Cik cilvēku, tik pasauļu
Fotogrāfs, fotomākslinieks un meistars Gunārs Binde, piedzīvojis sava mūža 70. dzimšanas dienu, sācis izvērtēt līdzšinējo veikumu un iepazīstināt ar to sabiedrību. “Subjektīvā enciklopēdija” – tā viņš nosaucis izstāžu, akciju un publikāciju sēriju, grandiozu ieceri, kuras īstenošana ilgs vairākus gadus.
Asaras Foto: Gunārs Binde |
Gunārs Binde ir, neteiksim,
malēnietis, bet malienietis noteikti, jo viņa dzimtās mājas
atrodas Alūksnes rajona Malienā. Viņš beidzis Priekuļu
lauksaimniecības mehanizācijas tehnikuma elektrifikācijas nodaļu
un pēc tam piecus gadus strādājis lauksaimniecības sistēmā.
Gunārs Binde bijis arī gaismu meistars teātrī, pirms uz visiem
laikiem pievērsies fotografēšanai, kas izrādījusies viņa īstais
aicinājums. Mācījies dažādos kursos un lektorijos. Augstskolas,
kurā varētu apgūt fotomākslu, tolaik Latvijā nebija un nav arī
tagad. Gunārs Binde nu varētu būt profesors šādā mācību
iestādē.
1962. gadā tapa fotogrāfija “Psiholoģiskais portrets” – pirmā,
kuru autors atzīst par labu un visu turpmāko ceļu aizsākošu, jo
tur jau izpaužas viņa stils un domāšanas veids.
Gunārs Binde stāsta: “Manā fotogrāfiskajā darba laukā pamatu
pamatos ir cilvēks. Arī tur, kur viņš pats nav redzams, jaušama
cilvēka domāšana. Piemēram, bildē “Trauksmainās debesis”. Debesis
kā debesis, mākoņi kā mākoņi, bet tikai cilvēciskota jēga,
cilvēka klātbūtne padara tās trauksmainas. Bez cilvēka attieksmes
vai viņa paša kadrā man fotogrāfija nav iedomājama.
Mani neinteresē konkrēta cilvēka portrets, bet gan
psiholoģiskais. Mana fotogrāfija ir nevis attēls, bet – tēls.
Teiksim, man ir “Dzejnieces portrets”. Viņa ir konkrēta, bet es
vārdā nenosaucu, tas nav būtiski. Man svarīgs ir dzejnieks kā
tāds, īpašs cilvēks, kam ir saasināta pasaules uztvere,
jūtīgums.
Būtība slēpjas nevis redzamajā, bet jaušamajā. Fotogrāfijā
“Apmāns”, piemēram, redzama meitene, kura tiek mānīta, šmaukta.
Tieši tas tur tiek atklāts. Fotogrāfijā “Spēle” un vēl citās
risinātas vīrieša un sievietes attiecības, spēles, kad iniciatīva
ir vienam vai otram, kādas kolīzijas rodas un kas notiek pēc tam,
kad jūtas ir pagaisušas, kad ir tā, kā fotogrāfijā “Siena”, kas
ir prēmēta un daudz publicēta. Ir arī, piemēram “Slepenā
tikšanās”, kur vīrietis ar sievieti tiekas pamestā pilī, aiz loga
redzami sniegi un slepenās tikšanās lieciniece – eglīte. Visā šai
sērijā svarīga doma, nevis konkrēti cilvēki.
Arī fotogrāfijā, kur skatām Eduardu Smiļģi dzīves beigās, man
svarīgākais ir nevis portrets, bet veca cilvēka mūža gala
traģēdija. Jebkurš cilvēks dziļi pārdzīvo savu aiziešanu. Arī
veca tantiņa, kura nav paspējusi mazmeitai pateikt visu, ko
vajadzēja, vai pabeigusi adīt zeķi. Smiļģa mūža beigas bija īpaši
traģiskas.”
Par šo darbu Gunārs Binde lielā starptautiskā izstādē Argentīnā
1965. gadā saņēma zelta medaļu. Tā atceļoja pa diplomātiskajiem
kanāliem uz Maskavu un tad uz Rīgu un ļoti iepriecināja
Deflorācija |
Mātes meita Foto: Gunārs Binde |
mūsu fotosabiedrību. Bet autoram
šis notikums nesa arī rūgtus mirkļus. Parādījās kritikas, kas
apgalvoja, ka Binde attēlojis drūmu, ciešanu pārņemtu padomju
cilvēku un par to tad viņam ārzemnieki piešķīruši balvu.
“Šausmas, šausmas” – tā kritizētāji bija nosaukuši šo
fotogrāfiju. Vēlāk noskaidrojās, ka to safabricējusi kāda Bindem
nelabvēlīga žurnāla “Sovetskoje foto” redaktore un mūsu pašu
Ilmārs Īverts.
“Subjektīvā enciklopēdija” aptvers vairāk nekā 40 gadu darbību
foto jomā. Subjektīva tāpēc, ka atlasi veic autors. Viņš uzskata,
ka apmēram 1000 fotogrāfiju ir vērts rādīt sabiedrībai.
Enciklopēdija tāpēc, ka ir visaptveroša un veidojas alfabēta
kārtībā. Pirmā izstāde, kuras darbu nosaukumi sākas ar “A”, līdz
marta beigām vēl būs atvērta Latvijas Fotogrāfijas muzejā.
“Ābols”, “Akts”, “Abuladze” (gruzīnu režisors) un citi cilvēki un
daudz kas cits redzams ekspozīcijā.
Galerijā “Bonham S. S” šonedēļ vēl var apskatīt izstādi
“Erotika”. Interesanti, ka galerijas vadītāja Sarmīte Sīle ir
Gunāra Bindes modele jau 50 gadu, jau kopš viņas bērnības.
Iespējams, šī saskarsme ietekmējusi viņas izvēli kļūt par mākslas
zinātnieci.
Vēl būs daudz izstāžu. Iecerētas arī akcijas, piemēram, vienas
dienas demonstrējumi kādā Liepājas ielā vai tikšanās ar lauku
ļaudīm. “Varbūt varētu izkaisīt nelielas fotogrāfijas no
helikoptera virs kāda ciemata un paziņot, ka esmu tā izdarījis,
lai cilvēki paceļ un apskata,” gudro Gunārs Binde. Viņam padomā
ir arī pēc katras izstādes laist klajā fotoattēlu burtnīciņu.
Beigu beigās, pēc gadiem pieciem, septiņiem varētu tapt
enciklopēdija vienā kopīgā grāmatā.
Fotomāksliniekam Bindem raksturīgs kustīgs dzīvesveids. Īpaši tas
izpaužas foreļu makšķerēšanā. Tur viņš gūstot sešus labumus: “Tā
es tieku vaļā no pilsētas stresa, no radošā darba
sasprindzinājuma. Iešana pa upēm man sagādā azartu, un tas dzēš
stresu. Otrkārt, tas ir sports. Pa upi piecus, septiņus
kilometrus turp un atpakaļ brienot, kāpjot pa akmeņiem, pāri
kokiem un pa brikšņiem, tiek nodarbinātas visas muskuļu grupas.
Treškārt, tas ir dialogs dabā. Es ar to zivi sarunājos. Zinu, kur
un kā viņa dzīvo, kā es viņu un kā viņa mani var piemuļķot. Un
dialogs notiek ne tikai ar zivi, bet arī ar putniem un visādiem
kukainīšiem, ar visu dzīvo pasauli. Ceturtkārt, tas ir estētisks
prieks. Aiz katra līkuma paveras burvīgas ainas. Piektkārt, tā
braukājot un ejot, praktiski apgūstu Latvijas ģeogrāfiju. Un
beidzot – esmu noķēris kādu zivi, ko var uzcept vai
iesālīt.”
Bet pāri visam, protams, ir fotografēšana. Gunāram Bindem ir
līgums ar bruņotajiem spēkiem par nozīmīgu notikumu fiksēšanu.
Bet mākslas foto joma ir neizsmeļama. Meistars saka: “Fotogrāfija
ir bezgala daudzveidīga. Savos 70 gados es varētu ar to tikai
sākt nodarboties. Ir liels neaparts lauks priekšā. Ar vienu mūžu
nepietiek pat tādai šaurai tēmai kā, piemēram, tauriņa lidojums.
Kur nu vēl tik plašai tēmai kā manējā – cilvēks! Cik cilvēku, tik
pasauļu.”
Jānis Akmentiņš