Mainīgās valstis mainīgajā starptautiskajā vidē
LU Sociālo zinātņu fakultātes Politikas zinātnes nodaļas vadītāja profesore Žaneta Ozoliņa
2.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Mainīgumu mūsdienu pasaules
politikā iezīmē jauna tendence: ar arvien lielāku sparu sevi
piesaka reģionālās lielvalstis, kuru loma pieaugs, jo jau ir
radusies nepieciešamība ekonomiski, politiski un arī militāri
līdzsvarot vienīgās lielvalsts ASV ietekmi pasaulē. Pēdējā gadā
esam bijuši liecinieki Francijas un Vācijas Eiropas kodola
iniciatīvas paušanai, minēto abu valstu un Beļģijas un
Luksemburgas paziņojumam par ES aizsardzības dimensijas aktīvāku
veidošanu. Latvijas austrumos par reģionālu centru kļuvusi
Krievija, un tā sāk pavairot savu ietekmi tai blakus esošās
kaimiņvalstīs. Būdami pārāk aizņemti ar valsts iesaisti ES un
NATO, esam ignorējuši Ķīnas ietekmes pieaugumu pasaulē. Tā ir ne
vien ASV, kuras ārpolitikas prioritāšu sarakstā šai Āzijas
valstij ir ierādīta ļoti augsta vieta, bet arī ES 2003.gada
oktobrī sagatavojusi izvērstu dokumentu, kurā formulēti galvenie
politiskās un ekonomiskās sadarbības virzieni ar Ķīnu.
Vai ir iezīmējušās kādas būtiskas pārmaiņas mazo valstu darbībā
starptautiskajā vidē? Uz šo valstu grupu varētu attiecināt
apzīmējumu “mainīgi nemainīgais”. Latvijai, kā arī citām nelielām
valstīm nemainīga ir saglabājusies to pakārtotā loma pasaules
politikā. Tās ir pakārtotas lielo valstu interesēm un rīcībai,
reģionālo lielvaru darbībai un politiskajām prioritātēm. Tomēr
pēdējā desmitgade uzrāda arī pozitīvi mainīgas iezīmes, kuras
pierāda mazo valstu jaunās iespējas savas ietekmes vairošanai.
Latvijai kļūstot par ES un NATO dalībvalsti, nenotiks mehāniska
valsts iekļaušanās starptautiskajās apvienībās, bet Latvija pati
kļūs par reģionālās un globālās politikas veidotāju. Ikviens
Eiropas komisārs, kurš atbildīgs par noteiktu darbības jomu,
kļūst par ES attiecīgās politikas izstrādātāju un ieviesēju
pasaulē. Nebūtu tālredzīgi pārspīlēt vienas valsts lomu ES
ietvaros, jo rezultāts ir visu dalībvalstu kompromisa rezultāts.
Taču, līdzdarbojoties reģionālu organizāciju ietvaros, mazajām
valstīm palielinās ietekmes iespējas, nekā darbojoties
vienatnē.
Kur izpaužas
mainīgums
mūsdienu valstīs?
Ja par atskaites punktu izmantojam
aukstā kara laiku un tos uzdevumus, kurus valstis pildīja šajā
posmā, tad vērojamas daudzas būtiskas pārmaiņas, kuru apzināšanās
un iekļaušana politisko lēmumu pieņemšanā palielinātu valsts
darbības kvalitāti gan starptautiski, gan iekšpolitiski. Vēl
pirms gadiem piecpadsmit valsts galvenais uzdevums bija pārvaldes
funkciju veikšana nacionālā līmenī un sevis aizsardzība no ārēja
uzbrukuma. Mūsdienu situācijā, palielinoties valstu iesaistei
starptautiskajā sadarbībā, valstij vienlaikus jādarbojas
subreģionālā, nacionālā, reģionālā un starptautiskā līmenī. Visu
šo līmeņu samērošana un prioritāšu noteikšana katrā konkrētā
situācijā ierobežo valsts spēju ātri un efektīvi pieņemt
lēmumus.
Tas, ka ārpolitika un iekšpolitika ir savstarpēji saistītas
parādības, ir politikas zinātnes aksioma. Tomēr arī aksiomas
mainās atkarībā no konteksta. Globalizācija un integrācija padara
šo abu jomu nodalīšanu par neiespējamu. Latvijas dalība ES un
NATO ir tam visspilgtākais pierādījums. Valsts aizsardzības
sistēmas veidošana, aizsardzības un drošības politikas
izstrādāšana notiek ciešā saistībā ar NATO kopējo virzību.
Nacionālās ekonomikas attīstīšana kļuvusi par ES ekonomiskās un
drīzumā arī monetārās savienības daļu – un otrādi. Latvijā
notiekošā sabiedrības integrācija un diskusijas ap to jau sen nav
tikai iekšpolitiska, bet arī ārpolitiska problēma. Savukārt
valsts ārpolitikas īstenošana nav tikai vienas ministrijas
uzdevums, bet gan visu citu ministriju sadarbības rezultātu
“pārnešana” uz starptautisko vidi un tās iespēju “ienešanu”
atpakaļ valstī. Jo lielāka ir pārvaldes struktūru spēja, jo
lielāki tie ieguvumi, kurus valsts var izmantot iekšpolitiski un
starptautiski.
Gandrīz ikviena valsts darbojas vismaz dažās starptautiskajās
organizācijās. Latvija izpildījusi maksimālo programmu un kļūst
par pilntiesīgu dalībnieci visās, kurās vēlējās iestāties.
Latvijas iestāšanās starptautiskajās organizācijās sakrita ar to
iekšējo krīzi, kuru izraisīja nespēja piemēroties jaunajām
pārmaiņām. Līdz ar to valstīm ir trīs rīcības scenāriji:
pirmkārt, piedalīties organizācijas pārveides darbā un jaunu
stratēģiju izstrādē; otrkārt, paļauties uz notikumu gaitu;
treškārt, ieņemt “aizmigušā biedra” pozīciju. Tā kā Latvija
pēdējos gados ir bijusi pārāk nodarbināta ar ES un NATO
integrācijas politikas īstenošanu, tad nav atlicis laika un
resursu (finansiālo un cilvēku) aktīvai dalībai citās
organizācijās. Mainīgums starptautiskajā sistēmā ir tieši tas
faktors, kas nosaka valstīm nepieciešamību izvēlēties pirmo,
nevis trešo scenāriju, jo dusošo princešu un prinču glābēju laiks
ir pagājis.