Valsts sekretāru 2004.gada 12.februāra sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā tiek veikti militāra rakstura preču un pakalpojumu
iepirkumi”.
Likuma “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām” 4.pants nosaka šā likuma piemērošanas izņēmumus.
Minētā panta trešā daļa deleģē Ministru kabinetam noteikt
kārtību, kādā tiek veikti militāra rakstura preču un pakalpojumi
iepirkumi.
Noteikumu projekts noteiks kārtību, kādā tiks iepirktas militāra
rakstura preces un sniegti militāra rakstura pakalpojumi, kas
noteikti pielikumā, Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (NBS),
Aizsardzības ministrijas, Tieslietu ministrijas un Iekšlietu
ministrijas un to padotībā esošo iestāžu vajadzībām.
Militāra rakstura preču pirkšana un pakalpojumu sniegšana šo
noteikumu izpratnē ietver arī to transportēšanu, apdrošināšanu,
ieviešanu, ierīkošanu, uzturēšanu, modernizāciju un citus
nepieciešamos pakalpojumus, tajā skaitā arī ar personāla apmācību
saistītos pakalpojumus.
Pasūtītājs, ievērojot iepirkuma mērķi un piegādes termiņus,
izvēlas piemērot vienu no šādām iepirkuma procedūrām: ar NATO vai
Eiropas Savienības iepirkuma aģentūru (“Starptautiskās
aģentūras”) starpniecību; kopīgi visām trim Baltijas valstīm; no
ārvalstu bruņotajiem spēkiem; NBS militārajiem formējumiem
ārvalstīs.
Iepirkuma veikšanai pasūtītājs izveido iepirkuma komisiju, kas
darbojas saskaņā ar pasūtītāja noteikto pilnvarojumu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Veselības ministrijā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts kontrolē, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 23.februārim;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Par Ziemeļatlantijas līguma dalībvalstu līgumu par informācijas
drošību”.
Noteikumu projekts sagatavots saskaņā ar
Reformu ieviešanas plānu dalībai NATO, kura V sadaļas “Tiesiskie
jautājumi” 2.uzdevumā noteikts, ka Latvija sešu mēnešu laikā pēc
pievienošanās NATO apstiprinās/pievienosies Ziemeļatlantijas
līguma organizācijas darbību regulējošiem līgumiem, kuriem
uzaicināšana nav nepieciešama.
Viens no šādiem līgumiem ir Ziemeļatlantijas līguma dalībvalstu
līgums par informācijas drošību, kas regulē NATO dalībvalstu
savstarpējos pienākumus informācijas drošības jomā. Līguma mērķis
ir noteikt NATO dalībvalstu pienākumus gan pret NATO, gan pret
citu dalībvalstu izstrādāto klasificēto informāciju, kā arī
noteikt, ka šī līguma puses ieviesīs drošības standartus, kas
nodrošinās klasificētās informācijas aizsardzību vienādā līmenī
visās šī līguma valstīs. Līgumā noteikts, ka valstis nodrošina ne
tikai visu to personu, kurām darba pienākumu dēļ jāstrādā ar
klasificēto informāciju, dažādas atbilstošas pārbaudes, bet arī
to, ka, veicot šīs pārbaudes, līguma pusē pēc pieprasījuma ir
savstarpēji jāsadarbojas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījums Likumā par ostām”.
Saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumu atsevišķas
funkcijas jūrlietās atbilstoši savai kompetencei pilda Nacionālo
bruņoto spēku Jūras spēku (Jūras spēku) vienības, kas veic krasta
apsardzes funkcijas. Atbilstoši Jūrlietu pārvaldes un jūras
drošības likumam, veicot krasta apsardzes funkcijas, Jūras spēku
kuģi likvidē kuģu negadījumu un avāriju, jūrā izlijušās naftas un
bīstamo vai kaitīgo vielu noplūdes sekas, koordinē un veic
cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā atbilstoši 1979.gada
Starptautiskajai konvencijai par meklēšanu un glābšanu jūrā
(SAR), kā arī veic citas funkcijas sabiedrības interesēs.
Tā kā Jūras spēku bāzes atrodas Rīgā, Liepājā un Ventspilī, Jūras
spēku kuģi nevar laikus piekļūt notikuma vietai, ja tā atrodas
lielā attālumā no minētajām Jūras spēku bāzēm. Tāpēc, lai
nodrošinātu operatīvu un efektīvu Jūrlietu pārvaldes un jūras
drošības likumā noteikto uzdevumu izpildi, Jūras spēku kuģiem ir
nepieciešams izmantot arī mazo ostu piestātnes, no kurām
dežurējošie kuģi varētu
ātrāk piekļūt notikuma vietai.
Pašreiz Jūras spēku dežurējošie kuģi izmanto Rojas, Pāvilostas un
Salacgrīvas mazo ostu piestātnes. Tā kā likumā nav paredzēta ostu
piestātņu bezmaksas izmantošana likumā noteikto uzdevumu
izpildei, ostu pārvaldes pieprasa slēgt ar tām nomas
līgumus.
Tā kā ostu piestātnes tiek izmantotas Jūrlietu pārvaldes un jūras
drošības likumā noteikto funkciju efektīvākai veikšanai, būtu
lietderīgi izdarīt grozījumu Likumā par ostām, paredzot bezmaksas
ostu piestātņu izmantošanu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības
likuma noteikto uzdevumu veikšanai.
Likumprojekts paredz neiekasēt ostas maksu no Jūras spēku kuģiem,
ja tie izmanto ostu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā
noteikto uzdevumu veikšanai, kas nodrošinās efektīvu un
savlaicīgu Latvijas Republikas uzņemto starptautisko saistību un
citu iepriekš minētajā likumā noteikto Jūras spēku funkciju
izpildi.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes,
Veselības, Vides ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par valstīm un starptautiskajām organizācijām, kuru
sastādītajos sarakstos iekļautas personas sakarā ar aizdomām par
terora akta izdarīšanu vai līdzdalību tajā”.
Noteikumu
projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru prezidenta
2004.gada 21.janvāra rezolūciju. 2003.gada 18.decembrī Saeimā
tika pieņemts likums “Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizācijas novēršanu””. Ar grozījumiem minētā likuma
4.panta otrās daļas pirmais punkts tika izteikts jaunā
redakcijā.
Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta
un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību”, zaudējot spēku likuma
normai, kas pilnvarojusi Ministru kabinetu izdot noteikumus, par
spēku zaudējušiem uzskatāmi arī noteikumi, kas izdoti,
pamatojoties uz spēku zaudējušo normu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Ministru kabineta 2003.gada 15.jūlija
noteikumi Nr.387 “Noteikumi par valstīm un starptautiskajām
organizācijām, kuru sastādītajos sarakstos iekļautas personas
sakarā ar aizdomām par terora akta izdarīšanu vai līdzdalību
tajā” uzskatāmi par spēku zaudējušiem, un tos ir nepieciešams
izdot no jauna saskaņā ar likuma “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu” 4.panta otrās daļas pirmā punkta jauno
redakciju.
Noteikumu mērķis ir nepieļaut starptautisko teroristisko
organizāciju finansēšanu caur Latvijas Republikas kredītiestādēm.
Noteikumu projekts nosaka, pie kādiem nosacījumiem starptautiskas
organizācijas vai valsts sastādīts teroristu organizāciju vai
personu saraksts tiek atzīts un ieviests Latvijas
Republikā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Iekšlietu ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, saskaņojumi jāsniedz
līdz 19.februārim.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par Eiropas Savienības struktūrfondu
vadību”.
Noteikumu projekts noteiks Eiropas Savienības struktūrfondu
vadības kārtību, struktūrfondu vadībā iesaistītās puses, to
tiesības un pienākumus. Struktūrfondu vadība ir Vienotā
programmdokumenta, programmas papildinājuma sagatavošana un
apstiprināšana, kā arī struktūrfondu ieviešana, finanšu kontrole,
audits, uzraudzība un izvērtēšana. Programmdokuments ir Eiropas
Komisijas apstiprināts dokuments, kas izstrādāts atbilstoši
Eiropas Kopienas tiesību aktiem un nosaka struktūrfondu
finansējuma izmantošanas stratēģiju un mērķus, finansējamās
prioritātes, pasākumus un aktivitātes Latvijas Republikā.
Programmas papildinājums ir dokuments, kas izstrādāts atbilstoši
Eiropas Kopienas tiesību aktiem un nosaka programmdokumenta
ieviešanas kārtību.
Programmdokumentā minēto prioritāšu, pasākumu un aktivitāšu
ieviešanā izmantojami šādi finanšu līdzekļi: publiskais
finansējums: struktūrfondi: Eiropas Reģionālās attīstības fonds
(ERAF); Eiropas Sociālais fonds (ESF); Eiropas Lauksaimniecības
virzības un garantiju fonda virzības daļa (ELVGF);
Zivsaimniecības vadības finansēšanas instruments (ZVFI), kā arī
nacionālais finansējums: valsts budžeta līdzekļi; pašvaldības
budžeta līdzekļi; citi; privātais finansējums.
Struktūrfondu vadību nodrošina: vadošā iestāde; maksājumu
iestāde; pirmā līmeņa starpniekinstitūcija; otrā līmeņa
starpniekinstitūcija; struktūrfonda finansējuma saņēmējs; grantu
shēmas apsaimniekotājs; granta finansējuma saņēmējs; uzraudzības
komiteja; vadības komiteja.
Noteikumu projektā norādīti Eiropas Savienības struktūrfondu
vadības nosacījumi Latvijas Republikā – Vienotā programmdokumenta
un programmas papildinājuma sagatavošana un apstiprināšana,
struktūrfondu ieviešana, finanšu kontrole un audits, uzraudzība
un izvērtēšana.
Noteikumu projektā norādīts, ka Eiropas Savienības struktūrfondu
vadības funkcijas īsteno šādas valsts pārvaldes iestādes: vadošās
iestādes funkcijas – Finanšu ministrija; maksājumu iestādes
funkcijas – Valsts kase; pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas
funkcijas – Vides ministrija, Satiksmes ministrija, Kultūras
ministrija, Ekonomikas ministrija, Labklājības ministrija,
Izglītības un zinātnes ministrija, Veselības ministrija,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija,
Informācijas sabiedrības birojs; otrā līmeņa
starpniekinstitūcijas funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu
aģentūra, Valsts nodarbinātības aģentūra, Lauku atbalsta
dienests, Profesionālās izglītības attīstības programmu
aģentūra.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas,
Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides,
Zemkopības ministrijā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā Trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kontrolē, Nevalstisko organizāciju
centrā, saskaņojumi jāsniedz līdz 20.februārim;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju
veidlapām”.
Saeima 2003.gada 30.oktobrī pieņēma likumu
“Par akcīzes nodokli”, kas spēkā stāsies ar 2004.gada 1.maiju,
tas izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības prasībām.
Noteikumu projekts nosaka akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapu
paraugus. Saskaņā ar likumu akcīzes preces ir naftas produkti,
alkoholiskie dzērieni (arī alus), tabakas izstrādājumi,
bezalkoholiskie dzērieni un kafija. Tādējādi arī paredzēti pieci
deklarāciju paraugi – viens katram produkta veidam. Akcīzes
nodokļa deklarācijas jāiesniedz akcīzes nodokļa maksātājiem, un
tās jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā. Deklarāciju iesniegšanas
termiņš ir dažāds atkarībā no akcīzes nodokļa maksātāja statusa.
Nodokļa maksātājs – noliktavas turētājs, apstiprināts tirgotājs
vai nodokļa maksātāja pārstāvis – akcīzes nodokļa deklarāciju par
taksācijas periodu – vienu kalendāra mēnesi – iesniedz 15 dienu
laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda. Savukārt citi akcīzes
nodokļa maksātāji akcīzes nodokļa deklarāciju iesniedz ne vēlāk
kā vienu darbdienu pēc akcīzes nodokļa attiecīgā samaksas
termiņa.
Arī šobrīd akcīzes nodokļa maksātāji iesniedz deklarācijas par
akcīzes nodokli. Pašlaik piemērojamie akcīzes nodokļa deklarāciju
veidlapu paraugi ir noteikti Ministru kabineta 2000.gada
25.janvāra noteikumos Nr.37 “Noteikumi par akcīzes nodokļa
deklarāciju veidlapām”, kas zaudēs spēku ar 2004.gada
1.maiju.
Pēc būtības izstrādātais noteikumu projekts aizstās šobrīd spēkā
esošos noteikumus, vienīgi saskaņā ar likumu ir palielinājies
akcīzes nodokļa maksātāju loks, kam būs jāiesniedz
deklarācijas.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas ministrijā,
Nacionālajā Trīspusējās sadarbības padomē;
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos
Nr.214 “Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar
to saistītajiem pakalpojumiem”.
Imigrācijas likumā, kas
stājās spēkā 2003.gada 1.maijā, Ministru kabinetam deleģētas
tiesības noteikt kārtību, kādā Latvijas Republikā ieceļo un
uzturas Eiropas Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi.
Šobrīd Eiropas Savienībā pieņemti vairāki normatīvie akti,
kas
nosaka īpašus ieceļošanas un
uzturēšanās nosacījumus Eiropas Savienības pilsoņiem un to
ģimenes locekļiem. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas
starptautisko saistību izpildi, ir izstrādāts noteikumu
projekts.
Noteikumu projektā, pamatojoties uz Latvijas Republikas
starptautiskajām saistībām, noteikts, ka Eiropas Savienības
pilsoņi tiek atbrīvoti no valsts nodevas par uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to
saistītajiem pakalpojumiem.
Projekts nodots saskaņošanai
Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2003.gada 19.novembra noteikumos
Nr.650 “Invaliditātes ekspertīzes kārtība Veselības un darbspēju
ekspertīzes ārstu valsts komisijā””.
Noteikumu projekts
sagatavots, ņemot vērā “Eiropas Padomes Direktīvu 73/148/EEK
(1973.gada 21.maijs) par dalībvalstu pilsoņu pārvietošanās un
dzīvesvietas Kopienā ierobežojumu atcelšanu saistībā ar
uzņēmējdarbību un pakalpojumu sniegšanu”, “Eiropas Padomes
Direktīvas 75/34/EEK (1974.gada 17.decembris) par dalībvalsts
pilsoņu tiesībām palikt uz dzīvi citā dalībvalstī pēc tam, kad
tajā veikta darbība pašnodarbinātas personas statusā” un “Eiropas
Komisijas regulu 1251/70/EEK (1970.gada 29.jūnijs) par
nodarbināto tiesībām palikt dalībvalsts teritorijā pēc
nodarbinātības beigām”.
Pašreiz spēkā esošie noteikumi paredz veikt invaliditātes
ekspertīzi Latvijas pilsoņiem, Latvijas nepilsoņiem,
bezvalstniekiem, kuri Latvijas Republikā saņēmuši bezvalstnieka
personu apliecinošu dokumentu, un ārzemniekiem, kuri saņēmuši
pastāvīgās uzturēšanās atļaujas.
Noteikumu projekts paredz veikt invaliditātes ekspertīzi arī
Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri saņēmuši uzturēšanās atļauju,
lai garantētu Eiropas Savienības pilsoņu tiesības pieprasīt
uzturēšanās dokumentu bez termiņa ierobežojuma, ja tas zaudē
darbaspējas pastāvīgās darbnespējas rezultātā.
Noteikumi stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un
ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Dzīvokļa īpašuma likums”.
Spēkā esošais likums “Par
dzīvokļa īpašumu”, kurš tika pieņemts 1995.gadā, šobrīd jau vairs
nesekmē daudzdzīvokļu mājās: tiesisko attiecību pilnveidošanu
(dzīvokļu īpašnieku savstarpējās attiecības, dzīvokļu īpašnieku
atbildība, kopīgu lēmumu pieņemšana un attiecības ar pārvaldnieku
u.c.); tiesiski ekonomisko attiecību attīstību (dzīvojamās mājas
renovācijas pasākumi, mājas pārbūves un piebūves, kopīgu
aizņēmumu ņemšana bankās u.c.).
Galvenie mērķi un uzdevumi, kuri jāatrisina, pieņemot jaunu
likumu “Par dzīvokļa īpašumu” ir: dzīvokļa īpašumu nama
pārvaldīšanas reglamentācija (dzīvokļu īpašnieku kopības jēdziens
un kompetence, lēmumu pieņemšanas kārtība, mājas kopīgas
pārvaldīšanas norobežošana no uzņēmējdarbības u.c.); līdzekļu
ieguldīšanas sekmēšana dzīvokļa īpašumu namos (aizņēmumi un
uzkrājumi); dzīvokļa īpašnieka pienākums segt pārvaldīšanas un
apsaimniekošanas kopīgos izdevumus atbilstoši noteiktam līmenim;
dzīvokļa īpašumu nama un dzīvokļa īpašuma jēdzienu un definīciju
precizēšana; dzīvokļa īpašuma atsavināšanas juridiskās procedūras
precizēšana. Kopīpašuma domājamās daļas, to reģistrēšanas un
aktualizēšanas kārtības izmaiņas; dzīvokļa īpašuma nedalāmības
jēdziena noskaidrošana un precizēšana.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Veselības, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
bērnu un ģimenes lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments
Turpinājums — seko