Atskaitās par situāciju satiksmes drošībā
Vakar par situāciju ceļu satiksmes drošībā informēja iekšlietu ministrs Māris Gulbis, Ceļu policijas priekšnieks Visvaldis Puķīte un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktors Andris Lukstiņš.
Latvijā joprojām ir ievērojams
satiksmes negadījumos dzīvību zaudējušo cilvēku skaits, trešā
daļa no tiem – gājēji. Operatīvie dienesti, tajā skaitā
neatliekamā medicīniskā palīdzība, izjūt materiāli tehniskā
nodrošinājuma trūkumu, kas liedz laikus ierasties un sniegt
palīdzību autoavārijās cietušajiem. Tai pašā laikā palielinās to
braucēju skaits, kas pie stūres sēdušies reibumā, auto vadījuši
bez tiesībām un darījuši to agresīvā manierē. Gandrīz 50% no ceļu
negadījumos bojāgājušajiem bijuši mazaizsargātie satiksmes
dalībnieki – gājēji, velosipēdisti, bērni. Tā situāciju uz
Latvijas ceļiem aizvadītajā gadā raksturo M. Gulbis un V.
Puķīte.
Pērn ceļu negadījumos bojā gājuši 483, bet dažādas traumas guvuši
6 636 cilvēki. 2002. gadā šie skaitļi bijuši attiecīgi 515 un 6
320. Šā gada janvārī ceļu negadījumos bojā gājuši jau 44 cilvēki,
kas ir par 21 vairāk nekā pērn šajā laika posmā. Galvenie
nelaimju cēloņi arī aizvadītajā gadā bijuši braukšana reibumā (15
343 gadījumi) un atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana (59 535
gadījumi). 2002. gadā šie skaitļi bijuši attiecīgi 13 523 un 97
373. Kā norāda V. Puķīte, ievērojami palielinājies to braucēju
skaits, kas auto vadījuši reibumā un bez tiesībām vienlaikus.
Turklāt daudziem tas bijis atkārtots šāds pārkāpums gada laikā,
par ko paredzēta kriminālatbildība. Tomēr reāls cietumsods, kas
varētu būt efektīvs līdzeklis šādu incidentu novēršanai,
vainīgajiem netiek piemērots. Tāpat bažas rada izplatītie rupjie
satiksmes noteikumu pārkāpumi saistībā ar krustojumu šķērsošanu
un nekaunīgu braukšanas stilu, īpaši sastrēgumstundās
galvaspilsētā, kad sevišķi grēkojot maršruta taksometru
vadītāji.
Lai mazinātu minēto negāciju apjomu, nepieciešamas gan izmaiņas
likumdošanā, normatīvajos aktos, gan jāturpina Ceļu policijas
darba pilnveidošana, norāda A. Lukstiņš. Daļēji satiksmes
drošībai par labu varētu nākt šogad paredzētā uzskaites punktu
sistēmas ieviešana autovadītāju sodīšanā, kā arī audzinoša
rakstura līdzekļu piemērošana. A. Lukstiņš uzsver nepieciešamību
patrulēšanai ielās norīkot lielāku skaitu netrafarētu policijas
mašīnu, kuru uzdevums būtu cīņa ar nedisciplinētajiem
autovadītājiem. Gājēju drošības palielināšanai CSDD iesaka
noteikumos paredzēt pie apģērba stiprināmo atstarotāju lietošanu
ne tikai ārpus apdzīvotām vietām, bet arī pilsētās, obligātu
palūkošanos gan pa labi, gan pa kreisi pirms gājēju pārejas
šķērsošanas, kā arī noteikt aizliegumu šķērsot brauktuvi, ja tajā
ir vairāk par divām braukšanas joslām katrā virzienā.
Pērn ceļu satiksmes negadījumos Eiropā bojā gājuši ap 50 000
cilvēku. Izskanējusi apņemšanās līdz 2010. gadam šo traģisko
statistiku samazināt uz pusi. Jāatgādina, ka 90. gados
izstrādātajā Ceļu satiksmes drošības nacionālajā programmā kā
optimistiskais scenārijs minēta negadījumos bojāgājušo skaita
samazināšana tā, lai 2006. gadā tas nepārsniegtu 300.
Pesimistiskais – paredzēja bojāgājušo skaita
saglabāšanos 1998. gada līmenī, kas bija 626.
Guntars Laganovskis, “LV”