Latvijas dzīve un cilvēki tūkstošos fotoattēlu
Fotomāksliniekam Jānim Lerham – 100
Vairāk nekā pusgadsimtu Jānis Lerhs (1904.26.01.–1967.09.07.) ir dokumentējis Latvijas vēsturi un it īpaši tās kultūru.
Piecpadsmitgadīgais Latvijas armijas karavīrs – Jānis Lerhs 1919.gadā |
Viņa vecāki ienāca no laukiem un
apmetās Iļģuciemā. Tēvs strādāja kokzāģētavā. Māte bija audēja.
Mazais Jānis pelnīja, iznēsājot kaimiņiem kādas saimnieces
pārdoto pienu. Iļģuciemā sākās arī Jāņa skolas gadi. Pirmā
pasaules kara laikā vecāki pārcēlās uz dzīvi Rīgas centrā, kur
tēvs bija sētnieks. Jānis turpināja skolas gaitas un sāka strādāt
par izsūtāmo zēnu Pēterpils Starptautiskajā komercbankā.
Juku laikos nenoskaidrotos apstākļos sētā nošāva Jāņa Lerha tēvu.
Dzīve vēl vairāk sarežģījās. Jānis Lerhs pieteicās Latvijas
jaunajā armijā, lai piedalītos brīvības cīņās. Jau armijas laikā
J.Lerhs meklēja darbu. Nesekmīgi. Tādēļ viņš pārdeva vērtīgo tēva
dāvāto pulksteni un nopirka fotoaparātu. Tas uz visu mūžu
pārmainīja Jāņa Lerha dzīvi.
Izglītojies dažādos fotokursos un privātstudijās, Jānis Lerhs
kļuva par Latvijas dzīves dokumentētāju. Izstādēs viņš sāka
piedalīties 1923.gadā.
Trīsdesmito gadu beigās J.Lerhs atklāja privātstudijas Brīvības
bulvārī un Elizabetes ielā. Tās darbojās vēl dažus gadus pēc Otrā
pasaules kara, pēc tam viņš savu studiju nodeva Latvijas Teātra
biedrības rīcība, kur vairākus gadus arī pats strādāja.
Jānis Lerhs dokumentējis Latvijas vēsturi dažādos laikos. Īpaši
vērtīga ir Latvijas armijas dokumentēšana (viņš bija žurnāla
“Kadets” štata darbinieks, kādu laiku arī Latvijas armijas
ģeneralitātes štāba fotogrāfs). Šie darbi nu izklīduši dažādu
muzeju fondos un daļēji vēl saglabājušies privātkolekcijās.
Iecerēts simtgades jubilejas gada ietvaros sarīkot par šo tēmu
izstādi. Tās apjoms būs atkarīgs no muzeju un kolekcionāru
atsaucības.
Īpaša tēma bija studenšu korporācijas. Savukārt kolēģis Krišs
Rake fotografēja studentu korporācijas. Kad šī kolekcija bija
izstādīta Latvijas Fotogrāfijas muzejā, uz to ielūdza Rīgā
dzīvojošās korporāciju pārstāves, lai apzinātu personības. Taču
atsaucība nebija liela. Negatīvi no S.Timšāna kolekcijas tiks
dāvināti Latvijas Akadēmiskajai bibliotēkai.
Ir saglabājušies 36 Jāņa Lerha negatīvi par Brīvības pieminekļa
atklāšanu 1935.gada 18.novembrī. Kopiju komplekts līdz 13.martam
skatāms Latvijas Fotogrāfijas muzejā.
Ievērojamākie Latvijas kori aicinājuši J.Lerhu uz saviem
reprezentācijas koncertiem. J.Lerhs ir fotografējis ap 70
procentiem Latvijas komponistu un arī vairākus Pēterburgas un
Maskavas mūziķus, dokumentējis arī dažu Latvijas dziedoņu
uzstāšanos Maskavā. Iecerēta arī šāda izstāde.
Vienīgā plašākā negatīvu kolekcija J.Lerham ir par Kaucmindes
(vēlāko Saulaines) Mājturības semināru un Latvijas Mājturības
institūtu Rīgā. Sevišķa vērtība ir tā laika galdu klājumu un
mākslinieka Jēkaba Bīnes mēbeļu fotogrāfijām.
Līdz pat piecdesmitajiem gadiem J.Lerhs izmantoja tikai stikla
negatīvus. Daudzi no tiem nav saglabājušies. J.Lerhs pats
iznīcinājis pilnīgi visus vācu okupācijas laikā uzņemtos
negatīvus.
Antra Liedskalniņa titullomā Andreja Upīša drāmas “Žanna d’Arka” izrādē Nacionālajā teātrī 1962.gada decembrī |
J.Lerhs dokumentējis 1940. un
1941.gada demonstrācijas un arī tā laika Saeimas sēdi. Visi šie
240 negatīvi tagad atrodas Latvijas kinofotofono arhīvā (izņemot
kopijas, kuras atļāva saglabāt un izmantot).
Ar 1950.gadu Latvijas Teātra biedrība J.Lerhu norīkoja darbā
teātros, lai tur tiktu fotografētas visas izrādes. Tiek minēti:
Ceļojošais teātris, Daugavpils teātris, Valmieras teātris,
Operetes teātris, Jaunatnes teātris, Krievu drāmas teātris un
Dailes teātris (īpaši liela kolekcija), arī Filharmonija un
Cirks. Atsevišķos gadījumos, aizvietojot kolēģus, viņš
fotografējis arī Operā un Drāmas teātrī. Apzināti pieci tūkstoši
uzņēmumu, bet daudzi negatīvi J.Lerha dzīves laikā nodoti Teātra
biedrībai un pēc viņa nāves – dažādiem muzejiem.
Neapgūti ir vairāki simti Dziesmu svētku negatīvu (fotografēti
visi svētki pēc Otrā pasaules kara līdz J.Lerha mūža
beigām).
Lielākā bagātība ir portretu kolekcija, kas tapusi viņa dzīves
laikā: rakstnieki, teātru režisori, aktieri, komponisti,
mākslinieki, valdības locekļi, sabiedriskie darbinieki un
zinātnieki. Īpaši plašas ir Eduarda Smiļģa, Lilitas Bērziņas,
Vijas Artmanes, Elgas Īgenbergas, Jāņa Zābera, Laimas
Andersones-Silāres, Andreja Upīša, Arvīda Griguļa, Viļa Lāča,
Augusta Kirhenšteina un ap 20 latviešu tēlotājas mākslas
pārstāvju portretu kolekcijas. J.Lerhs ir dokumentējis visas
lielākās mākslas izstādes Rīgā un dažas Maskavā.
Gribētos īpaši atzīmēt J.Lerha devumu Latvijas fotogrāfijas
vēstures saglabāšanā. Viņš bija fotogrāfu biedrības sēžu
sekretārs – protokolists un saglabājis protokolu grāmatas līdz
mūža beigām. S.Timšāns tās dāvinājis Latvijas Fotogrāfijas
muzejam.
Jāpiebilst, ka Jānis Lerhs vairākus gadu desmitus neatlaidīgi
racionalizēja fotografēšanas metodes, eksperimentēja ar gaismām,
papīru, fonu un pozu meklējumiem. Viņš izgatavoja arī daudzas
iekārtas fotogrāfa darba mehanizēšanai un racionalizēšanai. Tās
nav saglabājušās.
Sigizmunds Timšāns
Bermontiādes laikā sagrautais
tilts pār Daugavu un jaunā tilta celtniecība Foto: Jānis Lerhs |