Ministru kabineta 2004.gada 17.februāra sēdē
Nobeigums. Sākums – “LV” Nr.26, 17.02.2004.
Izskatīts informatīvais ziņojums “Par neatgūto debitoru parādu
norakstīšanas iespējām uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanas
vajadzībām”.
Ziņojums sagatavots, pamatojoties uz Uzņēmējdarbības vides
uzlabošanas pasākumu plānu, kas paredz izvērtēt neatgūto debitoru
parādu norakstīšanas iespējas debitora bankrota procedūras
uzsākšanas gadījumā.
Pašreiz spēkā esošās likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”
normu, kas paredz apliekamā ienākuma korekciju, fiskālās ietekmes
novērtēšanai izmantotās analīzes rezultātā ir radušies šādi
secinājumi: lielākās nodokļa maksātāju daļas (2002.gadā 91,1%)
uzņēmējdarbību minētā korekcija vispār neietekmē; priekšlikums
mainīt normatīvo regulējumu, atļaujot norakstīt pusi no zaudēto
debitoru parādu summas, ja ir uzsākta debitora bankrota
procedūra, no uzņēmējdarbības atbalsta viedokļa varētu būt
atbalstāms, jo samazina apgrozības līdzekļu iesaldēšanu. Tas
galvenokārt skar lielos uzņēmumus ar ievērojamu apgrozījumu,
peļņu, maksājamo nodokli, uzņēmumus, kas nodarbojas ar eksportu,
kā arī to nozaru uzņēmumus, kuri sniedz pakalpojumus, kas tiek
regulēti ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”; no
fiskālā viedokļa, balstoties uz pašreiz pieejamo informāciju,
normatīvā regulējuma izmaiņu fiskālās sekas, atļaujot norakstīt
pusi no debitoru parādu summas, ja uzsākta debitora bankrota
procedūra, ir grūti prognozējamas. Pašreiz uz uzņēmumu ienākuma
nodokļa korekciju par zaudēto debitoru parādu summām var
attiecināt nodokļa ieņēmumu samazinājumu vismaz 2,8 miljonu latu
apmērā. Mainot normatīvo regulējumu, turpmākajos gados iespējams
nedaudz lielāks budžeta ieņēmumu samazinājums, ja to uzņēmumu
skaits, kuriem bankrota procedūra uzsākta, pārsniegs to uzņēmumu
skaitu, kuriem bankrota procedūra pabeigta, kā arī uz uzņēmumiem,
kuriem bankrota procedūra uzsākta, būs attiecināmas salīdzinoši
lielākas kreditoru parādu summas, kas attiecīgi citu uzņēmumu
ienākuma nodokļa maksātāju finanšu grāmatvedībā tiks atspoguļotas
kā debitoru parādi. Tomēr pirmajos gados pēc normatīvā regulējuma
izmaiņām no fiskālā viedokļa jebkurā gadījumā jārēķinās ar
ievērojamu budžeta ieņēmumu samazinājumu. Tādējādi, ja nākotnē
izdarītu likuma grozījumus, atļaujot norakstīt pusi no debitoru
parādiem, kuri radušies pēc likuma grozījumu spēkā stāšanās,
pirmajos gados pēc šādu grozījumu izdarīšanas iespējams papildu
budžeta ieņēmumu samazinājums aptuveni 2 miljonu latu apmērā.
Jārēķinās arī ar to, ka uzņēmumi turpinās norakstīt debitoru
parādus, kuriem bankrota procedūra pabeigta. Sakarā ar Latvijas
iestāšanos Eiropas Savienībā ir jāprecizē likuma “Par uzņēmumu
ienākuma nodokli” 9.panta pirmās daļas 3.punktā noteiktais
kritērijs, nosakot, ka zaudēto parādu norakstīšanas nolūkā
debitors var būt Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents nodokļu
uzlikšanas nolūkos.
Tādējādi attiecībā uz debitoru, kuriem uzsākta, bet nav pabeigta
bankrota procedūra, parādiem iespējamā turpmākā rīcība ir:
konceptuāli atbalstīt grozījumu izstrādi likumā “Par uzņēmumu
ienākuma nodokli”, kas paredz, ka uzņēmumu ienākuma nodokļa
maksātājiem, ja ir izpildīti likuma “Par uzņēmumu ienākuma
nodokli” 9.panta pirmās daļas 1.–3.punkta kritēriji, atļauj
norakstīt pusi no debitoru parādu summas, debitora bankrota
procedūras uzsākšanas gadījumā, taču attiecināt šo normu tikai uz
tādiem bezcerīgajiem debitoru parādiem, kas radušies pēc tam, kad
spēkā stājušies attiecīgie likuma grozījumi; precizēt likuma “Par
uzņēmumu ienākuma nodokli” 9.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto
kritēriju, nosakot, ka zaudēto parādu norakstīšanas nolūkā
debitors var būt Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents nodokļu
uzlikšanas nolūkos.
Ministru kabinets nolēma atbalstīt Finanšu ministrijas
informatīvajā ziņojumā piedāvāto rīcību attiecībā uz debitoru
parādu norakstīšanu uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanas
vajadzībām.
Finanšu ministrijai līdz 2004.gada 31.maijam uzdots izstrādāt un
noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā attiecīgos grozījumus
likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”.
Pieņemts rīkojums “Par cukura ražošanas kvotas 2004.gadam
sadali starp cukura ražošanas uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām)”.
Pamatojoties uz likumu “Par
cukuru”, noteikumiem “Cukura ražošanas kvotu veidi un to
piešķiršanas kārtība, virskvotas cukura glabāšanas un
realizācijas kārtība, cukurbiešu audzētāju reģistrā iekļaujamā
informācija un reģistra uzturēšanas kārtība”, rīkojuma projekts
paredz cukura ražošanas pamatkvotu (A kvotu) un cukura ražošanas
papildu kvotu (B kvotu) 2004.gadā sadalīt šādi: akciju
sabiedrībai “Jelgavas cukurfabrika”: cukura ražošanas pamatkvota
(A kvota) – 41588,73 tonnas; cukura ražošanas papildu kvota (B
kvota) – 65,77 tonnas. Akciju sabiedrībai “Liepājas
cukurfabrika”: cukura ražošanas pamatkvota (A kvota) – 24811,27
tonnas; cukura ražošanas papildu kvota (B kvota) – 39,23
tonnas.
Pieņemts rīkojums “Par valsts cukura ražošanas un patēriņa
2004.gada bilanci”, kurš apstiprina valsts cukura ražošanas un
patēriņa bilanci 2004.gadam.
Likumā “Par cukuru”
noteikts, ka valsts cukura ražošanas un patēriņa gada bilanci
katru gadu līdz 1.martam apstiprina Ministru kabinets un ka
valsts cukura ražošanas un patēriņa gada bilance ir pamats cukura
ražošanas kvotas noteikšanai. Cukura bilance ietver tikai baltā
cukura: atlikumu uz 01.01.2004.; plānoto saražoto daudzumu
(saskaņā ar Eiropas Savienības piešķirto cukura ražošanas kvotu
apjomu); plānoto importu specifiskām vajadzībām (pamatojoties uz
2003.gada apjomiem); plānoto eksportu (pamatojoties uz 2003.gadā
saražotā virskvotas (C cukura) apjomu, kas saskaņā ar likumu “Par
cukuru” ir jāeksportē); plānoto atlikumu uz 01.01.2005. Šī
bilance zaudēs spēku līdz ar iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā,
jo tiks atcelti cukura importa un eksporta ierobežojumi, kādus
nosaka pašreizējā Latvijas likumdošana, un būs spēkā Eiropas
Savienības cukura importa un eksporta režīms.
Pieņemts rīkojums “Par cukura ražošanas kvotu
2004.gadam”.
Pamatojoties uz likumu “Par cukuru”,
rīkojuma projekts paredz noteikt 2004.gadā cukura ražošanas
pamatkvotu (A kvotu) – 66 400 tonnas un cukura ražošanas papildu
kvotu (B kvotu) – 105 tonnas.
Cukura ražošanas kvotas Ministru kabinets nosaka katru gadu ar
rīkojumu, pamatojoties uz iepriekšējā gada valsts cukura
ražošanas un patēriņa bilanci un iespējamā patēriņa prognozēm.
2004.gada valsts cukura ražošanas kvota tiek noteikta,
pamatojoties uz Latvijai piešķirto Eiropas Savienības cukura
ražošanas kvotu: A kvotu – 66 400 t un B kvotu – 105 t.
2003.gadā iekšējā tirgū tika pārdotas 63 752,6 t baltā cukura.
Valsts noteiktā cukura ražošanas kvota 2003.gadā bija: pamatkvota
(A kvota) – 62 000 t un papildu kvota (B kvota) – 4000 t baltā
cukura.
Pieņemts rīkojums “Par cukurbiešu minimālo iepirkuma cenu
2004.gadam”.
Rīkojums nosaka 2004.gadā šādas cukurbiešu minimālās iepirkuma
cenas: 46,72 eiro (jeb ekvivalenta summa latos pēc Latvijas
Bankas noteiktā kursa norēķina dienā) par vienu tonnu cukurbiešu
pamatkvotas (A kvotas) cukura ražošanai; 28,84 eiro (jeb
ekvivalenta summa latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa
norēķina dienā) par vienu tonnu cukurbiešu papildu kvotas (B
kvotas) cukura ražošanai.
No 2004.gada 1.maijā šīs cenas noteiks Padomes 2001.gada
19.jūnija Regula (EK) Nr.1260/2001 par cukura nozares tirgu
kopēju organizāciju. 2003./2004. tirdzniecības gadam Eiropas
Savienībā šīs cenas ir noteiktas šādi: A cukurbiešu minimālā cena
ir 46,72 EUR par tonnu; B cukurbiešu minimālā cena – 28,84 EUR
par tonnu.
Cukurbiešu minimālajām iepirkuma cenām ir jāatbilst Eiropas
Savienības cenām, jo cukurbietes tiks novāktas un cukurs ražots,
kad Latvija būs Eiropas Savienības dalībvalsts.
Pieņemti “Ugunsdrošības noteikumi”, kuri nosaka
ugunsdrošības prasības, kas fiziskajām un juridiskajām personām
jāievēro, lai neatkarīgi no objekta īpašuma formas un atrašanās
vietas novērstu un sekmīgi dzēstu ugunsgrēkus, kā arī mazinātu to
sekas.
Bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību
“Latvijas standarts” pēc Iekšlietu ministrijas ieteikuma iesniedz
publicēšanai laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” to Latvijas
nacionālo standartu sarakstu, kurus piemēro šo noteikumu
izpildei.
Noteikts, ka ikvienas personas pienākums ir nepieļaut ugunsgrēka
izcelšanos vai darbības, kas var novest pie ugunsgrēka. Personai
ir jāzina, kā rīkoties ugunsgrēka un evakuācijas gadījumā un kā
izmantot ugunsdzēsības līdzekļus. Ja izcēlies ugunsgrēks,
personai ir šādi pienākumi: ziņot par to Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestam, nosaucot objekta adresi, ugunsgrēka
izcelšanās vietu, ziņotā
ja vārdu, uzvārdu un tālruņa
numuru, kā arī pieprasīto papildu informāciju par ugunsgrēku;
izpildīt ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja
rīkojumus; informēt ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu
vadītāju par cilvēkiem, kas atrodas vai varētu atrasties
ugunsgrēka apdraudētajā zonā, ugunsdzēsības ūdensņemšanas vietām
un piebraukšanas ceļiem, objekta sprādzienbīstamību un
ugunsbīstamību (tehnoloģiskā procesa, uzglabājamo un izmantojamo
vielu un materiālu īpatnībām).
Juridiskās personas vadītājam ir šādi pienākumi: nodrošināt
normatīvajos aktos ietverto ugunsdrošības prasību ievērošanu;
nodrošināt ugunsdrošības instrukcijas izstrādi saskaņā ar šiem
noteikumiem; organizēt darbinieku instruēšanu ugunsdrošības jomā
un par to izdarīt atzīmi Ugunsdrošības instruktāžas
uzskaitesžurnālā; veikt iespējamā ugunsgrēka riska novērtēšanu
un, pamatojoties uz to, izstrādāt un īstenot ugunsdrošības
pasākumus objektā; nodrošināt apkures un ventilācijas iekārtu,
elektroietaišu, citu inženiertehnisko iekārtu, tehnoloģisko un
ražošanas iekārtu atbilstību ugunsdrošības prasībām, kā arī šajās
iekārtās radušos bojājumu novēršanu; kā nodrošināt valsts
ugunsdrošības uzraudzības inspektora noteikto ugunsdrošības
pasākumu izpildi; nodrošināt objektu ar ugunsdzēsības tehniku,
ugunsdzēsības ūdensapgādi, automātiskās ugunsaizsardzības
iekārtām, ugunsdzēsības dienesta izsaukšanas ierīcēm,
ugunsdzēsības aparātiem un inventāru atbilstoši normatīvajiem
aktiem ugunsdrošības jomā, kā arī uzturēt šīs iekārtas un
līdzekļus lietošanas kārtībā; izstrādāt rīcības plānu ugunsgrēka
gadījumam objektos ar sprādzienbīstamu vidi un objektos, kuros
var atrasties vairāk par 50 cilvēkiem (izņemot dzīvojamās mājas).
Ne retāk kā reizi gadā saskaņā ar šo plānu organizēt praktiskās
nodarbības, kā arī nodrošināt rīcības plāna izpildi ugunsgrēka
gadījumā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments