10. februārī, vēstulē informējot Saeimas priekšsēdētāju Ingrīdu Ūdri un Ministru prezidentu Einaru Repši par lēmumu izsludināt likumu “Grozījumi Izglītības likumā”
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas
kundze!
Godātais Ministru prezidenta kungs!
Šā gada 5.februārī Saeima ir pieņēmusi Ministru kabineta ierosinātos un Satversmes 81.panta kārtībā pieņemtos grozījumus Izglītības likumā.
Laikā no šā gada 5.februāra pie
manis kā Valsts prezidenta ar lūgumu neizsludināt 5.februārī
pieņemto likumu “Grozījumi Izglītības likumā” vērsās Saeimas
frakcija “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”, sabiedriskā
organizācija “Strasbūra”, kā arī Latvijas Krievu mācībvalodas
skolu atbalsta asociācija.
Iepazīstoties sīkāk ar iesniedzēju argumentiem, jāatzīst,
ka vairums no tiem attiecas uz 1999.gada 1.jūnija
Izglītības likuma tekstu kopumā, nevis uz 5.februārī pieņemtajiem
likuma grozījumiem.
Minētie grozījumi cita starpā paredz mainīt Izglītības likuma
Pārejas noteikumu 9.punkta 3.apakšpunkta redakciju, nosakot, ka,
sākot ar 2004.gada 1.septembri, izglītības iestādēs, kurās īsteno
mazākumtautību izglītības programmas, mācību satura apguve valsts
valodā tiek nodrošināta, ievērojot proporciju trīs piektdaļas no
kopējās mācību stundu slodzes mācību gadā.
Es nevaru piekrist apgalvojumam, ka minētie grozījumi pasliktina
vai būtiski ierobežo mazākumtautību tiesības, jo, salīdzinot ar
Saeimas iepriekš apstiprināto Pārejas noteikumu 9.punkta
3.apakšpunkta redakciju, kura paredzēja mācību uzsākšanu
mazākumtautību izglītības iestādēs desmitajā klasēs tikai
valsts valodā, 5.februāra redakcija tiesiski nostiprina
mazākumtautību tiesības iegūt izglītību dzimtajā valodā.
Izmantojot izdevību, gribu vērst Jūsu uzmanību uz atsevišķām
Izglītības likuma normām, kuras nav labotas 5.februārī pieņemtajā
likumā “Grozījumi Izglītības likumā”, bet ir labojamas iespējami
ātrā laikā.
Pirmkārt, Izglītības likuma 59.panta 2.daļa ir netaisnīga un
nepamatota pret tām privātajām izglītības iestādēm, kurās
izglītības programmas tiek īstenotas mazākumtautību valodā. Lai
gan Izglītības likuma 9.pants nosaka privāto izglītības iestāžu
tiesības nodrošināt izglītības ieguvi citā valodā, šī likuma
59.panta 2.daļa paredz, ka valsts un pašvaldību piedalās tikai
to privāto izglītības iestāžu finansēšanā, kurās akreditētās
pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas tiek
īstenotas valsts valodā. Tas diskriminē privātās izglītības
iestādes un pārkāpj principu, saskaņā ar kuru valsts un
pašvaldību finansējuma daļa seko līdzi skolēnam, lai kur viņš
mācītos.
Izglītības likuma 28.pants garantē izglītības iestādes patstāvību
izglītības programmu izstrādē un īstenošanā, savukārt 9.panta
2.daļas 2.punkts un 41.panta 3.daļa paredz, ka mazākumtautību
programmās Izglītības un zinātnes ministrija nosaka mācību
priekšmetus, kuri apgūstami valsts valodā. Es lūdzu novērst
neskaidrības, kas var rasties, realizējot Izglītības likuma 9. un
41.pantu kopsakarā ar 28.pantu.
Izvērtējot visu manā rīcībā esošo informāciju, ņemot vērā
vispusīgu konsultāciju rezultātā iegūtos argumentus, esmu
pieņēmusi lēmumu izsludināt 5.februārī Saeimā pieņemto likumu
“Grozījumi Izglītības likumā”. To darot, es vēlos lūgt Jūs kā
valsts augstākās amatpersonas pievērst vislielāko uzmanību
Izglītības likuma un tajā nostiprinātās izglītības reformas
ieviešanai. Ņemot vērā mazākumtautību izglītības jautājuma
milzīgo emocionālo slodzi, es aicinu uzņemties atbildību par to,
lai izglītības reformas ieviešana notiktu profesionāli, nevis
politizēti. Es lūdzu Jūs darīt visu iespējamo, lai Izglītības
likuma īstenošana notiktu, pragmatiski un praktiski izvērtējot
katras reformas skartās izglītības iestādes cilvēciskos resursus
un nodrošinājumu.
Uzskatu, ka Izglītības un zinātnes ministrijas pienākums ir sekot
līdzi likuma īstenošanai un gādāt par izglītības kvalitāti
visās skolās un visos mācību priekšmetos. Tām skolām, kurām
ir vai būs jebkādas grūtības īstenot Izglītības likuma normas, no
ministrijas puses ir jāizstrādā individuālas un reālas atbalsta
programmas un jānodrošina to realizēšana.
Es uzskatu, ka ir nepieciešams ļoti liels Izglītības un zinātnes
ministrijas ieguldījums, lai turpinātu izglītības reformas
izskaidrošanu un dialogu ar sabiedrību, lai nepieļautu, ka
politisko akciju rezultātā ciestu cilvēki, kuri patiešām grib
nodrošināt saviem bērniem labu izglītību un iespējas. Savukārt
parlamentam un valdībai jāuzņemas atbildība par to, lai
ministrija būtu spējīga un nodrošināta šo ieguldījumu sniegt.
Valsts prezidenta preses dienests