Izglītības likuma opozīcijas ierocis – virspusējība
Jānis Strazdiņš Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Valdība atkāpjas,
reforma notiks
Saeimas 5.februāra sēdē
izskatāmais Izglītības likums un deputātu vairākuma balsojums par
likumprojekta 53.panta labojumiem, kas noteica neparedzētus
valsts budžeta izdevumus vairāku miljonu latu vērtībā, bija
Einara Repšes vadītās valdības atkāpšanās pavērsiens. Neraugoties
uz to, ar pārliecinošu balsu vairākumu atbalstītie grozījumi
Izglītības likumā ir pielikuši punktu likumdošanas bāzes
izveidei, jo, sākot ar šā gada 1.septembri, valsts un pašvaldību
vidējās izglītības mācību iestādēs tiks sākta mazākumtautību
izglītības reforma. Precīzāk sakot – mazākumtautību izglītības
iestādēs tiek pakāpeniski uzsākta valodas reforma.
Gan pēc izglītības un zinātnes ministra Kārļa Šadurska teiktā,
gan pēc Jāņa Strazdiņa, par likumprojekta grozījumu redakcijas
izstrādi atbildīgās Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas priekšsēdētāja, vārdiem, ir atzīstams, ka Izglītības
likums bija ļoti smags pārbaudes akmens un drosmes apliecinājums
Saeimas politiķiem. To kā ieroci savu politisko mērķu
sasniegšanai valodas jautājumos izmantoja Saeimas kreisi
orientētie politiskie spēki, atbalstot krievu valodā runājošo
skolēnu piketu rīkošanu pie Saeimas nama un Rīgas pils.
Pēc likuma grozījumu pieņemšanas K.Šadurskis pauda gandarījumu,
ka likuma izskatīšana ir pabeigta, pieņemti grozījumi un likums
aizvērts. Politisko cīņu nepievilcīgais fons likumprojekta
izskatīšanas laikā, iespējams, būs kā brīdinājums turpmākajā
likumdevēju pieredzē – grozījumus šajā likumā tik drīz
neveikt.
Manipulācijas ap
reformas stūrakmeni
Likuma grozījumu stūrakmens ir
izteikts pārejas noteikumu 9.punkta 3.apakšpunktā. No 2004.gada
1.septembra mazākumtautību vispārējās izglītības iestādēs, sākot
ar desmito klasi, mācības notiks valsts valodā ne mazāk kā 60
procentos no kopējo izglītības programmā paredzēto mācību stundu
plāna. Tāpat valsts un pašvaldību profesionālās izglītības
iestādēs mācības valsts valodā tiks sāktas audzēkņiem no 1.kursa.
Šī ir būtiska nianse, ko apzināti nelietoja ne protesta akcijas
atbalstošie Saeimas un Rīgas domes deputāti, ne Krievu skolu
aizstāvības štābs, kas rīkoja skolēnu piketus likumprojekta
izskatīšanas laikā. Tas tikai apliecina, ka piketētāju skandētie
saukļi “Rokas nost no krievu skolām”, kad tiek izlemts šo skolu
liktenis, ir nepatiesi. Jo nevis skolu likvidācija, bet gan
valsts valodas reformas pakāpeniska ieviešana valsts un
pašvaldību uzturēto mazākumtautību skolās, turklāt sākot ar
10.klasi un 1.kursu, ir Izglītības likuma grozījumu būtība.
Turklāt gribas atgādināt, ka tie nav no zila gaisa pēkšņi
radušies jauninājumi. Par reformu Latvijas sabiedrībā tiek
diskutēts jau ilgāk nekā četrus gadus. “Es saprotu bērnus un viņu
vecākus. Nezinot būtību, bet uzklausot baumas un atsevišķu
politiķu dezinformāciju, vecākiem bērnu nākotne šķiet apdraudēta.
Taču valsts negrasās slēgt skolas, kurās mācās krievu valodā
runājošie bērni. Un politiskās diskusijas ap šo jautājumu Saeimā
ir beigušās. Var sākties smagais skaidrojošais darbs skolotājiem,
skolēniem un viņu vecākiem,” teica K.Šadurskis.
Izglītības likuma
smagais mantojums
Pēc vairāk nekā četru stundu
politisko kaislību piesātināta darba, kas, nerēķinot
pārtraukumus, tika veltīts 54 trešajam lasījumam iesniegto
grozījumu izskatīšanai Izglītības likumā, Saeimas Izglītības,
kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Jānis Strazdiņš
atzina: ir gandarījums par to, ka smagajai tēmai vismaz
likumdevēja telpās pielikts punkts. Izglītības likums bija viens
no vairākiem politiski jūtīgajiem jautājumiem, ko komisija
pārņēma mantojumā no iepriekšējās Saeimas. Līdzīgi smags darbs
tika ieguldīts, izskatot Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības
likumu, kam sekoja likuma otrreizēja caurlūkošana Saeimā un pat
vēršanās Satversmes tiesā.
J.Strazdiņš atgādina, ka iepriekšējā Saeima 1998.gadā pieņēmusi
Izglītības likumu, kura pārejas noteikumu 9.punkta 3.apakšpunktā
bijusi atstāta frāze “mācības tiek uzsāktas tikai valsts valodā”.
“Politiskie ķīviņi ap vārdu “tikai” ilga visus šos gadus. Tas
bija stiprs ierocis Saeimas opozīcijas spēku rokās, lai uzsāktu
mērķtiecīgu cīņu pret Izglītības likumu un kurinātu naidu krievu
valodā runājošo skolēnu vidū. Gan atsevišķi Saeimas, gan Rīgas
domes deputāti uzjundīja krievvalodīgo sabiedrībā milzīgu
neizpratni par likuma būtību un iespējamiem grozījumiem. To
apliecina arī neskaitāmās publikācijas krievu valodā iznākošajos
preses izdevumos. Skumjākais ir tas, ka šo kreisi noskaņoto
politisko spēku vēlme ir pretnostatīt un šķelt Latvijā dzīvojošās
dažādās nācijas, nevis veicināt sabiedrības integrāciju. Vēl
skumjāk, ka tas viņiem arī patlaban izdodas. Domāju, ka tik īsu
brīdi pirms Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā un pirms
Eiropas Parlamenta vēlēšanām tādas rīcības mērķis ir radīt vēl
lielāku nestabilitāti mūsu valstī,” atzīst deputāts.
Uz šā fona Izglītības likums kļuva par politisku mērķi, un Saeimā
tā virzība ritēja lēni un smagi.
J.Strazdiņš, vadot likumprojekta pieņemšanu, ievērojis, ka
priekšlikumus labojumiem iesniegušie frakcijas “Par cilvēka
tiesībām vienotā Latvijā” deputāti debatēs lielākoties
uzstājušies ar sagatavotiem priekšlasījumiem.
Ar spēli pašu vārtos
J.Strazdiņš neslēpj, ka viņu
pārsteigusi latviešu valodā iznākošo plašsaziņas līdzekļu
neitrālā nostāja.
“Var tikai pabrīnīties par mūsu sabiedrisko saziņas līdzekļu
vienaldzību, kad tik aktīvu pretdarbību Izglītības likuma
pieņemšanai veica krievu mediji. Sensācijas un negatīvisms arvien
ir mediju uzmanības lokā, tādēļ jāatzīst, ka latviešu mediju
vienaldzība spēlēja pašu vārtos. Arī tie nedaudzie mēģinājumi
veidot priekšstatu par notiekošo, kas parādījās Latvijas
Televīzijā, manuprāt, nebija veiksmīgi,” norāda J.Strazdiņš. Viņš
kā atbildīgās komisijas vadītājs iepriekš neesot ne reizi
aicināts uz diskusiju valsts televīzijas pirmajā kanālā, vienīgā
uzstāšanās reize – monologs – bijusi likumprojekta izskatīšanas
dienā, dažas stundas pirms Saeimas sēdes.
Deputāts gan nenoliedz tam dotās vārda iespējas Latvijas
Televīzijas septītajā kanālā raidījumā “Varas viedoklis” un
TV-5.
Taujāts par to, vai pati Izglītības, kultūras un zinātnes
komisija ir meklējusi iespējas darīt zināmu plašsaziņas līdzekļu
auditorijai paredzamo grozījumu Izglītības likumā būtību,
J.Strazdiņš norāda, ka ar 8.Saeimu iesākušies jaunie laiki
pārlieku maz uzmanības velta publicitātei un skaidrojošas
informācijas sniegšanai. Deputāts uzskata, ka ministrijās vāji
strādā komunikācijas dienesti, pastāvēja dziļa plaisa starp
Saeimu un valdību, nav bijusi vēlme uzklausīt un saskaņot
viedokļus starp valdošās koalīcijas grupām.
Laikmeta iezīme par prioritāti izvirza steigu. Kā vēsta populārā
zāļu reklāma – jums nav laika slimot. Virspusējība un nevēlēšanās
pārbaudīt sniegto informāciju, iedziļināties būtībā ļauj
izvirzīties no konteksta izņemtu faktu virknējumam un
interpretācijām. Tas rada nepareizu izpratni un neļauj izprast
patieso būtību, atzīst J.Strazdiņš, norādot, ka atsevišķi
izrautas frāzes no Izglītības likuma paredzamajiem grozījumiem ar
plašsaziņas līdzekļu starpniecību maldināja ne vien skolēnus,
krievu valodā runājošo sabiedrības daļu, atbildīgās personas
Eiropas institūcijās, bet, iespējams, arī daļu latviešu. Tādēļ
daudziem radās priekšstats, ka tiek gatavots likums, kas
diskriminēs Latvijā dzīvojošos krievus.
Vai Izglītības likuma ceļš vedīs uz Satversmes tiesu
Šādu iespēju J.Strazdiņš neizslēdz, norādot, ka nav rimuši ne mītiņu rīkotāju centieni, ne šajā jautājumā Saeimā opozīcijā esošie spēki. “Neinteresē jau politiskajā ažiotāžā krievu valodā runājošo bērnu integrācija un likumā noteiktā virzība uz labas latviešu valodas apguvi, lai veiksmīgāk varētu uzsākt mācības Latvijas valsts augstskolās, kur mācības notiek tikai latviešu valodā,” paskaidro deputāts J.Strazdiņš, atzīstot, ka pieņemtā likuma normas Satversmes tiesā varētu apstrīdēt vienīgi politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” pārstāvji, bet ne izglītības ministrs vai cits politiskais spēks.
Zaida Kalniņa “LV”