Molotova–Ribentropa pakta garā ēna
Latvijas puses pozīcija 1939.gada
vasarā bija pilnīgi skaidra – turēties pie stingras neitralitātes
politikas, neļaut sevi ievilkt konfliktējošo valstu plānos, kā
arī nepaļauties uz kādas lielvalsts drošības garantijām. Latvija
saprata, ka varbūtēja bruņotā konflikta gadījumā starp Rietumu
demokrātiskajām valstīm un Vāciju tā nevarēs reāli rēķināties ar
Lielbritānijas un Francijas atbalstu. Šīs valstis praktiski būs
atgrieztas no Baltijas un nespēs palīdzēt. Vienīgā garantētāja
tādējādi paliktu Padomju Savienība, bet tās mērķis savukārt bija
zem miera sargāšanas stratēģijas izkārtnes iegūt kontroli
Baltijā. Faktiski Latviju aplūkojamajā laikā apdraudēja divas
valstis: Padomju Savienība un nacistiskā Vācija. Kamēr tās savā
starpā nesadarbojās, tikmēr Latvija varēja justies puslīdz
droša.
Antonijs Zunda, Latvijas Universitātes profesors, Valsts prezidentes padomnieks vēstures jautājumos
Antonijs Zunda Foto: Juris Krūmiņš |
2.
Situācija PSRS, Lielbritānijas un Francijas sarunās 1939.gada vasarā turpināja attīstīties Baltijas valstīm nelabvēlīgā virzienā. 1939.gada 2.jūnijā Padomju Savienība iesniedza savām sarunu partnerēm Lielbritānijai un Francijai savstarpējās palīdzības pakta projektu. Tas paredzēja automātiskas garantijas nosauktajām valstīm uzbrukuma gadījumā neatkarīgi no tā, vai šāda palīdzība no viņu puses tiks pieprasīta. PSRS šādā veidā centās pārliecināt Londonu un Parīzi, ka neitrālās Baltijas valstis Vācijas agresijas gadījumā nemaz neprasīs triju lielvalstu palīdzību. Padomju puse kārtējo reizi apliecināja savu īpašo ieinteresētību par šo reģionu un droši vien norādīja Vācijai, kur jāmeklē iespējamās vienošanās atslēga.
Latvija un pārējās Baltijas
valstis šādā situācijā centās stingri ievērot neitralitāti un
nepieļaut kādas lielvalsts nelūgtu aizbildniecību. Savukārt
Padomju Savienība lika skaidri manīt, ka tā nepaliks novērotājas
pozīcijās, ja kāda cita valsts atklātā vai slēptā veidā mēģinās
nostiprināt savu ietekmi Baltijas valstīs. PSRS diezgan atklāti
sāka apgalvot, ka Baltijas valstis de facto jau atrodas
tās interešu sfērā. Pa diplomātiskiem kanāliem, uzzinot Maskavas
sarunās apspriežamo dokumentu saturu, Latvijas ārlietu resors
uzdeva sūtnim Lielbritānijā Kārlim Zariņam paziņot britu
Foreign Office (Ārlietu ministrijai), ka Latvija nekad
nepiekritīs tam, ka citas valstis izlemtu tās likteni. Latvija
noraidīja jebkādas lielvalstu politiskās spēles par savu
likteni.
Atbildot uz šādu Latvijas puses paziņojumu, britu sūtnis Rīgā
Č.Orde 1939.gada 25.maijā iesniedza Latvijas Ārlietu ministrijai
memorandu. Č.Orde norādīja – Lielbritānija Maskavas triju
lielvalstu sarunās atbalsta domu, ka palīdzība agresijas gadījumā
iespējama tikai tad, ja ir saņemts apdraudētās valsts lūgums.
Anglija arī atzīmēja, ka Padomju Savienībai par šādu palīdzību
vienmēr būs jākonsultējas ar saviem sarunu partneriem. Britu
Ārlietu ministrija bija pārliecināta, ka, īstenojot šādus
principus, nekāda agresija un apdraudējums Latvijai un citām
Baltijas valstīm nav iespējams. Latvija akceptēja šādu britu
puses pozīciju. Diemžēl Francija nesniedza Latvijai nekādu savas
valsts politikas skaidrojumu par Maskavas sarunām, vienīgi
uzsverot, ka Baltijas valstis tajās parādās nenozīmīgi.
Latvijas puses pozīcija 1939.gada vasarā bija pilnīgi skaidra –
turēties pie stingras neitralitātes politikas, neļaut sevi
ievilkt konfliktējošo valstu plānos, kā arī nepaļauties uz kādas
lielvalsts drošības garantijām. Latvija saprata, ka varbūtēja
bruņotā konflikta gadījumā starp Rietumu demokrātiskajām valstīm
un Vāciju tā reāli nevarēs rēķināties ar Lielbritānijas un
Francijas atbalstu. Šīs valstis praktiski būs atgrieztas no
Baltijas un nespēs palīdzēt. Vienīgā garantētāja tādējādi paliktu
Padomju Savienība, bet tās mērķis savukārt bija zem miera
sargāšanas stratēģijas izkārtnes iegūt kontroli Baltijā. Faktiski
Latviju aplūkojamajā laikā apdraudēja divas valstis: Padomju
Savienība un nacistiskā Vācija. Kamēr tās savā starpā
nesadarbojās, tikmēr Latvija varēja justies puslīdz
droša.
J.Ribentrops paraksta
PSRS–Vācijas paktu par neuzbrukšanu un tā slepeno
protokolu. 1939.gada 23.–24. augusts; J.Ribentrops un
J.Staļins Kremlī Vācijas–PSRS dokumentu parakstīšanas
reizē |
Latvijas pozīcija, bez šaubām,
nepatika Padomju Savienībai. Tā meklēja jebkuru iespēju sasniegt
iecerētos mērķus. Šādā situācijā PSRS risinājumu atrada
saprašanās meklējumos ar nacistisko Vāciju. Tādā veidā arī tapa
noziedzīga vienošanās starp PSRS un nacistisko Vāciju:
Molotova–Ribentropa pakts. To vispirms noteica abu pušu agresīvie
nodomi pret kaimiņvalstīm un ieceres sagrābt svešas zemes.
Padomju Savienība cerēja, ka, vienojoties ar Vāciju uz citu
valstu rēķina, tai kādu laiku izdosies palikt neitrālai nākamajā
karā. Vācijai un rietumvalstīm savstarpēji karojot, PSRS cerēja
paplašināt savu ietekmes sfēru un galarezultātā uzspiest savus
noteikumus.
Molotova–Ribentropa pakts mūsdienās nekādā gadījumā nav
aizmirstams. Tas apliecina, kādas traģiskas, visaptverošas sekas
var izraisīt atkāpšanās no starptautiskajām tiesībām un
likumības. PSRS un Vācijas savulaik noslēgtajam līgumam ir ne
vien juridiskas, politiskas, ekonomiskas, demogrāfiskas, bet arī
morālas sekas. Tas veicināja Otrā pasaules kara sākšanos, daudzu
valstu okupāciju, noziegumus pret civiliedzīvotājiem,
deportācijas, holokaustu u.c. Pakta noslēgšanu neattaisno nekādas
PSRS militāri stratēģiskas, ģeopolitiskas, ārpolitiskas vai
drošības intereses. Mūsdienu Eiropā apspriežot jautājumu par
komunisma un nacisma noziegumu izvērtēšanu, tajā noteikti
jāiekļauj arī Molotova–Ribentropa pakts.
Lai gan pagājuši sešdesmit pieci gadi kopš pakta noslēgšanas,
daudzas Austrumeiropas valstis izjūt un vēl ilgi izjutīs tā
sekas. Molotova–Ribentropa pakts nav tikai jautājums par vēsturi
un tās interpretāciju mūsdienās. Dažādu valstu vēsturnieku strīdi
par tā skaidrojumu droši vien turpināsies arī nākotnē. Tikai
nosodot šādas noziedzīgas vienošanās, mēs 21.gadsimtā radīsim
nosacījumus stabilas, vienotas, demokrātiskas, drošas Eiropas
izveidei.
Tas arī būs ceļš uz smagās vēstures nastas mazināšanu, kas vēl
tagad izjūtama atsevišķu valstu attiecībās.