Kad persona iesūdz tiesā valsti
1.februārī Latvijā darbu sākušas administratīvās tiesas, kuras izskata fizisku un juridisku personu sūdzības par valsts un pašvaldību iestāžu izdotajiem administratīvajiem lēmumiem. Par pirmo nedēļu darbu un lietu izskatīšanas kārtību “LV” stāstīja Administratīvās rajona tiesas priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Kaspars Berķis.Administratīvās sūdzības nav jauna parādība, tās bijušas jau kopš neatkarības atjaunošanas, taču līdz šim skatītas kā civillietas. Pagājušajā gadā tādas bija 2500.
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga un Kaspars Berķis tiesnešu zvēresta pieņemšanas ceremonijā Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Tiesnesis – aktīvs
procesa dalībnieks
Eiropas Savienības valstu prakse
liecina, ka gan iedzīvotājiem, gan tieslietu sistēmai kopumā
labvēlīgāka ir administratīvo sūdzību izskatīšana atsevišķās
administratīvajās tiesās. Tas samazina garās rindas vispārējās
jurisdikcijas tiesās, padarot lietu izskatīšanas termiņus
saprātīgākus. Administratīvo sūdzību izmeklēšanas kārtība arī
atšķiras no civillietām vai krimināllietām. Tā ir iedzīvotājiem
draudzīgāka, ļaujot personām neatkarīgi no viņu mantiskā stāvokļa
kā līdzvērtīgām tiesāties ar valsts vai pašvaldību iestādēm,
pārsūdzot to administratīvos lēmumus. To nodrošina apstāklis, ka
administratīvajās lietās nav sacīkšu principa, kad tiesnesis
izvērtē, kurai pusei spēcīgāki argumenti. Administratīvais
tiesnesis pats piedalās lietas izmeklēšanā, vācot trūkstošus
pierādījumus un noskaidrojot lietas būtību. Te gan jāpiebilst, ka
daļa iedzīvotāju tiesneša lomu ir pārpratuši, maldīgi cerot, ka
viņš atrisinās konfliktu ar kaimiņu vai strīdus, kas skar
nekustamo īpašumu. Tiesnesis izmeklēs tās tiesiskās attiecības ar
valsts vai pašvaldības iestādēm, par kurām sūdzas pieteikuma
iesniedzējs. Piemēram, ja tiks konstatēts, ka kāda no pusēm nav
iesniegusi visus nepieciešamos dokumentus vai nav skaidri kādi
lietas apstākļi, tiesneša pienākums būs to noskaidrot, pieprasot
no lietā iesaistītajām pusēm papildu ziņas. Tās varēs prasīt arī
no lietā tieši neiesaistītajām pusēm, izņemot kredītiestādes,
mācītājus, advokātus. Ārstus varēs pieaicināt nepieciešamības
gadījumā kā ekspertus, taču nevarēs prasīt, lai viņi izpaustu
konkrētas ziņas par savu pacientu veselības stāvokli. Ārstu kā
ekspertu loma būs nozīmīga, izskatot sūdzības, piemēram, par
atteikumiem piešķirt invaliditāti. Tāpat tiesnesim būs tiesības
pieprasīt ekspertīzi. Administratīvo sūdzību izskatīšanas kārtība
paredz arī zvēresta došanas procedūru atsevišķos gadījumos.
Piemēram, gadījumos, kad trūks lietisku pierādījumu, fiziskā
persona varēs dot zvērestu, ka tās sniegtā informācija ir
patiesa. Ir izstrādāta zvēresta forma, ar laiku Krimināllikumā
būs arī norma, kas noteiks atbildību par nepatiesa zvēresta
došanu.
Šobrīd rajona tiesā strādā 10 tiesneši, ir izsludināts konkurss,
un K. Berķis izteica cerību, ka drīzumā to skaits varētu pieaugt
līdz 20. Jautāts, vai ar šādu tiesnešu skaitu varēs nodrošināt
savlaicīgu lietu izskatīšanu, K.Berķis atzina, ka pašlaik grūti
prognozēt, to rādīs pirmā gada pieredze. Ņemot vērā tiesneša
lielo lomu lietas izskatīšanā, ļoti svarīgi, lai amatpersona
nebūtu koruptīvi ietekmējama. K.Berķis šādas bažas noraidīja,
sakot, ka tikusi veikta ļoti stingra tiesnešu atlase, un nav ne
mazāko šaubu par konkursu izturējušo tiesnešu godaprātu un vēlmi
spriest tiešām taisnīgu tiesu. Amatu konkurss bija ļoti liels,
pieteicās 80, no kuriem atlasi izgāja 15. Tajā pašā laikā
K.Berķis uzsvēra nepieciešamību palielināt tiesās strādājošo
algas, kā to paredz arī likums. Administratīvo tiesu tiesneši ir
izgājuši ļoti nopietnu apmācību par Administratīvā procesa
likumu, Valsts pārvaldes iekārtas likumu un Eiropas Cilvēktiesību
konvenciju, visiem ir pieredze darbā valsts pārvaldē.
Ir jāzina,
par ko sūdzēties
Šobrīd administratīvās tiesas
darbojas tikai Rīgā, taču ar laiku tās varētu sākt darbu visā
Latvijā. Te nozīmīga būs pirmā gada darba pieredze, kad varēs
spriest, cik liels ir pieprasījums reģionos. Taču jau tagad ir
daudz sūdzību no rajoniem par pašvaldību administratīvajiem
lēmumiem. Ja abas lietā iesaistītās puses piekrīt, tad iespējams
rakstveida process, lai cilvēkiem nebūtu jāmēro ceļš uz Rīgu.
Taču tas iespējams tikai gadījumos, kad nav vajadzības pieaicināt
lieciniekus.
Kā būtisku problēmu K.Berķis minēja pašvaldību darbinieku vēl
nepietiekamās zināšanas par Administratīvo procesu, līdz ar to
tiek pieņemti apstrīdami administratīvie akti. Taču paši
pašvaldību darbinieki par to ļoti aktīvi interesējas, un tiesneši
ir ar mieru dalīties savās zināšanās par Administratīvā procesa
likumu.
No 2. līdz 16.februārim administratīvajā rajona tiesā pieņemti
153 pieteikumi, no tiem 42 no Latvijas reģioniem. Visvairāk
sūdzību ir par Valsts ieņēmumu dienesta lēmumiem (nodokļu
uzrēķiniem) – 38, par pašvaldību, arī Rīgas domes lēmumiem – 15,
policijas uzliktajiem administratīvajiem sodiem – 17. Tiesa
ierosinājusi 61 lietu, 17 pieteikumi atteikti, bet 31sūdzība
atstāta bez virzības. Atteiktas tās lietas, kas neattiecas uz
publisko tiesību jomu, kā arī sūdzības, kuras jau skatītas tiesās
un par kurām ir lēmumi. Lai sūdzību izskatītu, tās iesniedzējam
jāzina, ko viņš vēlas pārsūdzēt, – administratīvo aktu, tiesiskās
attiecības, kuru rezultātā personai ir radies kāds kaitējums. Ir
bijuši gadījumi, kad cilvēki uzraksta sūdzību, izklāstot
situāciju, ar kuru tie nemierā, taču tieši nenorādot lēmumu vai
tiesību aktus, ko pārsūdz. Šādas sūdzības bieži tiek atstātas bez
virzības. Administratīvo lēmumu tiesā pārsūdzēt var mēneša laikā
no tā spēkā stāšanās brīža, to pievienojot sūdzībai. K.Berķis
prognozēja, ka sūdzības varētu izskatīt mēneša laikā. Pirmās
tiesas sēdes varētu notikt jau martā.
Rūta Kesnere, “LV”