Reģionu ceļi strauji nolietojas. Ko darīt?
Pēdējos gados pieaudzis Eiropas
Savienības (ES) finansējums maršruta “VIA Baltica” un tam
pieslēdzošos autoceļu posmu sakārtošanai. Kopumā ir labi
rezultāti ES pirmsstrukturālo fondu (ISPA un PHARE) naudas
piesaistē. Tomēr valsts un pašvaldību autoceļu stāvoklis valstī
turpina pasliktināties. To veicina nepietiekamais autoceļu
nozares finansējums, jo Eiropas nauda galvenokārt domāta nozares
attīstībai, nevis pašreizējā stāvokļa sakārtošanai. Tā kā
nepietiek finanšu autoceļu uzturēšanai un attīstībai, pieaugot
satiksmes intensitātei un smagsvara transportlīdzekļu īpatsvaram,
autoceļu tīkls arvien noteiktāk sabrūk. Pieaug autoceļu
lietotāju
neracionāli izdevumi, palielinās satiksmes negadījumu skaits.
Arī no grants ceļiem valstī trešā daļa ir sliktā stāvoklī Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Ceturtajai daļai valsts autoceļu
asfaltētā seguma nepieciešama neatliekama rekonstrukcija, un tas
nav saglabājams ar virskārtas atjaunošanu vien. Sabrukušajā
asfaltēto ceļu tīklā satiksmei drošu, kaut arī nekomfortablu
braukšanu, iespējams nodrošināt, palielinot līdzekļus bedrīšu
lāpīšanai un plaisu aizliešanai. Tomēr šie pasākumi uzskatāmi par
neekonomiskiem un neperspektīviem. Situāciju nozarē uzskatāmi
raksturo 1. tabulas dati par ikgadējo asfaltētā seguma
atjaunošanas dinamiku un uzskaitīto sabrukušo segumu kilometru
pieaugumu pēdējā desmitgadē.
Lielākajai daļai valsts autoceļu posmu ir neapmierinoša
kvalitāte. Gandrīz puse melnā seguma autoceļu ir ļoti sliktā vai
pat kritiskā stāvoklī, arī no grants seguma ceļiem trešā daļa ir
sliktā stāvoklī. Kritiska situācija ir ar tiltiem, no kuriem
tikai ceturtā daļa ir apmierinošā tehniskajā stāvokli.
Līdz 2003. gada 1. septembrim reģistrēto valsts autoceļu ar
sabrukušu melno segumu kopgarumi – 2. tabulā.
Valsts autoceļu ar grants segumu stāvoklis 2003.gada 1.janvārī –
3.tabulā.
Pēc Latvijas Autoceļu direkcijas datiem, pašlaik no autoceļu
fondiem tiek finansēti 40% ceļiem nepieciešamā līdzekļu apjoma.
Piemēram, šogad valsts autoceļu uzturēšanai plānoti tikai 38
miljoni latu, bet nepieciešami 108 miljoni. Pašreizējais deficīts
valsts autoceļu uzturēšanai ir vairāk nekā 337 miljoni latu,
tātad iztrūkums netiek samazināts, bet pat pieaug. Vēl
katastrofālākā situācijā ir pašvaldību ceļi, kuru kopgarums ir 40
192 km. Optimāli pašvaldību ceļu uzturēšanai vajag 82 miljonus
latu. Reāli 2004. gadā pašvaldību autoceļu fonds saņems 18, 2
miljonus dotāciju veidā + lauku ceļu programmai paredzētos
līdzekļus 9,438 miljonu latu apmērā. Šobrīd deficīts pašvaldību
ceļu uzturēšanai ir vairāk nekā 747 miljoni latu.
Ministru kabinets (MK) pieņēmis grozījumus likumā “Par
autoceļiem”, kuros paredzēts, ka Valsts un pašvaldību autoceļi
tiks finansēti no valsts budžeta. Respektējot LPS un MK 2004.
gada domstarpību un vienošanās projektu, kā arī Latvijas
Pašvaldību savienības (LPS) un Satiksmes ministrijas vienošanos,
pašvaldību speciālie budžeti autoceļu fondiem tika
saglabāti.
Pieņemot grozījumus likumos “Par autoceļiem” un par “Par
transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”, tika paredzēts, ka nozares,
kuras līdz šim finansēja no Valsts autoceļu fonda, no valsts
budžeta saņems ne mazāk līdzekļu kā iepriekšējā gadā. Lai gan jau
tagad ir skaidrs, ka pašvaldības finansējumu ceļiem 2004.gadā
saņems pat mazāk nekā 2003.gadā. Proti, sastādot 2004.gada
budžetu, par pamatu tika ņemti prognozes dati, nevis faktiskie,
saglabājot iepriekšējo Valsts ceļu fonda sadales shēmu.
Lai gan LPS un valdības 2004.gada domstarpību vienošanās
protokolā paredzēts, ka mērķdotācijas pašvaldību ceļiem
saglabāsies šā gada līmenī (18 miljoni latu) un dotācijas
pasažieru pārvadājumiem pat pieaugs, LPS iebilst pret Valsts
autoceļu fonda likvidēšanu, jo, likvidējot to, valsts budžetā
2004.gadā tiks centralizēti noteikts 2003.gada apjoms, taču
netiks paredzēts lielāks finansējums saistībā ar akcīzes nodokļa
pieaugumu naftas produktiem. Ar 2004.gada 1.maiju akcīzes
nodoklis dīzeļdegvielai paaugstinās par sešiem, benzīnam – par
trim santīmiem. Prognozējamais pieaugums ir aptuveni 14 miljoni
latu, ja rēķina, ka ceļu nozarei saglabātos 60 procenti no naftas
produktu akcīzes daļas. Tādējādi pašvaldību ceļu uzturēšanai
zudīs četri miljoni latu, savukārt valsts autoceļiem – ap 10
miljoni. Bez seguma ir atsevišķu politiķu spriedelējumi, ka
speciālā valsts autoceļu fonda likvidācija ieviesīs pilnīgu
caurskatāmību finanšu sadalē.
Līdz šim šo kārtību reglamentēja likums “Par autoceļiem”, MK
noteikumi “Kārtība, kādā starp pašvaldībām sadalāma valsts
autoceļu mērķdotācija pašvaldību autoceļu (ielu) finansēšanai”.
Diemžēl šie noteikumi vairs nav spēkā un sadales kārtību nosaka
satiksmes ministrs, vienojoties ar LPS. Nav šaubu, ka ar
pašreizējo ministru LPS var vienoties par kārtību mērķdotāciju
sadalē, nevis par kopapjomu.
Pašlaik top kārtējās koncepcijas projekts “Par valsts
pamatbudžetā iekļaujamā valsts speciālā budžeta valsts autoceļu
fonda līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību”, kurā
paredzēts, ka ne tikai kārtību, bet arī apjomu lielumu nosaka
satiksmes ministrs, jo saskaņā ar likumu “Par autoceļiem”
(12.panta 4.daļa) noteikts, ka Valsts autoceļu fonda programmai
piešķirtais finansējums nedrīkst būt mazāks kā iepriekšējā gadā.
Grozījumi likumā “Par autoceļiem” izdarīti 2003.gadā, taču nav
skaidrs, vai tuvāko piecu, desmit gadu laikā finansējums
autoceļiem saglabāsies 2003.gada līmenī vai arī 60% no akcīzes
nodokļa naftas produktiem.
Nav skaidrs, vai transportlīdzekļu nodevas maksājumi tiks
paslēpti nepārredzamā kopējā finanšu katlā. Ir zudis tiesiskais
pamats autoceļu finansēšanas kārtībai, kas bija pamatots
ilggadējā valsts autoceļu fonda pārvaldīšanas pieredzē. Būtībā ir
zudis pamats stabilam ceļu infrastruktūras finansējumam. Sevišķi
traģiski tas ir apstākļos, kad valstij un pašvaldībām paveras
iespēja piesaistīt Kohēzijas un Eiropas reģionālās attīstības
fondus. Valsts autoceļu saglabāšana dotu iespējas plānot līdzekļu
izlietojumu visā programmēšanas periodā un garantijas, ka akcīzes
nodokļa pieaugums nonāks nozares attīstībā. Apdraudēta ir
stabilitāte un prognozējamība valsts un pašvaldību ceļu remontu
plānošanā. Sagrauta izveidotā sistēma pašvaldību mērķdotācijām
ceļu uzturēšanā, dotācijām pasažieru pārvadājumiem. No
centralizētā valsts budžeta līdzekļi varētu tikt iedalīti
atbilstoši politiskajam balsojumam. Nav izstrādāts mehānisms, kā
tiks ievērotas pašvaldību intereses pašvaldību un reģionālo ceļu
sakārtošanā. Valdības lēmums ieskaitīt budžetā visu akcīzes
nodokli naftas produktiem, pie reizes “paķerot“ līdzi arī
transportlīdzekļu nodevu, nākotnē var radīt nopietnus ceļu un
sabiedriskā transporta degradācijas draudus.
Vai mūs glābs Eiropa?
Eiropas Komisija beidzot apstiprinājusi Latvijas attīstības plānu – vienoto programmdokumentu struktūrfondu apgūšanai 2004.–2006.gadā. Viena no prioritātēm paredz līdzekļu piešķiršanu autoceļu tīklu rekonstrukcijai. ERAF (Eiropas reģionālās attīstības fonda) programmas ietvaros plānots ievērojami uzlabot valsts 1.šķiras ceļu stāvokli, rekonstruēt vairāk nekā 300 km šīs kategorijas ceļu, radot iespēju par 23% samazināt valsts autoceļu ar grants segu īpatsvaru, veikt 11 tiltu rekonstrukciju un 10 km tranzīta ielu pārbūvi apdzīvotās vietās, kuras šķērso valsts nozīmes ceļi. No vairāk nekā 93 miljonu eiro finansējuma trijos gados valsts ceļi saņems aptuveni 46 procentus jeb nedaudz vairāk par 57 miljoniem eiro. Attiecīgi 25 procentus no šīs summas paredzēts novirzīt Rīgas pilsētas ielu tīkla un satiksmes drošības uzlabošanai, bet 10 procentus – pārējo Latvijas pilsētu ielu stāvokļa uzlabošanai. Valsts 2.šķiras ceļiem finansējums no ERAF nav paredzēts. Prognoze liecina, ka pašvaldību ceļi no šī fonda labākā gadījumā saņems nedaudz vairāk kā sešus miljonus trijos gados.
Kas notiks
ar reģioniem?
Pašvaldību ceļu sakārtošanai
faktiski vienīgā alternatīva ir Lauku ceļu attīstības programma,
kuras ietvaros 2004. gadam atvēlēti 9,438 miljoni latu, tai
skaitā – 2,3 miljoni Eiropas struktūrfondu piesaistei.
Salīdzinājumam – īstenojot Lauku ceļu attīstības programmu
pilnībā, vajadzīgs ap 400 miljonu latu. Iespējams, nav korekts
Satiksmes ministrijas pārziņā esošo valsts ceļu nozīmīguma
salīdzinājums tautsaimniecības attīstībā, taču pašreizējais
pašvaldību ceļu finansējums vidēji ir vairāk nekā divas reizes
mazāks, savukārt pašvaldību ceļu stāvoklis ar valsts ceļu
stāvokli pat nav salīdzināms.
Ja Satiksmes ministrijai veiksies dažādu fondu piesaistē, tad
izdosies uzlabot situāciju galvenajos valsts ceļos, nedaudz
pirmās šķiras ceļos, daļēji arī uzlabot ielu stāvokli Rīgā.
Taču kas notiks ar reģioniem un to ceļu infrastruktūru?
Ir pilnīgi skaidrs, ka Eiropas ierēdņiem Latvija ir viens
reģions. Taču sāpīgi ir apzināties, ka daudziem mūsu valstī, kas
lemj par finansēm, liekas tāpat. Ja tuvākajā laikā netiks
izstrādātas valsts atbalsta programmas, kas noteiktu precīzus
valsts finansējuma avotus atbilstoši akcīzes nodokļa un ne tikai
60 procentu daļai, kā arī transporta līdzekļu nodevas pieaugumam,
un ja ceļu nozare nebūs viena no valsts prioritātēm, tad tiešām
Latvijā būs tikai viens reģions ar daudziem baltiem
plankumiem.
Latvijas autoceļu nozare ievērojami atpaliek no citu Eiropas
Savienības dalībvalstu un kandidātvalstu attiecīgajām nozarēm,
par to liecina 4.tabulas dati.
Līdz šim no ISPA un PHARE līdzekļiem transporta nozarei ik gadu
bija pieejami aptuveni 24 miljoni eiro. Iestājoties ES, no
Kohēzijas fonda būs iespējams saņemt 80 miljonus eiro, no ERAF –
30 miljonus eiro.
Aino Salmiņš,
Latvijas
Pašvaldību savienības padomnieks
1.tabula
Ceļu klasifikācija |
Ceļu garums, km |
||
ar melno |
ar grants segumu |
Kopā |
|
Valsts ceļi, tai skaitā: |
7 993 |
12 286 |
20 279 |
galvenie ceļi (A) |
1 622 |
1 622 |
|
1. šķiras ceļi |
3 879 |
1 435 |
5 314 |
2. šķiras ceļi |
2 492 |
10 851 |
13 343 |
2. tabula
Autoceļa |
Autoceļu ar |
Autoceļu ar |
% |
Galvenie |
1 622 |
369 |
22,7 |
1. šķiras |
3 879 |
1 307 |
33,7 |
2. šķiras |
2 492 |
737 |
29,6 |
Kopā: |
7 993 |
2 413 |
30,2 |
3. tabula
Seguma |
Autoceļu kopējais |
tai skaitā |
% no kopējā garuma |
|
1. šķiras |
2. šķiras |
|||
Labā |
707 |
129 |
578 |
5,7 |
Apmierinošā |
7 981 |
978 |
7 003 |
65,0 |
Sliktā |
3 598 |
328 |
3 270 |
29,3 |
Kopā: |
12 286 |
1 435 |
10 851 |
4. tabula
Latvija |
Lietuva |
Igaunija |
Somija |
Zviedrija |
|
Valsts autoceļu |
20 278 |
21 335 |
16 443 |
78 059 |
98 200 |
Autoceļu ar melno |
7993 |
12 151 |
8522 |
50 301 |
77 464 |
Valsts autoceļu tīkla |
0,32 |
0,33 |
0,38 |
0,23 |
0,21 |
Vieglo auto skaits |
260 |
328 |
295 |
423 |
451 |
Bojāgājušo skaits gadā |
24 |
20,2 |
16,4 |
5,6 |
5,96 |
Finansējums valsts autoceļiem 2003.gadā, milj.Ls |
34 |
105 |
35 |
506 |
539 |
Finansējums valsts |
1 677 |
4 921 |
2 129 |
6 482 |
5 489 |
5.tabula
Ceļu iedalījums |
Asfaltēti, km |
Grantēti, km |
Kopā, km |
Pašvaldību autoceļi un ielas |
5140 |
35 052 |
40 192 |
Autoceļi |
955 |
31 957 |
32 872 |
Ielas |
4185 |
3135 |
7320 |
Finansējums 2003.gadā |
31,84 |
||
Finansējums uz 1 km 2003.gadā no Ceļu fonda, Ls/km |
758 |