Mainīgās valstis mainīgajā starptautiskajā vidē
Profesore Žaneta Ozoliņa, Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Politikas zinātnes nodaļas vadītāja
1.
Profesore Žaneta Ozoliņa uzskata, ka aukstais karš bija viena no visprognozējamākajām sistēmām Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
“Mainīgums” ir vārds, kas
visbiežāk tiek lietots, lai apzīmētu norises mūsdienu pasaulē un
valstu iekšienē. Tas kļuvis par vienu no mūsdienu pasauli
raksturojošiem atslēgas vārdiem. Savās runās gan Latvijas
Republikas ārlietu ministre Sandra Kalniete, gan bijusī ASV
valsts sekretāre Madeleina Olbraita minēja būtiskākās pārmaiņas,
ar kurām bija jāsaskaras politiķiem pēc aukstā kara sabrukuma,
vēlreiz atgādinot, ka valsts ārpolitiskā sekmīguma pamatā ir
spēja ieraudzīt un izanalizēt esošo situāciju, kā arī izstrādāt
pasākumu kopumu, ar kuriem mazināt transformācijas negatīvās
sekas un, iespējams, tās pat izmantot nacionālo interešu
labā.
Pēdējie piecpadsmit gadi bija pastāvīgs mainīguma tendenču
apliecinājuma posms. Bruka vecās impērijas un valstis, un radās
jaunas, krita vieni režīmi, un to vietā nāca citi. Plānveida
ekonomiku nomainījusi brīvā tirgus saimniekošana. Sevi pieteikusi
jauna paaudze, radušās jaunas vērtības un dzīves veids.
Gandrīz ikvienu cilvēku skar tādas starptautiskas parādības kā
globalizācija, sadarbība valstiskā un nevalstiskā līmenī,
terorisma un infekcijas slimību draudi. Vēl salīdzinoši nesen
politiķi uzdeva jautājumu, vai bijušās PSRS republikas tiks
uzņemtas Eiropas Savienībā (ES) un NATO, patlaban jau piedalāmies
kā vienlīdzīgi partneri diskusijās par šo organizāciju nākotni un
lēmumu pieņemšanas procesā. Vēl pirms dažiem gadiem uzklausījām
pamācības no Rietumu kaimiņiem, kā veidot demokrātisku valsti,
tagad jau paši dalāmies pieredzē ar Balkānu, Kaukāza un
Vidusāzijas valstīm. Ņemot vērā mainīguma izpausmes iekšpolitikā
un ārpolitikā, aplūkošu tikai dažus jautājumus: kas mainās
starptautiskajā sistēmā un kas – valstu iekšējās struktūrās?
Kas mainās
starptautiskajā sistēmā?
Aukstais karš jau kļuvis par
starptautisko attiecību vēstures pētījuma objektu. Kaut arī tas
atstāja negatīvas sekas valstu un tautu likteņos, no
starptautiskās politikas teorijas raugoties, tā bija labi
organizēta akcija, tās darbības principi precīzi formulēti un
pieņemti valstu līmenī.
Lai arī aukstā kara apstākļos tiek runāts par augstu
militarizācijas pakāpi un lielu konfliktu potenciālu, tā bija
viena no visprognozējamākajām sistēmām, kurā politiķi ievēroja
principu “nedari citiem to, ko pats negribi piedzīvot”. Līdz ar
to valstu vadītāji varēja izstrādāt ilglaicīgas ārpolitiskās
stratēģijas, kuru īstenošanai paredzamie līdzekļi izrietēja no
nacionālo militāro un politisko interešu garantēšanas
vajadzībām.
Pēc aukstā kara pasaulē iestājās dažus gadus ilgs utopisma laiks,
kad dominēja priekšstats, ka starptautiskā sistēma no naidīguma
pāriet uz draudzīguma attiecībām un tādēļ valstu ārpolitisko
instrumentu arsenālā jāsamazina militārie un jāpaplašina
ekonomiskie, humanitārie un institucionālie līdzekļi.
Lai arī utopisms neļāva sniegt atbildes uz vardarbīgo konfliktu
un karu rašanās un novēršanas iespējām Eiropā, tomēr aizsākās
valstu un starptautisko institūciju adaptācijas meklējumi
straujajā pārmaiņu laikā. 20. gadsimta beigas šajā ziņā bija
optimisma augstākā virsotne, jo Eiropas centrā bija likvidēti
vardarbības perēkļi un par paplašināšanas beigu posmu paziņoja
gan ES, gan NATO. Šie notikumi iezīmēja pavērsienu uz stabilas
multipolāras starptautiskas sistēmas izveidi, lielāku paļaušanos
uz starptautiskajām institūcijām un starptautisko tiesību normām.
Šo pārliecību pastiprināja 2001. gada 11. septembra notikumi,
kuri cīņā pret terorismu apvienoja gandrīz visas pasaules
valstis, sadalot tās “ļaunuma ass valstīs” un “pārējās”. ASV
uzsāktais karš pret terorismu norisinājās globāla atbalsta
kontekstā. Tādēļ militāro akciju uzsākšana Irākā radīja jaunu
pretrunu ciklu nacionālā, reģionālā un starptautiskā līmenī. Ja
1990. gadu laika posmu saucam par posmu pēc aukstā kara, tad
laika nogriezni no 2002. gada beigām varam dēvēt par posmu pēc
aukstas dušas, no kuras valstis un organizācijas joprojām nav
atguvušās.
Pēdējā desmitgade iezīmējusi pārmaiņu dinamiku un loģiku pasaules
politiskajos procesos. Tādēļ varam secināt, kas ir mainīgs un kas
saglabāsies nemainīgs starptautiskajā sistēmā. Tās kodolu vienmēr
ir veidojušas un arī turpmāk veidos valstis. Taču nākotnē
mainīsies starpvalstu attiecību modeļi, kuri kombinēsies ar
stabilām un noturīgām vērtībām pasaules politiskā. Viena no šādām
ilglaicīgām tendencēm ir lielvalstu loma. Tā saglabāsies
nemainīga. Lielvalstis un lielās valstis arī nākotnē pretendēs uz
ietekmes palielināšanu pie katras vismazākās iespējas. Tā,
piemēram, diskusijas un viedokļu pretrunīgums ANO Drošības padomē
starp ASV un Lielbritānijas un Francijas, Krievijas, Ķīnas
pozīcijām, meklējot vienošanos par karadarbības uzsākšanu Irākā,
nav interpretējams kā tikai un vienīgi valstu attieksmes pret
mieru un karu paušana, bet arī savas lomas un svara demonstrēšana
pasaulē. Tādēļ ir maldīgi un pat bīstami veidot valsts politiku
vai pieņemt ārpolitisku lēmumu, vadoties tikai pēc viena vai otra
politiķa izteikumiem un nostājas vienā vai dažos jautājumos. Kad
Latvija Irākas jautājumā pievienojās ASV pozīcijai, bieži tika
pārmesta atsvešināšanās no ES kodola – Francijas un Vācijas. ASV,
Francija un Vācija savstarpējās attiecības pakāpeniski sāk
uzlabot, jo tām ir kopīgas intereses ne tikai reģionā, bet arī
pasaulē. Taču, ja Latvija būtu iesaistījusies šajā ķīviņā pirms
tik svarīga soļa kā NATO paplašināšanas procesa ratifikācija, tad
nodarītais kaitējums nebūtu viegli likvidējams, jo Latvijas
intereses nav samērojamas ar ASV interesēm globālā mērogā.