Projekts: Likums par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās
Saeimas dok. Nr. 2021; likumprojekts Nr. 649
Vides
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2004. gada 3. februāra sēdē akceptēts (prot. Nr.5, 40.§)
un 11.februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie jautājumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
Likumā lietoti šādi termini:
1) aizsargājamās teritorijas – valsts nozīmes
aizsargājamās teritorijas un pašvaldību izveidotas īpaši
aizsargājamās dabas teritorijas;
2) valsts nozīmes aizsargājamās teritorijas – īpaši
aizsargājamās dabas teritorijas, kuras izveidotas saskaņā ar
Saeimas vai Ministru kabineta izdotajiem normatīvajiem aktiem, kā
arī mikroliegumi;
3) atlīdzība – tiešais maksājums no valsts vai pašvaldības
budžeta, kas sedz zemes īpašnieka neiegūtos saimnieciskos
labumus;
4) neiegūtie saimnieciskie labumi – mantiskais
ieguvums (atlīdzības apmēra noteikšanas brīdī), kuru zemes
īpašnieks saskaņā ar normatīvajiem aktiem būtu varējis iegūt no
mežsaimnieciskās darbības un kuru tas nevar iegūt
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, kas noteikti
aizsargājamo teritoriju aizsardzību un izmantošanu regulējošajos
normatīvajos aktos;
5) līdzvērtīgas zemes vienības – zemes vienības, kurām ir
vienāds zemes lietošanas mērķis un veids un kuru tirgus vērtība
neatšķiras vairāk kā par 20%;
6) maināmā zemes vienība – zemes vienība, kas atrodas
aizsargājamā teritorijā un kuru tās īpašnieks saskaņā ar šo
likumu prasa apmainīt pret līdzvērtīgu valsts vai pašvaldības
zemi;
7) piedāvājamā zemes vienība – zemes īpašniekam apmaiņai
piedāvājamā valstij vai pašvaldībai piederoša līdzvērtīga zemes
vienība.
2.pants. Likuma darbības joma
Likums nosaka
kompensācijas piešķiršanas nosacījumus un kārtību par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās
teritorijās.
3.pants. Kompensācijas veidi
Papildus citos
normatīvajos aktos noteiktajam ir šādi kompensācijas veidi:
1) atlīdzība;
2) aizsargājamā teritorijā esošas zemes apmaiņa pret līdzvērtīgu
valsts vai pašvaldības zemi (turpmāk – zemes maiņa).
4.pants. Zemes īpašnieku tiesības uz
kompensāciju
Zemes īpašniekam šajā likumā noteiktajos
gadījumos ir tiesības uz kompensāciju no:
1) valsts – par saimnieciskās darbības ierobežojumiem valsts
nozīmes aizsargājamās teritorijās;
2) pašvaldībām – par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
attiecīgās pašvaldības izveidotajā aizsargājamā teritorijā.
5.pants. Tiesības uz kompensāciju no pašvaldībām
(1)
Piešķirot zemes īpašniekiem kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem pašvaldību izveidotajās aizsargājamās
teritorijās, pašvaldības ņem vērā šā likuma prasības, ciktāl šajā
pantā nav noteikts citādi.
(2) Pašvaldībai ir tiesības izvēlēties kompensācijas veidu:
piešķirt atlīdzību vai izdarīt zemes maiņu. Zemes īpašnieks var
prasīt no pašvaldības šajā likumā noteikto kompensācijas veidu,
par kura piešķiršanu pašvaldība ir pieņēmusi attiecīgu
lēmumu.
(3) Izmantojot šajā pantā noteiktās tiesības, pašvaldība var
neievērot šā likuma 6.panta trešajā daļā, 18.panta ceturtajā daļā
un 21.panta piektajā daļā noteiktās prasības attiecībā uz
atlīdzības piešķiršanu.
II nodaļa
Kompensācijas piešķiršanas nosacījumi
6.pants. Kompensācijas
piešķiršanas vispārīgie nosacījumi
(1) Tiesības prasīt
kompensāciju ir tikai zemes īpašniekam, kura īpašuma tiesības uz
zemi ir nostiprinātas zemesgrāmatā.
(2) Zemes īpašnieka vārdā kompensāciju var prasīt persona, kura
tam īpaši pilnvarota.
(3) Zemes īpašnieks var prasīt tikai vienu no šajā likumā
noteiktajiem kompensācijas veidiem – atlīdzību vai zemes
maiņu.
(4) Ja zemes īpašums pieder vairākiem īpašniekiem, kompensāciju
var prasīt tikai visi kopīpašnieki.
(5) Kompensāciju nevar prasīt tiešās un pastarpinātās pārvaldes
institūcijas un valsts un pašvaldību komercsabiedrības
(uzņēmējsabiedrības).
(6) Zemes īpašnieks var prasīt kompensāciju tikai pēc tam, kad
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir samaksāti viņam uzliktie
kriminālsodi un administratīvie sodi, kā arī atlīdzināti viņa
vainas dēļ videi un mežam nodarītie zaudējumi.
7.pants. Tiesības prasīt atlīdzību
(1) Zemes
īpašnieks var prasīt atlīdzību par šādiem aizsargājamo teritoriju
aizsardzību un izmantošanu regulējošajos normatīvajos aktos
noteiktajiem mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem:
1) jebkādas mežsaimnieciskās darbības aizliegums visa kalendāra
gada laikā;
2) galvenās cirtes (izņemot kailcirti) aizliegums visa kalendāra
gada laikā;
3) kopšanas cirtes aizliegums visa kalendāra gada laikā.
(2) Zemes īpašnieks var prasīt atlīdzību, ja:
1) mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi attiecīgajā zemes
īpašumā ir noteikti pēc tam, kad zemes īpašnieks ir ieguvis
īpašuma tiesības uz šo zemi;
2) zemes īpašniekam nav nodokļu parādu;
3) zemes īpašums nav ieķīlāts.
(3) Zemes īpašnieks var prasīt atlīdzību tikai tādā apmērā, kādā
to nesedz viņam jau piešķirti citi valsts, pašvaldību vai Eiropas
Savienības subsidēti maksājumi, kuri tieši vai netieši paredzēti
par tiem pašiem mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem, par
kuriem šajā likumā paredzēta atlīdzība.
8.pants. Tiesības prasīt zemes maiņu
(1) Zemes
īpašnieks var prasīt zemes maiņu, ja pēc zemes īpašuma tiesību
atjaunošanas vai iegūšanas viņa zeme ir iekļauta dabas rezervātā,
dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas
rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma
zonā.
(2) Ja zeme ir iekļauta dabas liegumā, kas ir iedalīts
funkcionālajās zonās, zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu
tikai tad, ja šī zeme atrodas dabas lieguma stingrā režīma, dabas
lieguma vai regulējamā režīma zonā.
(3) Zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu, ja maināmā zemes
vienība nav ieķīlāta vai apgrūtināta ar izpirkuma tiesībām.
III nodaļa
Atlīdzības apmēra novērtēšana un atlīdzības piešķiršanas
kārtība
9.pants. Par atlīdzības
piešķiršanu atbildīgās institūcijas
Atlīdzības
piešķiršanu atbilstoši kompetencei organizē šādas atbildīgās
institūcijas:
1) Dabas aizsardzības pārvalde, ja tiesības uz atlīdzību saskaņā
ar šo likumu piešķir valsts;
2) pašvaldība vai tās noteikta atbildīgā institūcija, ja tiesības
uz atlīdzību saskaņā ar šo likumu piešķir pašvaldība.
10.pants. Atlīdzības pieprasījums
(1) Lai saņemtu atlīdzību, zemes
īpašnieks atbildīgajā institūcijā iesniedz iesniegumu.
Iesniegumam pievieno:
1) zemes īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu – zemesgrāmatas
apliecības kopiju (uzrāda oriģinālu);
2) Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par to, ka zemes īpašniekam
nav nodokļu parādu.
(2) Ja atlīdzības pieprasījums ir pamatots, atbildīgā institūcija
pieņem lēmumu par atlīdzības pieprasījuma atbalstīšanu.
11.pants. Atlīdzības apmēra novērtēšana
(1) Pēc tam,
kad atbildīgā institūcija ir pieņēmusi lēmumu par atlīdzības
pieprasījuma atbalstīšanu, zemes īpašnieks pieaicina ekspertus,
kuri novērtē atlīdzības apmēru (turpmāk – eksperts). Izdevumus,
kas saistīti ar atlīdzības apmēra novērtēšanu, sedz zemes
īpašnieks.
(2) Par ekspertu var būt fiziskā vai juridiskā persona, kura
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrēta kā meža
inventarizācijas veicējs, kā arī valsts vai pašvaldību
institūcijas, kurām normatīvajos aktos ir noteiktas atbilstošas
funkcijas vai tiesības veikt meža vērtēšanu.
(3) Atlīdzības apmēru eksperti novērtē, nosakot zemes īpašnieka
neiegūtos saimnieciskos labumus.
(4) Atlīdzības apmēra novērtēšanas kārtību un metodiku nosaka
Ministru kabinets.
(5) Ekspertu novērtēto atlīdzības apmēru, kā arī detalizētu
atlīdzības aprēķināšanas metodiku zemes īpašnieks iesniedz
atbildīgajā institūcijā.
(6) Ja atbildīgā institūcija iebilst pret zemes īpašnieka
iesniegto atlīdzības apmēru, lietu, pamatojoties uz atbildīgās
institūcijas pieteikumu, izskata un atlīdzības apmēru nosaka
tiesa.
12.pants. Atlīdzības piešķiršana
(1) Atbildīgā
institūcija pieņem lēmumu par atlīdzības piešķiršanu zemes
īpašniekam, pamatojoties uz zemes īpašnieka iesniegto vai tiesas
noteikto atlīdzības apmēru.
(2) Atlīdzību par šā likuma 7.panta pirmajā daļā noteiktajiem
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem attiecīgajā mežaudzē
piešķir vienu reizi.
(3) Atbildīgā institūcija atbilstoši piešķirtajiem valsts vai
pašvaldības budžeta līdzekļiem atlīdzību zemes īpašniekiem
izmaksā vienreizēja maksājuma veidā.
13.pants. Piešķirtās atlīdzības atmaksāšana
(1) Ja
kāds no šā likuma 7.panta pirmajā daļā minētajiem
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem attiecīgajā zemes
īpašumā vai tā daļā tiek atcelts, zemes īpašnieks attiecīgo
darbību drīkst veikt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tikai
pēc tam, kad ir atmaksājis viņam piešķirto atlīdzību (attiecīgo
tās daļu) par darbības ierobežojumu.
(2) Atmaksājamās atlīdzības apmēra noteikšanas un atlīdzības
atmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
IV nodaļa
Zemes maiņa
14.pants. Par zemes maiņu
atbildīgās institūcijas
Zemes maiņu atbilstoši
kompetencei organizē šādas atbildīgās institūcijas:
1) Valsts zemes dienests, ja tiesības uz zemes maiņu saskaņā ar
šo likumu piešķir valsts;
2) pašvaldība vai tās noteikta atbildīgā institūcija, ja tiesības
uz zemes maiņu saskaņā ar šo likumu piešķir pašvaldība.
15.pants. Zemes maiņas pieprasījums
(1) Zemes maiņas
procedūras uzsākšanas pamats ir zemes īpašnieka iesniegums
atbildīgajai institūcijai. Iesniegumam zemes īpašnieks
pievieno:
1) maināmās zemes vienības īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu
– zemesgrāmatas apliecības kopiju (uzrāda oriģinālu);
2) Valsts zemes dienesta apstiprinātu maināmās zemes vienības
robežu plāna notariāli apliecinātu kopiju, ja iesniegums adresēts
šā likuma 14.panta 2.punktā minētajai institūcijai.
(2) Ja zemes maiņas pieprasījums ir pamatots, atbildīgā
institūcija pieņem lēmumu par tā atbalstīšanu.
16.pants. Zemes maiņas variantu apzināšana
(1)
Iespējamos zemes maiņas variantus un piedāvājamās zemes vienības
apzina atbildīgā institūcija.
(2) Ja zemes maiņu saskaņā ar šo likumu organizē Valsts zemes
dienests, tas, apzinot iespējamos zemes maiņas variantus un
piedāvājamās zemes vienības, turpmāk minētajā secībā
izvēlas:
1) valstij piederošu vai piekrītošu meža un lauksaimniecības zemi
tās pašvaldības teritorijā, kurā atrodas maināmā zemes
vienība;
2) valstij piederošu vai piekrītošu meža un lauksaimniecības zemi
citā pašvaldībā, kas robežojas ar tās pašvaldības teritoriju,
kurā atrodas maināmā zemes vienība;
3) citu valstij piederošu vai piekrītošu meža un lauksaimniecības
zemi.
(3) Ja zemes maiņu organizē šā likuma 14.panta 2.punktā minētā
institūcija, tā, apzinot iespējamos zemes maiņas variantus un
piedāvājamās zemes vienības, izvēlas attiecīgajai pašvaldībai
piederošo meža un lauksaimniecības zemi.
(4) Valsts un pašvaldību institūcijas pēc atbildīgās institūcijas
pieprasījuma sniedz visu zemes maiņai nepieciešamo to rīcībā
esošo informāciju par maināmo zemes vienību un iespējamām
piedāvājamām zemes vienībām.
(5) Par piedāvājamām zemes vienībām nevar būt zeme, kas
atrodas:
1) īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, izņemot to neitrālās
zonas;
2) mikroliegumos;
3) īpaši aizsargājamos meža iecirkņos;
4) meža biotopos, kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem
izveidojami mikroliegumi;
5) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes
aizsargjoslā;
6) nekustamo kultūras pieminekļu teritorijā un to aizsardzības
zonās.
17.pants. Maināmās zemes vienības un piedāvājamo zemes vienību
novērtēšana
(1) Maināmās zemes vienības vērtību un
piedāvājamo zemes vienību vērtību nosaka atbildīgā institūcija.
Izdevumus, kas saistīti ar minēto vērtību noteikšanu, sedz no
valsts vai attiecīgās pašvaldības budžeta līdzekļiem.
(2) Maināmās zemes vienības vērtību un piedāvājamo zemes vienību
vērtību nosaka atbilstoši Standartizācijas likumā noteiktajā
kārtībā apstiprinātajiem Latvijas īpašuma vērtēšanas standartiem,
ņemot vērā valsts un pašvaldību institūciju sniegto informāciju
par maināmo zemes vienību un piedāvājamām zemes vienībām, kas
ietekmē to vērtību. Nosakot maināmās zemes vienības vērtību,
neņem vērā tās samazinājumu saistībā ar saimnieciskās darbības
ierobežojumiem, kas noteikti aizsargājamo teritoriju aizsardzību
un izmantošanu regulējošajos normatīvajos aktos.
(3) Ja zemes īpašnieks nepiekrīt atbildīgās institūcijas
noteiktajai viņam piederošās maināmās zemes vienības vērtībai, uz
zemes īpašnieka pieteikuma pamata attiecīgās zemes vienības
vērtību nosaka tiesa.
18.pants. Zemes maiņas variantu iesniegšana zemes
īpašniekam
(1) Atbildīgā institūcija divu mēnešu laikā
no lēmuma par zemes maiņas pieprasījuma atbalstīšanu pieņemšanas
dienas iesniedz attiecīgajam zemes īpašniekam iespējamos zemes
maiņas variantus.
(2) Zemes īpašnieks mēneša laikā rakstiski paziņo atbildīgajai
institūcijai, ka viņš piekrīt kādam no piedāvātajiem zemes maiņas
variantiem vai ka viņu neapmierina neviens no piedāvātajiem zemes
maiņas variantiem.
(3) Ja zemes īpašnieku neapmierina neviens no piedāvātajiem zemes
maiņas variantiem, zemes maiņas procedūra tiek apturēta un zemes
īpašnieks sedz izdevumus, kas saistīti ar viņam piederošās
maināmās zemes vienības novērtēšanu.
(4) Šā panta trešajā daļā minētajā gadījumā zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu aizstāt ar atlīdzību. Ja zemes īpašnieks izvēlas zemes maiņu aizstāt ar atlīdzību, šā likuma 9.pantā minētā atbildīgā institūcija ar zemes īpašnieku var vienoties, ka šā panta trešajā daļā
minētos izdevumus ietur no
piešķiramās atlīdzības summas.
19.pants. Zemes vienību instrumentālā uzmērīšana
Ja
zemes īpašnieks piekrīt kādam no viņam piedāvātajiem zemes maiņas
variantiem, atbildīgā institūcija nodrošina maināmās zemes
vienības un zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes vienības
instrumentālo uzmērīšanu (turpmāk – uzmērīšana). Ar uzmērīšanu
saistītos izdevumus sedz no valsts vai attiecīgās pašvaldības
budžeta līdzekļiem.
20.pants. Zemes maiņas līgums un līgums par maināmajā zemes
vienībā un zemes īpašnieka izvēlētajā piedāvājamā zemes vienībā
nosakāmajiem saimnieciskās un cita veida darbības
ierobežojumiem
(1) Pēc tam, kad ir veikta uzmērīšana,
atbildīgā institūcija sagatavo zemes maiņas līgumu un, ja to
pieprasa vismaz viena no līgumslēdzējām pusēm, līgumu par
maināmajā zemes vienībā un zemes īpašnieka izvēlētajā piedāvājamā
zemes vienībā nosakāmajiem saimnieciskās un cita veida darbības
ierobežojumiem, lai netiktu samazināta attiecīgās zemes vienības
vērtība.
(2) Zemes maiņas līgumu slēdz maināmās zemes vienības īpašnieks
un zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes vienības
tiesiskais valdītājs ar nosacījumu, ka tas stāsies spēkā tikai
pēc tam, kad šo līgumu būs apstiprinājusi tā institūcija, kuras
kompetencē saskaņā ar šā likuma 21.panta pirmo daļu ir lēmuma
pieņemšana par piedāvājamās zemes vienības atsavināšanu.
(3) Līgumu par maināmajā zemes vienībā un zemes īpašnieka
izvēlētajā piedāvājamā zemes vienībā nosakāmajiem saimnieciskās
un cita veida darbības ierobežojumiem slēdz maināmās zemes
vienības īpašnieks, zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes
vienības tiesiskais valdītājs un atbildīgā institūcija. Līgums ir
spēkā līdz šā likuma 21.panta pirmajā daļā minētā lēmuma spēkā
stāšanās dienai.
21.pants. Lēmums par zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās
zemes vienības atsavināšanu un zemes maiņas līguma
apstiprināšanu
(1) Lēmumu par zemes īpašnieka izvēlētās
piedāvājamās zemes vienības atsavināšanu un zemes maiņas līguma
apstiprināšanu pieņem:
1) Ministru kabinets, ja zemes īpašnieka izvēlētā piedāvājamā
zemes vienība pieder valstij;
2) attiecīgā pašvaldība, ja zemes īpašnieka izvēlētā piedāvājamā
zemes vienība pieder pašvaldībai.
(2) Atbildīgā institūcija sagatavo šā panta pirmajā daļā minētā
lēmuma projektu un kopā ar zemes maiņai nepieciešamajiem
dokumentiem iesniedz institūcijā, kas normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā ir atbildīga par lēmuma tālāku virzīšanu
izskatīšanai šā panta pirmajā daļā minētajā institūcijā. Par
lēmuma virzīšanu izskatīšanai Ministru kabinetā ir atbildīga
Tieslietu ministrija.
(3) Ja saskaņā ar šā panta pirmo daļu pieņemts lēmums atsavināt
zemes īpašnieka izvēlēto piedāvājamo zemes vienību un apstiprināt
zemes maiņas līgumu, zemes maiņas līgums ir spēkā ar dienu, kad
stājas spēkā šā panta pirmajā daļā minētais lēmums.
(4) Lēmumu par zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes
vienības atsavināšanu un zemes maiņas līguma apstiprināšanu, kuru
pieņēmusi attiecīgā pašvaldība, nekavējoties nosūta maināmās
zemes vienības īpašniekam, Valsts zemes dienestam, attiecīgajai
reģionālajai vides pārvaldei un aizsargājamās teritorijas
administrācijai, ja tāda ir izveidota.
(5) Ja saskaņā ar šā panta pirmo daļu pieņemts lēmums neatsavināt
zemes īpašnieka izvēlēto piedāvājamo zemes vienību un
neapstiprināt zemes maiņas līgumu, zemes maiņas procedūra tiek
apturēta un zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņas aizstāšanu ar
atlīdzību.
(6) Ja saskaņā ar šā panta pirmo daļu pieņemts lēmums neatsavināt
zemes īpašnieka izvēlēto piedāvājamo zemes vienību un
neapstiprināt zemes maiņas līgumu, šā panta pirmajā daļā minēto
lēmumu zemes īpašnieks var pārsūdzēt tiesā.
22.pants. Maināmas zemes vienības un zemes īpašnieka izvēlētās
piedāvājamās zemes vienības vērtību starpības segšana
Ja
maināmās zemes vienības vērtība atšķiras no zemes īpašnieka
izvēlētās piedāvājamās zemes vienības vērtības vairāk nekā par 20
%, pēc zemes maiņas līguma spēkā stāšanās starpību sedz naudā tā
puse, kas ieguvusi vērtīgāko zemes vienību. Ja vērtīgāko zemes
vienību ieguvis zemes īpašnieks, viņš attiecīgo summu samaksā
atbildīgajai institūcijai, un institūcija to pārskaita valsts vai
attiecīgās pašvaldības budžetā. Ja vērtīgāko zemes vienību
ieguvusi atbildīgā institūcija, tā attiecīgo summu samaksā zemes
īpašniekam no budžeta līdzekļiem.
23.pants. Zemes maiņā iegūto zemes vienību īpašuma tiesību
nostiprināšana zemesgrāmatā
Zemes maiņā iesaistītās
puses ir atbrīvotas no valsts noteiktajiem maksājumiem par zemes
maiņā iegūto zemes vienību īpašuma tiesību nostiprināšanu
zemesgrāmatā.
Pārejas noteikumi
1. Likums stājas spēkā ar īpašu
likumu.
2. Ministru kabinets ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc likuma
stāšanās spēkā pieņem noteikumus par šā likuma 11.panta ceturtajā
daļā minēto atlīdzības apmēra novērtēšanas kārtību un metodiku un
13.panta otrajā daļā minēto atmaksājamās atlīdzības apmēra
noteikšanas un atlīdzības atmaksāšanas kārtību un metodiku.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Saskaņā ar likumu “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”, kā
arī atbilstoši Latvijas starptautiskajām saistībām dabas
aizsardzības jomā Latvijā ir izveidota īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju sistēma, kurā ietilpst 7 kategoriju valsts nozīmes
aizsargājamās teritorijas: 4 dabas rezervāti, 3 nacionālie parki,
1 biosfēras rezervāts, 211 dabas liegumi, 22 dabas parki, 6
aizsargājamo ainavu apvidi, 295 dabas pieminekļi – 89
dendroloģiskie parki un stādījumi, kā arī 206 ģeoloģiskie un
ģeomorfoloģiskie dabas pieminekļi. Aizsargāti tiek arī dižkoki –
aizsargājams ir jebkurš koks, kura resnums vai augstums atbilst
Ministru kabineta noteiktajiem izmēriem dažādām koku sugām.
Papildus minētajam saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām
dabas teritorijām” 13.panta trešo daļu dabas liegumus, dabas
parkus un dabas pieminekļus, kuri ir nozīmīgi saglabāšanai
attiecīgajā teritorijā, var izveidot arī pašvaldības.
Pašreizējā valsts nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju
kopējā platība atbilstoši to kategorijām ir: nacionālajiem
parkiem – 1610,25 km2 (2,5% no valsts teritorijas),
dabas rezervātiem – 245,25 km2 (0,4% no valsts
teritorijas), dabas liegumiem – 1704,55 km2 (2,6% no
valsts teritorijas), dabas parkiem – 846,2 km2 (1,3%
no valsts teritorijas), aizsargājamo ainavu apvidiem - 1320,53
km2 (2% no valsts teritorijas), biosfēras rezervātam – 4744,47
km2 (7% no valsts teritorijas). Papildu dabas
pieminekļu kopējā platība ir 41,72 km2 (~0,06% no
valsts teritorijas).
Minētie skaitļi par īpaši aizsargājamo teritoriju skaitu un to
platību atbilst informācijai, kas tika apkopota 2002.gada
beigās.
Sakarā ar nepieciešamību pildīt Eiropas Savienības prasības
attiecībā uz Eiropas nozīmes aizsargājamo teritoriju (Natura
2000) noteikšanu šobrīd tiek izstrādāti grozījumi
attiecīgajos normatīvo aktu projektos un:
1) atbilstoši ES dabas aizsardzības direktīvās noteiktajiem un
Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos pārņemtajiem kritērijiem
tiek veidotas jaunas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas;
2) tiek precizētas jau esošo īpaši aizsargājamo dabas teritoriju
robežas.
Papildus īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sistēmai, kas
izveidota saskaņā ar likumu “Par īpaši aizsargājamām dabas
teritorijām”, sugu un biotopu aizsardzības likumdošana paredz
iespēju veidot arī citu aizsargājamo dabas teritoriju veidu –
mikroliegumus. Saskaņā ar Sugu un biotopu aizsardzības likuma
1.panta 3.punktu mikroliegums ir teritorija, ko nosaka, lai
nodrošinātu īpaši aizsargājamas sugas vai biotopa aizsardzību
ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kā arī īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās, ja kāda no funkcionālajām zonām
to nenodrošina. Mikroliegumu izveidošanas, aizsardzības un
apsaimniekošanas normatīvais pamats noteikts Sugu un biotopu
aizsardzības likumā un MK 2001.gada 30.janvāra noteikumos Nr.45
“Mikroliegumu izveidošanas, aizsardzības un apsaimniekošanas
noteikumi”.
Visās aizsargājamās teritorijās ar to aizsardzību un izmantošanu
regulējošajiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši Latvijas
starptau
tiskajām saistībām dabas
aizsardzības jomā ir noteikti dažādi saimnieciskās darbības
ierobežojumi, kas ir vērsti uz to, lai atbilstoši noteiktajām
aizsargājamo teritoriju kategorijām katrā konkrētajā gadījumā
nodrošinātu šajās teritorijās esošo dabas vērtību saglabāšanu un
teritorijas ilgtspējīgu attīstību. Tomēr vienlaikus arī šie
normatīvie akti ierobežo zemes īpašnieku tiesības brīvi rīkoties
ar savu īpašumu. Šādi ierobežojumi ir pamatoti ar vides un dabas
aizsardzības mērķiem, kurus dažādos politikas dokumentos,
programmās un tiesību aktos ir noteikusi valsts, balstoties arī
uz tās starptautiskajām saistībām. Noteiktie īpašuma tiesību
ierobežojumi ir atbilstoši arī Latvijas Republikas Satversmei.
Saskaņā ar tās 105.pantu ikvienam ir tiesības uz īpašumu, bet
īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm.
Sabiedrības un katra indivīda intereses vides (tajā skaitā dabas)
aizsardzības jomā savukārt nosaka Satversmes 115.pants, saskaņā
ar kuru “valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē,
sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās
saglabāšanu un uzlabošanu”.
Pašlaik likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”
29.pants paredz, ka zemes īpašniekiem ir tiesības uz nodokļu
atvieglojumiem vai citu likumā noteikto atlīdzību, ja
aizsargājamās teritorijas aizsardzības un izmantošanas noteikumu
ievērošana rada viņiem zaudējumus. Ņemot vērā nekustamā īpašuma
nodokļa likmes, piedāvātie nodokļu atvieglojumi ir nesalīdzināmi
ar neiegūtajiem saimnieciskajiem labumiem no īpašumu
apsaimniekošanas, kas ir ierobežota. Tādējādi no sabiedrības
puses esošie nodokļu atvieglojumi netiek uzskatīti par adekvātu
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Normatīvā akta būtība ir ar atsevišķu likumu noregulēt
jautājumus, kas saistīti ar zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju no valsts un pašvaldībām par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās. Likumprojekts paredz
noteikt:
1) kompensācijas piešķiršanas nosacījumus;
2) finansiālās atlīdzības apjoma novērtēšanas un piešķiršanas
kārtību;
3) aizsargājamās teritorijās esošas zemes apmaiņas pret
līdzvērtīgu valsts vai pašvaldības zemi kārtību.
Likumprojekts paredz kompensāciju par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem gan īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, gan
mikroliegumos.
Finansiāla atlīdzība kā viens no kompensācijas veidiem
likumprojektā paredzēta tieši par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumiem. Dabas aizsardzības mērķu (tajā skaitā dažādu
kompensācijas mehānismu) realizēšanai lauksaimniecības zemēs
savukārt paredzēts piesaistīt finansiālos līdzekļus no ES
fondiem.
Atzīmējams, ka neiegūtos saimnieciskos labumus tieši no
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem ir iespējams objektīvi
novērtēt, jo mežaudžu vērtēšanas principi ir atrunāti
normatīvajos aktos.
Likumprojektā iekļautās normas paredzētas kā speciālās normas
attiecībā pret citiem likumiem, kas, piemēram, regulē valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanu (tajā skaitā zemes maiņu) un
dažādus maksājumus no valsts un pašvaldību budžetiem un kurus
konkrētajā gadījumā nav iespējams piemērot pēc to būtības.
Tādējādi tas atvieglos likumprojektā paredzēto procedūru
īstenošanu, kas būtu problemātiska, regulējot kompensācijas
jautājumus ar zemāka līmeņa normatīvajiem aktiem (piemēram,
Ministru kabineta noteikumiem).
Tāpat likumprojekts papildus paredz kompensāciju arī par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, kas ir
nepieciešama, bet līdz šim nebija paredzēta Sugu un biotopu
aizsardzības likumā.
Likumprojekta struktūra veidota tā, lai, nepieciešamības gadījumā
to grozot, būtu salīdzinoši vienkārši veikt papildinājumus un
precizējumus, paredzot, piemēram, vēl citus kompensācijas veidus
vai precizējot kompensācijas piešķiršanas nosacījumus.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Normatīvais akts veicinās vispārējo saimniecisko aktivitāti
valstī, jo privātajiem zemes īpašniekiem, izmainot zemi ārpus
īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, būs iespēja uzsākt vai
izvērst tādu saimniecisko darbību, kas citādi ir ierobežota vai
aizliegta attiecīgajās aizsargājamās teritorijās.
Savukārt budžeta līdzekļi, kas nepieciešami kompensācijas
piešķiršanai, radīs papildu izdevumus valstij, kas varētu
negatīvi ietekmēt makroekonomisko vidi.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Normatīvā akta projekts uzlabos uzņēmējdarbības vidi, jo:
1) zemes maiņas rezultātā zemes īpašniekiem būs iespējas iegūt
savā īpašumā zemi ārpus aizsargājamām teritorijām bez dabas
aizsardzības nolūkā uzliktiem saimnieciskās un cita veida
darbības ierobežojumiem;
2) atlīdzinot zemes īpašniekiem neiegūtos saimnieciskos labumus
par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem, šie līdzekļi no
viņu puses varētu tikt novirzīti jaunai uzņēmējdarbībai vai
esošās uzņēmējdarbības izvēršanai tajās jomās, kas nav saistītas
ar dažādiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem vai kuru
attīstību šie ierobežojumi būtiski neierobežo.
Normatīvā akta projekts paredz jaunas specifiskas administratīvās
procedūras kompensācijas piešķiršanai. Taču šīs procedūras ir
vērstas uz to, lai zemes īpašnieki un lietotāji varētu izmantot
savas ar likumu noteiktās tiesības prasīt kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās
teritorijās.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Līdz šim daļā sabiedrības ir izveidojusies negatīva attieksme
pret aizsargājamajām teritorijām un dabas aizsardzības mērķiem,
kuru sasniegšanai šīs teritorijas tiek veidotas. Pamatā tas ir
saistīts tieši ar to, ka līdz šim valsts kā šo dabas aizsardzības
mērķu īstenotāja nav nodrošinājusi adekvātu kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem šajās teritorijās.
Kompensācijas jautājuma risināšana var nozīmīgi ietekmēt
referenduma rezultātus par pievienošanos Eiropas Savienībai, kā
arī veicināt Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju
(Natura 2000) saraksta sastādīšanu, kurš jāiesniedz
Eiropas Komisijai līdz 2004.gada 1.maijam (paredzamajam Latvijas
iestāšanās brīdim ES).
Izmantojot normatīvā akta projektā noteiktās tiesības, papildus
šobrīd likumdošanā paredzētajām nodokļu atlaidēm, zemes īpašnieki
varēs gūt finansiālu atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās. Tieši mežsaimnieciskās
darbības ierobežojumi šobrīd sastāda vislielāko daļu no zemes
īpašnieku neiegūtajiem saimnieciskajiem labumiem un tādējādi ir
vislielākais šo īpašnieku neapmierinātības iemesls.
Savukārt, realizējot normatīvā akta projektā paredzēto zemes
maiņu, zemes īpašniekiem būs iespējams iegūt īpašumā zemi ārpus
aizsargājamām teritorijām un tādējādi, veicot attiecīgās
saimnieciskās darbības, gūt papildu ienākumus.
Rezultātā mazināsies sociālā pretestība dabas aizsardzības mērķu
realizēšanā.
Ja likums netiek pieņemts vai arī tā īstenošanai netiek piešķirts
finansējums, tad:
sagaidāms, ka daudzi zemes īpašnieki, kuru saimnieciskā darbība
aizsargājamās dabas teritorijās patlaban tiek ierobežota,
vērsīsies Latvijas un (ja viņu prasības nacionālajā līmenī netiks
apmierinātas) sekojoši arī starptautiskajās tiesās, lai tādējādi
piedzītu kompensāciju no Latvijas valsts;
aizvien vairāk aktualizēsies zemes īpašnieku sūdzības un prasības
valsts institūcijām un politiķiem, lai tiktu atcelti vai mainīti
aizsargājamās dabas teritorijās noteiktie saimnieciskās darbības
ierobežojumi, kuri savukārt nepieciešami, lai nodrošinātu valsts
dabas aizsardzības politikas realizēšanu un atbilstošo Latvijas
starptautisko saistību izpildi. Šajā gadījumā jārēķinās, ka dabas
vērtības, kuru saglabāšanas pienākumu Latvijai uzliek tās
starptautiskās saistības (tajā skaitā Eiropas Savienības
prasības) tiktu zaudētas. Tas savukārt novestu pie tā, ka Eiropas
Komisija noteiktā kārtībā vērstos pret Latvijas valsti Eiropas
Kopienu tiesā par tās uzņemto saistību nepildīšanu dabas
aizsardzības jomā. Turklāt summas, ko Latvijai šādu tiesvedības
procesu zaudējumu gadījumā nāktos maksāt Eiropas Savienībai kā
sodus par nepildītajām saistībām, ilgtermiņā varētu arī pārsniegt
to līdzekļu apjomu, kas nepieciešami likumprojekta
ieviešanai.
4. Ietekme uz vidi.
Piešķirot zemes īpašniekiem adekvātu kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās,
ievērojami mazināsies šajās teritorijās esošo dabas vērtību
apdraudējums gan no likumīgas saimnieciskās darbības veicēju
puses, gan no patvaļīgas rīcības.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
(tūkst. latu)
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Kompensācijas piešķiršana zemes īpašniekiem veicinātu papildu saimniecisko darbību ārpus aizsargājamām teritorijām, kā arī saimniecisko darbību un uzņēmējdarbību, kas aizsargājamās teritorijās nav aizliegta vai ir ierobežota minimāli. Tas savukārt varētu perspektīvā palielināt valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumu daļu papildus iekasēto nodokļu veidā. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: |
|||||
zemes maiņas procedūra |
1033 |
1033 |
1033 |
3100 |
|
atlīdzība |
4050 |
4050 |
4050 |
12150 |
|
3. Finansiālā ietekme. |
Paredzēta negatīva finansiālā
ietekme. Normatīvā akta īstenošana ir saistīta ar papildu
izdevumiem no valsts un pašvaldību budžetiem. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Kompensējošie pasākumi nav paredzēti. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||
zemes maiņa: |
|||||
kopējās maināmās platības |
|||||
80653 ha, vidēji 13442 ha gadā |
|||||
tiešās zemes maiņas izmaksas |
793 |
793 |
793 |
2379 |
|
saistītās administratīvās izmaksas |
240 |
240 |
240 |
721 |
|
(Administratīvās izmaksas ietver aplēses par papildu nepieciešamajiem štatiem (5 gab.) Valsts zemes dienestā zemes maiņa procesa administrēšanai, kā arī 20% rezervi zemes maiņai nepieciešamajiem izdevumiem saskaņā ar likumprojekta 22. pantu) |
|||||
atlīdzība: |
|||||
Aptuvenais kopējais zemes īpašniekiem piešķiramās atlīdzības apjoms par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem noteikts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem mežaudžu vērtēšanas pamatprincipiem u.c. aprēķiniem. |
|||||
Aprēķinu rezultātos
izmantotas |
|||||
tiešā finansiālā atlīdzība |
4000 |
4000 |
4000 |
12000 |
|
saistītās administratīvās izmaksas |
44 |
44 |
44 |
132 |
|
(Administratīvās izmaksas ietver 3 papildu štata vienības Dabas aizsardzības pārvaldē atlīdzības pieteikumu un atlīdzības apjoma izvērtēšanai, kā 10% rezervi, lai segtu iespējamo atlīdzības apjoma pieaugumu.) |
|||||
6. Cita informācija. |
Aprēķini par likumprojekta
ieviešanas izmaksām veikti, izmantojot uz 2003. gada 1.
aprīli pieejamo informāciju par esošajām aizsargājamām
teritorijām un aplēses par paredzētajiem šo teritoriju
robežu labojumiem un iespējamajām jaunajām aizsargājamām
teritorijām, kuras nepieciešams izveidot, lai ieviestu
Eiropas Savienības dabas aizsardzības direktīvās ietvertās
prasības attiecībā uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas
teritoriju (Natura 2000) noteikšanu. Kopumā precizējot informāciju
par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, to zonējumu un
paredzētajām jaunajām teritorijām, kopējās zemes maiņas
izmaksas sastāda Ls 6,2 milj., t.sk. Ls 1,4 milj. VZD
administratīvās izmaksas un 20% rezervi, kas paredzēta
likumprojekta 22.pantā. Atlīdzības kopējās izmaksas sastāda
Ls 24,3 milj., tai skaitā 0,3 milj. administratīvās
izmaksas. Jāatzīmē, ka faktiskās izmaksas varētu būt
mazākas, jo pēc likumprojekta nosacījumiem uz zemes maiņu
un atlīdzību varētu pretendēt gandrīz vieni un tie paši
zemes īpašnieki (pārklāšanās 85%), bet zemes īpašnieks var
izvēlēties tikai vienu no piedāvātajiem kompensāciju
veidiem – vai nu zemes maiņu vai atlīdzību. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Juridiski interpretējot
likumprojektā iekļautās normas attiecībā uz tā regulējuma jomu
(kompensācijas piešķiršanu), tās uzskatāmas par speciālajām
attiecībā pret citos tā paša līmeņa normatīvajos aktos
iekļautajām normām. Tomēr no juridiskās tehnikas viedokļa
grozījumi būtu jāveic šādos normatīvajos aktos:
1) Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā, paredzot, ka
tā prasības neattiecas uz zemes maiņu, kad normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos tā tiek izmantota kā kompensācija par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās;
2) Meža likuma 44.pantā, saskaņojot tā piekto daļu ar
likumprojekta 21.panta pirmās daļas nosacījumiem.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Normatīvā akta projekts ir atbilstošs Eiropas līguma par
asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to
dalībvalstīm, no vienas puses, un Latvijas Republiku, no otras
puses (Saeimā apstiprināts 1995.gada 31.augustā), nosacījumiem,
kas cita starpā paredz Latvijas vides un dabas aizsardzības
likumdošanas tuvināšanu Eiropas Savienības prasībām (līguma
69.,70. un 83.pants).
2. Saistības pret citām starptautiskām organizācijām.
Normatīvā akta projekts veicinās Latvijas Republikas
starptautisko saistību praktisko izpildi dabas aizsardzības jomā.
Šīs saistības izriet no šādām konvencijām:
1) Eiropas Padomes dalībvalstu 1979.gada 16.septembra Bernes
“Konvencija par Eiropas dzīvās dabas un dabisko dzīvotņu
aizsardzību”;
2) 1992.gada 5.jūnija Riodežaneiro “Konvencija par bioloģisko
daudzveidību”;
3) 1971.gada 2.februāra Ramsāras “Konvencija par starptautiskas
nozīmes mitrājiem, īpaši kā ūdensputnu dzīves vidi”;
4) 1979.gada 23.jūnija Bonnas “Konvencija par migrējošo savvaļas
dzīvnieku sugu aizsardzību”.
Normatīvā akta projekts daudzējādos aspektos sekmēs minētajās
konvencijās ietverto dabas aizsardzības prasību praktisko
realizēšanu.
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti.
Normatīvā akta projekts kopumā veicinās 1979.gada 2.aprīļa
Padomes direktīvas 79/409/EEC par savvaļas putnu aizsardzību un
1992.gada 21.maija Padomes direktīvas 92/43/EEC par dabisko
biotopu, savvaļas faunas un floras aizsardzību prasību praktisko
izpildi.
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Likumprojekts |
92/43/EEC direktīvas 6. pants |
Atbilst |
Normatīvā akta projekts
veicinās 92/43/EEC direktīvā ietverto prasību efektīvu
izpildi. |
Likumprojekts |
92/43/EEC direktīvas 7. pants |
Atbilst |
Normatīvā akta projekts saskaņā ar 92/43/EEC direktīvas 7.pantu veicinās arī 79/409/EEC direktīvā ietverto prasību efektīvu izpildi. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Noteikumu projekta izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar
Latvijas Dabas fonda (LDF) un Pasaules dabas fonda (WWF)
pārstāvjiem.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija.
Nevalstiskās organizācijas atbalsta kompensācijas mehānismu
izstrādi zemes īpašniekiem aizsargājamās teritorijās, norādot uz
nepieciešamību tādējādi praktiski realizēt Latvijas saistības
dabas aizsardzības jomā, kas izriet no Eiropas Savienības un
citām starptautiskajām prasībām.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Normatīvā akta projekts ievietots interneta tīklā Vides
ministrijas mājaslapā.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Noteikumu projekta izstrādes gaitā notikušas atsevišķas
konsultācijas ar ārvalstu ekspertiem par kompensācijas
mehānismiem Dānijā un Zviedrijā.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas.
Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās valsts un pašvaldību
institūcijas. Jaunu institūciju izveide nebūs nepieciešama.
Likumprojektā paredzētās papildu funkcijas savas kompetences
ietvaros veiks Dabas aizsardzības pārvalde, īpaši aizsargājamo
dabas teritoriju administrācijas, Valsts zemes dienests un citas
kompetentās valsts un pašvaldību institūcijas. Atbilstoši
likumprojektam tiks paplašinātas šo institūciju funkcijas.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis” un ievietots interneta tīklā Vides
ministrijas mājaslapā. Normatīvā akta ieviešanas gaitā
informācija tiks izvietota arī Dabas aizsardzības pārvaldes un
īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju interneta
mājaslapās.
Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrības pārstāvji varēs brīvi
iegūt informāciju Vides ministrijā un tās padotībā esošajās
institūcijās.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Ja normatīvā akta projektā ietvertās normas indivīdu ierobežo,
viņam ir iespējas aizstāvēt savas tiesības atbilstoši šim pašam
likumam, citiem Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un
Latvijai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem.
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir
piemērojams vispārējais administratīvais process, ciktāl šis
likumprojekts nenosaka savādāk.
Vides ministrs R.Vējonis