kas, objektīvi ņemot, būtu uzskatāma par kādu nozīmīgu
mākslas centru, bet subjektīvā skatījumā un vērtējumā man tā bija
tāda savu cilvēku un gaisotnes dēļ, kas bija nozīmīgi mana
pasaules apjēguma radīšanā un vērtību izvērtēšanā, kā arī
prioritāšu akcentu izsvēršanā.
Ludza ar tās dabu, bet vēl vairāk ar Latgales cilvēku katolisko
pasaules skatījumu jau kopš bērnības veidojusi arī manu pasaules
skatījumu, iezīmējot tanī paliekošu un tikai Latgalei piemītošu
dzīves un zemes ziņas redzējumu, kas visā savā nepārprotamā krāsu
un formu valodas savstarpējā ritmikas skanējumā ir reproducējies
arī manā bēgļu ciklā “Zem svešas debess”. Tās ir Latgales katoļu
baznīcu sievas savos baltos lakatos, kas paļāvībā uz savām
lūgšanām esmo nešaubīgā ticībā dienai un ceļiem, kas tās vedīs
atpakaļ – zem dzimtenes debess..”
Juris Soikans Ludzā mācījās arī pie Teodora Puciriusa, par kuru
vēstījis jau citētajā rakstā “Ludza un tās mākslinieki”. Viņa
piemiņai veltīts arī raksts “Kibernētika šodienas modernajā
mākslā un T. Puciriuss” grāmatā “Mākslas kritika un
esejas”(1983). Tieši T. Puciriuss bija tas, kurš ieteica Jurim
Soikanam studēt Latvijas Mākslas akadēmijā. Jura Soikana skolēna
gados Ludzā dzīvoja un darbojās krievu un poļu izcelsmes
mākslinieks Znamerovskis, kas bija tuvs peredvižņikiem un
strādāja tādā kā Repina manierē. Juris Soikans raksta: “Skaidri
atceros viņa audeklus kādās pāris izstādēs Ludzas latgaliešu
kultūras veicināšanas biedrības sarīkojumu zālē, vēl tās vecajā
mājā pie lielā tirgus laukuma. Tās bija manas pirmās izstādes.
Znamerovska gleznas greznoja diezgan daudzu tā laika Ludzā
dzīvojošās inteliģences māju sienas. Vēl tagad manā acu priekšā
viņa lielie dabas ainavu gleznojumi notāra Boļeslava Miglinīka,
ārsta Bederžicka un vēl citu mājās.”
Jura Soikana studiju gadi iekrita padomju un vācu okupācijas
laikā. Jaunais mākslinieks pelnījās, pa naktīm izkraujot vagonus
preču stacijā, zāģēdams malku un šķūrēdams sniegu no namu
jumtiem. Otrajā semestrī studentam jau izdevās dabūt grāmatu
ilustratora darbu VAPP (bijušajā un tagad atjaunotajā Valtera un
Rapas izdevniecībā). Jura Soikana skolotāji Mākslas akadēmijā
bija Leo Svemps, Augusts Annuss, Jānis Cielava, Voldemārs Tone,
Kārlis Miesnieks.
Juri Soikanu iesauca Latviešu leģionā, un viņš bija kara
ziņotājs, resp., frontes zīmētājs Ukrainā, Narvā, Berlīnē,
Kurzemē un atkal Berlīnē. 1945. gada februārī kaujā pie Štetinas
viņš tika kontuzēts un nokļuva slimnīcā Firstenbergā, no kuras
1945.gada aprīļa beigās, tuvojoties sarkanajiem, aizbēga, 2.maijā
pārgāja demarkācijas līniju un nokļuva sabiedroto pusē, tādējādi
izvairīdamies no gūsta.
Nepārtraukti zīmējot un gleznojot, pildot kara ziņotāja
pienākumus, J. Soikanam bija sakrājies tik daudz darbu, ka jau
kara laikā viņš paspēja piedalīties vairākās mākslas izstādēs
Berlīnē, Poznaņā, Breslavā, Prāgā un Budapeštā. Šie vairāk nekā
tūkstoš darbu diemžēl ir gājuši bojā.
Pēc kara J. Soikans aktīvi darbojās latviešu bēgļu nometnēs, gan
tās dibinādams un iekārtodams, gan organizējot un vadot tajās
kultūras dzīvi. Šajā laikā tapuši viņa grafikas cikli “Zem svešām
debesīm” un “Ezerzemes lūgšana”. 1947.gadā Lībekas latviešu
teātris aicināja Juri Soikanu par dekoratoru, un viņš Lībekā
palika līdz 1952.gadam. Mākslinieks daudz strādāja – gleznoja,
zīmēja ilustrācijas grāmatām, bija vācu laikraksta “Lubeker Freie
Presse” ilustrators, daudz mācījās un mācīja citus. 1952. gadā J.
Soikans piedalījās sakrālās mākslas izstādē Romā un izpelnījās
Vatikāna stipendiju. Jaunais mākslinieks varēja vairākus mēnešus
studēt Romā sakrālo mākslu, kā arī studiju nolūkos apmeklēt
galvenās Rietumeiropas mākslas krātuves.
Atgriezies no studiju ceļojumiem, Juris Soikans apmetās uz dzīvi
Kaizerslauternā un atvēra savu mākslas studiju, kur lielākā daļa
viņa audzēkņu bija amerikāņu karavīri. Pa trimdas laiku Jurim
Soikanam izauga lietu redzēšanas prasme un savs stils, un viņš
kļuva par pasaules mēroga mākslinieku. Taču visu viņa radošo
mūžu, lai kur Juris Soikans rīkoja savas personālizstādes,
Eiropā, Amerikā, Austrālijā, lai kādu Rietumu pasaules
mākslinieku kopējās reprezentācijās piedalījās, viņa galvenais
nosacījums bija – jebkurā katalogā, prospektā, kur rakstīts paša
vārds, tam līdzās jābūt arī Latvija, Ludza.
Liekas gan, ka Juris Soikans ir
viens no pirmajiem trimdas latviešiem, ja ne pats pirmais, kas
atgriezās uz dzīvi Latvijā. Tas notika jau pašā atmodas sākumā,
kad viņu par vieslektoru bija uzaicinājusi Latvijas Valsts
universitāte, bet drošības orgāni viņa ierašanos uzskatīja par
nevēlamu. Tomēr viņš atbrauca, strādāja un diezgan ilgi nodzīvoja
universitātes kopmītnē toreizējā Padomju bulvārī, strādādams par
mācību spēku kā universitātē, tā mākslas akadēmijā, aktīvi
iesaistīdamies Latvijas sabiedriskajā un kultūras dzīvē,
neaizmirsdams savu dzimto pilsētu Ludzu un dziļi izjuzdams savu
katoliskumu un Latgales latvieša identitāti.
Mākslinieks aizgāja mūžībā 1995. gadā, un viņa mirstīgās atliekas
guldītas Ludzas kapos līdzās viņa tēvam. Tagad Ludzā ir Jura
Soikana gleznas, viņa vārdā nosaukta mākslas skola, un viņa gars
tajā.
Ilona Salceviča