Sāk diskusijas par Savienības budžetu
Tuvākajos gados Eiropas Savienība (ES) pakāpeniski plāno samazināt izdevumus lauksaimniecības atbalstam, kas pašlaik veido gandrīz pusi no visiem ES izdevumiem. Savukārt ekonomiskās izaugsmes veicināšanai, reģionālo atšķirību samazināšanai, kā arī drošības un migrācijas jautājumu risināšanai atvēlētos līdzekļus iecerēts būtiski palielināt. To paredz Eiropas Komisijas (EK) otrdien publiskotais paziņojums (piedāvājums) par ES budžeta vadlīnijām 2007.–2013. gadam.
Galvenā prioritāte –
ilgtspējīga attīstība
Lai pilnā apjomā izmantotu
paplašināšanās ieguvumus un palīdzētu Eiropā uzplaukt
labklājībai, EK ierosina trīs galvenās budžeta prioritātes:
ilgtspējīga attīstība, pilsoņu intereses un Eiropas kā globālas
partneres balss nostiprināšana.
Nākamajā ES budžeta plānošanas periodā (2007.–2013.gads) iecerēts
pakāpeniski arvien lielāku budžeta daļu novirzīt ilgtspējīgas
attīstības veicināšanai. Tas ietver ES uzņēmumu konkurētspējas un
izaugsmes veicināšanu, nodarbinātības problēmu risināšanu un
arvien lielāku uzsvaru uz kohēzijas politiku jeb līdzsvarotu
reģionālo attīstību. EK ziņojumā teikts: “Uzsvars jāliek uz
investīcijām nākotnē, piemēram, iekšējā tirgus uzņēmumu
konkurētspējas uzlabošanu, izpēti un attīstību, Eiropas vienošanu
ar sadarbības tīklu palīdzību, ES izglītības un apmācības
kvalitātes uzlabošanu, palīdzību sabiedrībai paredzēt un pārvarēt
sociālās izmaiņas.”
Saskaņā ar EK piedāvāto budžeta izdevumu sadalījumu 2006. gadā
ilgtspējīgai attīstībai paredzēts tērēt gandrīz tikpat, cik
lauksaimniecībai (gandrīz 40% budžeta katram šim mērķim), bet
budžeta plānošanas perioda beigās 2013. gadā ilgtspējīgai
attīstībai iecerēts tērēt jau gandrīz divreiz vairāk nekā
lauksaimniecībai jeb gandrīz pusi no visa ES budžeta. Absolūtos
skaitļos ilgtspējīgai attīstībai paredzēto līdzekļu apjoms
pieaugs no 48 miljardiem eiro 2006. gadā līdz 77 miljardiem eiro
2013. gadā. Bet izdevumus lauksaimniecībai šajā laikā paredzēts
nedaudz samazināt.
Stiprinās
pilsoņu drošību
Otrā prioritāte nākamajam budžeta plānošanas periodam ir “Pilsoņu intereses”. Tā ietver ES iedzīvotāju brīvības, drošības un taisnīguma stiprināšanu. Kā 10. februāra preses konferencē skaidroja EK delegācijas Latvijā vadītājs Endrū Rasbašs, šīs prioritātes mērķis ir nodrošināt apstākļus, lai ikviens ES iedzīvotājs varētu brīvi pārvietoties un droši dzīvot kopīgajā ES telpā. Lielākais uzsvars šajā sadaļā tiek likts uz ES dalībvalstu sadarbību un kopīgiem centieniem cīņā pret noziedzību. Šai prioritātei paredzēts novirzīt 1–2,3% ES budžeta līdzekļu.
ES jākļūst
par pasaules lielvaru
Visbeidzot, EK iecerējusi arvien
vairāk stiprināt ES lomu pasaulē. “Paplašinātajai Savienībai
jāuzņemas lielāka loma gan kā reģionālam līderim, gan arī kā
globālam partnerim. Šo cerību piepildīšana nozīmē, ka ES ir
jākļūst par politiski atbildīgu aktieri, kas spēj īstenot savu
ietekmi,” teikts EK publiskotajā paziņojumā.
Šajā prioritātē ietverti divi mērķi. Pirmais – stiprināt ES lomu
politiskajā pārvaldē un stratēģiskajā drošībā; otrais – attīstīt
attiecības ar tā sauktajiem jaunajiem kaimiņiem jeb ES
kaimiņvalstīm, ko tā iegūs pēc desmit valstu pievienošanās
Savienībai.
Komisijas ziņojumā teikts, ka ES kā reģionālam līderim jāuzņemas
atbildība ne tikai par sevi, bet arī par stabilitāti blakusesošās
teritorijās. Šai budžeta prioritātei jāparedz atvēlēt nedaudz
mazāk par 10% no kopējiem ES izdevumiem.”
Lielākie
maksātāji protestē
Budžeta vadlīnijas ir vairāku gadu
programma, kas nosaka Eiropas Savienības izdevumu apjomus.
Budžeta vadlīnijas ir obligātas tādā izpratnē, ka tās jāievēro
ikgada budžeta veidošanas procedūrā. Par tām vienojas Eiropas
Parlaments, Eiropas Savienības Padome un Eiropas Komisija.
Budžeta vadlīnijās atbilstoši ES piešķirto resursu griestiem ir
noteikti maksimālie izdevumu apjomi nozīmīgākajās izdevumu
sadaļās, pēc kurām tiek sastādīts ikgadējais budžets atbilstošam
laika periodam.
Galvenās ES maksātājvalstis (valstis, kuru iemaksas ES budžetā ir
krietni lielākas par finansiālajiem ieguvumiem) – Vācija,
Francija, Lielbritānija, Nīderlande, Austrija un Zviedrija – jau
iepriekš aicinājušas nākamā plānošanas perioda budžeta izdevumu
griestus no pašreizējiem 1,24% samazināt līdz 1% no nacionālajiem
ieņēmumiem. Tomēr EK pauda nostāju, ka nevar izdarīt vairāk par
mazāku naudu, un nāca klajā ar kompromisa piedāvājumu. EK
prezidents Romāno Prodi, iepazīstinot ar EK budžeta vadlīniju
piedāvājumu, apgalvojis, ka ES savus mērķus var sasniegt bez
pašreizējo valstu iemaksu griestu celšanas. Kopējām dalībvalstu
ikgada iemaksām nepieciešamie izdevumi 2013.gadā var sasniegt
143,1 miljardu eiro, kas pat paplašinātajā Savienībā atbilst
tikai 1,15% no ES nacionālajiem ieņēmumiem. Vidējie izdevumi šajā
laika periodā būs 1,14% no nacionālajiem ieņēmumiem.
Saņemot EK piedāvājumu, sešas maksātājvalstis to jau asi
kritizējušas. Kā ziņo Eiropas preses izdevumi, Zviedrijas finanšu
ministrs Bose Ringholms šo piedāvājumu nosaucis par pilnīgi
nereālu, bet Lielbritānijas un Vācijas ministri solījuši stingri
turēties pie savām iepriekš paustajām prasībām.
Kā vakar preses konferencē atzina E. Rasbašs: “Mēs esam tikai
diskusiju sākumposmā, un galīgo iznākumu šobrīd prognozēt ir
neiespējami. EK piedāvājums ir saprātīgs un reāls, un domāju, ka
tas arī tiks pieņemts.”
Sarunas par budžetu noteikti ilgs visu šo gadu, un galīgais
kompromiss varētu tikt pieņemts tikai nākamā gada pirmajā pusē.
Tas nozīmē, ka arī Latvija jau pēc divarpus mēnešiem kā
pilntiesīga dalībvalsts varēs iesaistīties ES budžeta tālākā
plānošanā.
Kāda būs Latvijas
bilance
Domājot par Latvijas iemaksām ES budžetā, E. Rasbašs atzina, ka visu valstu iemaksas ir proporcionāli līdzīgas, bet tas, cik Latvija saņems, būs atkarīgs no tālākās budžeta izdevumu plānošanas, kā arī no tā, cik sekmīgi mūsu valsts spēs apgūt sev pieejamos finanšu līdzekļus no ES fondiem. Latvija noteikti būs saņēmējvalsts, jo nav iedomājams, ka viena no trūcīgākajām dalībvalstīm ES budžetā iemaksātu vairāk, nekā no tā saņemtu, teica E. Rasbašs.
Eiropas Komisijas piedāvātā finanšu plāna pārskats 2007. – 2013. gadam (miljardi eiro 2004. gada cenās)
Saistību asignējumi |
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
1. Ilgtspējīga izaugsme |
47.582 |
59.675 |
62.795 |
65.800 |
68.235 |
70.660 |
73.715 |
76.785 |
1a. Konkurētspējas un |
8.791 |
12.105 |
14.390 |
16.680 |
18.965 |
21.250 |
23.540 |
25.825 |
1b. Kohēzija
(līdzsvarota |
38.791 |
47.570 |
48.405 |
49.120 |
49.270 |
49.410 |
50.175 |
50.960 |
2. Dabas
resursu saglabāšana |
56.015 |
57.180 |
57.900 |
58.115 |
57.980 |
57.850 |
57.825 |
57.805 |
t.sk.: Lauksaimniecība
– |
43.735 |
43.500 |
43.673 |
43.354 |
43.034 |
42.714 |
42.506 |
42.293 |
3. Pilsonība, brīvība, drošība un taisnīgums |
1.381 |
1.630 |
2.015 |
2.330 |
2.645 |
2.970 |
3.295 |
3.620 |
4. ES kā globālas partneris |
11.232 |
11.400 |
12.175 |
12.945 |
13.720 |
14.495 |
15.115 |
15.740 |
5. Administrācija |
3.436 |
3.675 |
3.815 |
3.950 |
4.090 |
4.225 |
4.365 |
4.500 |
Kompensācijas |
1.041 |
|||||||
Kopējie saistību asignējumi |
120.688 |
133.560 |
138.700 |
143.140 |
146.670 |
150.200 |
154.315 |
158.450 |
Kopējie
maksājumu asignējumi |
114.740 |
124.600 |
136.500 |
127.700 |
126.000 |
132.400 |
138.400 |
143.100 |
* Saistību un maksājumu asignējumi ir atšķirīgi, jo ilggadējiem projektiem līdzekļi tiek iedalīti lēmuma pieņemšanas gadā un līdzekļi tiek izlietoti pakāpeniski projekta īstenošanas gaitā vairāku gadu laikā. Kopumā maksājumu asignējumi ir mazāki par saistību asignējumiem, jo ES budžets arvien palielinās un daži projekti netiek īstenoti.