Kā pieaugs degvielas cenas, iestājoties ES
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Līdz ar pievienošanos Eiropas Savienībai šā gada 1.maijā Latvijā gaidāms ievērojams degvielas cenu pieaugums. Benzīna litra cena palielināsies vismaz par 1,4 santīmiem, bet dīzeļdegvielas cenu kāpums būs turpat pieci (4,8) santīmi. To paredz ES direktīvas projekts par jautājumiem, kas attiecas uz energoproduktu aplikšanu ar nodokļiem. Saskaņā ar topošo direktīvu akcīzes nodoklis degvielai būs jāpalielina arī turpmāk. Nodokļu palielinājums tuvākajos gados gaidāms arī citiem energoproduktiem.
Ko nosaka pašreizējā
likumdošana
Iepriekš saskaņā ar iestāšanās
sarunu iznākumu un atbilstoši mūsu valsts likumam “Par akcīzes
nodokli naftas produktiem” dīzeļdegvielai akcīzi bija plānots
celt par 30 latiem līdz 130 latiem par 1000 litriem (13 santīmu
par litru), bet bezsvina benzīnam nemainīt akcīzes likmi – 160
latus par 1000 litriem (16 santīmi par litru). Tomēr šādu
situāciju neizdosies saglabāt, jo netiek īstenots iepriekš
cerētais, proti, mainījās ES dalībvalstīs akcīzes likmi
regulējošās direktīvas. Vecā direktīva (92/82/EEC) zaudēja spēku
2004.gada 1.janvārī, bet jaunā direktīva (2003/96/EC) tagad tiek
grozīta.
Direktīvā (2003/96/EC) noteiktā akcīzes nodokļa minimālās likmes
ieviešana vairākās esošajās un it īpaši topošajās ES
dalībvalstīs, tajā skaitā Latvijā, nozīmētu ļoti strauju
degvielas cenu kāpumu. Tādēļ, lai mazinātu ekonomisko šoku, ko
radītu cenu kāpums, Eiropas Komisija izstrādājusi jaunu
direktīvas projektu par iespējām atsevišķām dalībvalstīm piemērot
pagaidu nodokļa atbrīvojumus vai samazinājumus.
Kā mainīsies
degvielas cenas
Paredzamās akcīzes nodokļa
likmes izmaiņas degvielai * Pēc eiro kursa 2003.gada
1.oktobrī (1 EUR= 0,6495 Ls)
|
Eiropas Komisijas izstrādātajā
direktīvas projektā Latvijai paredzēts pārejas periods akcīzes
nodokļa likmes palielināšanai gan dīzeļdegvielai, gan bezsvina
benzīnam. Direktīvas projekts paredz, ka 2004. gada 1. maijā
akcīzes nodoklim dīzeļdegvielai būtu jāsasniedz 245 eiro par 1000
litriem. Kā nākamie atskaites punkti minēti 2008. un 2011.gads,
bet 2013. gadā akcīzes likmei dīzeļdegvielai jāsasniedz likme 330
eiro par 1000 litriem (33 eirocenti jeb aptuveni 22 santīmi par
litru). Pašreizējā akcīzes likme dīzeļdegvielai Latvijā ir 10
santīmu par litru.
Visai ievērojums, bet ne tiks straujš kā dīzeļdegvielai,
paredzēts arī benzīna akcīzes likmes pieaugums. 2011. gadā
akcīzes likmei bezsvina benzīnam jāsasniedz 359 eiro par 1000
litriem (24 santīmi par litru). Šobrīd akcīzes likme ir 16
santīmu par litru.
Latvija cīnās
par izdevīgākiem noteikumiem
Pagājušajā ceturtdienā,
12.februārī, Briselē norisinājās pirmā ES Ministru padomes darba
grupas tikšanās par jauno direktīvas projektu, kuras laikā
Finanšu ministrijas pārstāvji iesnieguši valdības apstiprināto
Latvijas pozīciju. Latvija piekrīt Eiropas Komisijas
piedāvātājiem pārejas periodiem attiecībā uz akcīzes likmi
benzīnam un dīzeļdegvielai, tomēr prasa zināmas izmaiņas
attiecībā uz valūtas kursu, pēc kura tiek aprēķināta akcīzes
likme, kas ieviešama 2004.gada 1.maijā.
Proti, Eiropas Komisijas praksē, salīdzinot nodokļu likmi
nacionālajā valūtā un eiro, pieņemts izmantot attiecīgā gada
oktobra kursu. Pērn eiro kurss pret latu bija 0,6495, un līdz ar
to likmes, kā minēts, būtu jāpaaugstina līdz 15,9 santīmiem par
litru dīzeļdegvielai un līdz 18,6 santīmiem bezsvina benzīnam.
Komisija tomēr norādījusi, ka Latvijas īpašajā situācijā varētu
izmantot valūtas kursu vidēji 2002.gada decembrī. Pamatojums šāda
kursa izvēlei ir tāds, ka 2002.gada 13.decembrī Kopenhāgenas
galotņu tikšanās laikā Latvija beidza sarunas par iestāšanos ES.
Šajā gadījumā valūtas kurss Latvijai akcīzes nodokļa likmes
noteikšanai būtu izdevīgāks (0,6049 lati par vienu eiro).
Tādējādi 1.maijā akcīzes likme dīzeļdegvielai palielinātos par
4,8, nevis 5,9 santīmiem par litru, savukārt akcīze benzīnam
pieaugtu par 2,4, nevis 3,6 santīmiem par litru.
Palielināsies
nodoklis
arī citiem energoproduktiem
Komisijas izstrādātajā direktīvas
projektā Latvijai arī paredzēts pārejas periods, lai saskaņotu
akcīzes nodokļa likmi degvieleļļai (mazutam), kuru izmanto
siltuma ražošanai. Akcīzes likme pilnā apmērā ieviešama līdz
2010.gada 1.janvārim, taču ar 2007.gada 1.janvāri nodokļa likmei
ir jāsasniedz 50% no ES minimālās likmes. Latvija sākotnēji
pieprasīja pastāvīgu atkāpi no šīs normas, taču pēc Komisijas
kategoriska noraidījuma, Latvija akceptējusi piedāvāto pārejas
periodu.
Finanšu ministrijas Nodokļu politikas departamenta direktores
vietnieks, Akcīzes nodokļu nodaļas vadītājs Māris Jurušs
“Latvijas Vēstnesim” pastāstīja, ka jau šobrīd Latvijā ir gandrīz
sasniegta ES noteiktā minimālā akcīzes likme mazutam, kuru
izmanto siltuma ražošanai, bet problēma ir tā, ka šobrīd saskaņā
ar Latvijas likumdošanu siltuma ražotājiem šo nodokli valsts
atmaksā.
Tāds pats pārejas periods Latvijai piedāvāts arī attiecībā uz
akcīzes nodokļa likmes saskaņošanu elektrībai. Šis pārejas
periods atbilst Latvijas pieprasītajam.
Direktīvas projektā Latvijai paredzēts pārejas periods, arī lai
saskaņotu akcīzes nodokļa likmi oglēm un koksam. Akcīzes likme
pilnā apmērā ieviešama līdz 2010.gada 1.janvārim.
Vēl direktīva paredz nosacījumu, ar kuru līdz 2013.gadam no
nodokļa var atbrīvot dabasgāzi, ja konkrētajā dalībvalstī
2000.gadā daļa dabasgāzes galaenerģijas patēriņā bija mazāka nekā
15%. Latvija izpilda šo nosacījumu, jo Latvijai dabasgāzes daļa
galīgajā enerģijas patēriņā bija 11%.
Latvijas vēlas arī rezervēt tiesības atgriezties pie pārejas
perioda termiņa beigām attiecībā uz dabasgāzes un mazuta
atbrīvošanu no nodokļa.
Latvijas gadījumā atklāts un aktuāls ir jautājums par tiesībām
piemērot samazinātu nodokli vai atbrīvojumu energoproduktiem un
elektrībai vietējiem sabiedriskajiem pasažieru
transportlīdzekļiem, jo Komisija uzskata, ka valstij pašai
jānosaka vārda “vietējais” nozīme, bet – ņemot vērā direktīvas
mērķus. Taču Komisija norāda, ka vārds “vietējais” nav
attiecināms uz starppilsētu pasažieru pārvadājumiem. Latvijā vēl
nav atrisināts jautājums par pārvadājumiem starp apdzīvotām
vietām lauku rajonos.
Galīgais lēmums gaidāms martā
Latvijas pārstāvji ir darījuši
zināmu mūsu valsts pozīciju citām esošajām un topošajām
dalībvalstīm, tomēr lēmums par direktīvu netiek pieņemts uzreiz.
M.Jurušs “Latvijas Vēstnesi” informēja, ka šī bija tikai pirmā
darba grupas sēde, kurā apspriests attiecīgais direktīvas
projekts. Vēl viena darba grupas sēde paredzēta mēneša beigās,
bet direktīvas galīgais variants varētu tikt pieņemts marta
sākumā ES finanšu un ekonomikas ministru (ECOFIN) sanāksmē.
M. Jurušs pastāstīja, ka Vācijas pārstāvji pauduši
neapmierinātību par pārejas periodiem, kas visām jaunajām
dalībvalstīm (tajā skaitā Latvijai) esot noteikti par garu.
Vācija diezgan stingri iestājas par savu pozīciju, uzskatot, ka
attiecībā uz visām dalībvalstīm būtu piemērojami vienādi
noteikumi. Vācijas valdības pārstāvji solījuši vēl papildus pētīt
šo jautājumu, lai formulētu savu galīgo pozīciju, pastāstīja
M.Jurušs. Līdzīgu pozīciju aizstāv arī Francijas valdības
pārstāvji.
Kā zināms, ES Ministru padomē jautājumi attiecībā uz nodokļu
politiku tiek pieņemti ar vienprātības principu (vienbalsīgu
lēmumu), tādējādi arī vienas valsts balsojums var bloķēt lēmuma
pieņemšanu.
Artis Nīgals, “LV”