Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 12.februāra sēdes Latvijas radio tiešajā raidījumā
J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):
Šodienas neapšaubāmi svarīgākais
likumprojekts bija “Grozījumi Politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likumā”. Jāsaka, ka šodien Saeima pieņēma ļoti
stingrus ierobežojumus un prasības politisko partiju finanšu
jautājumos. Tautas partija balsoja “par” šiem grozījumiem, bet
vienlaikus atzīst, ka diemžēl ļoti daudzas normas, kuras
iebalsotas jaunajos grozījumos, ir butaforiskas un politiskas.
Tās faktiski nebūs kontrolējamas un radīs lielas problēmas
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam.
Kādēļ Tautas partija balsoja par šādu diemžēl butaforisku likumu?
Gluži vienkārši pragmatisku iemeslu dēļ. Tādējādi mēs vēlējāmies
likt pamatu nākošai stabilai labējai koalīcijai, jo diemžēl
“Jaunais laiks”, kas ir šī likumprojekta iniciētājs, uzstādīja
kategorisku prasību, ka labējo koalīciju varēs veidot tikai un
vienīgi tad, ja labējās partijas nobalsos par šo likumprojektu.
Un tādēļ, lai veidotu šādu koalīciju, arī Tautas partija
atbalstīja šīs normas, jo, mūsuprāt, galvenais jau mūsu valstī
nav tas, cik deklaratīvas ir politisko partiju finanšu normas.
Arī partiju lietas nav galvenās, bet galvenais ir produktīvi
strādāt valsts un sabiedrības labā, lai izveidotos labēja stabila
koalīcija, kas izvestu valsti no ekonomiskās krīzes, kura diemžēl
ir izveidojusies iepriekšējās valdības laikā. Dzīves dārdzība ir
strauji palielinājusies, pensijas aug ļoti lēni, iedzīvotāju
dzīves līmenis krītas. Tādēļ steidzami ir jāveido labēja
koalīcija, kurā būtu visas piecas labējās partijas, tajā skaitā
arī Latvijas Pirmā partija un “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK kā divi
galējie spārni labējai koalīcijai. Mūsu viedoklis ir tāds, ka
šobrīd, kad ir problēmas ar integrācijas procesiem valstī un ļoti
nepieciešams risināt krievvalodīgo problēmas, šādā labējo
koalīcijā ir jābūt gan nacionālam spārnam, proti, tēvzemiešiem,
gan arī Latvijas Pirmajai partijai, kura reprezentē varbūt
mazliet citu viedokli. Tieši šāda sabalansēta valdība ir Tautas
partijas mērķis, un par to mēs cīnīsimies. Ceram arī, ka “Jaunais
laiks”, kurš līdz šim bijis diezgan rezervēts pret stabilu,
ilglaicīgu valdību, mūsu pozīciju uzklausīs. Nākošajā nedēļā mēs
varēsim jau stāstīt par to, cik labi mums veicies jaunās valdības
veidošanā.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Es šodien nerunāšu par mūsu jaunās
valdības veidošanu, bet pievērsīšu uzmanību dažiem
likumprojektiem.
Pirmais no tiem ir likumprojekts “Grozījumi likumā “Par politiski
represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un
nacistiskajā režīmā cietušajiem””. Šis ir ļoti sāpīgs jautājums
daudziem mūsu iedzīvotājiem – kā latviešiem, tā arī
cittautiešiem, jo šo režīmu kalpi tolaik nevienam iedzīvotājam
neprasīja nedz tautību, nedz arī pilsonību. Likumprojekta 2. un
4.pants nosaka, ka par šo režīmu politiski represētajām personām
ir atzīstami tikai Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pilsoņi, kā
arī līdz 1940.gada 17.jūnijam Latvijā legāli iebraukušie un
pastāvīgi dzīvojošie iedzīvotāji, protams, arī šo personu
pēcnācēji. Mūsu frakcijas piedāvātie un noraidītie priekšlikumi
būtu ļāvuši saņemt šo pašu statusu arī visiem pārējiem
komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem bez šī
ierobežojuma, jo, mūsuprāt, neviens uz Latviju pēc Hitlera
okupācijas nebija atbraucis uzturēties speciāli, lai ciestu no tā
un vēlāk paliktu šeit ar nodomu saņemt kaut kādu statusu. Tas,
mūsuprāt, ir absurdi. Šo cilvēku vairs nav tik daudz, lai
aizmirstu viņus un aizbildinātos ar līdzekļu neesamību valsts
budžetā. It īpaši ņemot vērā, ka no 1991.gada līdz 1994.gadam
visiem šiem nabaga cilvēkiem viena vara piešķīra statusu, bet jau
1995.gadā atkal anulēja.
Otrs jautājums ir par pilngadīgajiem. Likumprojekta 4.pants
nosaka, ka tikai visas tolaik nepilngadīgās personas var saņemt
šo statusu. Kāpēc 18, 19 vai 20 gadu vecs cilvēks nevarētu būt
atzīts par šādu? Pēc vienkāršiem aprēķiniem, jaunākajiem no tiem
šodien jau ir tuvu pie astoņdesmit gadiem. Vai tad tādu ir daudz
mūsu valstī, ka mēs nevaram uzņemties atbildību par viņiem? Tas
būtu cieņas un goda darbs. Diemžēl mēs palikām neuzklausīti, un
likums netika grozīts.
Otrām kārtām mēs, protams, apsveicam valdošo koalīciju jeb,
pareizāk, mūsu labējo spārnu ar tik nozīmīga likuma kā “Grozījumi
Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likumā” pieņemšanu trešajā un galīgajā lasījumā, kas kļuva par zināma veida klupšanas akmeni valdošajām partijām un izraisīja gan karstas debates, gan atbildīgā referenta atkāpšanos no likumprojekta sagatavošanas izskatīšanai Saeimā. Tomēr visā visumā mēs atbalstījām šo likumprojektu, jo arī mēs esam par cīņu pret korupciju un novēlam veiksmi Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam šajā grūtajā darbā.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien man gribētos paust savu
viedokli par likumprojektu “Grozījumi likumā “Par to bijušās PSRS
pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts
pilsonības””.
Pirmām kārtām, ar grozījumiem tiek ieviesta norma, ka nepilsonis
var dzīvot tikai Latvijā kā savdabīgs dzimtcilvēks, kas
piestiprināts savai muižai. Šī norma pamatota ar kļūdainu tēzi,
ka nepilsonis, iegūstot uzturēšanās atļauju, pierakstu citā
valstī, automātiski kļūst par šīs valsts pilsoni vai šai valstij
piederīgu. Ja tam bija pamatojums līdz pēdējā Krievijas
pilsonības likuma un citu NVS valstu pilsonības likumu
pieņemšanai, tad šobrīd pieraksts vai reģistrācija šajās valstīs
nerada nekādas tiesības uz pilsonību, tāpat kā citās Eiropas
valstīs vai citās valstīs.
Šī norma pasliktina nepilsoņu pašreizējo tiesisko stāvokli un
paplašina bezvalstnieku skaitu, ko Latvijai liedz ANO Rasu
diskriminācijas izskaušanas komitejas 2003.gada 4.augusta
rekomendācijas Latvijai un ANO 1961.gada konvencija par aparteīda
samazināšanu, kas Latvijai ir saistoša. Turklāt Latvijas
Republikas Satversme nekādi neierobežo Latvijas valstij piederīgo
personu tiesības brīvi pārvietoties un izvēlēties dzīves vietu.
Nav šaubu, ka nedrīkst ierobežot ārvalstīs pastāvīgi dzīvojošo
nepilsoņu tiesības atteikties no nepilsoņa statusa, bet tas nav
jādara ar šādām administratīvām metodēm.
Otrkārt, Latvija daudzām starptautiskajām organizācijām daudzkārt
ir apgalvojusi, ka nepilsoņiem tiek garantētas visas sociālās un
ekonomiskās tiesības tāpat kā pilsoņiem un ka Latvija nenodala
pilsoņus no nepilsoņiem viņu cilvēktiesību īstenošanā, izņemot
politiskās tiesības. Tādēļ nesaprotama ir Saeimas vairākuma vēlme
saglabāt likumā normu, kas paredz iespēju izraidīt nepilsoni uz
kādu citu valsti, lai gan nepilsonim tāpat kā pilsonim nav
nevienas citas valsts piederības. Šī norma ir, manuprāt,
liekulīga un Satversmei neatbilstoša. Visumā gribētos pateikt, ka
mums visiem Latvijā jādzīvo kopā, nevis blakus.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Es šodien gribētu runāt nedaudz
citā aspektā.
Šodien mēs mūsu valstī redzam valdības krīzi. Tas ir jūtams visur
– gan Saeimā, gan sabiedrībā, gan uz ielām, gan sabiedriskajos
transportlīdzekļos. Tas ir ļoti nepatīkami, sevišķi visas Eiropas
priekšā. Mēs esam pārliecināti, ka pēc referenduma rezultātiem
valdībai ir ļoti nopietni jāstrādā pie Eiropas fondu projektu
izstrādāšanas, jārūpējas par sociālo nodrošināšanu, neapliekamā
minimuma paaugstināšanu, pensiju paaugstināšanu, sociālajām
garantijām un tā tālāk. Nevis dalīt valdības krēslus un parādīt
visai Eiropai savas egoistiskās ambīcijas. Tas ir ļoti būtiski –
cenu, tarifu un nodokļu paaugstinājums, iestājoties Eiropas
Savienībā. Jādomā par veselības aprūpes uzlabošanu, par depresīvo
rajonu atbalstīšanu, jādara viss iespējamais, lai radītu mūsu
tautai, lauksaimniecības darbiniekiem un visiem pārējiem darba
cilvēkiem darba vietas un iespēju konkurēt darba tirgū.
Par esošo konfrontāciju starp mazākumtautību skolu skolniekiem un
Izglītības un zinātnes ministriju. Arī šī problēma neuzlabo
situāciju valstī un sabiedrībā, kā arī kopējo Latvijas tēlu
starptautiskajā līmenī. Neviens no tiem 20 000 skolnieku nav pret
latviešu valodu, tāpat kā mēs. Mūsu frakcijas delegācija par to
runāja arī tikšanās laikā ar Valsts prezidenti. Mēs esam pret
cilvēka tiesību neievērošanu, demokrātijas principu iznīcināšanu.
Tas bija jūtams visā Repšes valdības laika posmā. Neskatoties uz
pareizajiem un skaļajiem Repšes kunga lozungiem cīnīties pret
zagļiem, korupciju, ierēdņu skaita palielināšanu, birokrātiju un
par atklātības ievērošanu, mēs neredzam pozitīvus rezultātus.
Tieši otrādi – valstī ir bezdarbs, tiek pieņemti voluntāri
lēmumi, nepārdomātas izglītības un veselības aprūpes reformas,
diktatora paņēmieni, nevēlēšanās dzirdēt gan savu tautu, gan
koalīcijas partnerus. Tā rezultāts – valdības krīze.
Mēs ceram, ka kopēja valoda starp Saeimas frakcijām tiks atrasta
un mums galu galā būs valdība, par kuru nebūs kauns un kura
strādās Latvijā tautas un Latvijas nākotnes labā.
A.Šlesers
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien bija ļoti būtiska diena, jo
Saeimā tika izskatīts Politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likums. Kā jūs zināt, tad tiešām šis likums tika
uzskatīts kā apliecinājums cīņai par korupcijas apkarošanu
valstī. Es gribētu teikt, ka vislielākie pārmetumi pēdējā laikā
ir izskanējuši tieši Latvijas Pirmajai partijai, kura pēc otrā
lasījuma iesniedza savus alternatīvos priekšlikumus, kurus mēs
bijām pamatojuši, bet kurus diemžēl komisija noraidīja. Šodien
mēs vēlējāmies apliecināt to, ka Latvijas Pirmā partija ir
konstruktīvs politisks spēks. Neskatoties uz to, ka šodien mūsu
viedoklis netiek atbalstīts, mēs esam gatavi atbalstīt komisijas
viedokli, tādā veidā pierādot, ka mēs necīnāmies par kādām savām
īpašajām interesēm.
Tomēr gribu arī pateikt, ka viens no būtiskajiem priekšlikumiem
bija: ļaut vai neļaut politiskās partijas finansēt juridiskām
personām – uzņēmumiem. Mēs bijām iesnieguši priekšlikumu: lai
izvairītos no nelikumīgu jeb kādu nezināmu uzņēmumu finansēšanas,
svarīgi, lai partijas varētu tikt finansētas no tiem uzņēmumiem,
kuri ir legāli, kuri tiešām strādā Latvijā, kuriem nav nodokļu
parādu un kuri vēlas atbalstīt politiskos procesus. Mēs
uzskatījām, ka nekas ļauns nebūtu bijis, ja uzņēmumi bez nodokļu
parādiem, kā arī uzņēmumi, kuriem ir reāls apgrozījums, var
atbalstīt politiskās partijas, protams, ar ierobežojumu, ko
nosaka arī Latvijas likums, proti, maksimums 10 000 latu apmērā
vienai partijai. Bet, lai pierādītu savu lojalitāti cīņai pret
korupciju, diemžēl bijām spiesti atteikties no šī
priekšlikuma.
Gribu uzsvērt, ka tas nebija būtisks priekšlikums tieši Latvijas
Pirmajai partijai, bet gan Latvijai kopumā, jo pirms vēlēšanām
Latvijas Pirmo partiju atbalstīja tikai 5% juridisko personu,
visas pārējās bija fiziskās personas. Un gribu atgādināt arī to,
ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir veicis daudzu
partiju pārbaudi pēc vēlēšanām un Latvijas Pirmā partija bija
viena no tām, kurā nekādas nelikumības netika atklātas.
Neskatoties uz to, ka likums ir pieņemts, ļoti būtiski ir
atcerēties, ka mēs esam demokrātiska valsts un mums ir jādod
iespēja ikvienai partijai – neatkarīgi no tā, vai tā ir Saeimā
pārstāvēta vai nav – sniegt saviem vēlētājiem informāciju par
sevi. Vēlos arī atgādināt, ka pirms vēlēšanām Latvijas Pirmajai
partijai tika liegta iespēja piedalīties televīzijas debatēs,
prezentēt savu politisko programmu un nostādnes tikai tāpēc, ka
mēs neatbildām tiem kritērijiem, ko noteica Latvijas
Televīzija.
Man jāizsaka nožēla, ka tajā laikā Uldis Grava, kurš vēl nebija
“Jaunā laika” biedrs, neļāva mums būt kopā ar visām pārējām
partijām un nedeva iespēju Latvijas iedzīvotājiem ar mums
iepazīties. Es ceru, ka Latvija ir un paliks demokrātiska valsts
un ka atšķirīgie viedokļi Latvijas politikā netiks uzskatīti kā
noziedzīgi.
G.Bērziņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
Tie no jums, kas balsoja par
“Jauno laiku” pēdējās vēlēšanās, darīja to, jo jūs gribējāt
Latviju redzēt gan godīgāku, gan sakārtotāku.
Es varu teikt, ka šodien “Jaunais laiks” panāca lielu soli šajā
virzienā, jo tika pieņemti daudz stingrāki grozījumi Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likumā. To autors bija mūsu
frakcijas loceklis Ainars Latkovskis. Es gribu atgādināt, ka
katrās vēlēšanās naudas summa, kas izmantota uz katru vēlētāju
jeb katru balsi, arvien ir pieaugusi. Vairākās pēdējās vēlēšanās
šī naudas summa ir dubultojusies. Pēdējās vēlēšanās šī summa, ko
visas partijas kopā izmantoja uz katru iegūto balsi, bija apmēram
4 lati, kas ir desmit reizes vairāk nekā līdzīga summa, piemēram,
tādā attīstītā valstī kā Lielbritānija.
Ko tad grozījumi Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas
likumā paredz? Tajā ir četri jauninājumi. Pirmkārt, tā naudas
summa,
ko katra partija drīkstēs izmantot
priekšvēlēšanu aģitācijai, ir ierobežota – 20 santīmi uz katru
iepriekšējās vēlēšanās iegūto balsi. Otrkārt, nākotnē drīkstēs
ziedot tikai fiziskās personas, bet nedrīkstēs juridiskās, tas ir
ne firmas un ne dažādi uzņēmumi. Treškārt, ziedojumus varēs veikt
tikai no tām naudas summām, ko ziedotājs ir ieguvis pēdējos trīs
gados un kuras ir deklarējis, t.i., maksājis nodokļus.
Ceturtkārt, partijas biedru nauda, kā arī ziedojumi ir ierobežoti
uz 10 000 latiem no katras personas.
Šodien visas partijas Saeimā atbalstīja šo “Jaunā laika”
iniciatīvu, tas tika pieņemts gandrīz vienbalsīgi, neskatoties uz
to, ka agrāk citām partijām bija dažādi iebildumi par šo
likumu.
Noslēgumā es varētu teikt, ka “Jaunais laiks” uzskata, ka šodien
mēs esam veikuši ievērojamu soli Latvijas politiskās dzīves
sakārtošanā.
I.Emsis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Zaļo un Zemnieku savienība šodien
ir gandarīta par darbu Saeimā. Es gribu pievērsties tiem
likumprojektiem, kas palīdzēs Latvijā aizstāvēt vietējos
ražotājus, konkrēti cūkgaļas ražotājus un produktu ražotājus,
kuri kā izejvielu izmanto cūkgaļu.
Šodien mēs pieņēmām divus normatīvos aktus. Saistībā ar pieņemto
likumu “Par īpašiem aizsardzības pasākumiem attiecībā pret
subsidētās cūkgaļas importu no Polijas” mēs bijām konstatējuši,
ka Latvijā šī importētā un subsidētā cūkgaļa no Polijas rada
lielas problēmas. Polijas valdība maksā saviem eksportētājiem par
cūkgaļas nosūtīšanu uz citu valstu tirgiem, tajā skaitā uz
Latviju, un Latvijas cūkgaļas ražotāji nebija konkurētspējīgi un
nevarēja savu produkciju pārdot par tādu cenu, kas atmaksātu viņu
ieguldītos līdzekļus. Tādēļ mēs jau iepriekš bijām pieņēmuši
likumu “Par aizsardzības pasākumiem attiecībā pret cūku un
cūkgaļas importu”, taču šo likumprojektu mēs mīkstinājām,
balstoties uz mūsu cūkgaļas pārstrādātāju, produktu ražotāju
lūguma pamata, lai viņi varētu veikt nepieciešamās investīcijas
savās ražotnēs; tās investīcijas, kuras prasa Eiropas Savienība,
lai viņu produkti būtu konkurētspējīgi Eiropas Savienībā. Tādēļ
šo likumprojektu mēs izmainījām. Tagad uz diviem mēnešiem ir
atvieglota cūku un cūkgaļas produktu ievešana no citām valstīm,
kā jau minēju, izņemot Poliju, kur vienlaikus ar šī likuma
atvieglojumiem un muitas barjeru mazināšanu tomēr saskatījām, ka
Polijas produkti īpaši negatīvi ietekmē Latvijas tirgu. Tagad uz
katru importēto cūkgaļas kilogramu būs jāmaksā muita – 33 santīmi
par kilogramu. Līdz ar to mūsu cūku audzētāji, cūkgaļas ražotāji
un attiecīgi pārstrādātāji var būt gandarīti, ka vismaz divus
mēnešus – līdz 1.maijam – tirgus tiks pasargāts no subsidētā
importa.
Vēl viena priecīga vēsts ir tāda, ka šodien izskatīšanai
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā
tika nodots likumprojekts “Likums par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās”. Tas ir ilgi gaidīts likums, kas mežu
īpašniekiem ļaus saņemt kompensāciju, ja dabas aizsardzības
nolūkos viņu darbība būs aprobežota.
J.Dobelis
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Daži vārdi par jaunās valdības
veidošanos. Apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK skaidri
nolēmusi turpināt sekmīgu sadarbību ar “Jauno laiku”, cenšoties
šajā sadarbībā iesaistīt arī tos, kam ir nacionāla domāšana un
labēji uzskati citos jautājumos.
Runājot par pieņemto likumu “Grozījumi Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likumā”, ar smaidu jāatzīst, ka trešajā
lasījumā neviens neiedrošinājās atklāti balsot “pret”. Viens otrs
centās it kā parunāt “pret” – tāds neliels teātris –, bet,
nevēloties “izlekt” no valdības pretendentu rindām, vienotā
ierindā atbalstīja likumu galīgajā balsojumā. Līdz ar to zināmu
laiku pieņēma šos grozījumus, un šie grozījumi šo laika posmu arī
darbosies.
Kārtējo reizi bija jāklausās apnicīgas un nogurdinošas runas –
šodien tās izskanēja Saeimā, vakar pie Valsts prezidentes pils un
vēl būs šur un tur Latvijā. Šie nebeidzamie centieni izmantot gan
nepilngadīgos, gan nepilsoņu jēdzienu un vēl kaut ko, lai radītu
neskaidrības valstī. Mēs tās redzēsim bieži vien, un nevajadzētu
par to īpaši uztraukties. Tāpat atkal un atkal būs visādas īpašas
aktivitātes Krievijā, arī Krievijas domē, kas būs vērstas pret
Latviju. Tam tā ir jābūt. Mums tas, protams, var nepatikt, un tas
tā arī ir, bet ar to jārēķinās. Un jāuzsver skaidri un gaiši:
tiem Latvijā, kas uzņēmušies politisko atbildību, ir jābūt
gataviem uz visu, kā un kad stāties pretim šādām
aktivitātēm.
Mēs to darīsim šeit, Saeimā, un iesaistīsimies arī šādā darbībā
ārpus Saeimas. Mēs nepieļausim to, ka Latvijas virzību uz to
pusi, kur tā ir iecerēta, kāds mēģinātu traucēt.
Saeimas preses dienests