Tik dažāda kā pati sabiedrība
Baiba Tjarve: “Kultūras dzīves aktivizēšanai reģionos neapstrīdami jābūt prioritātei.” Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Latvijas kultūras cilvēki, mākslu jomās strādājošie, inteliģentā sabiedrība aizvien vairāk runā par kultūras menedžmentu. Ir skaidrs, ka bez sava menedžera vairs nevar pastāvēt neviena kultūras iestāde. 1998. gadā dibinātais Latvijas Jaunā teātra institūts (LJTI) bija pirmā bezdelīga šajā laukā. LJTI regulāri rīko divus starptautiskus festivālus – “Homo Novus” un “Homo Alibi”, iepazīstinot Latvijas skatītāju ar nedaudz citu, eksperimentālāku teātri. Tāpat tiek organizēti semināri un kursi teātros strādājošajiem. Par savu kultūras menedžera pieredzi un skatījumu uz Latvijas kultūrpolitiku ar “LV” dalījās LJTI direktore Baiba Tjarve.
Ikviena kultūras
iestāde varēs pretendēt uz valsts finansējumu
– Cik viegli vai grūti ir
darboties kultūras menedžerim Latvijas kultūras dzīvē? Vai ir
priekšnoteikumi sekmīgam darbam?
– Līdz šim ļoti
nesakārtota bija mūsu kultūrpolitika un kultūras iestāžu
finansēšana. LJTI ir bezpeļņas nevalstiska organizācija, un visus
šos gados mums ļoti bija jācīnās ne tikai par to, lai festivāli
notiktu, bet arī par vienkāršu ikdienas izdzīvošanu.
Mūsdienās bez sava kultūras menedžera nevar iztikt neviena
kultūras iestāde, bez šiem cilvēkiem nenotiktu starptautiski
koncerti, festivāli, konferences, viesizrādes. Taču man būtiskāka
par administratora darbu liekas kultūras menedžera spēja redzēt
tālāk par šodien notiekošo, spējot stratēģiski raudzīties gan uz
savas iestādes nākotni, gan kultūrpolitikas tālākajām attīstības
tendencēm. Tieši šo kultūras menedžeru – “vizionāru” – rokās ir
mūsu kultūras nākotne.
– Kāds ir jūsu redzējums par Latvijas kultūrpolitikas
tendencēm?
– Es ļoti lielas cerības lieku uz jauno
kultūras iestāžu finansēšanas kārtību, kas paredz, ka uz valsts
finansējumu vienlīdz varēs pretendēt gan valsts, gan nevalstiskās
kultūras iestādes. Tas nozīmē, ka Mākslas muzejam būs tāpat
jāpamato nepieciešamība pēc valsts finansējuma kā, piemēram,
galerijai “Noass”. Finansējuma piešķiršana būs atkarīga no katras
kultūras institūcijas izvirzītajiem mērķiem un savām spējām tos
īstenot. Manuprāt, līdz ar to mainīsies Latvijas kultūras dzīve,
tā kļūs aizvien daudzveidīgāka un interesantāka. Domāju, tas
dažādos arī skatuves mākslas piedāvājumu, jo šobrīd visi valsts
lielie teātri strādā diezgan vienādi un konservatīvi. Kultūras
iestādes sāks daudz vairāk domāt, kādus cilvēkus un kā tās vēlas
uzrunāt. Tas būs ļoti veselīgs process, kad mākslas notikumi būs
nevis mākslinieku, bet skatītāju un klausītāju dēļ.
Kultūras patērētājs
nav tikai peļņas avots
– Kādām jābūt sabiedrības un
mākslas attiecībām? Vai nodokļu maksātāji par savu naudu tiesīgi
arī kaut ko prasīt no kultūras?
– Jā, sabiedrība ir
tiesīga sagaidīt tikpat daudzveidīgu kultūras piedāvājumu, cik
dažādi esam mēs paši. Es kā nodokļu maksātāja, lūkojoties uz
šodienas kultūras piedāvājumu, jūtos mazliet apdalīta, jo vēlos
varbūt mazliet eksperimentālāku mākslu, nekā pieprasa sabiedrības
vairākums, bet man ir grūti to atrast. Kultūrā jābūt līdzsvaram
starp dažādajām sabiedrības gaumēm un vēlmēm.
– Bet vai kultūras iestādes zina sabiedrības
vēlmes?
– Diemžēl šajā jomā nav pētījumu, jo tie izmaksā
dārgi. Bet, protams, ir iespēja veikt skatītāju aptaujas, ļaut
savā interneta mājaslapā izskanēt publikas komentāriem par tai
piedāvāto kultūras notikumu (šāda iespēja ir, piemēram, Dailes
teātra mājaslapā). Svarīga ir iestādes kultūras menedžera
intuīcija, spēja mazliet paredzēt uz priekšu, arī pārsteigt
publiku, piedāvājot ko negaidītu. Ļoti labi šajā jomā darbojas
Nacionālā opera.
– Vai nav bīstami savu darbu plānot, tikai vadoties pēc
publikas pieprasījuma? Jo vairums vēlas mūziklus un komēdijas,
jūsu minētā eksperimentālā māksla ir mazpieprasīta.
–
Jā, tā ir problēma. Manuprāt, teātriem stingri vajadzētu nodalīt,
kuras izrādes jāfinansē par valsts, nodokļu maksātāju, naudu un
kuras sevi kā komerciāls tirgus produkts atpelna pašas. Tagad
teātri saņem valsts dotāciju un paši lemj, kā to izlietot. Man
šķiet, vienreiz vajadzētu skaidri pateikt, kam valsts nauda ir un
kam nav jātērē (atbilstoši valsts kultūrpolitikas mērķiem un
prioritātēm). Neviens nenoliedz, ka ir jāpiedāvā arī izklaide,
bet tā var būt ļoti kvalitatīva, augstā līmenī. Teātra kritiķi
jau nekritizē to, ka skatītājiem teātri piedāvā komēdijas un
mūziklus, kritizēts tiek to mākslinieciskais līmenis. Pasaulē
izklaidējoša izrāde un profesionālisms, mākslinieciskums ir
pilnībā savienojamas lietas, diemžēl Latvijas teātros izklaide un
profesionālisms reti iet roku rokā.
Kultūras menedžeriem būtu jāskatās plašāk – cilvēks iet uz
mūziklu, bet ko vēl viņam varētu piedāvāt, varbūt viņu vēl kas
spēj ieinteresēt. Pie šīs izklaides nevajadzētu apstāties, bet
gan domāt, pa kuru taciņu cilvēku ievirzīt citā mākslas
piedāvājumā. Pašreiz problēma ir tā, ka kultūras iestādes par
savu apmeklētāju domā ļoti vulgārā izpratnē – kā par naudas
mašīnu, kas nes peļņu. Šādu attieksmi diktē izdzīvošanas režīms,
kādā šīs iestādes spiestas strādāt. Ar jau iepriekš minēto
finansēšanas reformu attieksme mainīsies. Jo būs cits
uzstādījums: kā, kam un kur ir jātērē valsts nauda. Kultūras
iestādēm jādomā par auditorijas izglītošanu, mākslas notikumu
izskaidrošanu. Šāda prakse ir Lielbritānijā, kur šajā virzienā
ļoti nopietni strādā ar bērniem un jauniešiem. Jebkuram lielam
muzejam vai teātrim ir savas izglītojošas programmas. Latvijā
brīnišķīgs paraugs ir Marka Rotko izstāde, kas gāja rokrokā gan
ar zīmēšanas skolotāju, gan skolēnu izglītošanu.
Kultūras dzīvei jāattīstas arī ārpus Rīgas
– Kādām, jūsuprāt, jābūt valsts
un kultūras attiecībām?
– Valstī ir skaidri definētas
savas kultūrpolitikas prioritātes, un tām kultūras iestādēm, kas
tās realizē, jāsaņem valsts finansējums. Ja kāds mākslinieks grib
ko darīt ārpus šīm prioritātēm, tā ir viņa izvēle.
– Jūs kultūras menedžmentu studējāt Francijā. Kādas ir
kultūrpolitikas tendences Eiropā?
– Eiropā procesi
orientēti uz daudzveidību un dažādu sabiedrības grupu integrāciju
tieši caur kultūru. Pie mums tā gandrīz nenotiek. Rīgas kultūrā
ļoti maz tiek ņemts vērā, kāds ir pilsētnieku sastāvs – gan
nacionālā, gan paaudžu ziņā. Mūsu kultūras dzīve kļūtu daudz
krāsaināka, ja tā respektētu dažādās nacionālās identitātes. Man
šķita dīvaini, ka vienā no oficiālajiem kultūrpolitikas
dokumentiem sadaļā par sabiedrības integrāciju divas lapas bija
veltītas lībiešu integrācijai un tikai maza rindkopa krieviski
runājošiem cilvēkiem. Tā ir greiza pieeja, veidojot kultūras
piedāvājumu, ir jārēķinās, ka puse Rīgas iedzīvotāju runā citā
valodā. Diemžēl šobrīd latviešiem ir viens kultūras notikumu
loks, krieviem – pilnīgi cits. Vēl viena tendence – kultūras
notikumi aizvien vairāk sevī integrē skatītājus, klausītājus, kas
no pasīviem uztvērējiem kļūst par aktīviem teātra vai vizuālās
mākslas notikuma līdzdalībniekiem.
– Kam būtu jātērē Eiropas Savienības struktūrfondu nauda
kultūras jomā?
– Noteikti kultūras dzīves
decentralizācijai, attīstot kultūras infrastruktūru reģionos. Jo
daudzi ārzemju viesmākslinieki ir ar mieru doties arī ārpus
Rīgas, taču daudzās pilsētās, nemaz nerunājot par pagastiem, nav
atbilstošas infrastruktūras – vietas, kur notikt viesizrādēm,
koncertiem, izstādēm. Kultūras dzīves aktivizēšanai reģionos
neapstrīdami jābūt prioritātei.
Rūta Kesnere, “LV”