Kādēļ Latvijai tik daudz nepaveiktu mājasdarbu
Andris Piebalgs, Ārlietu ministrijas valsts sekretāra vietnieks, – “Latvijas Vēstnesim”
Andris Piebalgs Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Galvenā problēma –
administratīvā kapacitāte
– Pirms nedēļas valdības sēdes
galvenais jautājums bija Eiropas Komisijas izstrādātajā
Visaptverošajā monitoringa ziņojumā identificēto trūkumu
novēršana. Daudziem jautājumiem izpildes termiņš tika noteikts
1.maijs vai dažas nedēļas pirms šā datuma. Vai ir vēl kāds
jautājums, kuru Latvijai būtu grūtības paveikt līdz iestāšanās
brīdim un vai tas var radīt problēmas, pirms Latvija pievienotos
ES šā gada 1. maijā?
– 1. maijs ir definitīvā diena,
kurā Latvija kļūs par ES dalībvalsti. Tas notiks neatkarīgi no
tā, kas minēts Eiropas Komisijas (EK) monitoringa ziņojumā, un no
tā, kā mēs veiksim pēdējos sagatavošanās darbus. Latvija ir
parakstījusi pievienošanās līgumu, kuru referendumā atbalstīja
Latvijas pilsoņi, un atlikušie darbi nav tieši saistīti ar
Latvijas dalību ES.
Domājot par to, kas vēl padarāms, uzmanība jāpievērš trim
aspektiem. Pirmkārt, Latvijas tautas apziņā būtisku vietu ieņem
pārliecība – ja tu dod solījumu, tad tas ir jāpilda. Ja mēs
neizdarītu solītos darbus, tad mēs nekad neiegūtu savas tautas
uzticību. Tādēļ pirmām kārtām solītie darbi mums jāpaveic sevis
pašu dēļ.
Otrkārt, ja kaut kas nefunkcionēs pēc Latvijas pievienošanās ES,
mēs pirmie no tā cietīsim. Piemēram, ja pēc 1. maija nefunkcionēs
veterinārie inspekcijas punkti uz Latvijas robežām, protams,
problēmas būs arī citām valstīm, bet paši cietīsim
visvairāk.
Treškārt, ja Latvija nerealizēs kaut ko no ES likumdošanas, ko tā
iepriekš apņēmusies veikt, tad pret Latviju var tikt piemērotas
dažādas sankcijas. Tās var būt lietas, kas ies caur Eiropas
Justīcijas tiesu. Šis ir visai garš process, tomēr tas darbojas.
Bet gadījumos, ja kaut kas no Latvijas nepaveiktā tieši traucēs
vienotā tirgus darbību, pret mūsu valsti var tikt piemēroti
dažādi drošības pasākumi.
Izvērtējot šos trīs aspektus, var secināt, ka pašreizējā aktīvā
pievēršanās jautājumiem par mūsu saistību izpildi ir gan
savlaicīga, gan ļoti nepieciešama. Šis darbs būtu jādara jebkurā
gadījumā, bet tas, ka EK veica monitoringu, mums ļoti
palīdzēja.
– Raugoties no malas, rodas iespaids, ka tikai pēc EK
monitoringa ziņojuma parādījās rosība un valdība sāka aktīvi
raudzīties, kas vēl jādara. Vai šāda situācija neliecina par
Eiropas lietu koordinācijas problēmām valdībā?
– Šis ir
jautājums par administratīvo kapacitāti, ko EK itin bieži
uzsvērusi kā nozīmīgu Latvijas problēmu.
Vērtējot situāciju valdības pagājušās nedēļas sēdē, bija redzams,
ka visi jautājumi, par kuriem tika runāts, ir dzirdēti, un
diezgan skaidri varēja atrast atbildīgos.
Bet tad rodas jautājums, kādēļ šis ziņojums radīja tādu ažiotāžu
valdībā un ārpus tās. Iemesls – nozaru ministriju
decentralizētajā sistēmā šīm lietām diemžēl netika pievērsta
pietiekama uzmanība. Attaisnošanās, sakot, ka mēs, lūk, iedevām
savus noteikumu projektus, bet divus mēnešus tie nav kustināti,
neiztur kritiku, jo kurš gan cits ja ne pati atbildīgā ministrija
ir atbildīgs par konkrētā dokumenta virzību. Arī sacītais, ka
likumprojekts iesniegts Saeimai, bet jau labu laiku tas nav
kustējies no vietas, ir vājš arguments, jo, ja vēlas, tad caur
frakcijām var izdarīt spiedienu arī uz parlamentu un panākt
likumprojektu straujāku virzību.
Daudzas lietas no plānotajām ir realizētas, bet daļa tomēr nav.
Tātad administratīvā kapacitāte varēja būt labāka.
Centrālā uzraudzība
nav labākais risinājums
– Vai tas neliecina, ka bija
nepieciešama stingrāka centrālā uzraudzība pār likumdošanas
pārņemšanas procesu?
– Protams, centrālais spiediens ir
zināma alternatīva, bet manā skatījumā tas neatrisina problēmu.
Šāda centrālā vienība, kas visu laiku sekotu līdzi likumdošanas
ieviešanai, nevarētu veikt savas funkcijas pietiekami kvalitatīvi
un efektīvi, jo katrā nozarē ir eksperti, kas vislabāk zina, kā
konkrētie jautājumi risināmi. Centralizēta sistēma ES
likumdošanas pārņemšanā nav labākais risinājums, jo ir pārāk
daudz lietu, pārāk daudz iesaistīto personu, centralizēti savākt
to visu būtu ļoti sarežģīti un nebūtu tā vērts. Risinājums ir –
arvien labāks un efektīvāks valsts pārvaldes aparāts visās
nozares ministrijās. Tam jābūt labāk atmaksātam, labāk motivētam
un informētam par savu atbildību. Katrai ministrijai pašai jāzina
savas lietas, un katram pašam jāzina savi termiņi. Ja
nepieciešams, var panākt termiņu pārcelšanu, par to vienojoties
un saskaņojot ar visām iesaistītajām pusēm. Katram pašam
jāuzņemas atbildība, un, ja kāds nevar ko izpildīt, tad jāskatās,
kāda ir šī cilvēka atbilstība ieņemamajam amatam.
Centrālā vienība var risināt stratēģiskus jautājumus – tur, kur
vajadzīga vairāku ministriju sasaiste, tur, kur jāraugās nākotnē.
Bet es nedomāju, ka būtu vajadzīga viena centrālā pātaga, lai
risinātu vienkāršus jautājumus un dzītu visus uz priekšu.
– Atgriežoties pie tā, ka daudzu jautājumu izpilde ir atlikta
uz pēdējo brīdi,– vai nebūtu bijis lietderīgāk, ja šāds pārskats
par paveicamo būtu veikts dažus mēnešus iepriekš?
– EK
monitoringa ziņojums tika saņemts pagājušā gada novembrī. Visas
ministrijas izstrādāja plānus un strādāja pie ziņojumā
norādītajiem trūkumiem. Tobrīd šos jautājumus skatīt valdības
sēdēs būtu bijis ļoti sarežģīti. Lietu bija pārāk daudz, un
valdība nogrimtu šajos jautājumos. Izskatot šos jautājumus punktu
pa punktam valdības sēdēs novembrī, valdībai nebūtu atlicis laika
nekam citam. Šobrīd jautājumu kļuvis ievērojami mazāk un atlikušo
sarakstu var analizēt valdības sēdē.
Nav taisnība tiem, kas apgalvo, ka valdība nav neko darījusi.
Darīts ir daudz, bet tas nav veikts publiski un centralizēti.
Pašlaik jautājumu skaits ir sarucis un tos var kopīgi izskatīt
punktu pa punktam. Jāatceras, ka arī tad, kad darbojās Eiropas
integrācijas birojs, likumdošanas ieviešanas jautājumi netika
skatīti centralizēti, un tas Latvijas gadījumā nav
lietderīgi.
EK ir krietni vairāk cilvēku, kas var aktīvi sekot līdzi visai
likumdošanas ieviešanai, un tieši viņu ziņojums mums vienmēr ir
bijis kā atskaites plāns.
– Latvijas integrācija ES un likumdošanas saskaņošana norit
jau vairākus gadus. Vai tomēr nav tā, ka daļu jautājumu, kas
atlikti uz pēdējo brīdi, varēja atrisināt jau krietni
agrāk?
– Jā, var piekrist, ka virknei lietu termiņi nav
ievēroti un lietām, ko bija plānots paveikt agrāk, izpildes
termiņi tagad tiek pārcelti uz pēdējo brīdi.
Kādēļ izveidojusies šāda situācija?
Šeit pirmām kārtām ir jānodala politiskā atbildība no
administratīvās atbildības. Pašreizējā valdība strādā tikai
nedaudz ilgāk par gadu, bet Latvijas integrācija ES sākās 90.
gadu vidū. Kam tad mēs prasīsim šo politisko atbildību?
Manā skatījumā, likumdošanas pārņemšana ir atkarīga no
ierēdniecības kvalitātes – ja tā ir laba, tad lietas iet uz
priekšu. Es neuzskatu, ka valdībai vajadzētu cīnīties ar katru
tehnisko problēmu un katru likuma adaptāciju. Tas ir
ierēdniecības uzdevums.
Iespējams, efektīvāk varēja strādāt vecāko amatpersonu sanāksme.
Tas ir forums, kurā šos jautājumus varēja aktīvi “ravēt”.
Šobrīd problēmu loks ir pārskatāms un valdībai ir kapacitāte, lai
visus atlikušos jautājumus izskatītu. Bet pirms diviem trim
gadiem to fiziski nevarēja izdarīt, jo jautājumu loks bija ļoti
apjomīgs.
Katrai ministrijai bija jāveic savi darbi, un jāatzīst, ka
lielākoties tie arī ir izdarīti. Ir atlikuši tikai atsevišķi
jautājumi. Latvija nav izņēmums, līdzīga kavēšanās ar
likumdošanas pārņemšanu ir arī visās citās topošajās
dalībvalstīs.
Eiropas lietu
birojam
jāveido stratēģiskā virzība
– Kā zināms, kopš pagājušā gada
decembra savu darbību beidzis Eiropas integrācijas birojs (EIB).
Tā vietā tiešā Ministru prezidenta pakļautībā izveidota jauna
institūcija – Eiropas lietu birojs (ELB), kura kompetenču loks ir
šaurāks par EIB. Vai ELB varētu kļūt par galveno Eiropas lietu
politisko koordinatoru?
– Domāju, ka jaunajam birojam
nevajadzētu kļūt par koordinatoru klasiskajā izpratnē, kas būtu
vērsts uz lielu administrēšanu.
Latvijas problēma, strādājot pie decentralizēta modeļa, ir tā, ka
mēs esam pārāk saskaldīti un katrs eksperts redz tikai savu
lietu. Proti, mēs redzam atsevišķus kokus, bet neredzam kopā
mežu. Piemēram, ES budžeta perspektīvas nav tikai Finanšu
ministrijas kompetence, tas ir ļoti plašs jautājums un skar
gandrīz visas ministrijas. Katrā ministrijā eksperti var
izstrādāt detaļas, bet mums ir vajadzīgs vispārīgs skatījums,
kopīga virzība.
Bieži vien par vienu jautājumu ministrijām veidojas pretrunīgi
viedokļi. Nevar būt tā, ka sanāk kopā vairāku ministriju
pārstāvji un vienojas par vidējo pozīciju. Iespējams, vienas
ministrijas viedoklis konkrētajā jautājumā ir tas, kas Latvijai
visvairāk nepieciešams. Tieši ELB vajadzētu būt tam, kurš apkopo
šīs iniciatīvas un sniedz vienotu skatījumu, kas Latvijai kopumā
ir izdevīgāk, kas ne. Tas ir intelektuāls darbs, nedaudz
riskants, bet politisko atbalstu konkrētajai pozīcijai galu galā
uzliks valdība.
ES attīstās ļoti strauji, nemitīgi parādās arvien jauni
jautājumi. Dalībvalstu ministru prezidenti tiekas četras reizes
gadā, un tas nozīmē, ka vismaz četras reizes gadā tiek dotas
jaunas ES attīstības iniciatīvas. Kādas no tām būs Latvijai
izdevīgākas, kādas mazāk izdevīgas, bet tieši ELB vajadzētu būt
tai institūcijai, kura apkopo šīs iniciatīvas un dod vienotu
skatījumu par to, kas Latvijai izdevīgāk.
ELB vajadzētu dot neretorisku skatījumu par lietām, kas saistītas
ar Latvijas dalību ES. Tieši tas ir tas, ko ELB vajadzētu
darīt.
Es mazāk redzu ELB kā uzraugu. Pildot uzrauga funkciju, tas
dublētu ministrijas, bet Latvijai kā mazai valstij tas būtu pārāk
dārgi un nevajadzīgi. ELB būtu jāveido Latvijas stratēģiskā
virzība.
Artis Nīgals,
“LV”
artis.nigals@vestnesis.lv