Intelektuālā vērtība. Kā to vairojam?
Augstākajai izglītībai jākļūst par mūžizglītību
2000.gadā pieņemtajā Lisabonas
stratēģijā paredzēts, ka 2010.gadā Eiropas Savienībai (ES)
jākļūst par dinamiskāko un konkurētspējīgāko ekonomiku pasaulē.
Arī Latvijas valdība paziņoja par nepieciešamību tautsaimniecībā
pāriet uz zinātņietilpīgu ražošanu un produktu (gan materiālu,
gan nemateriālu) ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. Lai to
sasniegtu, nepieciešamas ne tikai jaunās tehnoloģijas, bet, pats
galvenais, cilvēki, kas ar tām strādās. Tautsaimniecības
stratēģijas izstrādē jāpiesaista Latvijas zinātnieki. Taču
atslēga visam ir mūsu augstākās izglītības sistēma un tās spēja
sagatavot augsti kvalificētus speciālistus.
Par augstskolu finansēšanu, doktorantūras attīstību, zinātnes
infrastruktūru un ES struktūrfondu apguvi “LV” sarunājās ar
Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības
departamenta direktoru Jāni Čaksti, Rīgas Tehniskās universitātes
(RTU) rektoru Latvijas Zinātnes padomes Zinātnes starptautiskās
koordinācijas komisijas vadītāju profesoru Ivaru Knētu, Latvijas
Universitātes (LU) mācību prorektoru, Juri Krūmiņu, LU zinātņu
prorektoru profesoru Indriķi Muižnieku, Ģeogrāfijas un
Zemeszinātņu fakultātes dekānu profesoru Māri Kļaviņu un LU
Attīstības un plānošanas departamenta pārstāvi Juri Pūci.
Valsts finansējums
nepietiekams
Kā pastāstīja J. Čakste, šobrīd
Izglītības un zinātnes ministrija slēdz līgumus ar augstskolām
par konkrēta speciālistu skaita sagatavošanu katrā nozarē. Gan
ministrijas, gan augstskolu pārstāvji atzina, ka tas ir
optimālākais augstskolu finansēšanas modelis. Augstākajā
izglītībā nevar ieviest principu – nauda seko studentam, jo tas
novestu pie tā, ka mazāk pieprasītās fakultātes, piemēram,
inženierzinātņu, būtu jālikvidē. Šā finansēšanas modeļa trūkums
ir nepietiekamais finansējums. Diemžēl valsts par augstskolas
sniegto pakalpojumu nemaksā pilnu cenu. Finansējums pilnā apjomā
varētu tikt sasniegts 2010.gadā.
J.Krūmiņš atzina, ka par valsts naudu mācās tikai ceturtā daļa
studentu. Tātad valsts finansējums nekādā gadījumā neapmierina
pieprasījumu. Valsts dotāciju mācību programmām nosaka Ministru
kabineta noteikumi, kuros noteikts bāzes finansējums un
koeficientu sistēma dažādām programmām, bakalauru un maģistru
studijām. Šobrīd augstskolas nesaņem ne pilnu bāzes finansējumu
(tas ir mazliet zemāks par 500 latiem uz studentu gadā), ne pilnu
koeficientu mācību programmām. Arī maksas studenti vidēji
nesamaksā pilnu cenu par studijām. Maģistranti nevienā programmā
nemaksā pilnu cenu un līdz ar to arī saņem mazāk. Piemēram,
medicīnas studenta finansējumam gadā vajadzētu būt 1690 latu, bet
šobrīd maksa ir ievērojami zemāka. Līdzīgi ir arī dabaszinātņu
programmās. I. Knēts atzina, ka RTU no valsts saņem tikai 65% no
reālajām izmaksām.
Augstākajā izglītībā gan ir valsts pasūtījums, taču tas diemžēl
nav vērsts uz ilgtermiņu. Kā atzina LU mācību prorektors, par
normālu nav pieņemams pārmērīgais studentu īpatsvars sociālajās
zinātnēs apstākļos, kad trūkst speciālistu inženierzinātnēs un
tehnoloģiju jomā. Protams, labi, ka beidzot Latvijas
tautsaimniecības attīstības stratēģijā skaidri definētas
prioritātes augstākajā izglītībā: dabaszinātnes, matemātika,
inženierzinātnes, tehnoloģijas, datorzinātnes. Taču to vajadzētu
konkretizēt, pasakot, cik tad speciālistu gadā vajadzētu
sagatavot, vai šajās nozarēs studējošajiem dzēsīs kredītus un pēc
kādiem nosacījumiem. Ir nozares, kurās studenti labprāt ņem
kredītu, piemēram, ekonomikā, savukārt medicīnas studenti ir ļoti
piesardzīgi. Tas saistīts gan ar profesijas pieprasītību darba
tirgū, gan prognozējamo darba algu.
J.Čakste atzina, ka doma par pakāpenisku atteikšanos no bezmaksas
studijām, pārejot uz valsts galvotiem kredītiem, no kuriem daļu
varētu dzēst, nav pietiekami izdiskutēta. Viņš arī atzina, ka nav
skaidrības, kādēļ starp valsti un studentu būtu jānostājas bankai
un kredītprocentiem. Pēc J.Čakstes domām, vislabākais veids, kā
praksē risināt valsts pasūtījumu augstākajā izglītībā, ir
palielināt studiju vietas nozarēs, kurās trūkst speciālistu, un
samazināt tur, kur ir pārprodukcija, piemēram, juristos.
Kā atzina I.Knēts, naudas trūkst ne tikai studentu apmācībai, bet
pat tik triviālām lietām kā ēkas remonts.
Latvijas akadēmiskā
saime noveco
Lai pārorientētu tautsaimniecību
uz zinātņietilpīgu ražošanu, ir jāsāk ar kvalificētu studentu
sagatavošanu, kas ir iespējama, vienīgi attīstot zinātnes
infrastruktūru augstskolās. Tāpat ļoti nozīmīgi ir paplašināt
jebkuras specialitātes studenta izglītību ar zināšanām projektu
vadīšanā, likumdošanā. Kā atzina J.Krūmiņš, šobrīd augstākajā
izglītībā dominē šauras specializācijas tendences. Tādēļ Latvijas
Universitāte izstrādājusi ieteicamo studiju apguves struktūru,
kas paredz gan zināšanas izvēlētajā specialitātē, gan tādas
zināšanas, kas palīdzētu pielāgoties darba tirgus izmaiņām. Kā
atzina visi mācībspēki, nepalielinot finansējumu zinātnei un
augstākajai izglītībai, tautsaimniecības pāreja uz produktu ar
augstu pievienoto vērtību ražošanu paliks vien vēlmju
līmenī.
2001.gadā Latvijā doktora grādu ieguva 48 studējošie, Lietuvā –
348 Igaunijā – 149. Zviedrijā uz 100 000 iedzīvotājiem ir 27
doktori, bet Latvijā – tikai divi. Pēdējos četros gados
izskatītas 200 disertācijas, kas, kā atzina I.Muižnieks, ir
brēcoši mazs skaits. Latvijas problēma ir tā, ka, atšķirībā no
Eiropas, uzsvars likts uz pirmā līmeņa augstāko izglītību, 70% no
piešķirtajiem grādiem ir bakalaura. Normāla proporcija, kā
Somijā, būtu 80% maģistru, 10% bakalauru un 10% doktoru.
Viens no iemesliem jaunu cilvēku negribēšanai studēt
doktorantūrā, protams, ir mazās stipendijas un nelielais
atalgojums zinātnē strādājošiem. Ja RTU profesors saņem 420 latu
mēnesī, tas nav ar privāto sfēru konkurētspējīgs atalgojums. Kā
pastāstīja J.Pūce, LU ir īpaša politika doktorantu piesaistei,
tādēļ vienīgajā no augstskolām palielinājies doktorantūrā
studējošo skaits. Šim mērķim LU izmanto dažādus pašas nopelnītus
resursus, pārvaldot nekustamos īpašumus, piesaistot ziedojumus,
lai doktorantiem paaugstinātu stipendiju. Šobrīd tā ir 58 lati
mēnesī. Universitāte papildus izmaksā 50 stipendijas gadā.
Izveidota arī augstskolas iekšējo resursu pārdales sistēma, kas
paredz atbalstu tieši pētnieciskā darba veikšanai, kā arī
papildus atbalstot doktorantūras vadītāju. Doktorantūras
studentus atbalsta arī Universitātes ārzemju sadarbības
partneri.
Otrs iemesls ir tas, ka no 2000.gada doktorantam, lai iegūtu
doktora grādu, jābūt piecām starptautiski atzītām publikācijām.
Šīs augstās prasības, kā atzina mācībspēki, Eiropas kolēģos
izraisa smīnu. Tas arī iemesls, kādēļ Lietuva un Igaunija mūs
apsteidz doktoru skaita ziņā. Gan rektoru padome, gan
starptautiskie sadarbības partneri uzskata, ka publikāciju skaits
būtu jāsamazina, jo, kā atzina zinātņu prorektors, jāvērtē
kvalitāte, nevis kvantitāte.
M. Kļaviņš uzsvēra, ka doktorantu un doktoru skaita pieaugums nav
vajadzīgs vienīgi augstskolas prestižam. Daudz svarīgāk ir, lai
valsts pārvalde un tautsaimniecības vadība būtu nodrošināta ar
augstas kvalifikācijas speciālistiem, kuri spētu analītiski un
konceptuāli risināt problēmas.
Zinātnei domāto
Eiropas naudu nedrīkst sadrumstalot
ES struktūrfondu līdzekļi būs
nopietns ieguvums gan augstākajai izglītībai, gan zinātnei. Uz
tiem varēs pretendēt RTU, LU, Latvijas Lauksaimniecības
universitāte un Stradiņa Rīgas Medicīnas universitāte. I.Knēts
pastāstīja, ka šiem mērķiem Latvija trijos gados varēs saņemt 88
miljonus eiro (kopā ar līdzfinansējumu). Lielākā daļa – 57
miljoni eiro – paredzēta cilvēkresursu attīstībai, tas ir,
doktorantūras studiju veicināšanai un pēc doktorantūras pētījumu
atbalstam, kā arī programmu modernizācijai dabaszinātnēs un
inženierzinātnēs, skolotāju un pasniedzēju kvalifikācijas
paaugstināšanai un prakses vietu nodrošināšanai uzņēmumos. 14
miljoni eiro paredzēti moderna aprīkojuma nodrošināšanai
pētniecības iestādēs. Zinātnes infrastruktūra ir gan RTU, gan LU
vājais punkts.
I.Muižnieks atzina, ka Eiropas granti zinātnes projektiem, kurus
var saņemt Latvijas zinātnieki, lielākoties paredzēti tā sauktās
intelektuālās pievienotās vērtības radīšanai Eiropas zinātnes
telpai, nevis materiāli tehniskās bāzes uzlabošanai. Pagājušajā
gadā Latvijas Universitāte no saviem līdzekļiem zinātnes
infrastruktūras pilnveidei piešķīra vairāk nekā 120 000 latu, lai
gan šajā kontekstā tā ir niecīga summa. Jautāts, kāds finansējums
būtu nepieciešams normāla zinātniskās pētniecības darba
nodrošināšanai, I. Muižnieks atbildēja, ka Vācijā vienam
doktorantam gadā tiek tērēts 60 000 eiro (turklāt – bez dārgo
aparatūru iegādes).
I.Muižnieks arī uzsvēra, ka ES fondu līdzekļus nevajadzētu
sadrumstalot, katrai zinātniskās pētniecības iestādei piešķirot
nelielus līdzekļus, bet gan attīstīt pāris spēcīgus centrus. M.
Kļaviņš pastāstīja, ka Eiropā zinātnē pirmkārt tiek atbalstīta
izcilība ( angļu. val. – excellence) – tās iestādes, kuras
spēs piešķirto finansējumu pilnvērtīgi apgūt, pretī atdodot
intelektuālo vērtību. Gan dabaszinātņu, gan informācijas
tehnoloģiju nozares kļūst aizvien dārgākas, un Latvijas vienīgā
iespēja gūt panākumus tajās ir koncentrējot, nevis izkliedējot
infrastruktūru. Tā kā par ES struktūrfondu sadali ir atbildīgas
vairākas ministrijas, I. Muižnieks arī izteica bažas, ka
resoriskās intereses varētu dominēt pār tautsaimniecības kopējās
attīstības vajadzībām.
Runājot par ES struktūrfondu prioritātēm, Universitātes
mācībspēki pārmeta valdībai, ka tās nepastarpināti pārņemtas no
ES, nevis izejot no mūsu valsts vajadzībām. Eiropas valstis savas
nacionālās prioritātes risina, izmantojot vietējos resursus.
Latvijai tie ir pārāk niecīgi, tādēļ, pēc M.Kļaviņa domām, arī
mūsu valsts lokālo vajadzību risināšanai varēja piesaistīt ES
fondu finansējumu. M.Kļaviņš arī atzina, ka, viņaprāt, Latvijā
augstākās izglītības prioritātei ir jābūt tieši infrastruktūras
attīstībai, tad izdosies arī piesaistīt speciālistus.
J.Krūmiņš kā galveno augstākās izglītības attīstības tendenci
nākotnē minēja to, ka tai jākļūst par mūžizglītību. Jālauž
sabiedrības uzskats, ka galvenās ir bakalaura studijas. Ir jābūt
pieprasījumam pēc speciālistiem ar maģistra un doktora grādiem,
kas savu kvalifikāciju ceļ visa mūža garumā.
Rūta Kesnere,”LV”