Spānijas motīvi Latvijas ziemā
Džemmu Skulmi sveic Jānis Streičs un Jānis Stradiņš Foto: Alma Edžiņa |
Kopš vakardienas, 17.februāra,
dienas ar ziemīgi pelēkām debesīm un retām lidojošām sniegpārslām
aiz loga, Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) izstāžu telpā skatāma
krāsaina vasara un krāsaini iespaidi par brīnumainu zemi.
LZA prezidents profesors Jānis Stradiņš, atklājot LZA goda
locekles Džemmas Skulmes gleznu izstādi “Spānijas motīvi” sacīja,
ka zinātnieki kādu brīdi būs Džemmas Skulmes pasaulē. Pasaulē,
kuru mēs pazīstam, pasaulē, ar kuru mēs saistām pirmsatmodas un
Atmodas laiku, pasaulē, kura saista latvisko un eiropeisko.
Aplūkojis gleznu ar Jūlija Madernieka motīvu, profesors atzina,
ka tajā ir mūžam aktuālais varas un kultūras attieksmju jautājums
un ir labi, ka, neraugoties uz to visu, mums pastāv zinātne un
plaukst māksla.
LZA goda loceklis Jānis Streičs teica: “Grūti runāt, ja tu ieej
templī. Tur runāt nepieklājas – tur runā doma. Te profesionālais
kultūras slānis ir tas, kas veido latvju mākslas templi,
svētnīcu.”
“Es meklēju sevi, māksla ir ceļš – tu ej, meklē sevi,” teica
māksliniece. “Un atrodi sevi tur, kur tu sevi saskati. Spānijas
motīvi manā dzīvē ienāca agri. Tos ienesa mans tēvs gleznotājs
Oto Skulme, kas 1929. gadā ar Kultūras fonda stipendiju bija
nokļuvis Spānijā. Tā bija Goijas, Velaskēza ietekme, kas mani
pavadīja. Un, kad pirms diviem gadiem uz Spāniju mani uzaicināja
Oļģerts Pavlovskis ar kundzi, iespaidi bija tik grandiozi, ka
mana atdeve šai tēmai vēl ne tuvu nav pilnīga. Es vēlos veselību
un spēku, lai to spētu.”
To māksliniecei no sirds vēlēja akadēmiķi Valentīna Skujiņa un
Jānis Bērziņš, LZA goda loceklis tēlnieks Indulis Ojārs Ranka un
visi pateicīgie skatītāji.
Kas bija piesaistījis Džemmu Skulmi Jūlija Madernieka –
mākslinieka, kurš atrada latviskos elementus jūgendstilā, kurš
lika pamatus lietišķajai mākslai, personībai? Citāts gleznas
stūrītī atbild: “Runāt, ka mākslas pabalstīšana iespējama tikai
pēc materiālā stāvokļa nodrošinājuma, nozīmē maskot atzīšanos par
mākslas nevajadzību. Daudzi pilsoņi, tikuši pie turības, par
mākslu vairs nedomā. Jūlijs Madernieks. Rīga, 1906.”
Izprotama situācija. Aktualitāti nezaudējusi? Tik ļoti negribas
atbildēt apstiprinoši.
Ilga Tālberga