Teātris jurģu priekšvakarā
Latvijas Nacionālā teātra saime
godam izturējusi šos divus gadus, kas pavadīti bez pastāvīgas
mājvietas, un tagad gatavojas atgriezties savā namā, kura
restaurācijas un renovācijas gaitai ar aizturētu elpu sekojusi un
seko visa sabiedrība. Vakar, 11.februārī, Nacionālā teātra
direktora vietas izpildītājs Viesturs Rieksts, teātra
mākslinieciskais vadītājs Edmunds Freibergs, Rīgas domes
Kultūras, mākslas un reliģijas lietu komitejas priekšsēdētājs
Dainis Īvāns un Īpašuma departamenta direktors Jānis Zviedris
preses pārstāvjus informēja par teātra darbības pēdējā pusgada
rezultātiem un gaidāmo atgriešanos vēsturiskajā mājvietā.
Viesturs Rieksts atgādināja, ka pirms pusgada, kad viņš stājies
darbā, teātra finansiālais stāvoklis bijis diezgan bēdīgs.
Izstrādājot stratēģiju pārejas posmam un turpmākajiem trim
gadiem, ticis pieņemts lēmums visas problēmas risināt pašu
spēkiem un negaidīt nekādu palīdzību no malas. Tā kā izrāžu
gatavošana ārpus savām mājām prasa sevišķi lielus līdzekļus,
tikuši iestudēti galvenokārt mazas formas darbi. Un tas ir
attaisnojies. Agrāko apmēram 30 izrāžu vietā notikušas 26 izrādes
mēnesī, bet skatītāju skaits pieaudzis un vidējais zāļu
piepildījums sasniedzis 30 procentus. Sākta sadarbība ar
labdarības organizācijām. Audžuģimenes un bērnu nami saņēmuši
brīvbiļetes uz vairākām izrādēm. Kopš šī gada sākuma tiek
strādāts ar tiem projektiem, kas saistīti ar atgriešanos savā
namā. Februāra beigās pirmizrādi piedzīvos Leldes Stumbres luga
“Saulriets”, ko iestudējis režisors Valdis Lūriņš, un Marka
Kēbelija komēdija “Brīva istaba” Mihaila Kublinska režijā. Aprīlī
Rīgā ieradīsies režisors Arkādijs Kacs, kas iestudēs Šeridana
“Mēlnesības skolu”. Jūnija pirmajā nedēļā paredzēts speciāls
uzvedums – Māras Zālītes un Mārtiņa Brauna “Poēma par skatuvi”.
Ar Rūdolfa Blaumaņa “Skroderdienām Silmačos” 22.jūnijā sezona
tiks slēgta, bet tehniskais personāls turpinās apgūt jaunās
iekārtas.
Edmunds Freibergs ar gandarījumu atzīmēja, ka teātra saime godam
izturējusi divus gadus ilgo emigrāciju – ir spējusi noturēties,
mobilizēties un strādāt pat labāk nekā mājās. Par to liecina
tādas izrādes kā “Ienesīga vieta”, “Dzelzszāle” un “Divas
sirdis”. Mākslinieciskā līmeņa ziņā kritiķi Nacionālo teātri
ierindojuši otrajā vietā tūlīt aiz Rīgas Jaunā teātra, kas tiek
uzskatīts par teātra mākslas novatoru.
Tuvākajā nākotnē gaidāmi divi lieli notikumi: 18.februārī tiks
svinēta skatuves mākslas dižmeistara Kārļa Sebra 90.dzimšanas
diena, bet 23.februārī – Nacionālā teātra 85 gadu jubileja. Par
tālāko nākotni režisors izteicās lakoniski: “Par to runāsim tad,
kad būsim savā namā iekšā un viss funkcionēs. Pirmā sezona mums,
protams, uzliek lielus pienākumus un atbildību. Tai katrā ziņā
būs latvisks akcents – ar lielās klasikas iestudējumiem,
oriģināldramaturģijas izrādēm. Esam ievadījuši sarunas ar tādiem
meistariem kā Ilmārs Blumbergs, Māra Ķimele, Pēteris
Krilovs.”
Dainis Īvāns ar gandarījumu atzīmēja, ka viena domes sasaukuma
laikā izdevies noiet visu lielo ceļu no idejas akceptēšanas līdz
renovācijas pilnīgai pabeigšanai, un uzsvēra, ka līdzdalīgi te
var justies visi rīdzinieki, jo no pilsētas budžeta šiem mērķiem
tikuši atvēlēti 8,5 miljoni latu. 26.martā visi celtniecības
darbi būs pabeigti un varēs sākties sarežģīto tehnoloģisko
iekārtu apgūšana. Atšķirībā no Nacionālās operas, kuras trešā
kārta joprojām karājas gaisā, teātra rekonstrukcija un renovācija
būs pabeigta pilnīgi.
Aina Rozeniece, “LV”