Par svētību pilsētai un apkārtnei
Ventspils 1.ģimnāzija ir mūsu valsts
vienaudze un decembrī svinēja savu 85.gadadienu. Skolas
pamatlicējs bija viens no tikko proklamētās valsts gara gaismas
nesējiem un jaunās paaudzes atzītākajiem audzinātājiem teoloģijas
doktors Teodors Grīnbergs. Tērbatas universitātē līdztekus
teoloģijai viņš bija studējis valodas un pētījis latviešu valodas
problēmas. T.Grīnbergs daudz strādājis garīgā laukā, izdevis arī
grāmatas un žurnālus – “Evaņģēlija Gaismā”, “Bitīte”, “Jaunatnes
Ceļš”.
Kā Ventspils draudzes mācītājs un pirmais ģimnāzijas direktors,
kā grāmatizdevējs un publicists T.Grīnbergs kļuva pazīstams visā
valstī un tika ievēlēts 1.Saeimā. 1932.gadā viņu ievēlēja par
Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskapu.
Lilija Buka |
Teodors Grīnbergs |
Lēmumu atvērt Ventspilī latviešu
skolu pieņēma pilsētas latviešu sabiedrības pārstāvji. Teodors
Grīnbergs par skolas dibināšanu raksta: “Mēs uzskatījām kādu
augstāku skolu par nepieciešamu un nolēmām tāpēc dibināt
astoņklasīgu reālskolu. 1918.gada 9.decembrī skolu nodibinājām,
un no tā laika viņa nepārtraukti darbojas [..] par svētību
pilsētai un apkārtnei.” Vēlāk tā izauga un nesa Ventspils Valsts
ģimnāzijas vārdu. Pārmaiņu laikos nosaukums vairākkārt tika
mainīts. Pēc Otrā pasaules kara tā saucās Ventspils 5.pilnā
vidusskola, tad J.Fabriciusa 1.vidusskola, bet pašlaik –
Ventspils 1.ģimnāzija.
Skolas dibinātājs un pirmais direktors skolas uzdevumu formulēja
vārdos: “Mēs gribam savus audzēkņus izaudzināt par personībām,
kam ir drošs mērķis acu priekšā un drošs pamats zem kājām.”
Valodas mācības stundās viņš uzsvēris, ka ir trīs vietniekvārdi –
mēs, jūs, viņi, bet, lai skolas darbā sasniegtu cerēto, jālieto
tikai “mēs” – mūsu skola, mūsu pienākums, mūsu darbs.
Okupācijas gados Teodora Grīnberga vārds izskanēja visā pasaulē.
Pasaules luterāņu federācijas (LWF) komitejas sēdē 1950.gadā viņš
teica runu, ko nodrukāja visos pasaules lielākajos preses
izdevumos, un tā beidzās ar vārdiem: “Ienaidnieks grib mūs
iznīcināt, draugi grib mūs asimilēt, bet mēs paši gribam
dzīvot.”
Teodora Grīnberga iedibinātās tradīcijas Ventspils 1.ģimnāzijai
gājušas līdzi un nesušas panākumus tās audzēkņiem visos laikos,
gan gaišajos, gan tumšajos, ejot kopsolī ar savu valsti un tautas
likteni. Sirmā skola piedzīvojusi gan asinis pie savām durvīm,
gan ievainoto karavīru vaidus, kad tās telpās atradās kara
lazarete, gan savu skolēnu aizvešanu uz Sibīriju, gan biklo
pirmklasnieku ienākšanu un viņu skaistās izlaiduma balles.
Lilija Buka (1912–2002), ilggadēja ģimnāzijas angļu valodas
skolotāja, audzēkņu mīļi saukta par Bukiņu, neilgi pirms
aiziešanas no šīs pasaules vienam no saviem skolēniem uzticēja
pabiezu atmiņu burtnīcu. Tās lappusēs – savam darbam un saviem
audzēkņiem uzticīga cilvēka dzīve. Vēlreiz paveras gadiem
virinātās mīļās skolas durvis, un mēs varam iepazīt, kādas
personības pa tām iznākušas, kāda bijusi mūsu skola kopš tālajiem
pagājušā gadsimta 20.gadiem, kad skolotāja pati te mācījās. Kopā
ar skolu un Ventspili viņa bijusi visu garo mūžu. Lasām pirmās
lappuses skolotājas atmiņu stāstā.
Ģimnāzistu
samta beretes
“Kad pēc 3.pamatskolas beigšanas
iestājos ģimnāzijā, mūsu vienīgā atšķirības zīme no citiem
jauniešiem bija pelēkas cepurītes ar nagu un apmali valsts karoga
krāsās un trim sarkaniem V burtiem – Ventspils Valsts vidusskola.
Jau pēc gada meitenēm bija jāvalkā brūnas kleitas ar gaišām
apkaklītēm, melni priekšauti, melnas samta beretes ar zeltītu
apmali un piespraužamu nozīmi, bet zēniem – melnas samta cepures
ar nagu. Kad mēs 18.novembrī soļojām svētku parādē, izskatījās
glīti. 1.septembrī baznīcā pirmās skolas dienas dievkalpojumā
ģimnāzisti sēdēja balkona vienā pusē, komercskolēni un
arodskolēni – otrā. Pamatskolēni sēdēja solos apakšā. Mēs
lepojāmies ar skolas formas tērpiem.
Viscienījamākais no visiem skolotājiem bija Teodors Grīnbergs.
Viņam tad nebija savas ģimenes, visu sevi viņš veltīja darbam
draudzē, skolā un sabiedrībā. Ticības mācības stundās vecākajās
klasēs viņš aplūkoja reliģijas vēstures, ētikas un filozofijas
jautājumus. Skolotājs nekrāja laicīgo mantu, daudziem palīdzēja
gan morāli, gan materiāli. Atceros gadījumu ar skolas biedru
Toļu. Viņš bija glīts zēns, labs dziedātājs (pēc skolas dziedāja
vīru korī “Tēvzeme”) un dejotājs, bet paslinks mācībās. Mums
divreiz gadā bija jāmaksā skolas nauda, ja nemaldos – 40 lati.
Trūcīgo ģimeņu bērni varēja lūgt maksu atlaist, ja labi mācījās.
Toļiks bija nopelnījis pāris divnieku, bet skolas naudu samaksāt
nevarēja, jo ģimenē bija pieci bērni, bet tēvs mēdza iedzert.
Dēlam nu draudēja izslēgšana no skolas. Toļiks vēlāk raudādams
stāstīja: “Direktors lika mani pasaukt savā kabinetā, iedeva 40
latus un aizsūtīja pie darbveža samaksāt, un neprasīja apsolīt,
ka turpmāk mācīšos labāk… man tāds kauns!” Kad draudzes mācītāja
pienākumu dēļ Grīnbergs atteicās no skolas vadības, vecāko klašu
zēni viņu uz rokām atnesa no mācītāja mājas (blakus tagadējai
2.vidusskolai) uz ģimnāziju. Tā Grīnbergs no skolas direktora
posteņa aizgāja tikai tad, kad viņu ievēlēja par arhibīskapu.
Viņa brālis gleznotājs Jānis Grīnbergs mums mācīja zīmēšanu un
aizveda mūsu klasi uz Jāņa Tīdemaņa gleznu izstādi. Viņš pēc
mācībām Antverpenē un izstādēm Tallinā, Kauņā, Antverpenē,
Losandželosā un Rīgā atgriezās Ventspilī, lai apciemotu māti un
sarīkotu savu gleznu izstādi.
Ar Šillera un
Puškina romantismu
Viens no pirmajiem Ventspils ģimnāzijas izlaidumiem (ap 1925. gadu) Andra Kļaviņa fotoreprodukcijas |
Viens no tipiskākajiem veco laiku
skolotājiem bija vācu valodas un loģikas skolotājs Stūre, liela
auguma, bargs, ironisks, kas vācu valodu mums centās iemācīt ar
Gētes un Šillera darbiem, sākot ar “Hermani un Doroteju” un
beidzot ar “Faustu”. Latīņu valodu mums mācīja katoļu
mācītājs.
Antons Taube mācīja krievu valodu, ģeogrāfiju un astronomiju, ko
tad sauca par kosmoloģiju. Viņš bija iemīlējies krievu klasiķos
un varēja no galvas skaitīt garus Puškina un Ļermontova
dzejojumus. Viņa jaunākā meita Olga bija mana klases biedrene,
vēlāk dzejniece ar pseidonīmu Anna Dagda, kara beigās emigrēja uz
Zviedriju. Tur izdots dzejoļu krājums “Līdzības”, bet Rīgā
2001.gadā sāka iznākt viņas “Raksti”. Anna Dagda mira
1996.gadā.
Vecos skolotājus sāka nomainīt jauni, tikko augstskolas beiguši.
Par angļu valodas skolotāju atnāca Anna Irbe (viņas vecāki arī
bija mūsu skolotāji). Viņas stundas gaidījām ar prieku. Anniņa
bija maza, glīta, jautra, viņa vadīja arī Gaidu organizāciju. Mēs
viņu iemīlējām. Viņa apprecējās ar komercskolas skolotāju Lejiņu.
Viņu dēls ir Atis Lejiņš, pašreizējais Ārpolitikas institūta
vadītājs. Latviešu valodu sāka mācīt skaistā, elegantā Lonija
Lūse, kuras stundas bija brīnišķīgas. Viņa apprecējās ar mūsu
jauno dziedāšanas skolotāju Arturu Sīli, kurš drīz vien kļuva
pazīstams komponists un Ventspils Tautas konservatorijas
direktors. 1941.gadā Sīli izsūtīja, un viņš izsūtījumā
mira.
Ar rosinājumu
darboties
1920.gada 14.februārī ģimnāzijā
nodibināja skolēnu pulciņu “Apollo”, lai izkoptu audzēkņu garīgās
spējas, iniciatīvu, prasmi patstāvīgi darboties, organizētu
skolas sarīkojumus, iedibinātu un koptu tradīcijas. Pulciņš reizi
mēnesī izdeva žurnāliņu, kurā publicēja skolēnu sacerējumus. Tos
rakstīja ar roku un pavairoja ar hektogrāfu. Šo darbu veica
vecāko klašu skolēni. Ja nemaldos, viņu vidū bija Fricis
Forstmanis, vēlāk pazīstams kā Fricis Dziesma vai Ālant Vils,
žurnālists un dzejnieks, kura mītnes zeme ir Zviedrija. “Apollo”
literārie vakari parasti beidzās ar dejām un rotaļām. Gājām riņķa
rotaļās ar dziedāšanu, bet dejojām valšus, polkas un fokstrotus.
Uz klavierēm mūs pavadīja Kalniņjaunkundze – dāma jau gados. Viņa
spēlēja arī mūsu vingrošanas stundās maršus soļošanai vai
attiecīgas kompozīcijas meiteņu ritmoplastikas vingrojumiem, ko
mācīja skolotāja Lāme. Vingrošanas pulciņš darbojās arī
vakaros.
Katru gadu skola svinēja savu dzimšanas dienu. Tas bija
ievērojams sarīkojums ar ielūgumiem un skolēnu priekšnesumiem.
Noslēgumā – balle. Pārdeva programmiņas, kurām vāciņus zīmēja
skolas labākie zīmētāji. Katru gadu skolēni iestudēja kādu lugu,
parasti Rūdolfa Blaumaņa komēdiju. Mēs bieži apmeklējām pilsētas
teātri, jo Ventspilī tolaik bija pusprofesionāls aktieru sastāvs,
daži algoti, citi talantīgi amatieri, kā Emma Rasa–Pupudruva.
Kino toreiz par īstu mākslu neuzskatīja, inteliģence pat tā kā
kautrējās to apmeklēt, toties bija klāt visās teātra izrādēs un
koncertos, kur izpildīja tā saucamo klasisko mūziku. Šlāgerus
spēlēja tikai ballēs un restorānos.
1931.gada pavasaris. Eksāmeni nolikti, klases audzinātājs izdala
atestātus. Ceremonija gaužām vienkārša, kā pēc labi paveikta
darba. Nekādu apsveicēju baru ar ziediem un dāvanām. Nekādas
teicamnieku cildināšanas, ja arī tādi bija. Tas viss ieviesās
vēlākos gados. Šķiet, pats vārds “teicamnieks” tad nebija
pazīstams. Vakarā atvadas no skolas, paldies skolotājiem un –
“ardievu”! Katrs aiziet savu ceļu. Ar dažiem klases biedriem tā
bija pēdējā redzēšanās, ar citiem draudzība turpinājās visu
mūžu.”
Sveicot pedagogus skolas 85.gadadienā, direktore Pārsla Kopmane
sacīja: “Skaisti ir strādāt skolā, kur piepildās ilgas un
cerības, kur bērns izaug par personību, kur tu vari redzēt, kā
atveras viņa jūtu pasaules vārti un kā viņš sper soļus lielajā
dzīvē!”
Andris Kļaviņš