Projekts: Muitas likums
Saeimas dok. Nr.2017; likumprojekts Nr.645
Finanšu
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2004. gada 3. februāra sēdē akceptēts (prot.Nr.5, 46.§)
un 11.februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma
mērķis
Likuma mērķis ir noteikt Latvijas nacionālās
kompetences jautājumus muitas lietu jomā. Likums ir spēkā, ciktāl
attiecīgos jautājumus neregulē Eiropas Savienības normatīvie
akti.
2.pants. Latvijas Republikas muitas teritorija
Latvijas Republikas muitas teritorija ir visa Latvijas Republikas
valsts teritorija, ko veido sauszeme, teritoriālie un iekšējie
ūdeņi, gaisa telpa, kā arī mākslīgo salu un būvju
teritorijas.
3.pants. Muitas lietas
Kārtība, kādā preces pārvieto
pāri robežai, to aplikšana ar ievedmuitas nodokli un izvedmuitas
nodokli (turpmāk – muitas nodokļi), un citiem normatīvajos aktos
paredzētajiem maksājumiem, kurus administrē muitas iestādes,
muitošana, muitas kontrole, kā arī citi līdzekļi un darbības, ar
kuru palīdzību tiek īstenota muitas politika, ir muitas
lietas.
4.pants. Muitas lietu vadība
Valsts ieņēmumu dienests
administrē muitas lietas Eiropas Savienības normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, ja nav noteikts citādi, un nosaka muitas
kontroles un muitošanas metodiku. Muitas kontroles un muitošanas
metodiku publicē laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
5.pants. Muitas iestāžu emblēma, pazīšanas zīme un
karogs
(1) Latvijas muitas iestāžu emblēmu veido divi
dzelteni diagonāli krustoti Merkura zižļi, virs kuriem ir mazais
Latvijas valsts ģerbonis. Latvijas muitas iestāžu vienkāršoto
emblēmu veido divi dzelteni diagonāli krustoti Merkura zižļi.
Vienkāršoto emblēmu izmanto kopā ar Latvijas Republikas valsts
karogu vai uzrakstu “LATVIJAS MUITA”.
(2) Muitas iestāžu rīcībā esošo sauszemes un gaisa
transportlīdzekļu pazīšanas zīmi veido uz melna pamata izvietota
apaļa Latvijas muitas iestāžu emblēma, zem kuras ir uzraksts
“LATVIJAS MUITA”.
(3) Muitas iestādēm un to rīcībā esošajiem jūras un upju kuģiem
ir karogs, bet sauszemes un gaisa transportlīdzekļiem ir
pazīšanas zīme. Muitas iestāžu un to rīcībā esošo jūras un upju
kuģu karogs ir Latvijas Republikas valsts karogs, kura augšējā
sarkanā svītra pie kāta 1/3 garumā ir pārtraukta. Uz balta pamata
sarkanās svītras platumā izvietota muitas iestāžu vienkāršotā
emblēma.
6.pants. Muitas amatpersonas svinīgais solījums
(1)
Stājoties muitas dienestā, amatpersonas sola uzticību Latvijas
Republikai.
(2) Solījuma teksts: “Stājoties Latvijas Republikas muitas
dienestā, apzinos savu atbildību Latvijas Republikas likumu
priekšā, apsolos nelokāmi sargāt Latvijas valsts suverenitāti un
aizstāvēt tās likumīgās intereses, pēc labākās sirdsapziņas veikt
savus dienesta pienākumus un pakļauties muitas darba
disciplīnai.”
(3) Solījuma ceremonijas kārtību nosaka Valsts ieņēmumu dienesta
instrukcija.
7.pants. Muitas amatpersonu likumīgie rīkojumi un
prasības
(1) Atbilstoši šajā likumā un citos
normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei muitas amatpersonu
pieņemtie lēmumi, dotie rīkojumi vai izvirzītās prasības ir
obligāti jāizpilda visām muitas kontrolei pakļautajām
personām.
(2) Muitas amatpersonas goda aizskaršana, pret to vērsti draudi
vai vardarbība, tās dzīvības vai veselības apdraudējums dienesta
pildīšanas laikā, kā arī rīcība, kas kavē pildīt dienesta
pienākumus, ir sodāma normatīvajos aktos paredzētajā
kārtībā.
(3) Policijas, Valsts robežsardzes, Zemessardzes un citu valsts
pārvaldes iestāžu amatpersonas atbilstoši kompetencei sniedz
muitas amatpersonām nepieciešamo palīdzību.
8.pants. Muitošana pēc citu valsts pārvaldes iestāžu
kontroles
Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pāri
muitas robežai pārvietojamo preču muitošanu var pabeigt tikai pēc
to obligātās veterinārās, fitosanitārās un citas normatīvajos
aktos paredzētās kontroles.
9.pants. Muitas kontroles pasākumi
Valsts ieņēmumu
dienesta Galvenās muitas pārvaldes direktora pilnvarotām muitas
amatpersonām, pamatojoties uz muitas iestāžu rīcībā esošo
atbilstoša satura informāciju, ir tiesības Latvijas Republikas
teritorijā apturēt transportlīdzekļus un veikt muitas
kontroli.
10.pants. Valsts ieņēmumu dienesta sadarbība ar Valsts
robežsardzi
Valsts ieņēmumu dienests, noslēdzot
attiecīgu līgumu, atsevišķu muitas iestāžu funkciju veikšanu var
deleģēt Valsts robežsardzei.
11.pants. Muitas nodrošinājumi
(1) Precēm, komerciālajiem
transportlīdzekļiem, telpām un citām vietām, kurās atrodas
preces, kas pakļautas muitas kontrolei, muitas iestādes var
uzlikt plombas, zīmogus un citus muitas nodrošinājumus.
(2) Muitas nodrošinājumus drīkst noņemt, mainīt vai iznīcināt
tikai muitas iestādes vai ar to atļauju.
(3) Muitas nodrošinājumu izmantošanas kārtību nosaka Valsts
ieņēmumu dienesta Galvenā muitas pārvalde.
12.pants. Garantija muitas parāda un citu nodokļu
samaksai
(1) Garantiju muitas iestādes pieprasa
gadījumos, ja rodas vai var rasties muitas parāds.
(2) Persona iegūst garantētāja statusu Eiropas Savienības
normatīvo aktu muitas lietās izpratnē, ja tā ar Valsts ieņēmumu
dienestu noslēdz līgumu, kurā ir noteikti personas pienākumi un
tiesības attiecībā uz muitas parāda samaksu.
II nodaļa
Muitas kontroles zonas
13.pants. Muitas kontroles
zonas
(1) Lai veiktu muitas kontroli, Valsts ieņēmumu
dienests nosaka muitas kontroles zonas.
(2) Preču, personu un
transportlīdzekļu pārvietošana pāri muitas kontroles zonu robežām
notiek tikai ar muitas iestāžu atļauju un to kontrolē.
(3) Citu valsts kontroles dienestu atrašanās un darbība muitas
kontroles zonā jāsaskaņo ar Valsts ieņēmumu dienestu, ja
normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
(4) Uzņēmējdarbības veikšanai muitas kontroles zonā nepieciešama
Valsts ieņēmumu dienesta atļauja, ja normatīvajos aktos nav
noteikts citādi.
14.pants. Muitas kontroles zonu noteikšanas
kārtība
(1) Valsts ieņēmumu dienests, informējot
vietējās pašvaldības, var noteikt muitas kontroles zonas un
piemērot tām noteikto režīmu šādās teritorijās:
1) robežkontroles punktos, robežpārejas punktos un muitas
kontroles punktos;
2) divus kilometrus platā joslā gar valsts sauszemes robežu,
Baltijas jūras krastu un Rīgas jūras līča krastu;
3) muitas iestāžu teritorijās, kurās tiek uzrādītas muitošanai
paredzētās preces (neiekļaujot administratīvās telpas un
teritorijas);
4) uz sliežu ceļiem un 10 metrus platā joslā gar sliežu ceļiem
dzelzceļa robežstacijās;
5) muitas noliktavu teritorijās;
6) brīvajās zonās un brīvajās noliktavās;
7) citās teritorijās.
(2) Muitas kontroles zonu robežas (atsevišķos gadījumos – arī
muitas iestāžu robežas) tiek apzīmētas ar Valsts ieņēmumu
dienesta noteikta parauga informācijas zīmēm.
(3) Šā panta pirmās daļas 1. un 2.punktā minētajos gadījumos
muitas kontroles zonu noteikšanu saskaņo ar Valsts
robežsardzi.
III nodaļa
Personas apskate
15.pants. Personas
apskate
(1) Personas apskati kā muitas kontroles
izņēmuma formu var izdarīt saskaņā ar muitas iestādes vadītāja
vai viņa pilnvarotās amatpersonas rakstisku lēmumu, ja ir
pietiekams pamats uzskatīt, ka persona slēpj pie sevis preces,
kuru pārvietošana pāri robežai ir aizliegta vai kuras tiek
ievestas komerciāliem nolūkiem.
(2) Personas apskati var izdarīt tam pilnvarota ar apskatāmo
personu viena dzimuma muitas amatpersona divu tā paša dzimuma
pieaicināto personu (kas nav muitas amatpersonas) klātbūtnē.
Apskate izdarāma izolētā telpā, kas atbilst sanitārajām un
higiēniskajām prasībām. Personas ķermeņa izmeklēšanu var izdarīt
tikai ārstniecības persona.
16.pants. Lēmums par personas apskati
(1)
Pamatojoties uz muitas amatpersonas dienesta ziņojumu par
personas apskates nepieciešamību, rakstisku lēmumu par personas
apskati pieņem muitas iestādes vadītājs vai muitas iestādes
vadītāja pilnvarota amatpersona. Lēmumā par personas apskati
norāda tās amatpersonas uzvārdu, kura ir pilnvarota izdarīt
personas apskati.
(2) Lēmumu par personas apskati var noformēt rezolūcijas veidā uz
personas muitas deklarācijas, norādot tās amatpersonas uzvārdu,
kura ir pilnvarota izdarīt personas apskati.
(3) Lēmumu par personas apskati pieņem pēc tam, kad attiecīgā
persona ir aizpildījusi muitas deklarāciju un to pēc personas
bagāžā esošo mantu (preču) kontroles pabeigšanas ar personīgo
zīmogu ir apstiprinājusi attiecīgā muitas amatpersona.
17.pants. Personas apskates izdarīšanas kārtība
(1)
Pirms personas apskates muitas amatpersona:
1) iepazīstina personu ar lēmumu par personas apskati;
2) iepazīstina personu ar tās tiesībām un pienākumiem, kas
saistīti ar personas apskati;
3) piedāvā personai labprātīgi uzrādīt paslēptās preces.
(2) Nepilngadīgas personas apskatei jānotiek tās likumiskā
pārstāvja klātbūtnē vai citas personas klātbūtnē, kuras pavadībā
nepilngadīgā persona šķērso muitas robežu.
18.pants. Personas apskates protokols
(1) Par katru
personas apskati neatkarīgi no tās rezultātiem sastāda personas
apskates protokolu vismaz divos eksemplāros. Viens eksemplārs
paliek muitas iestādē, bet otru iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
Galvenajā muitas pārvaldē.
(2) Personas apskates protokolā ieraksta visas personas apskates
veicēja darbības tādā secībā un veidā, kādā tās veiktas, kā arī
personas apskatē noskaidroto. Personas apskates protokolā norāda
visus personas apskatē izņemtos priekšmetus, minot to nosaukumu
un daudzumu (skaitu vai svaru).
(3) Personas apskates protokolu paraksta:
1) muitas amatpersona, kas izdarījusi personas apskati;
2) personas apskatei pakļautā persona;
3) personas apskatei pieaicinātās personas;
4) ārstniecības persona (ja notikusi personas ķermeņa
apskate);
5) nepilngadīgās personas likumiskais pārstāvis vai cita persona,
kuras pavadībā nepilngadīgā persona šķērso muitas robežu (ja
personas apskate izdarīta nepilngadīgai personai).
(4) Ja personas apskatei pakļautā persona atsakās parakstīt
personas apskates protokolu, muitas amatpersona, kas izdarījusi
attiecīgās personas apskati, atzīmē to personas apskates
protokolā.
(5) Personas apskatei pakļautajai personai ir tiesības ierakstīt
personas apskates protokolā piezīmes un sūdzības par apskates
veikšanas gaitu.
(6) Personas apskates protokolam pievieno tās muitas amatpersonas
dienesta ziņojumu, kura sniegusi pamatojumu personas apskates
izdarīšanai, un lēmuma par personas apskati kopiju, kā arī
personas muitas deklarāciju.
(7) Muitas iestādes uzskaita un reģistrē personas apskates
protokolus Valsts ieņēmumu dienesta Galvenās muitas pārvaldes
noteiktajā kārtībā.
IV nodaļa
Atteikšanās no precēm par labu valstij
19.pants. Atteikšanās no precēm
par labu valstij piemērošana
(1) Atteikšanos no precēm
par labu valstij piemēro saskaņā ar muitas iestādes lēmumu, kas
pieņemts, pamatojoties uz personas rakstisku iesniegumu.
(2) Preces, kurām piemērota atteikšanās no precēm par labu
valstij, muito tajā muitas iestādē, kuras kontrolē atrodas
minētās preces.
(3) Muitas iestāde par precēm, kurām piemērota atteikšanās par
labu valstij, sastāda Valsts ieņēmumu dienesta noteikta parauga
pirmreizējo preču apraksta un novērtējuma aktu un kopā ar
attiecīgajām precēm un lēmumu par atteikšanās no precēm par labu
valstij piemērošanu iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē.
20.pants. Iesniegums par atteikšanos no precēm par labu
valstij
Iesniegumā par atteikšanos no precēm par labu
valstij norāda šādu informāciju:
1) preču īpašnieka vārds, uzvārds un personas kods (fiziskai
personai) vai juridiskās personas nosaukums, reģistrācijas numurs
un adrese;
2) preču saņēmēja vārds, uzvārds un personas kods (fiziskai
personai) vai juridiskās personas nosaukums, reģistrācijas numurs
un
adrese;
3) preču veids un daudzums;
4) preču pārvadātāja nosaukums, adrese un tālruņa numurs.
21.pants. Iesniegumam par atteikšanos no precēm par labu
valstij pievienojamie dokumenti
Lai piemērotu
atteikšanos no precēm par labu valstij, papildus personas
iesniegumam muitas iestādē iesniedz šādus dokumentus:
1) vides aizsardzības institūciju vai citu iestāžu atļaujas, kas
apliecina veterināro, fitosanitāro un cita veida kontroli
(attiecībā uz precēm, kurām šāda kontrole vai atļauja ir
nepieciešama) un atbilstību obligātajām nekaitīguma un drošuma
prasībām;
2) preču pavaddokumentus.
22.pants. Izdevumi, kas saistīti ar atteikšanās no precēm par
labu valstij piemērošanu
(1) Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālā iestāde pārvadātājam, muitas noliktavas turētājam vai
citām personām neatlīdzina izdevumus, kas radušies, rīkojoties ar
precēm, kurām piemērota atteikšanās no precēm par labu
valstij.
(2) Persona, kura atsakās no precēm par labu valstij, par saviem
līdzekļiem nogādā attiecīgās preces muitas iestādes norādītajā
vietā.
V nodaļa
Nepreferenciālie preču izcelsmes sertifikāti
23.pants. Nepreferenciālo preču
izcelsmes sertifikātu
izsniedzējiestādes
Nepreferenciālos preču izcelsmes
sertifikātus izsniedz Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības
kamera un citas likumos noteiktās institūcijas.
24.pants. Nepreferenciālo preču izcelsmes sertifikātu
izsniegšana ievestām precēm
Nepreferenciālos preču
izcelsmes sertifikātus precēm, kuru izcelsmes valsts nav Eiropas
Savienības dalībvalsts, izsniedz, ja preču izcelsme tiek
apstiprināta ar atbilstošu pilnvarotas institūcijas izsniegtu
izcelsmes sertifikātu vai ar citiem starptautiskā praksē
izmantotiem dokumentiem, kurus akceptē sertifikātu
izsniedzējiestāde.
25.pants. Nepreferenciālo preču izcelsmes sertifikātu
kontrole
Nepreferenciālo preču izcelsmes sertifikātu
izsniegšanu un iesniegšanu kontrolē Valsts ieņēmumu dienests.
VI nodaļa
Muitas brokeri
26.pants. Muitas brokera
statuss
Muitas brokeris ir persona, kurai ir tiesības uz
līguma pamata pārstāvēt klientu Valsts ieņēmumu dienesta muitas
iestādēs. Muitas brokeris nodrošina visas paredzētās muitošanas
darbības un samaksā normatīvajos aktos noteiktos nodokļu
maksājumus.
27.pants. Atļauja muitas brokera darbībai
(1) Lai
iegūtu muitas brokera statusu un uzsāktu darbību, nepieciešams
saņemt Valsts ieņēmumu dienesta atļauju muitas brokera darbībai
(turpmāk – atļauja).
(2) Fiziskā persona var saņemt atļauju, ja tā:
1) nav krimināli sodīta par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu
tautsaimniecībā un gada laikā nav atkārtoti sodīta par
administratīviem pārkāpumiem muitas jomā, kas saistīti ar nodokļu
apmēra samazināšanu;
2) ir saņēmusi muitas eksperta izglītību apliecinošu
dokumentu;
3) līdz šā panta ceturtajā daļā minētā iesnieguma iesniegšanai ir
veikusi normatīvajos aktos noteiktos obligātos maksājumus un tai
nav parādu valsts vai pašvaldību budžetā, kā arī ja tā
iepriekšējā gada laikā ir ievērojusi nodokļu maksāšanas
kārtību;
4) ir saņēmusi apliecinājumu no bankas vai apdrošināšanas
sabiedrības, ka attiecīgā institūcija sniegs muitas brokera
darbībai nepieciešamo garantiju iespējamā muitas parāda un citu
nodokļu segšanai, ne mazāku par 50000 latiem.
(3) Juridiskā persona var saņemt atļauju, ja tā:
1) saskaņā ar statūtiem ir tiesīga
sniegt muitas brokera pakalpojumus;
2) ir noslēgusi darba līgumu ar vismaz vienu fizisko personu,
kura saņēmusi muitas eksperta izglītību apliecinošu
dokumentu;
3) līdz šā panta ceturtajā daļā minētā iesnieguma iesniegšanai ir
veikusi normatīvajos aktos noteiktos obligātos maksājumus un tai
nav parādu valsts vai pašvaldību budžetā, kā arī ja tā
iepriekšējā gada laikā ir ievērojusi nodokļu maksāšanas
kārtību;
4) ir saņēmusi apliecinājumu no bankas vai apdrošināšanas
sabiedrības, ka attiecīgā institūcija sniegs muitas brokera
darbībai nepieciešamo garantiju iespējamā muitas parāda un citu
nodokļu segšanai, ne mazāku par 200000 latiem.
(4) Lai saņemtu atļauju, persona Valsts ieņēmumu dienestā
iesniedz rakstisku iesniegumu. Iesniegumā norāda ziņas par
personu, kura saņēmusi muitas eksperta izglītību apliecinošu
dokumentu (vārds, uzvārds un personas kods), muitas eksperta
izglītību apliecinoša dokumenta numuru, izsniegšanas vietu un
datumu, kā arī apliecina, ka fiziskā persona nav krimināli sodīta
par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu tautsaimniecībā un gada
laikā nav atkārtoti sodīta par administratīviem pārkāpumiem
muitas jomā, kas saistīti ar nodokļu apmēra samazināšanu.
Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
1) juridiskā persona – statūtu un reģistrācijas apliecības
notariāli apliecinātu kopiju un tās personas personu apliecinoša
dokumenta kopiju un darba līguma kopiju, kura ieguvusi muitas
eksperta izglītību apliecinošu dokumentu;
2) fiziskā persona – personu apliecinoša dokumenta kopiju;
3) apliecinājumu no bankas vai apdrošināšanas sabiedrības, ka
attiecīgā institūcija sniegs muitas brokera darbībai nepieciešamo
garantiju iespējamā muitas parāda un citu nodokļu segšanai.
(5) Iesniegumu Valsts ieņēmumu dienests izskata un lēmumu pieņem
15 dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas.
(6) Ja Valsts ieņēmumu dienests pieņēmis lēmumu par atteikumu
izsniegt atļauju, piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas
par to rakstiski paziņo iesnieguma iesniedzējam, norādot
atteikuma iemeslus.
(7) Ja Valsts ieņēmumu dienests pieņēmis lēmumu par atļaujas
izsniegšanu, to izsniedz piecu darbdienu laikā pēc tam, kad
atļaujas saņēmējs samaksājis valsts nodevu Ministru kabineta
noteiktajā apmērā. Atļauja stājas spēkā tās izsniegšanas dienā
vai atļaujā norādītajā datumā.
(8) Atļaujā norāda:
1) izsniegšanas datumu;
2) juridiskās personas nosaukumu un reģistrācijas numuru vai
fiziskās personas vārdu, uzvārdu un personas kodu;
3) nodokļu maksātāja reģistrācijas apliecības numuru un tās
izsniegšanas datumu.
(9) Iesniegumi un tiem pievienotie dokumenti, kā arī izsniegto
atļauju kopijas glabājas Valsts ieņēmumu dienestā.
(10) Valsts ieņēmumu dienests atļauju anulē, ja tā izsniegta,
pamatojoties uz nepilnīgām vai nepatiesām ziņām, kurām ir būtiska
nozīme lēmuma pieņemšanā par atļaujas izsniegšanu. Lēmums par
atļaujas anulēšanu ir spēkā ar tā paziņošanas dienu.
(11) Atļaujas darbību Galvenā muitas pārvalde aptur uz laiku līdz
trim mēnešiem, ja muitas brokeris neievēro normatīvajos aktos
noteikto kārtību.
(12) Valsts ieņēmumu dienests atļauju anulē, ja muitas brokeris
nav novērsis normatīvo aktu pārkāpumus, kā arī gadījumos, ja
muitas brokeris tiek atzīts par maksātnespējīgu. Lēmums par
atļaujas atsaukšanu ir spēkā ar tā paziņošanas dienu.
28.pants. Muitas eksperta izglītību apliecinošs
dokuments
Muitas eksperta izglītību apliecinošu
dokumentu izsniedz pēc eksāmena nokārtošanas augstākajā
izglītības iestādē ar akreditētu programmu muitas eksperta
apmācībai.
29.pants. Muitas brokera tiesības
(1) Muitas brokerim
ir tiesības:
1) noteikt preču apjomu, kam tiks
piemēroti konkrēti muitas režīmi vai pirmsmuitošanas darbības,
un, pamatojoties uz to, aprēķināt nepieciešamās garantijas
apmēru;
2) veikt visas (tehniskās, juridiskās un finanšu) darbības, kas
saistītas ar preču pārvietošanu pāri muitas robežai;
3) noteikt kārtību, kādā veicami norēķini ar preču valdītāju vai
viņa pilnvarotu personu;
4) savā vārdā pēc preču valdītāja vai viņa pilnvarotas personas
pilnvarojuma un par viņa līdzekļiem noformēt preču
apdrošināšanu;
5) izvēlēties preču uzglabāšanas un saglabāšanas veidus, ja
līgumā nav noteikts citādi;
6) novietot preces pagaidu uzglabāšanā muitas iestādes
norādītajās vietās;
7) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā rīkoties ar precēm,
negaidot norādījumus no preču valdītāja vai viņa pilnvarotas
personas, šādos gadījumos:
a) ja tas ir nepieciešams preču stāvokļa dēļ,
b) ja preču uzglabāšanas izdevumi ir nesamērīgi lieli
salīdzinājumā ar preču vērtību,
c) ja līgumā noteiktajā termiņā
nav saņemti norādījumi no preču valdītāja vai viņa pilnvarotas
personas.
(2) Tiesības rīkoties ar precēm muitas brokeris īsteno, ievērojot
šādus nosacījumus:
1) par savu rīcību nekavējoties paziņo preču valdītājam vai viņa
pilnvarotai personai;
2) iesniedz preču valdītājam vai viņa pilnvarotai personai
attiecīgos dokumentus (muitas iestādes un citu kontroles dienestu
apskates akti, ekspertīzes atzinums, komercakts), kas apstiprina
tiesības rīkoties ar precēm, negaidot norādījumus no preču
valdītāja vai viņa pilnvarotas personas;
3) pēc preču valdītāja vai viņa pilnvarotas personas pieprasījuma
iesniedz tos maksājumus apliecinošos dokumentus, kas radušies,
rīkojoties ar precēm.
30.pants. Muitas brokera pienākumi
Muitas brokerim ir
šādi pienākumi:
1) saskaņā ar noslēgto līgumu pārstāvēt preču valdītāja vai viņa
pilnvarotas personas intereses visās ar preču pārvietošanu pāri
muitas robežai saistītajās iestādēs;
2) sniegt preču valdītājam vai viņa pilnvarotai personai
nepieciešamo informāciju, lai nodrošinātu līguma izpildi;
3) pārvietojot preces pāri muitas robežai, nodrošināt visu muitas
režīmā paredzēto darbību izpildi;
4) katru mēnesi līdz desmitajam datumam iesniegt Galvenajā muitas
pārvaldē Valsts ieņēmumu dienesta noteikta parauga pārskatu par
darbību pārskata periodā (kontroles muitas iestādei ir tiesības
pagarināt pārskata iesniegšanas termiņu, bet tas nedrīkst
pārsniegt mēnesi);
5) uzskaitīt, reģistrēt un uzglabāt muitojamās preces. Pēc
kontroles muitas iestādes pieprasījuma sniegt informāciju par
darbībām ar muitojamām precēm.
31.pants. Muitas brokera atbildība
(1) Ja muitas
eksperta izglītību apliecinošu dokumentu ieguvusī persona noslēdz
darba līgumu ar muitas brokeri – juridisko personu – un ir muitas
brokera darbinieks, minētās personas tiesības, pienākumus un
atbildību nosaka darba līgumā.
(2) Muitas brokeris ir atbildīgs par darbībām, kuras muitošanas
procesā veicis muitas brokeris vai viņa darbinieki.
32.pants. Muitas brokeru uzskaite
Valsts ieņēmumu
dienests veic muitas brokeru uzskaiti un nodrošina to saraksta
regulāru publicēšanu oficiālos izdevumos.
VII nodaļa
Beznodokļu tirdzniecības veikali
33.pants. Beznodokļu
tirdzniecības veikala statuss
Beznodokļu tirdzniecības
veikals ir D tipa muitas noliktava, kurā muitas kontrolē tiek
realizētas preces:
1) personām, kuras izbrauc no Eiropas Kopienas muitas teritorijas
uz ārvalstīm vai kuras ierodas muitas kontroles zonā no ārvalstīm
un izbrauc no tās uz ārvalstīm. Šādām precēm piemēro atbrīvojumu
no muitas nodokļiem un citiem normatīvajos aktos paredzētajiem
nodokļiem;
2) personām, kas iebrauc vai izbrauc no Eiropas Savienības
dalībvalstīm. Šādām precēm nepiemēro atbrīvojumu no muitas
nodokļiem un citiem normatīvajos aktos paredzētajiem
nodokļiem.
34.pants. Beznodokļu tirdzniecības veikalu atrašanās
vietas
(1) Beznodokļu tirdzniecības veikalus var
izveidot tikai tajās lidostās un jūras ostās, kurās ir Ministru
kabineta noteiktie Latvijas Republikas robežkontroles
punkti.
(2) Beznodokļu tirdzniecības veikali starptautiskās satiksmes
lidostās vai jūras ostās var atrasties tikai aiz muitas
kontroles, robežkontroles un drošības kontroles punktiem.
Beznodokļu tirdzniecības veikalu atvēršana jāsaskaņo ar attiecīgo
Iekšlietu ministrijas Valsts robežsardzes struktūrvienību
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
35.pants. Beznodokļu tirdzniecības veikala uzbūve
(1)
Lai nodrošinātu beznodokļu tirdzniecības veikala darbību,
beznodokļu tirdzniecības veikala turētājs iekārto šādas
beznodokļu tirdzniecības veikala telpas:
1) tirdzniecības zāli (tirdzniecības zāles);
2) palīgtelpas;
3) noliktavas.
(2) Beznodokļu tirdzniecības veikala telpu iekārtojumam jābūt
tādam, lai nebūtu iespējams preces saņemt vai izsniegt bez muitas
kontroles, būtu nodrošināta preču neaizskaramība un minētajās
telpās nevarētu iekļūt nepiederošas personas.
(3) Precēm, kurām beidzies realizācijas termiņš, saskaņā ar
normatīvajiem aktiem piemēro citu muitas režīmu.
36.pants. Darbības ar precēm beznodokļu tirdzniecības
veikalā
(1) Ievest preces beznodokļu tirdzniecības
veikala noliktavā atļauts tikai muitas pārstāvja klātbūtnē.
(2) Darbības, kas saistītas ar preču glabāšanu, veic beznodokļu
tirdzniecības veikala noliktavās, bet darbības, kas saistītas ar
preču sagatavošanu pārdošanai, – beznodokļu tirdzniecības veikala
noliktavās vai palīgtelpās. Minētās darbības veic muitas
kontrolē.
37.pants. Tirdzniecība beznodokļu tirdzniecības
veikalā
(1) Elektroniskā kases aparāta čekā, kas
apliecina pirkumu, reģistrē no Latvijas Republikas izbraucošās
fiziskās personas izbraukšanas dokumenta numuru un lidostas vai
ostas nosaukumu, uz kuru persona dodas.
(2) Beznodokļu tirdzniecības veikalā par precēm maksā latos.
Maksāt var arī ārvalstu valūtā, ja beznodokļu tirdzniecības
veikalā tiek lietoti elektroniskie kases aparāti, kas nodrošina
attiecīgās valūtas pārrēķinu latos.
(3) Preču pārdošana beznodokļu tirdzniecības veikala noliktavās
un palīgtelpās ir aizliegta.
Pārejas noteikums
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku
zaudē Muitas likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 12., 23.nr.; 1999, 19.nr.; 2001, 10.nr.;
2002, 12.nr.; 2003, 15., 24.nr.).
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
Saistībā ar Latvijas Republikas
iestāšanos Eiropas Savienībā un Eiropas Savienības normatīvo aktu
spēkā stāšanos Latvijas Republikā budžeta un finanšu politikas
jomā Finanšu ministrija ir izstrādājusi Muitas likuma projektu,
lai noregulētu jautājumus, kurus Eiropas Savienības normatīvie
akti muitas lietās atstāj dalībvalstu kompetencē.
Līdzšinējais Muitas likums zaudēs spēku ar Latvijas Republikas
iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā un muitas lietas pilnībā
noteiks Eiropas Savienības regulas. Regulas normas ir tieši
piemērojamas, atšķirībā no direktīvu normām, kas ir piemērojamas
pēc to pārņemšanas dalībvalsts normatīvajos aktos.
Regula uzliek pienākumus indivīdiem. Tas nozīmē, ka pēc Latvijas
Republikas kļūšanas par dalībvalsti ikvienam iedzīvotājam būs
jāievēro spēkā esošās regulu normas.
Saskaņā ar Kopienu Tiesas nolēmumu lietā 34/73 (Fratelli
variola S.p.A.v. Administration des finances italienne)
“regulām ir tūlītējs efekts; tās piešķir tiesības privātpersonām,
un nacionālajām tiesām ir pienākums šīs tiesības aizsargāt”. Šajā
nolēmumā tika atkārtots, ka regulas tiešā piemērojamība nozīmē,
ka tās spēkā stāšanos un piemērošanu nedrīkst ietekmēt nacionālās
tiesību normas. Tiesu praksē pastāv aizliegums Eiropas Savienības
dalībvalstīm pārņemt regulu nacionālajos normatīvajos aktos.
Jebkādas regulu ieviešanas metodes ir pretrunā ar Eiropas
Savienības dibināšanas līgumu, un tas var radīt šķēršļus regulu
tiešajam efektam, kā arī apdraudēt regulu vienlaicīgo un vienoto
piemērošanu visā Eiropas Savienībā. Regulas normām ir augstāks
spēks nekā dalībvalsts tiesībām.
Regulas normas ir spēkā tādā redakcijā, kādā tās ir pieņēmusi
Eiropas Savienības institūcija, un nav pieļaujama neviena no
pārņemšanas metodēm – ne pilnīga vai daļēja inkorporēšana, ne arī
pārformulēšana. Regulas tieši piemērojamās normas nevar precizēt
vai interpretēt ar nacionālajām tiesībām. Ja regula ir neskaidra
vai divdomīga, tad jāinterpretē regulas normas, nevis jāpieņem
nacionālie normatīvie akti ar nolūku interpretēt regulā noteikto
regulējumu. Atsevišķas regulas var ietvert skaidri izteiktas
normas, kuras nav tieši piemērojamas un kuras prasa dalībvalstij
jaunu normu pieņemšanu – piemēram, nosakot sodu par regulas
prasību neievērošanu vai nosakot atbildīgo dalībvalsts iestādi
par regulas izpildi.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Eiropas Savienības regulas muitas jomā dalībvalstu kompetencē
atstāj jautājumus par regulas administrējošo institūciju, muitas
iestāžu emblēmām, muitas kontroles zonām u.c. Minētos jautājumus
regulē Muitas likuma projekts. Muitas likuma pieņemšana
nodrošinās nepieciešamo juridisko pamatu muitas iestāžu darbībai
pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.
Likumprojekts nosaka Valsts ieņēmumu dienestu kā nacionālo
institūciju, kas administrē Eiropas Savienības regulas muitas
jomā. Ievērojot regulu noteikumus, likumprojektā ir saglabāta
līdzšinējā kārtība muitas kontroles zonu noteikšanai, kārtībai,
kādā persona atsakās no precēm par labu valstij, un personas
apskates veikšanai. Likumprojektā ir pārņemtas spēkā esošās
normas, kas nosaka muitas brokeru darbību, un paredzēti
beznodokļu tirdzniecības veikalu darbības pamatprincipi.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Likumprojekts to neietekmēs, jo minētie jautājumi ir Eiropas
Kopienu kopējā politika un praktiski neparedz nacionālo
kompetenci saskaņā ar regulu tiešās piemērojamības principu.
Likumprojekta nepieciešamība izriet no pievienošanās ES līguma un
Eiropas Savienības regulām, nosakot nacionālo atbildīgo
institūciju, muitas kontroles zonu noteikšanas kārtību utt., jo
saskaņā ar regulu spēkā stāšanos spēku zaudēs līdzšinējais Muitas
likums, kurā ir pārņemtas regulu normas. Likumprojekts paredz
šādus jauninājumus: iespēju muitas amatpersonām apturēt
transportlīdzekļus Latvijas Republikas teritorijā ar nolūku veikt
kontroli, kā arī iespēju beznodokļu tirdzniecības veikalos preces
iegādāties ne tikai personām, kas izceļo no ES, bet arī citiem
ceļotājiem, nomaksājot visus normatīvajos aktos noteiktos
maksājumus. Likumprojekts nosaka arī muitas parāda garantiju
iesniegšanas nacionālās kompetences jautājumus saskaņā ar ES
regulu noteikumiem. Garantijas saskaņā ar ES Muitas kodeksa
noteikumiem jāiesniedz muitas parāda (muitas nodoklis un
lauksaimniecības maksājumi) apjomā. Pārējos ar muitošanu
saistītos jautājumus noteiks Eiropas Savienības regulas, kas
stāsies spēkā saskaņā ar Latvijas Republikas pievienošanās
Eiropas Savienībai līgumu.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
5. Cita informācija.
Likuma pieņemšana nodrošinās nepieciešamo juridisko pamatu muitas
iestāžu darbībai pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Nepieciešams izdarīt grozījumus Ventspils brīvostas likuma
18.pantā, Rīgas brīvostas likuma 16.pantā izslēdzot norādi, ka
sertifikātu izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, jo
nepreferenciālo preču izcelsmes sertifikātu izsniegšanas kārtību
noteiks Eiropas Savienības regulas.
2. Cita informācija.
Ar iestāšanās brīdi ES zaudēs spēku pašlaik spēkā esošais Muitas
likums, likums “Par muitas nodokli” un saskaņā ar šiem likumiem
izdotie Ministru kabineta noteikumi.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Likumprojekts saistīts ar Pievienošanās līgumu Eiropas
Savienībai.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Muitas likuma projekts saistīts ar pievienošanās līgumu Eiropas
Savienībai un stāsies spēkā ar Latvijas iestāšanās brīdi
ES.
4. Atbilstības izvērtējums.
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Likumprojekts saskaņots ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības
kameru un Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi, par
likumprojektu ir saņemts Loģistikas un muitas brokeru asociācijas
viedoklis.
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta).
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera atbalsta
likumprojektu. Likumprojektā ir iestrādāti LTRK priekšlikumi par
V nodaļas “Nepreferenciālie preču izcelsmes sertifikāti”
redakciju. Likumprojekts bez iebildumiem saskaņots ar Nacionālo
trīspusējās sadarbības padomi. Likumprojektā daļēji iestrādāti
Loģistikas un muitas brokeru asociācijas priekšlikumi par
pārstāvības tiesībām, garantijām muitas parāda segšanai un brīvu
pakalpojumu kustību (muitošanas speciālista izglītību apliecinoša
dokumenta izsniegšanu).
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Interesenti par Muitas likuma projektu informēti laikraksta
“Dienas Bizness” rīkotajā seminārā, kā arī seminārā muitas
iestādēm.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Likumprojekta izstrādē izmantota ES dalībvalstu – Vācijas,
Nīderlandes, Somijas, Francijas – pieredze, kā arī Slovēnijas
pieredze nacionālā likuma izstrādē.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests
noteiktās kompetences ietvaros.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos
“Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs”, kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS).
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt nacionālajās un Eiropas
Savienības institūcijās, kā arī tiesā.
Finanšu ministra vietā – vides minists I.Vējonis