Maskavas priekšpilsētas vīzijas
Latvijas Arhitektu savienības valdes locekle Dace Kalvāne un žūrijas priekšsēdētājs Aivars Kreituss plenēra noslēguma pasākumā Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
No 12. līdz 16.februārim notika
starptautisks arhitektu un pilsētplānotāju darbseminārs, kura
mērķis bija iegūt priekšlikumus Rīgas Maskavas priekšpilsētas
sakārtošanai un attīstībai. Pasūtītājs bija Rīgas Pilsētas
attīstības departaments, bet galvenos organizatoriskos darbus
veica arhitektu birojs “A plus Arhitekti” arhitektes Daces
Kalvānes vadībā. Interesantajā pasākumā piedalījās 10 arhitektu
kolektīvi – pa vienam no Austrijas, Dānijas, Igaunijas, Somijas,
Vācijas, Itālijas, Latvijas un Spānijas un divi no Krievijas.
Dalībnieku uzdevums bija dot apbūves telpiskos priekšlikumus
četriem vienlīdz raksturīgiem, bet dažādiem Maskavas
priekšpilsētas kvartāliem. Piemēram, kvartālā starp Maskavas,
Jersikas, Sarkano, Līksnas, Ebreju, Lomonosova un Aiviekstes
ielu, kas veido īpatnējo Maskavas priekšpilsētas vides tēlu, bija
jāparedz esošajai apbūvei pakārtotas jaunceltnes, iespējami
saglabājot un respektējot apkārtējās vides mērogu un raksturu.
Kvartālā starp Lubānas un Saikavas ielu un dzelzceļu, kur atrodas
pārsvarā mazvērtīga apbūve, dalībniekiem tika dota iespēja jaunas
apbūves veidošanai bez īpašiem ierobežojumiem. Savukārt kvartālā
starp Maskavas, Jersikas un Mazo Kalnu ielu bija jārada vietējas
nozīmes sabiedriskais centrs šim rajonam atbilstošā tradicionālās
apbūves veidolā un saglabājot vietas simbolu – tirdziņa “Krasnaja
gorka” nojumi.
Maskavas priekšpilsēta pašlaik ir viena no visdegradētākajām
Rīgas centra vietām, kuru dažkārt dēvē par “Maskavas forštati”,
“Maskačku” vai vēl kādos nezin kur saklausītos nesimpātiskos
vārdos. Diemžēl šis žargons ievazāts arī daudzu darbseminārā
izstrādāto projektu tekstos. Maskavas priekšpilsētas galvenās
mūsdienu problēmas ir daudzviet telpiski “izirusī” apbūve un tās
sliktais tehniskais stāvoklis, īpašumtiesību nesakārtotība un tā
sauktā sociālā riska zonā esošo iedzīvotāju, tostarp
bezdarbnieku, narkomānu utt., lielais īpatsvars. Tās galvenokārt
ir sekas rajona izolētībai no pārējām pilsētas daļām, no kurām to
atdala dzelzceļš. Savukārt Lāčplēša ielas transporta maģistrāle
to “pārgriež” divās atsevišķās daļās, bet jauno, Rīgas tēlam
svešo komercceltņu virkne gar Krasta ielu ir pavērsta vienīgi
pret šo maģistrāli un izteikti “pagriezusi muguru” visai Maskavas
priekšpilsētai.
Lielākajā daļā darbseminārā izstrādāto projektu var viegli
saskatīt vairākus pamatprincipā līdzīgus priekšlikumus
pasākumiem, kuri būtu veicami Maskavas priekšpilsētas vides
kvalitātes atveseļošanas un uzlabošanas nolūkā un tāpēc noteikti
iestrādājami topošajā jaunajā pilsētas attīstības plānā. Galvenie
no tiem:
1) nodrošināt ērtu saikni starp Maskavas priekšpilsētu un
pilsētas centra daļu, kas atrodas uz ziemeļiem no dzelzceļa, ne
tikai ar tuneli savienojot Ģertrūdes un Daugavpils ielu, bet
izbūvējot arī citus pārvadus pār dzelzceļu;
2) radīt ērtu pieeju Daugavas akvatorijam un Daugavas salām, pāri
tām veidojot papildu savienojumus ar Pārdaugavu;
3) izveidot jaunu transporta maģistrāli pa pašreizējo Kojusalas
un Grēdu ielas trasi, bet perpendikulāri tai attīstīt jaunas
šķērsvirziena ielas, gar kurām izvietotos sabiedriski nozīmīga
apbūve.
Interesenti aplūko Maskavas forštates apbūves maketus Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Šie principi ir pamatā arī
projektam, par kuru žūrija piešķīra augstāko prēmiju – 6000 eiro.
Tā autori ir austriešu arhitekti – Grācas Tehniskās universitātes
profesors Klauss Kada (Klaus Kada) un viņa kolēģi Gerhards
Vitfelds (Gerhard Wittfeld) un Dirks Cvērings (Dirk
Zweering). Viņu priekšlikums izcēlās ar rūpīgu detalizāciju,
starp Maskavas priekšpilsētas vēsturisko daļu un Krasta ielu
paredzot “koridorus” ar jaunu, augstvērtīgu dzīvojamo apbūvi, bet
Krasta ielas aizmugurē izveidojot jaunu aleju. Tā kalpotu kā
vides telpiskās un arī funkcionālās organizācijas mugurkauls, gar
kuru varētu izkārtot kultūras, izglītības un sporta iestādes.
Starp Maskavas un Jersikas ielu austriešu arhitekti, tāpat kā
daudzi citi darbsemināra dalībnieki, paredzējuši izveidot rajona
sabiedrisko centru ar nepieciešamajām tirdzniecības, apkalpes un
administratīvajām iestādēm. Tas viss ļautu atdzīvināt Maskavas
priekšpilsētas daļu starp Kalna un Ludzas ielu, saglabājot šīs
vietas īpatnējo šarmu.
Otro prēmiju – 3000 eiro – žūrija piešķīra par Somijas arhitektu
biroja Harris/Kjisik izstrādāto priekšlikumu, bet trešo –
2000 eiro – par projektu, kura autori pārstāv arhitektu biroju
Juul & Frost / Forma no Dānijas. Somu (arhitekti
Trevors Harriss, Hennu Kjisiks un Ville Rantanens) priekšlikums
izcēlās ar plašu teorētisko pamatojumu un izvērstām nākotnes
“Rīgas Rivjēras” bulvāra vīzijām, uzsverot, ka apbūvei jābūt
jaukta tipa, bez stingra funkcionālā zonējuma. Arī dāņi
(arhitekti Flemmings Frosts, Francs Odums un Mortens Ventegodts
kopā ar latviešu arhitekti Ināru Kārkliņu) savai idejai
formulējuši apjomīgu teorētiski filozofisku argumentāciju. Viņi
paredzējuši izveidot plašu, apzaļumotu joslu ar vertikāliem
apbūves akcentiem gar Krasta ielu.
Katrā no projektiem atrodama kāda vērā ņemama ideja. Piemēram,
Maskavas Arhitektūras institūta darbā (arhitekti Ņikita
Kostrikins, Poļina Nazdračova un Valērija Saviniha) paredzēts
vienotā telpiskā sistēmā sasaistīt patlaban izkaisītos Krasta
ielas komercceltņu apjomus, bet igauņu arhitektūras biroja
“Kavakava” (arhitektes Veronika Valka, Sīri Valnera un Mārja
Kaska) visumā bērnišķīgajā vīzijā iekļauti apbūves noteikumi, kas
veicinātu telpiski harmoniskas vides radīšanu pašreizējā Krasta
ielas jaunās apbūves haosā.
Acīmredzot žūrijas viesmīlības dēļ godalgoto projektu klāstā
neiekļuva latviešu arhitektu biroja AKA (arhitekti Andris Kokins
un Aija Kokina sadarbībā ar Sergeju Ņikiforovu) izstrādātais
projekts, kas izcēlās gan ar pārliecinošu visas Maskavas
priekšpilsētas pilsētbūvnieciskā skeleta, gan atsevišķu kvartālu
apbūves priekšlikumiem.
Jācer, ka darbseminārā iegūtās idejas tiks liktas lietā, lai
Maskavas priekšpilsēta, neko nezaudējot no savas vēsturiskās
tāpatības, nākotnē izvairītos no tādām grūti labojamām apbūves
kļūdām, kādas pēdējā laikā Rīgā saviesies pārlieku daudz. Pēc
23.februāra projektus varēs aplūkot Rīgas Rātsnamā.
Prof. Jānis Krastiņš