Projekts: Alkoholisko dzērienu aprites likums
Saeimas dok. Nr.2018; likumprojekts Nr.646
Finanšu
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2004. gada 3. februāra sēdē akceptēts (prot. Nr.5, 31.§)
un 11.februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
1.pants. Likumā lietotie termini
(1) Likumā lietotie
termini atbilst likumā “Par akcīzes nodokli” noteiktajām ar
akcīzes nodokli apliekamo objektu definīcijām, kā arī Reklāmas
likumā un Radio un televīzijas likumā minētajiem terminiem.
(2) Likumā lietoti arī šādi termini:
1) alkoholisko dzērienu aprite – visas darbības ar
alkoholiskajiem dzērieniem (sagatavošana pārstrādei, pārstrāde,
ražošana, iepildīšana iepakojumā, marķēšana, uzglabāšana,
iekraušana, izkraušana, pārvietošana, pārvadāšana, ievešana,
izvešana, izplatīšana, iegāde, realizācija, iznīcināšana un citas
darbības) un alkoholisko dzērienu reklāma;
2) dalībvalsts – jebkura Eiropas Savienības
dalībvalsts.
2.pants. Likuma darbības sfēra
(1) Likums regulē
alkoholisko dzērienu aprites kārtību, tajā skaitā nosaka
atsevišķas prasības alkoholisko dzērienu iepakojuma
izmantošanai.
(2) Likums piemērojams arī alkoholisko dzērienu
mazumtirdzniecībai vilcienos, lidmašīnās un kuģos, ja minētie
transportlīdzekļi ir reģistrēti Latvijā.
3.pants. Speciālu atļauju (licenču) veidi un to izsniegšanas
pamatnosacījumi
(1) Alkoholisko dzērienu
vairumtirdzniecībai un alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai ir
nepieciešama speciāla atļauja (licence). Ja alkoholisko dzērienu
mazumtirgotāji tirgo tikai alu, tiem ir nepieciešama licence alus
mazumtirdzniecībai.
(2) Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības licenci, alkoholisko
dzērienu mazumtirdzniecības licenci un alus mazumtirdzniecības
licenci izsniedz Valsts ieņēmumu dienesta izveidota licencēšanas
komisija.
(3) Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības licenci, alkoholisko
dzērienu mazumtirdzniecības licenci un alus mazumtirdzniecības
licenci izsniedz uz nenoteiktu laiku.
(4) Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības licenci, alkoholisko
dzērienu mazumtirdzniecības licenci un alus mazumtirdzniecības
licenci neizsniedz (nepārreģistrē), ja pieteiktā tirdzniecības
vieta ir deklarēta citas personas licencē.
(5) Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības licence, alkoholisko
dzērienu mazumtirdzniecības licence un alus mazumtirdzniecības
licence dod tiesības veikt attiecīgās darbības tikai licencē
norādītajā vietā, un to ir tiesīga izmantot tikai tā persona,
kurai šī licence ir izsniegta.
(6) Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības licences,
alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības licences un alus
mazumtirdzniecības licences izsniegšanas, pārreģistrācijas,
anulēšanas un izmantošanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
(7) Noliktavas turētāja darbības licences, apstiprināta tirgotāja
darbības licences, kā arī nodokļa maksātāja pārstāvja darbības
licences izsniegšanas, pārreģistrācijas, anulēšanas un
izmantošanas kārtību nosaka likums “Par akcīzes nodokli”.
4.pants. Spirta aprites nosacījumi
(1) Aizliegta
spirta realizācija mazumtirdzniecībā.
(2) Spirta aprites kārtību aptiekās, zāļu lieltirgotavās, zāļu
ražošanas uzņēmumos (farmaceitiskās darbības uzņēmumos),
veterinārajās aptiekās, veterinārajās zāļu lieltirgotavās,
veterināro zāļu ražošanas uzņēmumos (veterinārfarmaceitiskās
darbības uzņēmumos), ārstniecības iestādēs un veterinārmedicīnā
nosaka Ministru kabinets.
(3) Spirta uzskaites un spirta daudzuma kontroles kārtību nosaka
Ministru kabinets.
5.pants. Alkoholisko dzērienu pārvietošanas, realizēšanas,
norēķinu un uzskaites kārtības vispārīgie nosacījumi
(1) Alkoholisko dzērienu
vairumtirgotāji un mazumtirgotāji (turpmāk – alkoholisko dzērienu
realizētāji) par darījumiem ar alkoholiskajiem dzērieniem
savstarpēji norēķinās ar kredītiestāžu starpniecību. Norēķini
skaidrā naudā ir aizliegti, izņemot norēķinus alkoholisko
dzērienu mazumtirdzniecībā. Par skaidras naudas norēķinu
uzskatāma arī vienas personas izdarīta skaidras naudas iemaksa
citas personas norēķinu kontā kredītiestādē.
(2) Alkoholisko dzērienu realizētāji savstarpējiem norēķiniem par
darījumiem ar alkoholiskajiem dzērieniem izmanto tikai Valsts
ieņēmumu dienesta licencēšanas komisijai deklarētos norēķinu
kontus.
(3) Alkoholiskos dzērienus pārvietojot vai realizējot
vairumtirdzniecībā tikai Latvijas Republikas teritorijā (arī
starp viena alkoholisko dzērienu realizētāja licencē norādītajām
vietām), katrai alkoholisko dzērienu partijai pievieno stingrās
uzskaites preču pavadzīmi-rēķinu, kurā norāda papildu rekvizītus.
Papildus norādāmos rekvizītus nosaka Ministru kabinets.
(4) Ja alkoholiskie dzērieni tiek pārvietoti likuma “Par akcīzes
nodokli” 25.panta pirmajā, otrajā, ceturtajā, piektajā, sestajā
un septītajā daļā noteiktajos gadījumos, tiek izmantoti Eiropas
Savienības regulā 2719/92 minētie pavaddokumenti, bet minētā
likuma 26.pantā noteiktajos gadījumos - Eiropas Savienības regulā
3649/92 minētie pavaddokumenti. Pavaddokumentu aprites un
kontroles kārtību nosaka likums
“Par akcīzes nodokli”.
(5) Licencē norādītajās vietās izvieto labi saskatāmu izkārtni,
kurā valsts valodā norādīts licencētās personas nosaukums un
attiecīgās darbības vietas darba laiks.
(6) Alkoholisko dzērienu realizācija aizliegta vietā, kas nav
konstruktīvi nodalīta no citas personas valdījumā esošas
teritorijas.
(7) Alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecība aizliegta
teritorijās, kurām noteiktā kārtībā piešķirts tirgus
statuss.
(8) Alkoholisko dzērienu realizētāji nodrošina iespēju paziņotajā
darba laikā Valsts ieņēmumu dienestam salīdzināt faktisko
alkoholisko dzērienu daudzumu ar uzskaites datiem.
(9) Latvijā no valsts, kura nav dalībvalsts, atļauts ievest tādu
alu, kuram līdz derīguma termiņa beigām ir atlicis ne mazāk par
30 dienām. Šis ierobežojums neattiecas uz fiziskajām personām,
kas alu ieved personīgajam patēriņam normatīvajos aktos
noteiktajā daudzumā.
6.pants. Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība
(1)
Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta:
1) izglītības iestāžu un ārstniecības iestāžu, policijas,
karaspēka daļu un citu militarizēto formējumu telpās un
teritorijā;
2) kioskos, novietnēs un ēkās, kuras nav nodotas ekspluatācijā,
kā arī no transportlīdzekļiem;
3) telpās, kurās nav tirdzniecības zāles vai tā ir mazāka par 20
m2;
4) daudzdzīvokļu mājā, ja iekļūšanai šajā tirdzniecības vietā
tiek izmantotas koplietošanas kāpnes vai telpas;
5) teritorijā, kurai noteiktā
kārtībā piešķirts tirgus statuss, izņemot gadījumus, kad
alkoholiskie dzērieni tiek realizēti izlejamā veidā un tiek
nodrošināta to patērēšana uz vietas;
6) no pulksten 22.00 līdz 8.00, izņemot tādas mazumtirdzniecības
vietas, kurās alkoholiskie dzērieni tiek realizēti izlejamā veidā
un tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas, kā arī beznodokļu
tirdzniecības veikalus;
7) degvielas uzpildes stacijās, ja alkoholiskie dzērieni tiek
realizēti izlejamā veidā un tiek nodrošināta to patērēšana uz
vietas;
8) tirdzniecības automātos.
(2) Alkoholiskos dzērienus aizliegts pārdot personām, kuras ir
jaunākas par 18 gadiem. Lai pārliecinātos par pircēja vecumu,
mazumtirgotāja pienākums ir pieprasīt pircējam uzrādīt personu
apliecinošu dokumentu. Pēc mazumtirgotāja vai uzraudzības
iestādes pieprasījuma pircēja pienākums ir apliecināt savu
personību un vecumu, uzrādot personu apliecinošu dokumentu.
(3) Piedāvājot alkoholiskos dzērienus, aizliegta izpārdošana,
cenu pazemināšana, atlaides vai citi līdzīgi pasākumi, norādot
alkoholiskā dzēriena sākotnējo cenu un cenu pēc
pazemināšanas.
(4) Aizliegts piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti (izņemot
degustācijas), kā dāvanu, kā arī realizēt komplektā ar citām
precēm.
(5) Mazumtirgotājs nodrošina, lai alkoholisko dzērienu patērētāji
tirdzniecības zālē ievērotu sabiedrisko kārtību un sanitārās
normas.
(6) Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība patērēšanai uz vietas
atļauta, ja:
1) lietotā mērīšanas metode nodrošina, ka pircēja iegādāto
alkoholisko dzērienu tilpuma precizitāte nav mazāka par pieciem
procentiem;
2) pēc pircēja vai kontroles iestādes amatpersonas pieprasījuma
tiek nodrošināta iespēja pārbaudīt realizēto alkoholisko dzērienu
tilpuma precizitāti, izmantojot mazumtirdzniecības vietā esošo
verificēto mērglāzi.
(7) Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības licenci, alus
mazumtirdzniecības licenci vai arī notariāli apliecinātu vai
Valsts ieņēmumu dienestā apliecinātu licences kopiju novieto
tirdzniecības vietā patērētājiem redzamā vietā.
(8) Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir atļauta, tikai
izmantojot kases aparātus un kases sistēmas. Alkoholisko dzērienu
mazumtirdzniecībā izmantojami tikai tādi kases aparāti un kases
sistēmas, kas nodrošina darījuma (preces) nosaukuma izdruku kases
čekos un alkoholisko dzērienu pārdošanu reģistrē kases aparāta
vai kases sistēmas atsevišķā departamentā.
(9) Šā panta pirmās daļas 2., 3. un 5.punktā un sestajā daļā
noteiktie ierobežojumi neattiecas uz alu.
7.pants. Alkoholisko dzērienu iepakojums
(1)
Personām, kas nodarbojas ar iepakojuma pieņemšanu (iepirkšanu),
aizliegts pieņemt (iepirkt), uzglabāt un veikt citas darbības ar
stikla, plastmasas un cita veida alkoholisko dzērienu iepakojumu,
kuram nav likvidēta akcīzes nodokļa marka, kā arī veikt darbības
ar to.
(2) Alkoholisko dzērienu realizācijas vietās aizliegts turēt
stikla, plastmasas un cita veida alkoholisko dzērienu iepakojumu,
kuram pēc dzēriena izlietošanas nav likvidēta akcīzes nodokļa
marka. Pēc katras alkoholisko dzērienu iepakojuma tilpuma
vienības satura izlietošanas minēto marķējumu nekavējoties
likvidē.
8.pants. Pašvaldības tiesības alkoholisko dzērienu
apritē
Ievērojot šā likuma prasības, pašvaldības nosaka
alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības īpašu kārtību izbraukuma
tirdzniecībā sabiedrisko pasākumu norises vietās.
9.pants. Alkoholisko dzērienu izgatavošanas (ražošanas) un
uzglabāšanas nosacījumi
(1) Alkoholisko dzērienu ražošana
mājas apstākļos (izņemot alus, vīna vai citu raudzētu dzērienu
izgatavošanu tā izgatavotāja personīgajam patēriņam), izejvielu
sagatavošana, iegāde vai uzglabāšana alkoholisko dzērienu
izgatavošanai mājas apstākļos, kā arī to ražošanai paredzētu
aparātu, ierīču, iepakojuma, etiķešu, korķu un vāciņu
izgatavošana vai uzglabāšana ir aizliegta.
(2) Personai, kurai nav licences darbībai alkoholisko dzērienu
aprites jomā, aizliegts:
1) uzglabāt un pārvadāt alkoholiskos dzērienus (izņemot alu un
personīgajam patēriņam mājas apstākļos izgatavoto vīnu vai citus
raudzētus dzērienus) bez akcīzes nodokļa markām, izņemot likuma
“Par akcīzes nodokli” 27.panta trešajā daļā minētos gadījumus. Ja
alkoholisko dzērienu apjoms pārsniedz 10 litrus, nepieciešams tā
iegādi apliecinošs attaisnojuma dokuments;
2) uzglabāt un pārvadāt vairāk par 50 litriem alus bez tā iegādi
apliecinoša attaisnojuma dokumenta.
10.pants. Alkoholisko dzērienu reklāmā ietveramā
informācija
(1) Alkoholisko dzērienu reklāmā ietverama
informācija, kas brīdina sabiedrību par alkohola lietošanas
negatīvo ietekmi. Šādai informācijai atvēlami vismaz 10 procenti
no konkrētās reklāmas apjoma.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētā prasība neattiecas uz
alkoholisko dzērienu preču zīmju, kā arī pamatinformācijas par
alkoholiskajiem dzērieniem (alkoholiskā dzēriena nosaukums, cena,
tilpums, kā arī cita patērētājam svarīga informācija) izvietošanu
alkoholisko dzērienu tirdzniecības, ražošanas un uzglabāšanas
vietās.
(3) Šā panta pirmajā daļā norādīto informāciju sniedz reklāmas
apakšējā daļā ar melniem burtiem uz balta fona, turklāt burtu
izmēram jābūt tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski
iespējamo daļu no tekstam paredzētā laukuma.
11.pants. Alkoholisko dzērienu reklāmas
ierobežojumi
(1) Alkoholisko dzērienu reklāmā
aizliegts:
1) attēlot personas lietojam alkoholiskos dzērienus;
2) izmantot Latvijas valsts simboliku;
3) paust uzskatus par alkoholiskajiem dzērieniem kā ārstniecības
līdzekli;
4) saistīt alkoholisko dzērienu lietošanu ar sporta nodarbībām
vai transportlīdzekļa vadīšanu;
5) paust uzskatus, ka alkoholiskajiem dzērieniem piemīt
stimulējoša vai nomierinoša ietekme vai ka tie palīdz atrisināt
personiskas problēmas;
6) mudināt uz pārmērīgu alkohola patēriņu vai negatīvi atspoguļot
atturību vai mērenību alkohola lietošanā;
7) radīt iespaidu, ka alkoholisko dzērienu lietošana nodrošina
panākumus sociālajā vai seksuālajā jomā;
8) iesaistīt personas, kas jaunākas par 25 gadiem.
(2) Aizliegts sponsorēt bērnu izklaides un sporta pasākumus, ja
informācijā par sponsorēšanu ir norāde uz kādu alkoholisko
dzērienu (izņemot sponsora nosaukumu), kā arī alkoholisko
dzērienu lietošanu.
(3) Alkoholisko dzērienu reklāma
aizliegta:
1) izglītības un ārstniecības iestādēs un uz šo iestāžu ēkām un
būvēm;
2) uz vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumiem;
3) uz grāmatu, žurnālu, laikrakstu un to pielikumu ārējām lapām
(vāka).
(4) Šā panta pirmās daļas 1. un 4.punktā minētie aizliegumi
attiecas arī uz citu preču un pakalpojumu reklāmu, ja vien tās
mērķis nav negatīvi attēlot alkoholisko dzērienu lietošanu.
12.pants. Alkoholisko dzērienu kvalitāte
(1) Latvijas
Republikā atļauts realizēt tikai tādus alkoholiskos dzērienus,
kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajām obligātajām
nekaitīguma un kvalitātes prasībām.
(2) Alkoholiskos dzērienus, kas neatbilst normatīvajos aktos
noteiktajām obligātajām nekaitīguma un kvalitātes prasībām, nodod
pārstrādei vai iznīcina.
(3) Obligātajām nekaitīguma un kvalitātes prasībām neatbilstošo
alkoholisko dzērienu testēšanas izdevumus septiņu dienu laikā no
rēķina saņemšanas dienas sedz persona, kurai šie alkoholiskie
dzērieni izņemti.
(4) Alkoholiskie dzērieni, kas neatbilst obligātajām nekaitīguma
un kvalitātes prasībām vai arī ir nelegāli ražoti, vai nelegāli
ievesti, uzskatāmi par cilvēka veselībai un dzīvībai
bīstamiem.
(5) Katrā alkoholisko dzērienu aprites posmā par atbilstību
normatīvajos aktos noteiktajām alkoholisko dzērienu obligātajām
nekaitīguma un kvalitātes prasībām ir atbildīgs alkoholisko
dzērienu realizētājs.
13.pants. Uzraudzība un kontrole
(1) Aizliegts
iesaistīt alkoholisko dzērienu apritē personas, kuras ir jaunākas
par 18 gadiem.
(2) Par alkoholisko dzērienu
izņemšanu un konfiskāciju valsts iestādes, kas veikušas šīs
darbības, informē Valsts ieņēmumu dienestu triju dienu laikā no
izņemšanas vai konfiskācijas dienas.
(3) Iestādes, kuras kontrolē alkoholisko dzērienu apriti
reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktās kārtības
ievērošanu, kā arī iestādes vai amatpersonas, kuras ir tiesīgas
pieņemt lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā, triju dienu laikā
informē Valsts ieņēmumu dienestu par konstatētajiem gadījumiem,
kad alkoholiskie dzērieni realizēti personām, kuras jaunākas par
18 gadiem.
(4) Valsts iestādes, kas veic alkoholisko dzērienu apriti
reglamentējošo normatīvo aktu prasību ievērošanas uzraudzību un
kontroli, ir tiesīgas nosūtīt izņemto vai konfiscēto alkoholu
tikai uz tādām uzglabāšanas (pārstrādes) vietām, kuras ir
reģistrētas Valsts ieņēmumu dienestā.
(5) Alkoholisko dzērienu vairumtirgotāji katru mēnesi līdz
piecpadsmitajam datumam iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā
pārskatu par alkoholisko dzērienu (izņemot alu) apriti
iepriekšējā mēnesī un katru ceturksni līdz ceturkšņa pirmā mēneša
piecpadsmitajam datumam pārskatu par alus apriti iepriekšējā
ceturksnī.
(6) Šā likuma izpildes uzraudzību un kontroli veic Valsts
ieņēmumu dienests un citas valsts iestādes atbilstoši
kompetencei.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos
zaudē spēku Alkohola aprites likums (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 1999, 4.nr.; 2000,
1.nr.; 2002, 12.nr.).
2. Līdz attiecīgu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā trīs mēnešus pēc šā likuma spēkā
stāšanās, ir spēkā Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz
Alkohola aprites likuma pamata, ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu un likumu “Par akcīzes nodokli”.
3. Ar šā likuma spēkā stāšanos zaudē spēku licences jēlspirta un
spirta ražošanai un realizācijai, licences alkoholisko dzērienu
ražošanai un realizācijai, un licences alkoholisko dzērienu un
spirta ievešanai izlaišanai brīvam apgrozījumam. Līdz 2004.gada
30.aprīlim izsniegtās licences alkoholisko dzērienu un spirta
vairumtirdzniecībai un licences alkoholisko dzērienu
mazumtirdzniecībai pārreģistrē līdz 2004.gada 1.decembrim. Līdz
norādītajam datumam nepārreģistrētās licences zaudē spēku ar
2004.gada 2.decembri.
4. Alus vairumtirgotājiem un mazumtirgotājiem, kuriem nav
atbilstošas licences, šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētā
licence jāsaņem līdz 2004.gada 1.augustam.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas,
kas izriet no direktīvas 1992/12/EEC.
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Šobrīd alkohola apriti Latvijas Republikā reglamentē Alkohola
aprites likums un uz šī likuma pamata izdotie Ministru kabineta
2002.gada 19.februāra noteikumi Nr.63 “Alus aprites un
uzraudzības kārtība”, savukārt alkohola aplikšanu ar akcīzes
nodokli reglamentē likums “Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem
dzērieniem” un likums “Par akcīzes nodokli alum”. Likumprojekts
“Alkoholisko dzērienu aprites likums” ir izstrādāts saistībā ar
Eiropas Savienības prasībām un lai saskaņotu to ar likumu “Par
akcīzes nodokli”, kas stāsies spēkā ar iestāšanos Eiropas
Savienībā. Saskaņā ar šobrīd spēkā esošā Alkohola aprites likuma
17.panta 3.punktu alkoholisko dzērienu un spirta importam ir
nepieciešama licence, bet prasība saņemt importa licenci starp
dalībvalstīm, lai varētu ievest konkrētas preces, ir pretrunā ar
Eiropas Kopienas dibināšanas (Romas) līguma 28.pantu. Uz
2003.gada 15.decembri ir spēkā 66 licences alkoholisko dzērienu
un spirta ievešanai izlaišanai brīvam apgrozījumam.
Pēc Narkoloģijas centra statistikas datiem, valstī strauji pieaug
alkoholisko dzērienu, īpaši alus, patēriņš (tā 2002.gadā,
salīdzinot ar 2001.gadu, tas pieauga par 23%, bet 2003.gada 9
mēnešos par 8%) un tā lietošanas radītās sekas, it īpaši bērnu un
jauniešu vidū. Ministru kabineta 2002.gada 19.februāra noteikumi
Nr.63 “Alus aprites un uzraudzības kārtība” atšķirībā no citiem
alkoholiskajiem dzērieniem alum nosaka atvieglotas aprites
prasības. Lai nodrošinātu normatīvo aktu, kas reglamentē
alkoholisko dzērienu apriti, pārskatāmību, kā arī vienlīdzīgas
prasības visu alkoholisko dzērienu apritei, uzskatām, ka
likumprojektā ietveramas arī prasības alus apritei.
Likumprojekta “Alkoholisko
dzērienu aprites likums” izstrādi nosaka arī Ministru kabineta
2003.gada 10.jūnija rīkojuma Nr.280 “Par pamatnostādnēm nodokļu
un nodevu sistēmas attīstībā” 3.2.4.apakšpunkts.
2. Normatīvā akta projekta būtība
Likumprojekts izstrādāts, lai novērstu brīvas preču kustības
starp Eiropas Savienības dalībvalstīm ierobežojumus, kā arī lai
tiktu savstarpēji saskaņots likums “Par akcīzes nodokli”
(izsludināts 2003.gada 14.novembrī) un šis likumprojekts.
Likumprojektā lietotie termini ir saskaņoti ar likumā “Par
akcīzes nodokli” ietvertajām ar akcīzes nodokli apliekamo objektu
definīcijām. Nolūkā ierobežot alkoholisko dzērienu patēriņu un tā
radītās kaitīgās sekas likumprojektā iestrādāti Nacionālās
alkoholisma padomes priekšlikumi, kas nosaka stingrākas prasības
alkoholisko dzērienu (tajā skaitā alus) apritei. Likumprojektā
iestrādātas Ekonomikas ministrijas, kuras kompetencē ir reklāmas
uzraudzība, ierosinātās normas, kas paredz papildu ierobežojumus
alkoholisko dzērienu reklāmai.
Atšķirībā no pašreiz spēkā esošā Alkohola aprites likuma
likumprojekts paredz:
1) ņemot vērā to, ka arī alus ir alkoholisks dzēriens, šajā
likumā reglamentēt arī alus apriti, nosakot vienotus principus
visu alkoholisko dzērienu apritei;
2) noteikt, ka ir nepieciešama licence alkoholisko dzērienu
vairumtirdzniecībai un licence alkoholisko dzērienu
mazumtirdzniecībai. Ja alkoholisko dzērienu mazumtirgotāji veiks
tikai alus mazumtirdzniecību, tiem būs nepieciešama licence alus
mazumtirdz
niecībai. Vienlaikus likumprojektā
noteikts, ka licenču noliktavas turētāja darbībai, apstiprināta
tirgotāja darbībai, kā arī nodokļa maksātāja darbībai
izsniegšanas, pārreģistrācijas, anulēšanas un izmantošanas
kārtību nosaka likums “Par akcīzes nodokli”.
Likumprojekta spēkā stāšanās ir paredzēta ar 2004.gada
1.maiju.
3. Cita informācija.
Nav.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Latvijas uzņēmējiem tiks radīti vienlīdzīgi konkurences apstākļi
ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu uzņēmējiem, kā arī
vienkāršota alkoholisko dzērienu pārvietošana starp Eiropas
Savienības dalībvalstīm. Likumprojekts neradīs negatīvu ietekmi
uz vietējo alkoholisko dzērienu ražotāju konkurētspēju.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Likumprojekts atvieglos alkoholisko dzērienu pārvietošanu starp
Eiropas Savienības dalībvalstīm, jo vairs nebūs nepieciešama
licence alkoholisko dzērienu ievešanai no Eiropas Savienības
dalībvalstīm.
Atšķirībā no pašreiz spēkā esošā Alkohola aprites likuma
likumprojekts paredz licenču nepieciešamību arī alus
vairumtirdzniecībai un mazumtirdzniecībai, tādējādi nosakot
vienotus principus visu alkoholisko dzērienu tirdzniecībai. Šo
prasību izpildes nodrošināšanai likumprojekts paredz pārejas
periodu.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Likumprojekta ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni būs netieša.
Likumprojekts nosaka ierobežojumus alkoholisko dzērienu
tirdzniecībai un reklāmai, tādējādi netieši ierobežojot
alkoholisko dzērienu patēriņu un veidojot labvēlīgākus sociālos
apstākļus.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
5. Cita informācija.
Nav.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos.
Likumprojekts šo jomu neskar.
2. Izmaiņas budžeta izdevumos.
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Finansiālā ietekme.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai.
Likumprojekts šo jomu neskar.
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Cita informācija.
Saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” 2.panta sesto daļu
licence būs nepieciešama noliktavas turētāja darbībai,
apstiprināta tirgotāja darbībai, nodokļa maksātāja pārstāvja
darbībai, alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecībai un alkoholisko
dzērienu mazumtirdzniecībai, par kuru izsniegšanu tiks paredzēta
valsts nodeva. Ņemot vērā minēto, ar licenču alkoholisko dzērienu
ievešanai izlaišanai brīvam apgrozījumam atcelšanu ieņēmumu
samazinājums valsts budžetā neradīsies.
Nav.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Nepieciešams izstrādāt
likumprojektu “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā”, kā arī šādus Ministru kabineta noteikumu
projektus:
1) par licenču alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecībai,
alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai un alus
mazumtirdzniecībai izsniegšanas, pārreģistrācijas, anulēšanas un
izmantošanas kārtību (likumprojekta 3.panta sestā daļa);
2) par spirta aprites kārtību aptiekās, zāļu lieltirgotavās, zāļu
ražošanas uzņēmumos (farmaceitiskās darbības uzņēmumos),
veterinārajās aptiekās, veterinārajās zāļu lieltirgotavās,
veterināro zāļu ražošanas uzņēmumos (veterinārfarmaceitiskās
darbības uzņēmumos), ārstniecības iestādēs un veterinārmedicīnā
(likumprojekta 4.panta otrā daļa);
3) par spirta uzskaites un spirta daudzuma kontroles kārtību
(likumprojekta 4.panta trešā daļa);
4) par stingrās uzskaites preču pavadzīmēs – rēķinos norādāmajiem
papildus rekvizītiem, ja tiek pārvietoti vai realizēti
vairumtirdzniecībā alkoholiskie dzērieni (5.panta trešā
daļa);
5) par grozījumiem Ministru kabineta 1999.gada 16.februāra
noteikumos Nr.48 “Noteikumi par valsts nodevu par speciālas
atļaujas (licences) izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības
veidiem”.
Ar likumprojekta pieņemšanu zaudēs spēku Alkohola aprites likums.
Paredzēts, ka līdz attiecīgu Ministru kabineta noteikumu
pieņemšanai, bet ne ilgāk kā trīs mēnešus pēc šā likuma spēkā
stāšanās ir spēkā Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz
Alkohola aprites likuma pamata, ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu un likumu “Par akcīzes nodokli”.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Ievērojot Eiropas Kopienas dibināšanas (Romas) līguma 28. un
29.pantu, kas nosaka importa un eksporta kvantitatīvo
ierobežojumu un pasākumu ar līdzīgu iedarbību aizliegumu
dalībvalstu starpā, atšķirībā no šobrīd spēkā esošā Alkohola
aprites likuma un Ministru kabineta 2002.gada 19.februāra
noteikumiem Nr.63 “Alus aprites un uzraudzības kārtība”
likumprojektā nav ietverti alkoholisko dzērienu importa un
eksporta ierobežojumi. Nosakot ierobežojumus alkoholisko dzērienu
reklāmai un tirdzniecībai, ievērots šī Līguma 30.pants, kas
nosaka, ka Līguma 28. un 29.pants neliedz piemērot aizliegumus
vai ierobežojumus, kas ir pamatoti ar sabiedrības morāles, valsts
politikas vai valsts drošības apsvērumiem, uz cilvēku veselības
vai dzīvības aizsardzības, kā arī dzīvnieku un augu aizsardzības,
nacionālo mākslas, vēstures vai arheoloģisko vērtību aizsardzības
vai arī rūpnieciskā vai komerciālā īpašuma aizsardzības
apsvērumiem. Ar likumprojektu tiks ieviesta Eiropas Padomes
1992.gada 25.februāra direktīva 92/12/EEC par vispārējo kārtību
attiecībā uz akcīzes precēm un par šādu preču glabāšanu,
pārvadāšanu un pārraudzību. Lielākā daļa šīs direktīvas prasības
ir iestrādātas likumā “Par akcīzes nodokli”, kas izsludināts
2003.gada 14.novembrī.
Ar likumprojektu paredzēts pilnībā ieviest tās ES prasības, kuras
nav iespējams ieviest pirms Latvijas iestāšanās ES un kas
saistītas ar alkoholisko dzērienu apriti ES vienotajā tirgū,
tādēļ likumprojektu nepieciešams pieņemt līdz Latvijas iestājai
ES.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju.
Eiropas Padomes 1992.gada 25.februāra Direktīva 92/12/EEC par
vispārējo kārtību attiecībā uz akcīzes precēm un par šādu preču
glabāšanu, pārvadāšanu un pārraudzību (Official Journal L
076/23/03/1992, p.1 – 13).
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā |
Atbilstības pakāpe (atbilst vai neatbilst) |
Komentāri |
5.panta ceturtā daļa (par pavaddokumentu noformēšanu, pārvietojot alkoholiskos dzērienus, ja tiek piemērota atliktā akcīzes nodokļa maksāšana) |
18. un 19.pants |
Atbilst |
|
5.panta astotā daļa (par alkoholisko dzērienu uzskaites nodrošināšanu) |
10.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
9.panta otrā daļa (par alkoholisko dzērienu marķēšanu) |
21.pants |
Atbilst |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju
(turpmāk – LTA) un Latvijas Alus darītāju savienību (turpmāk –
LADS).
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta)
2003.gada 11.novembrī notikušajā valsts amatpersonu, LTA un
uzņēmēju diskusijā par likumprojektu asociācijas un uzņēmēju
pārstāvji atbalstīja nostādni, ka alus ierobežojumu un kontroles
ziņā pielīdzināms pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem. Panākta
vienošanās par atteikšanos no speciālajām pavadzīmēm – rēķiniem
alkoholiskajiem dzērieniem. Likumprojektā ņemts vērā LTA
viedoklis par prasību alus apritei pastiprināšanu.
2003.gada 5.decembrī notika tikšanās ar LADS un a/s “Latvijas
balzams” pārstāvjiem. 2003.gada 11.decembrī Zemkopības ministrijā
notika tikšanās ar LADS pārstāvjiem.
LADS neatbalsta prasību alus apritei pielīdzināšanu pārējo
alkoholisko dzērienu aprites prasībām. LADS uzskata, ka,
ievērojot alus specifiskās īpašības, šim alkoholiskajam dzērienam
ir jānosaka atvieglotas un legālo uzņēmējdarbību veicinošas
prasības. Panākta vienošanās par atsevišķām atvieglotām prasībām
alus mazumtirgotājiem, t.i., noteikts: ja alkoholisko dzērienu
mazumtirgotājs veiks tikai alus mazumtirdzniecību, tam būs
nepieciešama licence alus mazumtirdzniecībai. Noteikts, ka uz alu
neattiecas alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības aizliegums
kioskos, novietnēs un ēkās, kuras nav nodotas ekspluatācijā, kā
arī no transportlīdzekļiem, telpās, kurās nav tirdzniecības zāles
vai tā ir mazāka par 20 kvadrātmetriem, kā arī teritorijā, kurai
noteiktā kārtībā piešķirts tirgus statuss.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti, un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Likumprojekts ir apspriests ar LTA un LADS. 2003.gada 11.novembrī
notika valsts amatpersonu, LTA un uzņēmēju diskusija par
likumprojektu. LTA un uzņēmēju pārstāvji atbalsta nostādni, ka
alus ierobežojumu un kontroles ziņā pielīdzināms pārējiem
alkoholiskajiem dzērieniem. 2003.gada 11.decembrī Zemkopības
ministrijā notika tikšanās ar LADS pārstāvjiem. 2003.gada
5.decembrī notika tikšanās ar LADS un a/s “Latvijas balzams”
pārstāvjiem. A/s “Latvijas balzams” atbalsta vienotu prasību
noteikšanu visiem alkoholiskajiem dzērieniem, savukārt Latvijas
Alus darītāju savienība uzskata, ka, ievērojot alus specifiskās
īpašības, tam būtu jāpiemēro atviegloti nosacījumi.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas INTERNAL MARKET DG
par importa, vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības
licencēšanas jautājumiem.
5. Cita informācija.
Likumprojektā iestrādāti Nacionālās alkoholisma ierobežošanas
padomes darbības ietvaros iesniegtie Veselības ministrijas
priekšlikumi, kas nosaka pastiprinātas prasības alkoholisko
dzērienu (tajā skaitā arī alus) apritei (aizliedzot alkoholisko
dzērienu izpārdošanu u.tml., ar norādi par cenu pazemināšanu, kā
arī nosakot alum citiem alkoholiskajiem dzērieniem līdzvērtīgus
reklāmas un tirdzniecības ierobežojumus), kā arī Iekšlietu
ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Ekonomikas ministrijas un
Zemkopības ministrijas priekšlikumi par stingrāku prasību alus
apritei noteikšanu.
2003.gada 5.decembrī tikšanās laikā a/s “Latvijas balzams”
izteica viedokli, ka nepieciešams noteikt valsts institūciju,
kura pilnveidos alkoholisko dzērienu nomenklatūru, lai aizsargātu
vietējo ražotāju un patērētāju intereses pret zemas kvalitātes
alkoholiskajiem dzērieniem, kas tiek ievesti Latvijā. Tāpat a/s
“Latvijas balzams” norādīja: lai atkārtoti izmantojamās
alkoholisko dzērienu pudeles netiktu izmantotas nelegāla alkohola
iepildīšanai, nepieciešams noteikt valstisko uzraudzību un īpašas
prasības arī komersantiem, kas nodarbojas ar minēto pudeļu
iepirkšanu.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Lai nodrošinātu likumprojekta izpildi, netiks izveidotas jaunas
valsts (pašvaldību) institūcijas. Likumprojekta normu īstenošana
notiks esošo Valsts ieņēmumu dienesta funkciju ietvaros.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Ar publikāciju laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.
4. Cita informācija.
Nav.
Finanšu ministrs V.Dombrovskis