Ministru kabineta 2004.gada 17.februāra sēdē
Izskatīts informatīvais
ziņojums “Par Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija sēdes
protokollēmuma “Par iekšējā tirgus sakārtošanas darba grupas
veiktajiem pasākumiem un priekšlikumiem iekšējā tirgus
sakārtošanā” izpildi”.
Izpildot Ministru kabineta dotos
uzdevumus, Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) kopā ar
Zemkopības ministriju, izvērtējot normatīvo aktu normas, kas
reglamentē robežkontroles punktu izvietojumu uz Latvijas
Republikas robežas, caur kuriem Latvijā atļauts ievest pārtikas
produktus, secinājusi, ka grozījumi noteikumos par valsts robežas
šķērsošanas vietu noteikšanu un robežkontroles punktu un
robežpārejas punktu izvietojumu uz Latvijas Republikas valsts
robežas nav lietderīgi. 2003.gada maijā šādi grozījumi minētajos
Ministru kabineta noteikumos tika pieņemti, kā rezultātā tika
samazināts robežkontroles punktu skaits, caur kuriem Latvijas
Republikā atļauts ievest pārtikas produktus. Pēc šo grozījumu
ieviešanas Latvijas Republikas Ārlietu ministrija no Igaunijas
Republikas un Lietuvas Republikas saņēma notas, kurās tika
izteikta neapmierinātība ar minētajiem ierobežojumiem.
2003.gada 10.decembrī spēkā stājušies grozījumi Pārtikas aprites
uzraudzības likuma 22.pantā, kas papildina kompetento institūciju
pilnvaras pārtikas aprites un pārtikas uzņēmumu kontrolē un
atbilstības novērtēšanā. Minētais likuma pants paredz, ka
kompetento institūciju pārstāvjiem ir tiesības veikt padziļinātus
kontroles pasākumus, pārtikas preču kravas novirzot uz noliktavām
ar atbilstošām fiziskās pārbaudes veikšanas vietām un tehnisko
nodrošinājumu.
Lai pārliecinātos par muitas noliktavu un brīvajās zonās esošo
noliktavu atbilstību pārtikas preču uzglabāšanai, Zemkopības
ministrija (Pārtikas un veterinārais dienests) veic regulāru
muitas noliktavu un brīvajās zonās esošo noliktavu apsekošanu un
padziļinātu kontroli. Atsevišķos gadījumos apsekošanā piedalās
Finanšu ministrijas (Valsts ieņēmumu dienesta Galvenās muitas
pārvaldes) amatpersonas. Par konstatētajiem un noteiktajā termiņā
nenovērstajiem pārkāpumiem Zemkopības ministrija pieņem
attiecīgus lēmumus par noliktavu slēgšanu pārtikas preču
ievešanai, uzglabāšanai, par ko tiek informētas attiecīgās
ministriju institūcijas. Ņemot vērā minēto, spēkā esošie
normatīvie akti neierobežo pastiprinātu noliktavu kontroli un
atbilstības izvērtēšanu ar mērķi optimizēt to muitas noliktavu un
brīvajās zonās esošo noliktavu skaitu, kurās atļauts veikt
pārtikas produktu muitošanu un uzglabāšanu.
Lai nodrošinātu
turpmāku Ministru kabineta doto uzdevumu izpildi, Finanšu
ministrija ir sagatavojusi protokollēmumu, kurā noteikts, ka
Zemkopības ministrijai (Pārtikas un veterinārajam dienestam)
jānodrošina regulāra (vienu reizi ceturksnī) muitas noliktavu un
brīvajās zonās esošo noliktavu kontrole, lai novērtētu to
atbilstību pārtikas preču uzglabāšanas prasībām; kā arī jāinformē
Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienesta Galveno muitas
pārvalde) par muitas noliktavās konstatētajiem un noteiktajā
termiņā nenovērstajiem pārkāpumiem.
Pieņemts rīkojums “Par Lauksaimniecības ilgtermiņa investīciju
kreditēšanas programmu”, kurš apstiprina Lauksaimniecības
ilgtermiņa investīciju kreditēšanas programmu. Noteikts, ka
par programmas īstenošanu atbildīgā institūcija ir Zemkopības
ministrija.
Zemkopības ministrijas pārraudzībā esošā Valsts zivsaimniecības
pārvalde sniedza Zemkopības ministrijai informāciju par zivju
apstrādes uzņēmumu ierobežotajām iespējām saņemt ilgtermiņa
aizdevumus ražošanas modernizācijai. Zivju pārstrādes sektoram
problemātiskas ir ilgtermiņa aizdevumu ar konkurētspējīgu
procentu likmi saņemšanas iespējas Latvijas komercbankās. Šo
aizdevumu piesaistes iespēju trūkums būtiski kavē zivju apstrādes
uzņēmumu iespējas veikt ražošanas ēku, iekārtu atjaunošanu un
ražošanas nodrošināšanu atbilstoši pārtikas drošības un
nekaitīguma prasībām. Līdz ar to šo uzņēmumu turpmākā darbība un
nākotnes konkurences iespējas ir apdraudētas. Viens no Valsts
zivsaimniecības pārvaldes priekšlikumiem esošās situācijas
uzlabošanai ir grozījumu veikšana “Lauksaimniecības ilgtermiņa
investīciju kreditēšanas programmā”, paredzot iespējas arī zivju
apstrādes uzņēmumiem investīcijām saņemt ilgtermiņa aizdevumus ar
pazeminātu procentu likmi. Ņemot vērā ierobežotos finanšu
resursus cita veida papildu atbalstam zivrūpniecībai, Zemkopības
ministrija piekrita izvērtēt iespējas veikt grozījumus
programmā.
Zemkopības ministrija, atbilstoši Lauksaimniecības likuma
4.1pantam, konsultējoties ar Lauksaimnieku
organizāciju sadarbības padomi, saņēma pozitīvu apstiprinājumu
plānotajiem grozījumiem programmā. Konsultāciju rezultātā
papildus tika nolemts ietvert nosacījumu, kas dos iespēju saņemt
aizdevumus arī ar bioloģisko lauksaimniecības produktu apriti
saistītiem uzņēmumiem un liellopu audzētājiem samazināt minimālā
ganāmpulka lieluma kritēriju.
Precizētā programma palielinās aizņēmēju loku, jo uz aizdevumiem
ar pazemināto procentu likmi varēs pretendēt arī zivju apstrādes
uzņēmumi un ar bioloģisko lauksaimniecības produktu apriti
saistītie uzņēmumi. Papildus ir arī nosacījums, ka zivju
apstrādes sektoram kopējais piešķirto aizdevumu apjoms nedrīkst
pārsniegt 4 miljonus latu. Samazinātais liellopu ganāmpulka
minimālā lieluma kritērijs dos lielākas iespējas piesaistīt
papildu finansējumu liellopu audzēšanas modernizācijai.
Paplašinot aizņēmēju loku, efektīvāk tiks izmantoti atlikušie
kredītlīnijas resursi aptuveni 10 miljonu latu apmērā.
Pieņemts rīkojums “Par koncepciju “Par Baltijas jūras un Rīgas
jūras līča piekrastes joslas reģistrēšanu zemesgrāmatā uz valsts
vārda””.
Valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts
meži” (LVM) Zemkopības ministrijas uzdevumā 2000.gadā uzsāka
valstij piekrītošās zemes īpašuma tiesību nostiprināšanu
zemesgrāmatā uz Zemkopības ministrijas vārda. Veicot uzmērīšanas
darbus Rīgas jūras līča piekrastē Salacgrīvā zemes gabalam
“Salacgrīvas valsts mežs Nr.6635”, LVM saskārās ar virkni
jautājumu (problēmām), kuru risināšanā iesaistījās Valsts zemes
dienests (VZD), Centrālā zemes komisija (CZK), Zemkopības
ministrija (ZM) un Ministru prezidents.
Tika identificētās problēmas par tauvas joslu. Atbilstoši VZD
Robežu uzmērīšanas instrukcijas prasībām, īpašumu robežu gar
Baltijas jūru un Rīgas līci nosaka pa tauvas joslas robežu. Tā kā
ar jēdzienu “josla” ir saprotams kādas noteiktas lineāras
teritorijas apzīmējums, kurai ir divas robežlīnijas – joslas
sākums un joslas beigas, nav viennozīmīgi saprotams, vai īpašuma
robežlīnija ir nosakāma, ietverot tauvas joslu vai neietverot.
Stāvkrasta gadījumā robežu uzmērīšanas instrukcija viennozīmīgi
norāda, ka tauvas josla tiek ietverta zemes īpašuma teritorijā,
bet lēzena krasta gadījumā tauvas joslas robežas jēdziens nav
tulkojams viennozīmīgi. Tā kā tauvas joslā valsts meža masīvos
pārsvarā aug mežs, tad atbilstoši likumam “Par valsts un
pašvaldību īpašumtiesību reģistrāciju zemesgrāmatā” un Meža
likumam zeme tauvas joslā ir meža zeme, valstij piederoša vai
piekrītoša meža zeme, kas reģistrējama uz valsts vārda ZM (vai
Vides ministrijas) personā. Tādējādi VZD rīcība, izdalot tauvas
joslu no kopējā uzmērāmā masīva, tikai sadārdzina un paildzina
kopējo zemju uzmērīšanas un reģistrācijas procesu, jo atdalīto
tauvas joslu nāksies uzmērīt un reģistrēt kā atsevišķu zemes
vienību.
Tika identificētas problēmas par jūras piekrasti (pludmali). Zeme
pludmales joslā un tauvas joslā ir nekustams īpašums, kuram nav
noteikts izņēmuma statuss attiecībā uz tā reģistrāciju, tāpēc tas
ir jānostiprina zemesgrāmatā, pretējā gadījumā tiek ierobežotas
šā nekustamā īpašuma īpašnieka tiesības, jo Civillikuma 994.panta
noteikumi paredz, ka “par nekustamā īpašuma īpašnieku atzīstams
tikai tas, kas par tādu ierakstīts zemes grāmatā”. Arī Satversmes
105.pants garantē īpašnieka (tajā skaitā arī valsts) tiesības uz
īpašumu. Izvērtējot situāciju, konstatēts, ka zemes reformas
laikā zemes komisijām ir bijusi dažāda nostāja, piešķirot
lietošanā Valsts meža dienesta (VMD) virsmežniecībām to valstij
piekrītošo meža zemi, kas robežojas ar Baltijas jūras un Rīgas
jūras līča piekrastes joslu: ~ 83 kilometri piekrastes joslas ir
piešķirta VMD kopā ar tai pieguļošo valsts meža zemi, bet ~ 160
kilometros meža zeme piešķirta līdz piekrastes joslai.
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas kopgarums ir
~ 503 kilometri. Piekrastes joslā atrodas Satiksmes ministrijas
objekti, savukārt ar piekrastes joslu robežojas uz valsts vārda
Vides ministrijas un Zemkopības ministrijas personā reģistrējamās
valstij piederošas vai piekrītošas zemes (tabula).
Pieņemta koncepcija un tās risinājuma variants, visa Baltijas
jūras un Rīgas Jūras piekrastes josla, ja normatīvajos aktos nav
noteikts savādāk, ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu
ministrijas personā.
Tieslietu ministrija noteikta par atbildīgo institūciju
koncepcijas īstenošanā. Tieslietu ministrijai uzdots izstrādāt un
iesniegt Ministru kabinetā grozījumu likumā “Par valsts un
pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu
zemesgrāmatās” līdz 2004.gada 1.februārim.
Tieslietu ministrijai uzdots nodrošināt precizējumu izstrādāšanu
un apstiprināšanu Valsts zemes dienesta Zemes vienību uzmērīšanas
instrukcijā līdz 2004.gada 1.martam.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments