Bibliotēku nemirstības atslēga
Par bibliotēku sūtību informācijas sabiedrībā, bibliotēkas etalonu tuvākajā nākotnē un Latvijas situāciju pasaules labākās prakses kontekstā sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” stāsta Nacionālās bibliotēkas direktors Andris Vilks.
Andris Vilks Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Pērn decembrī pasaules
informācijas sabiedrības veidošanai veltītajā sanāksmē Ženēvā
negaidīti daudz tika runāts par bibliotēku informācijas
sabiedrības kontekstā. Tai, protams, jāsaglabā tradicionālās
funkcijas, bet, attīstoties informācijas komunikācijas
tehnoloģijām, paralēli jāuzņemas arī jauni pienākumi.
Pasaulē piekļūšana informācijai un zināšanām diferencējusies
tāpat kā iedzīvotāju labklājība attīstītākajās un mazāk
attīstītākajās valstīs. Ja runājam par bagātajiem un
nabagajiem informācijas vidē, – ir cilvēki, kuru bagātība
ir pieeja zināšanām un informācijai, un ir cilvēki, kuru trūkums
izpaužas ierobežotā pieejamībā. Šo atšķirību raksturo īpašs
termins – digitālā plaisa. Viens no svarīgākajiem līdzekļiem, lai
mazinātu digitālās plaisas efektu, ir bibliotēka – vieta, kas var
nodrošināt informācijas un zināšanu pieejamību tiem, kam nav citu
iespēju. Šī funkcija iezīmē bibliotēku attīstības perspektīvu
piecpadsmit, divdesmit gadu tālā nākotnē.
Cits atzinums raksturo robežšķirtni starp bibliotēku vidi, kādu
tradicionāli iztēlojamies, un to, kā tā attīstīsies. Proti,
informācijas sabiedrības veidošanā ļoti liela nozīme ir
informācijas radītājiem – tie ir izdevēji, literāti, žurnālisti
utt. Pirmo reizi šim pulkam pieskaitīti arī bibliotekāri.
Tradicionāli bibliotekāriem informāciju, kas bija publicēta,
tātad akceptēta kā vērtība, atlika vien labi glabāt un piedāvāt
lasītājam. Bet elektroniskā formā pieejamā informācija nebūt nav
tāda, kas visa bez izņēmuma jāpiedāvā klientam. Ir bezgala daudz
informācijas, kurai nav nekāda sakara ar nopietnām zināšanām – tā
nav ticama, kvalitatīva un autoritatīva. Tātad bibliotekāram
jāsāk vērtēt saturu, ko viņš agrāk nedrīkstēja darīt.
Elektroniskā vide radikāli mainījusi bibliotēku darba lauku.
Klients taču vēlas zināt, vai informācija ir laba un vai tai var
uzticēties, bet tīmeklis pats nenodrošina kritērijus
izvērtēšanai.
Ir vēl kāds aspekts, kas liecina, ka bibliotekāri kļūst par
informācijas radītājiem. Piemēram, veidojot bibliotēku
mājaslapas, tajās izvērtējot un apkopojot informāciju, ievietojot
ar attēliem apvienotu digitalizētu tekstu, bibliotēku resursos
rodas pavisam jauns informācijas apkopojums. Tikpat nozīmīgas ir
bibliotekāru prasmes pakalpojumu sniegšanā par tīmeklī pieejamo
informāciju. Proti, vienmēr bijuši un būs cilvēki, kas paši
lieliski orientējas internetā, taču gluži tāpat ir cilvēki, kas
ne vien grib, lai viņiem sameklē informāciju, bet vēlas arī
informācijas vērtējumu, analīzi.
Pieeja bibliotēkā tīmekļa maksas resursiem
Arī autortiesību aizsardzības
jautājums, kas kļuvis aktuāls elektroniskajā vidē, ietekmē
bibliotēku lomu un vietu modernajā pasaulē.
Protams, tīmeklī ir milzīgi bezmaksas informācijas resursi, taču
autortiesību ziņā aizsargāto resursu apjoms arī pieaug. Ar
tradicionāli iespiesto informāciju katrā valstī tiek skaidri
formulēts, kas ir autortiesību pārkāpums un par ko var sodīt, bet
tīmeklī, kur arvien vairāk ieplūst zināšanas un radoši
intelektuālas vērtības, režīms, kā tās pieejamas, no autortiesību
viedokļa ir samērā nesakārtots.
Taču jau šobrīd ne visa informācija ir pieejama bez maksas un
jūtami iezīmējas tendence pieaugt dažādu barjeru skaitam, kas
saistītas tieši ar intelektuālā īpašuma aizsardzību.
Privātpersonai individuāli sašaurinās iespējas saņemt šīs
zināšanas. Sakārtojot autortiesību jautājumu elektroniskajā vidē
ievietotajam intelektuālajam īpašumam, daļai iedzīvotāju būs
izdevīgāk, ja ar autoru norēķināsies bibliotēka. Proti, lietotājs
bibliotēkā noteiktā kārtībā piekļūs tai informācijai, kurai ir
ierobežota pieeja maksas attiecību dēļ. Salīdzinājumam –
bibliotēka iepērk grāmatas un izsniedz lasītājam, bet tagad tā
klientiem nodrošinās arī pieeju resursiem tīmeklī. Par
informācijas paketi norēķināsies konkrētā bibliotēka vai
bibliotēku kopas. Tā ir brīva izvēle, gluži kā ar grāmatām –
pašam veidot mājas bibliotēku un pirkt interesējošos izdevumus
vai aiziet uz bibliotēku.
Kultūrvēsturiskā mantojuma digitalizācija
Labākie piemēri, kā jau tagad
bibliotēkas spēj strādāt, nodrošinot klientus ar tīmeklī pieejamo
informāciju, liecina, ka internets, piemēram, publiskajās
bibliotēkās ir bez maksas. Tā izpaužas digitālās plaisas efekta
novēršanas funkcija. Latvijā bibliotēkas to vēl nevar atļauties.
Bet vai bezmaksas interneta pieeja neizvēršas haosā? Ir dažādas
iespējas regulēt tīmekļa izmantošanu. Viena no metodēm – jāstāv
kājās. Tātad klients lieki nesērfos tīmeklī, bet lieti izmantos
bezmaksas pieeju.
Mūsdienās ļoti nozīmīgs informācijas resurss ir pilnteksta datu
bāžu paketes, kuras rada speciāli bibliotēkām un kuru cena līdz
ar to ir izdevīga. Te varu atsaukties uz Latvijas praksi. Vairāk
nekā divdesmit mūsu bibliotēkās, kurās pieejams internets,
klientiem ir iespēja izmantot vairāk nekā 5000 datu bāzu paketi,
kas noder studijām un pētniecībai. Attīstītajās valstīs
digitalizētās informācijas resursi ir milzīgi. Viena no
svarīgākajām jomām, par kurām tos veido, – kultūrvēsturiskais
mantojums, piemēram, unikālas dokumentālas vērtības, kas
oriģinālā saglabājušās vien dažos eksemplāros. Oriģināli ir
neaizskarami, jo jāsaglabā mūžīgi, bet tajā pašā laikā tiem jābūt
pieejamiem, jo cilvēki tos vēlas izmantot kultūras tūrismā vai
mācību procesā. Un izeja rasta digitalizācijā. Pasaulē
kultūrvēsturiskā mantojuma digitālizācija izvērtusies lielos
projektos – bibliotēku sadarbībā ar muzejiem un arhīviem notiek
interesantas lietas.
Piemēram, komponista Jāzepa Vītola mantojuma – nošu, fotogrāfiju,
koncertu afišu, dokumentālo filmu utt. – oriģināli izkaisīti pa
desmitiem krātuvju. Bet, ja oriģināliem izveidotu digitālās
kopijas un tās apkopotu vienā pieejas punktā, bibliotēku
apmeklētājam būtu sniegta iespēja iepazīties ar šo mantojumu
vienkopus. Teiksim, datorā skatīties nošu oriģināla kopiju, bet
fonā – atskaņojumus. Latvijā šis projekts nav īstenots, bet pēc
analoga principa citur realizē neskaitāmus ļoti nozīmīgus
projektus un digitālā formā tiem nodrošināta pieeja visā
pasaulē.
Minēšu kādu ar oriģināliem saistītu paradoksu. Dānijā nesen
izstrādāts digitalizācijas projekts arhitektūras pieminekļiem
trīsdimensiju veidolā. Projekta autori papētīja, kas visvairāk
izmanto datu bāzi. Izrādījās, 99 procenti ir ārzemnieki. Varētu
šķist – internetā telpiski attēlotie objekti apskatīti, un
interese par tiem zūd. Nē, gluži pretēji. Pateicoties objektu
digitalizācijai un iespējai uzzināt par tiem, interese par
oriģinālu neplok. Cilvēki tiecas pēc emocionālās saiknes ar
oriģinālu, un vēlme to apskatīt būtiski pieaug. Piemēram, Latvju
dainas. Lūdzu, internetā pieejamas. Taču savām acīm redzēt Dainu
skapi, Barona pašrocīgi rakstītās zīmītes – to nekad neatsvērs
internets. Un tajā pašā laikā tīmeklis ir brīnišķīgs līdzeklis
intereses radīšanai par oriģinālu, turklāt tas nodrošina pieeju
interesējošajam objektam digitālā formā jebkurā laikā un vietā.
Tātad valsts savu kultūrvēsturisko mantojumu šādi tikai
popularizē un veicina arī tūrismu.
Moderna bibliotēka un sabiedrības vajadzības
Attīstītajās valstīs bibliotēku
sistēmā jau sen beidzies pamatposms modernizācijā, līdz ar to tur
iespējams strādāt pavisam citā kvalitātē un domāt tikai par
iepriekšminētajām lielajām lietām. Latvijā ir citādi. Mūsu
bibliotēkas savā attīstībā atrodas krasi atšķirīgos līmeņos.
Piemēram, atsevišķu projektu dēļ, kas saistīti ar digitālās vides
veidošanu, Latvija pamanīta pat starptautiski, tajā pašā laikā
laukos ne viena vien publiskā bibliotēka nīkuļo. Taču moderna
bibliotēka nenozīmē tikai tās attīstību ar informācijas
tehnoloģijām. Tā taču ir tikai rīks, ko mēs labāk vai sliktāk
izmantojam. Moderna bibliotēka ļoti prasmīgi spēj izprast
sabiedrības vajadzības un atrod šo vajadzību nodrošināšanai
adekvātus resursus, kas var būt ļoti dažādi – grāmatu iegāde,
mājaslapu veidošana, izstādes sagatavošana, programma
bezdarbniekiem. Tātad metodes var būt tradicionālas, svarīgākais
ir izprast, kas cilvēkiem vajadzīgs, sagādāt to un precīzi
pasniegt.
Latvijā ir bibliotēkas, kuras nav spējīgas ne finansiāli, ne
profesionāli, ne arī ar informācijas komunikāciju tehnoloģiju
infrastruktūru adekvāti reflektēt uz sabiedrības vajadzībām.
Bieži gan tā nav pašu bibliotekāru vaina. Gradācija bibliotēku
attīstībā ir radikāli atšķirīga, pretpoli ļoti tālu viens no
otra. Tiesa, mūsu bibliotēkām ir augsts motivācijas līmenis. Un
tas ir svarīgs priekšnosacījums attīstībai. Arī kompetences ziņā
esam līdzvērtīgi, atalgojuma ziņā gan....
Latvijas bibliotēkas, īpaši akadēmiskās, zinātniskās, arī
Nacionālā, salīdzinājumā ar pasaules labākajiem paraugiem
pieejamo informācijas resursu ziņā ievērojami atpaliek. Protams,
šīm mūsu bibliotēkām ir krasi atšķirīgas iespējas informācijas
ieguvē, tomēr, kopumā vērtējot, dramatiski atpaliekam no
attīstīto valstu iespējām. Bet, lai cik paradoksāli tas būtu,
mums ir publiskās bibliotēkas, kas jau šobrīd atbilst
starptautiskajiem standartiem resursu iegādē. Tajā pašā laikā ir
publiskās bibliotēkas ar ļoti niecīgām iespējām. Latvijā viena
rajona teritorijā ir publiskās bibliotēkas, kurām informācijas
iegādei atvēlētais finansējums var atšķirties vairākus desmitus
reižu. Tātad iedzīvotājiem dažādos pagastos ir krasi atšķirīgas
iespējas piekļūt informācijai un zināšanām.
Savukārt informācijas komunikāciju vides ziņā ar lielām cerībām
raugāmies tuvākajā nākotnē – dažos gados teju vai būsim
izlīdzinājušies ar pasaules vidējo līmeni. Paredzams, ka 2007. –
2008.gadā visās bibliotēkās būs bibliotekāro procesu
automatizācijas sistēmas un arī internets. Informācijas
infrastruktūras attīstībā uz priekšu virzāmies visdinamiskāk,
salīdzinot ar iespējām iegādāties informācijas resursus, ar
apstākļiem, kādos strādājam, un atalgojuma izaugsmi. Uz jauno
Eiropas Savienības dalībvalstu fona nekādā ziņā nejūtamies kā
sliktākie.
Izglītība mūža garumā
Sabiedrībā spriež par Nacionālās
bibliotēkas ēkas celtniecību. Bet ēka nav pašmērķis. Nacionālās
bibliotēkas funkcijās ietilpst daudzi pienākumi, kas tieši skar
nevis lasītājus, bet visu bibliotēku tīklu. Tas, ko darām, un
tas, ko varēsim izdarīt, izmantojot jaunās ēkas piedāvātās
iespējas, iespaidos visu bibliotēku sistēmu. Svarīgi, ka ēkas
projektam un vienotajai bibliotēku informatīvās sistēmas
ieviešanai ir viens finansēšanas avots un vienas uzraudzības
padomes kontrole (valsts vienotā bibliotēku informācijas sistēmas
projekta galvenais mērķis – izveidot saskaņotu valsts un publisko
bibliotēku informācijas sistēmu, sniegt universālus informācijas
pakalpojumus lasītājiem gan informācijas meklēšanā, gan
nepieciešamo grāmatu, publikāciju, izziņu un dokumentu piegādē no
Latvijas un starptautiskajiem informācijas avotiem). Tātad
paralēli tiek apzinātas un risinātas tās iespējas, ko, turpinot
stimulēt bibliotēku tīkla attīstību, varēs sniegt Nacionālā
bibliotēka pēc ēkas projekta īstenošanas. Interesants paraugs
tam, ko sabiedrībai nozīmē nacionālā bibliotēka un vienotais
bibliotēku tīkls, ir Singapūra. Šajā valstī, Latviju nedaudz
apsteidzot, jau tiek celta nacionālās bibliotēkas ēka un tiek
veidots vienotais tīkls. Singapūras projekta atslēgvārds –
izglītība mūža garumā. Proti, īstenojot projektu, bibliotēku
sistēmā būs visi nepieciešamie komponenti, kas ikvienam
sabiedrības loceklim nodrošinās iespēju izglītoties mūža
garumā.
Arī mēs tuvojamies jaunam Nacionālās bibliotēkas attīstības
posmam vai vismaz domāšanai par šo attīstības posmu – vairs
netiek runāts par bibliotēku tikai kā par fizisku vienību, bet
gan par nepieciešamību radīt priekšnosacījumus, lai bibliotēka
spētu sabiedrībai nodrošināt vienotu pakalpojumu paketi. Tas ir,
iedzīvotājam nav svarīgi, kas par bibliotēku, kā to sauc un kur
tā atrodas, viņam svarīgi, lai bibliotēku sadarbības rezultātā
būtu pieejams integrētais pakalpojums jebkurā valsts vietā.
Šobrīd par Nacionālās bibliotēkas ēkas projektu vairāk vai mazāk
jaušama skaidrība, tāpēc aicinu sabiedrību izteikties par vēlamo
bibliotēkas saturu. Līdz ar ēkas būvniecību un vienotā
informācijas tīkla veidošanu tikpat aktuāli ir risināt ar
projekta saturu saistītos jautājumus. Tāpēc nepieciešams
apmainīties ar idejām. Iepriekš gadu gadiem notikušās diskusijas,
izskanējušie viedokļi, kritiskās piezīmes, jautājumi vispār par
ēkas nepieciešamību slēpa sevī kādu būtisku racionālu graudu.
Vismaz rosināja domāt, vai kritiskais vērtējums patiesi neslēpj
kādu problēmu. Un šī diskusija jāturpina jaunā kvalitātē. Nav
jābaidās no jautājumiem. Jābaidās, ka reiz uz kādu no tiem nebūs
iespējams atbildēt.
Ilze Apine, “LV”